AnonymBruker Skrevet 14. mai #21 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ts: Vet ikke om det er lov til å skrive type medisiner her, men det er en medisintype som starter på Benz… Anonymkode: 8c916...be1 Benzodiazepiner fungerer bare for en kort periode. Det er ingen langsiktig løsning. Det er derfor leger er restriktive med å skrive dem ut også. Du tilvennes deg fort, og da har de null eller liten effekt, og selv når de ikke virker, kan du bli veldig avhengig av dem. Ser det er skrevet om benzodiazepiner før, så jeg regner med det går greit. Anonymkode: 8b1db...213
AnonymBruker Skrevet 14. mai #22 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ts: Vet ikke om det er lov til å skrive type medisiner her, men det er en medisintype som starter på Benz… Anonymkode: 8c916...be1 Får barnet ditt benzodiazepiner? Anonymkode: 69510...34c
AnonymBruker Skrevet 14. mai #23 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er så feil at jeg blir provosert. Når noen uttaler seg om et så viktig emne som ts spør om, så bør en forvente litt kunnskap, ellers så svarer du ikke. Jeg har gått på skyhøye doser med angst medisin i 20 år nå. Begynte selvfølgelig forsiktig å trappe opp til høyeste dose, i samsvar med psykiatere. Det er absolutt ikke sjeldent at angst og antidepressiva medikamenter ikke virker. Det er antatt at de virker for ca 60% av befolkningen som lider av disse sykdommene. 40% er ikke « veldig sjeldent » som du sier. Dette er selvfølgelig årsaken til at forskere hele tiden leter etter medikamenter for oss ikke får hjelp av de tradisjonelle medisinene for blant annet angst og depresjon. Ketamin klinikker, og nyere behandling som MDMA, (strenge regler rundt dette, ofte en anestesilege eller en annen erfaren lege på feltet i tillegg til psykiater eller psykolog i tillegg på disse klinikkene, eller eventuelt sykehuset i Østfold, og sykepleiere på disse klinikkene) er noe av det som utprøves i dag. Selv trapper jeg ned antidepressiva/angst medisiner i disse dager fordi jeg aldri har merket noen bedring når jeg har gått på disse medisinene. Etter forslag fra fastlege og psykiater, er jeg nå klar for å prøve Ketamin. Det er alt for lang venteliste på sykehuset i Østfold, så jeg betaler selv for å få behandling ved en profesjonell klinikk. Vil også tilføye at jeg til tider har brukt forskjellige benzodiazepiner, men jeg må alltid slutte med disse etter et par uker, for du blir veldig fort tilvent disse medikamentene, og legene vil selvfølgelig ikke at du skal bli avhengig, og dessuten så fungerer de bare for en kort periode, siden som sagt når du blir tilvent, så fungerer de ikke lenger. Huff. Ikke svar når du ikke har kunnskap om emnet. 🙄 Anonymkode: 8b1db...213 Når du skal gå så hardt ut, så bør du lese litt mer ordentlig først. Da slipper du å hisse deg så opp også. TS skriver angstdempende medisiner. Det er IKKE antidepressiva jeg svarer om da. Antidepressiva er antidepressiva. Angstdempende er en annen medisingruppe. Det er som regel benzodiazepiner og det er det jeg svarer ut fra. Vær så snill, les ordentlig før du svarer en annen gang. Du kaster bort din egen og andres tid med å holde på sånn her. Anonymkode: 597b9...562 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #24 Skrevet 14. mai Uansett TS, hvis dette ikke virker så må du ta kontakt med legen på nytt for rådgivning så finner dere ut av dette sammen. Man skal ikke ta medisiner som ikke gir noen effekt, da sitter man igjen med bare bivirkningene og det er det ingenting å tjene på. Men altså, før du gjør noen ting annet, kontakt legen som har foreskrevet det. Anonymkode: 597b9...562
