Gå til innhold

Hvorfor kjøper folk leiligheter med dyre felleskostnader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men selv om fellesgjeld både er gjeld og regnes med på finansieringsbevis og egenkapital, så blir det likevel et mindre lån man må ta opp personlig der og da. For et høytlønt par med lite EK feks, kan det føles bedre å ta opp 5 mill i lån og ha fellesutgifter m/gjeld på 18-20000 enn å ta opp 9 mill selv. Flere av mine kolleger som kommer flyttende til Norge har gjort dette av den grunn.

Anonymkode: 3dc78...60e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men selv om fellesgjeld både er gjeld og regnes med på finansieringsbevis og egenkapital, så blir det likevel et mindre lån man må ta opp personlig der og da. For et høytlønt par med lite EK feks, kan det føles bedre å ta opp 5 mill i lån og ha fellesutgifter m/gjeld på 18-20000 enn å ta opp 9 mill selv. Flere av mine kolleger som kommer flyttende til Norge har gjort dette av den grunn.

Man har fortsatt like mye gjeld om det så er lån i banken eller fellesgjeld.

Anonymkode: 7a534...7d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis fordi mye er nytt og ikke trenger oppgraderes på lenge. Jeg bor i et gammelt borettslag hvor felleskostnadene kommer til å gå mye opp de kommende årene. 

Anonymkode: aae7e...a24

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er bare virkelig problematisk når folk kjøper ganske nye borettslagsleiligheter med mange års avdragsfrihet. Og så har de ikke satt seg godt nok inn i det til å skjønne at den dagen avdragene begynner å løpe, da øker felleskostnadene dramatisk. 
Det du egentlig har gjort da, er å kjøpe en leilighet du ikke har råd til. For du har bare råd til den fram til den dagen du må begynne å betale ned på fellesgjelda. Slike leiligheter er gjerne upopulære å kjøpe - har sett sånne her, med felleskostnader på 20-25 000 for en liten leilighet på 10-15 år i en liten by. Det er nesten umulig bli kvitt. Og så sutrer eierne i avisene fordi felleskostnadene er så høye. Men hadde dere lest prospektet da dere kjøpte, så hadde dere visst dette!

Anonymkode: a7f18...600

En meget ensidig vinkling på felleskostnader og innskudd. 
Verden er nok mer nyansert enn som så. 

Anonymkode: 789ab...816

AnonymBruker
Skrevet
EllaMa skrev (2 timer siden):

Det kommer jo an på hva felleskostnadene dekker. Er det er felleslån med høy lånerente og uten In-ordning - nei takk. 

Dekker det et lån fra husbanken med lav rente bundet over lengre tid pluss in-ordning - absolutt!

Husbanken sine lån har ikke IN ordning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, det har de. Lån til borettslag kan ha IN-ordning. 

Anonymkode: d7987...efb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jo, det har de. Det var faktisk Husbanken og boligbyggelagene som gikk sammen og etablerte ordningen / avtaleverket i sin tid. Så kom de andre bankene etter.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

10 000 må vel være inkludert noe fellesgjeld, eller?

Da er personen strengt tatt ikke gjeldfri, men betaler fremdeles på et lån som er knyttet til boligen. 

Jeg betaler 7000 her, halvparten er gjeld og halvparten felleskostnader. Betaler jeg ut fellesgjelden via IN-ordning, så betaler jeg 3500kr i måneden som "husleie" som dekker kommunale avgifter, TV, vaktmester og ditt og datt. 

Jeg har sjelden hørt om noen som betaler 10 000 i mnd bare i felleskostnader, da må det vel være et sånt sted med resepsjon og hundelufter og den type tjenester inkludert.

Anonymkode: 2c400...fdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da lurer man seg selv. Man er fremdeles personlig ansvarlig for fellesgjeld, så totalt har man like mye gjeld. 