AnonymBruker Skrevet 14. mai #25 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts: Vet ikke om det er lov til å skrive type medisiner her, men det er en medisintype som starter på Benz… Anonymkode: 8c916...be1 Oi, jeg håper virkelig ikke et barn har blitt satt fast på benzo. Anonymkode: 5e79e...11f
AnonymBruker Skrevet 14. mai #26 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du skal gå så hardt ut, så bør du lese litt mer ordentlig først. Da slipper du å hisse deg så opp også. TS skriver angstdempende medisiner. Det er IKKE antidepressiva jeg svarer om da. Antidepressiva er antidepressiva. Angstdempende er en annen medisingruppe. Det er som regel benzodiazepiner og det er det jeg svarer ut fra. Vær så snill, les ordentlig før du svarer en annen gang. Du kaster bort din egen og andres tid med å holde på sånn her. Anonymkode: 597b9...562 Nei faktisk er det du så må lære deg å lese mer ordentlig først. Jeg snakker tydelig om BÅDE antidepressiva og angst medikamenter. Jeg skriver BEGGE deler! Les ordentlig før du svarer på et innlegg og blir sarkastisk. Du kaster bort både min og andre sin tid når du kritiserer meg for noe som du påstår jeg har sagt, når jeg ikke har sagt det. Jeg gjentar igjen. Hverken angst eller antidepressiva medikamenter hjelper for alle. Ca 40% har hverken nytte av hverken angst eller antidepressiva medikamenter. For øvrig, noe som også kommer tydelig frem i mitt innlegg er at jeg har både depresjon og angst og har brukt utallige medisiner uten resultat for hverken angst eller depresjon. Anonymkode: 8b1db...213
Tradegy Skrevet 14. mai #27 Skrevet 14. mai Ja, det er mulig. Noen merker lite eller ingen effekt, særlig i starten. For lav dose, feil type medisin eller at kroppen bryter det ned for raskt kan være grunner. Så finnes det noe som heter paradoksal effekt (jeg har det selv ) hvor man faktisk blir mer urolig eller får motsatt effekt av det som er ment.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #28 Skrevet 14. mai En annen ting som du skriver som er totalt feil. Angst medikamenter absolutt ikke bare benzodiazepiner. Det finnes masse angst medisiner på markedet som ikke tilhører benzodiazepiner. Du kan tydeligvis veldig lite om dette, og det er absolutt ingen skam i det, men det som irriterer meg, er at du uttaler deg så bastant om et så viktig emne du tydeligvis ikke kan særlig mye om. Anonymkode: 8b1db...213 1
Ænema Skrevet 14. mai #29 Skrevet 14. mai Antidepressiva kan ta lang tid før det merkes bedring. Man kan faktisk bli verre før man blir bedre
Ulven Skrevet 14. mai #30 Skrevet 14. mai Det kan være barnet ditt har en cyp-variasjon hvor benzo ikke omdannes optimalt. Tre av mine har en genvariasjon hvor de feks ikke omdanner Kodein, og dermed får null effkt at disse legemidlene.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #31 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei faktisk er det du så må lære deg å lese mer ordentlig først. Jeg snakker tydelig om BÅDE antidepressiva og angst medikamenter. Jeg skriver BEGGE deler! Les ordentlig før du svarer på et innlegg og blir sarkastisk. Du kaster bort både min og andre sin tid når du kritiserer meg for noe som du påstår jeg har sagt, når jeg ikke har sagt det. Jeg gjentar igjen. Hverken angst eller antidepressiva medikamenter hjelper for alle. Ca 40% har hverken nytte av hverken angst eller antidepressiva medikamenter. For øvrig, noe som også kommer tydelig frem i mitt innlegg er at jeg har både depresjon og angst og har brukt utallige medisiner uten resultat for hverken angst eller depresjon. Anonymkode: 8b1db...213 Du kan skrive begge deler