Vi flyttet nettopp fra et borettslag med mye gjeld og høye felleskostnader til et med mindre gjeld og lavere felleskostnader. Og selv om den gjelden vi har direkte til banken er høyere, oppleves det som mindre risikabelt fordi vi har kontroll over den selv. Vi kan for eksempel betale ned på den raskere enn avtalt, vi kan selv søke avdragsfrihet osv.

Ikke alle borettslag har IN-ordning og når de har det krever det at man betaler inn et ganske stort beløp hvis man skal betale ned noe på egen gjeld. Dessuten risikerer man at borettslag blir enige om en stor oppgradering som øker gjelden, selv om man ikke selv er enig. Da er det kjipt når den allerede er høy. I det borettslaget vi bodde før måtte badene pusses opp, og rives helt. Mange naboer hadde da tatt opp flere hundre tusen i lån for å pusse opp eget bad, og de måtte jo likevel rive sitt. De satt igjen med gjelden OG økt fellesgjeld. Mange av dem ble tvunget til å flytte. 

Anonymkode: 1a30b...dd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en felle. Du kan se bla i usa der folk ikke kan selge leilighetene pga høye felleskostnader. De må nesten gis bort.

I et hus bestemmer JEG når jeg vil pusse opp, ikke andre.

Anonymkode: a22be...e85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bodde i enebolig tidligere, men nå har jeg flyttet til en selveier leilighet på 90 kvm.

Her betaler jeg 4500,- i måneden i felleskostnader. Den summen inkluderer alt, bortsett fra strømbruk inne i leiligheten og internett abn. Varmt vann, vannbåren varme i alle rom, strøm fellesareal, renovasjon, vedlikeholdskostnader, renhold, heis osv. er inkludert. Trenger ikke tenke på noen ting selv. Kun det som er innefor mine 4 vegger, trenger jeg å konsentrere meg om. Ganske digg må jeg si. 

Anonymkode: 48465...bd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selv om du blir gjeldfri så sitter du igjen med like dyre utgifter som et lån.

En god venn av meg betaler 10000 i felleskostnader. Du skulle tro det var inkludert strøm eller praktfull hage med garner. Men nei, en blokk utenfor byen med asfalt rundt.

Anonymkode: 2cc5d...984

Når et bygg er nytt er felleskostnadene høye fordi fellesgjelden (kapitalkostnadene) er høye, mens driftskostnadene er lave fordi det ikke er noe vedlikehold. Etterhvert som bygget blir eldre synker kapitalkostnadene, mens driftskostnadene blir høyere fordi bygget blir eldre og krever mer vedlikehold. 
For å vurdere om felleskostnadene er høye eller lave kan man ikke se på beløpet isolert sett, men hva felleskostnadene dekker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Håper du har sjekket hvor mye av de 10 000kr som dekker fellesgjelden.....men du velger å bare anta? :D 

Anonymkode: 9ff62...9f0

De som kjøpte leiligheten vår nettopp betaler også nesten 10.000,- i  mnd. i felleskostander, og det blir morsomt for dem når den avdragsfrie perioden går over om et år, og felleskostnadene øker MYE. Jeg håper de har satt seg inn i det. 

Vi kjøpte den leiligheten for 6 år siden, og felleskostnadene har nesten doblet seg på de seks årene. Og da har borettslaget tre avdragsfrie lån som de skal begynne å betale på neste år. 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg aldri trenger å tenke på vedlikehold som skifte av tak, vegger, uteområde, vannlekkasjer, oppgradering av el.anlegg, varme, boligskatt osb. Noe man må sette av penger til eller låne til om man ikke har fellesutgifter. Det er forutsigbart og trygt for mange å ha en fast utgift. Her jeg bor har vi hatt samme fellesutgiften i over 30 år og det er ingen planer om å øke den.