så mye du vil, men du siterer mitt svar som kun handler om en av de to typene. Hersketeknikker som å gjenta mine setninger for å latterliggjøre meg bør du holde deg for god for. At 40% av pasienter ikke har nytte av benzodiazepiner må du nesten legge frem en kilde på hvis du skal bli trodd på. Antidepressiva er ikke det vi snakker om her, så det må du slutte å nevne når du siterer meg. jeg har ikke påstått noe om antidepressiva. Når du fortsetter å gjenta dette så beviser du at du ikke leste innlegget mitt før du svarte. Da kan du be om unnskyldning og innrømme feilen du har gjort, heller enn å bli helt krakilsk. Depresjon og angst gjør deg ikke til noen ekspert på medisiner og det er ikke noen unnskyldning for å være ufin mot andre. Hva du har brukt eller ikke er ikke relevant for denne tråden. Anonymkode: 597b9...562
AnonymBruker Skrevet 14. mai #32 Skrevet 14. mai Ænema skrev (1 time siden): Antidepressiva kan ta lang tid før det merkes bedring. Man kan faktisk bli verre før man blir bedre Barnet får angstdempende, benzodiazepiner, ikke antidepressiva. Anonymkode: 597b9...562 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #33 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du kan skrive begge deler så mye du vil, men du siterer mitt svar som kun handler om en av de to typene. Hersketeknikker som å gjenta mine setninger for å latterliggjøre meg bør du holde deg for god for. At 40% av pasienter ikke har nytte av benzodiazepiner må du nesten legge frem en kilde på hvis du skal bli trodd på. Antidepressiva er ikke det vi snakker om her, så det må du slutte å nevne når du siterer meg. jeg har ikke påstått noe om antidepressiva. Når du fortsetter å gjenta dette så beviser du at du ikke leste innlegget mitt før du svarte. Da kan du be om unnskyldning og innrømme feilen du har gjort, heller enn å bli helt krakilsk. Depresjon og angst gjør deg ikke til noen ekspert på medisiner og det er ikke noen unnskyldning for å være ufin mot andre. Hva du har brukt eller ikke er ikke relevant for denne tråden. Anonymkode: 597b9...562 Igjen så feilsiterer du meg. Jeg har ikke påstått at 40% ikke har nytte av benzodiazepiner men at 40% ikke har nytte av både antidepressiva og angst medisiner. Som jeg har prøvd å fortelle deg tidligere, består ikke angst medisiner av BARE benzodiazepiner. Jeg nevner både angst og antidepressiva, fordi det kan være et medikament som hjelper mot begge to. Jeg bruker i dag Efexor (Venlafaxine), og det er vanlig at du får den hvis du lider av angst men ikke depresjon, men den hjelper mot depresjon også (selv om jeg ikke har hatt nytte av den eller mange andre angst tabletter jeg har tatt i 20 år, siden jeg var 16). Det er dette jeg har prøvd å fortelle deg. Jeg kan ramse opp mange tabletter som hjelper mot angst men ikke er benzodiazepiner. Det er flere typer medisiner du kan bruke mot angst. Behandlingen avhenger av flere ting, som for eksempel: hvor alvorlige symptomene er type symptomer om du har en tilleggssykdom, som for eksempel depresjon om du bruker andre legemidler som kan påvirke behandlingen negativt om du er gravid eller planlegger å bli gravid Noen medisiner virker hurtig og gjør at du raskt føler deg bedre dersom angsten er svært ille. Andre brukes til å behandle angst på lengre sikt. https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-generalisert/ Beroligende medisiner som benzodiazepiner (diazepam og oxazepam) gir rask virkning mot angst. De er sterkt avhengighetsdannende og skal derfor ikke brukes i mer 7-10 dager sammenhengende. https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-generalisert/ Benzodiazepiner kan indusere hukommelsestap. Ved bruk ut over 1-2 uker utvikles toleranse for de angstdempende og søvninduserende egenskapene. https://no.