Anonymkode: 2c3c7...6cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved salg i et borettslag i nærheten av meg, var konseptet slik at man betalte innskudd på halve kjøpesummen, resten var et lån med mulighet for individuell nedbetaling. Det gjorde at de som i utgangspunktet ikke hadde råd til bolig til 4 millioner, kunne kjøpe så fremt de hadde egenkapital + eget boliglån på 2 millioner. Nødvendigvis blir felleskostnaden høy, ettersom utestående betales via denne. Men antakeligvis til en bedre rente enn de selv kunne fått i egen bank.

Med alle andre faste utgifter inkludert, så blir FK høy. Men det er et veldig attraktivt borettslag, så det virker ikke som FK skremmer folk vekk. Tenker man må sette seg inn i hva FK er, og ikke bare fokusere på beløpet.

Anonymkode: b12a2...d4c

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er selv i et borettslagstyre, og for vår del er det i hovedsak snakk om løpende kostnader (renovasjon, eiendomsskatt, vann, avløp, brøyting), nedbetaling av opprinnelig byggelån (Husbanken, til gunstig rente sammenlignet med hva man får som privatperson) og et beløp som avsettes til fremtidig vedlikehold. Vi er ganske små, så ingen ansatte/vaktmestertjenester. 

I sum blir det noen kroner, men kan ikke se at noe av dette hadde blitt billigere om man skulle dekke det utenom felleskostnader (med mindre man har økonomi til å finansiere kjøp uten opptak av lån). Det viktigste er å sette seg inn i hva felleskostnadene faktisk brukes til. Lav felleskost på eldre bygg ville jeg i utgangspunktet stilt spørsmålet til hva man tenker om fremtidig vedlikehold...

Anonymkode: cc437...185

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper du har sjekket hvor mye av de 10 000kr som dekker fellesgjelden.....men du velger å bare anta? :D 

Anonymkode: 9ff62...9f0

Så klart har jeg det, jeg har dessuten bedre rente på fellesgjelden enn om jeg hadde tatt lån i banken.

Nå svarte jeg ts i det andre avsnittet på at hun mente at denne personen hadde 10 000 i fellesutgifter, hvor det da mest sannsynlig er inkludert fellesgjeld.

Anonymkode: 7a534...7d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bodde i enebolig tidligere, men nå har jeg flyttet til en selveier leilighet på 90 kvm.

Her betaler jeg 4500,- i måneden i felleskostnader. Den summen inkluderer alt, bortsett fra strømbruk inne i leiligheten og internett abn. Varmt vann, vannbåren varme i alle rom, strøm fellesareal, renovasjon, vedlikeholdskostnader, renhold, heis osv. er inkludert. Trenger ikke tenke på noen ting selv. Kun det som er innefor mine 4 vegger, trenger jeg å konsentrere meg om. Ganske digg må jeg si. 

Ulempen med selveier er at hvis det kommer større kostnader på vedlikehold så pleier ikke det å tatt med i husleia men hver enhet får en viss sum og betale. Hvis dere f.eks må låne 5 mill så blir det fordelt på enhetene og da kan det bli fort dyrt. En bekjent av meg fikk regning på 40 000 kr på en rehabilitering sameiet skulle gjøre. 

Anonymkode: 02f04...2c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulempen med selveier er at hvis det kommer større kostnader på vedlikehold så pleier ikke det å tatt med i husleia men hver enhet får en viss sum og betale. Hvis dere f.eks må låne 5 mill så blir det fordelt på enhetene og da kan det bli fort dyrt. En bekjent av meg fikk regning på 40 000 kr på en rehabilitering sameiet skulle gjøre. 

Anonymkode: 02f04...2c3

Det er jo derfor vi betaler felleskostnader - en viss sum blir satt av hver måend til vedlikehold som feks. tak, maling, varmepumper, vinduer osv. Tydelig at det er mange som ikke skjønner dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er maaaaaaange borettslag som ikke setter av noe, men belager seg på å ta opp lån. De siste tiårene har det jo vært veldig lav rente og lett å ta opp lån. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...