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepin Jeg har brukt Valium, Sobril, Xanor og Nitrazepam (Apodorm). Problemet med disse medikamentene er at de slutter å virke etter kort tid. Jeg kjente at jeg måtte ha flere og flere tabletter for å få samme virkning som jeg hadde i begynnelsen, fordi jeg utviklet toleranse mot benzodiazepiner. Jeg har nå gitt deg en linker for å vise deg at dette stemmer. Dette gjelder ikke bare for meg, men for alle som bruker benzodiazepiner. Jeg synes det er du som er ufin mot meg. Jeg sa at det er ikke noen skam å ikke vite mye om angst medisiner, men du er som sagt veldig bastant og har påstått at det er bare benzodiazepiner som hjelper mot angst. Dette stemmer absolutt ikke. Jeg er ikke noen ekspert, men jeg har tydeligvis mer erfaring med medikamenter mot angst enn det du har. Anonymkode: 8b1db...213 1
Purple_Pixiedust Skrevet 16. mai #34 Skrevet 16. mai Du nevnte antidepressiva, er det det barnet går på? Med både Cipralex og Vennlafaksin og Effexor som nok er de mest brukte antidepressiva som også behandler angst. Er det fastlegen som har forskrevet det eller en psykiater? Det mange fastleger ikke vet er at dosen må være høyere enn dosen for deprimert. Ofte dobbelte som ved depresjonsbehandling. I tillegg tar det opp til to måneder på rett dose for å faktisk få effekt. Mange blir til og med verre i starten. Tror Zoloft også brukes for å behandle angst. Man må rett og slett være tålmodig mtp bedring når man prøver ut en av disse.
AnonymBruker Skrevet 16. mai #35 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 19.06): Når du skal gå så hardt ut, så bør du lese litt mer ordentlig først. Da slipper du å hisse deg så opp også. TS skriver angstdempende medisiner. Det er IKKE antidepressiva jeg svarer om da. Antidepressiva er antidepressiva. Angstdempende er en annen medisingruppe. Det er som regel benzodiazepiner og det er det jeg svarer ut fra. Vær så snill, les ordentlig før du svarer en annen gang. Du kaster bort din egen og andres tid med å holde på sånn her. Anonymkode: 597b9...562 Visse typer AD brukes i behandling av angst, og klassifiseres under "anxiolytics" Det er ikke riktig at angst stort sett behandles med benzodiazepiner. Tvert i mot, så er det heller en type medikamenter som man forsøker å begrense. Det finnes mange andre angstdempende preparater. Anonymkode: 69510...34c 1 1
Sonit Skrevet 16. mai #36 Skrevet 16. mai Det er ikke vanlig, men heller ikke uvanlig at barn gåtrpå benz@. Barn med epilepsi får benz@ ved anfall, og det er anerkjent som positivt. Jeg synes ofte det hyles med en gang noen får benz@; brukt riktig og med riktig opptak i kroppen er det svært virkningsfullt. OM det ikke har virkning ville jeg som nevnt over bedt om en CYP-test hos legen. AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 20.47): En annen ting som du skriver som er totalt feil. Angst medikamenter absolutt ikke bare benzodiazepiner. Det finnes masse angst medisiner på markedet som ikke tilhører benzodiazepiner. Du kan tydeligvis veldig lite om dette, og det er absolutt ingen skam i det, men det som irriterer meg, er at du uttaler deg så bastant om et så viktig emne du tydeligvis ikke kan særlig mye om. Anonymkode: 8b1db...213 Det finnes andre angstdempende medikamenter, som feks Venlafaxin som virker godt mot angst men har mulig mange bivirkninger, kanskje flere enn benz@. Du skriver det finnes masse angstdempende utenom benz@? Kan du si hvilke? Jeg er oppriktig nysgjerrig.
AnonymBruker Skrevet 17. mai #37 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 20.22): Er det mulig å ta angstdempende medisiner og ikke merke noen effekt?! Hva kan isåfall grunnen være? Anonymkode: 8c916...be1 Har det ingen virkning, så kutt ut å dytte i deg uvirksomme medisiner. Jobb med angsten fremfor å tro at den skal forsvinne av piller. Anonymkode: c9ba2...b90
AnonymBruker Skrevet 17. mai #38 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 21.57): Ts: Reduksjon av engstlighet slik at man ikke fortsetter en unnvikende adferd. Er barnet mitt som har fått angstdempende av legen. Merker ingen endring i adferd og barnet sier selv at det ikke merker noe effekt. Anonymkode: 8c916...be1 Da må du snakke med legen. Det tar ofte lang tid å finne rett medisin og rett dose. Det er og viktig å ta tak i de underliggende årsakene til angsten. Anonymkode: 33830...3f7
AnonymBruker Skrevet 17. mai #39 Skrevet 17. mai Sonit skrev (På 16.5.2025 den 20.50): Det er ikke vanlig, men heller ikke uvanlig at barn gåtrpå benz@. Barn med epilepsi får benz@ ved anfall, og det er anerkjent som positivt. Jeg synes ofte det hyles med en gang noen får benz@; brukt riktig og med riktig opptak i kroppen er det svært virkningsfullt. OM det ikke har virkning ville jeg som nevnt over bedt om en CYP-test hos legen. Det finnes andre angstdempende medikamenter, som feks Venlafaxin som virker godt mot angst men har mulig mange bivirkninger, kanskje flere enn benz@. Du skriver det finnes masse angstdempende utenom benz@? Kan du si hvilke? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Det stemmer ikke. Venlafaxine har ikke flere bivirkninger enn benzodiazepiner. Benzodiazepiner har de største bivirkningene fordi de er sterkt vanedannende, og du trenger flere og flere piller for å få lignende virkning som det du fikk i begynnelsen. Det er en stor grunn til at det flommer over av benzodiazepiner i rusmiljøer, og flere narkomane trenger masse hjelp forbi bli avruset fra benzodiazepiner. Når man må ta 30 stk per dag, og skal som regel ta max to stk per dag, så sier det seg selv at effekten blir mindre og mindre og må må ha flere tabletter for å få samme effekt. Det hadde vært fint om virkningen av benzodiazepiner bare fortsatte å virke, og de ikke var svært vanedannende. Da hadde flere fått hjelp. Jeg vet ikke om jeg husker alle angst medikamentene jeg har tatt i 20 år, det er mulig jeg gjør det, er usikker, men jeg har flere gamle igjen som jeg ikke har ryddet ut av oppbevaringsboksen min. Husk at alle disse ikke bare er for angst, men er veldig vanlig i angst behandling, fordi mange piller på markedet i dag fungerer for flere lidelser. Venaflaxine Hydroxzine Truxal Zoloft (denne husker jeg godt, la på meg utrolig masse vekt) Cymbalta Citalopram Buspirone Orion Cipralex Seroxat Disse har jeg tatt for angst, noen har jeg tatt for både angst og depresjon. Jeg har generalisert angst, sosial angst og panikkangst. Sliter aller mest med panikkangst. Jeg har vært en del inn og ut av psyk, og truffet på mange som dessverre ikke har fått hjelp av hverken angst eller depresjon medisiner. Jeg har fått vite jeg er behandlingsresistent, fordi Jeg har ikke hatt nytte av behandling eller medisiner hverken for angst eller depresjon. Anonymkode: 8b1db...213
AnonymBruker Skrevet 17. mai #40 Skrevet 17. mai Jeg husker når jeg lå inne på sykehus for å ta gastroskopi. Hun som jeg delte rom med, skulle også ta gastroskopi. Vi fikk begge Valium på forhånd som beroligende. Min romvenninne lå og snorket i flere timer etterpå, hun tok gastroskopi rett før meg, og hadde aldri tatt benzodiazepiner før. Jeg hadde null effekt av Valium fordi jeg har tatt benzodiazepiner før, og nå fungerer de ikke lenger på meg. Fint i slike tilfeller for de som trenger benzodiazepiner en eller noen fåtall andre ganger, da har de effekt, og er ikke så vanedannende. Hører også de fungerer for epilepsi. Men jeg vil påstå at for resten av oss er de dritt medikamenter. De har fortjent dårlig rykte, og det er en god grunn til at psykiatere og fastleger er strenge med å gi resept på disse medikamentene. Anonymkode: 8b1db...213
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå