AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Selv om du blir gjeldfri så sitter du igjen med like dyre utgifter som et lån. En god venn av meg betaler 10000 i felleskostnader. Du skulle tro det var inkludert strøm eller praktfull hage med garner. Men nei, en blokk utenfor byen med asfalt rundt. Anonymkode: 2cc5d...984 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai Kanskje fordi det krever mindre lån og dermed mindre egenkapital, så det er enklere å få lån til det. Anonymkode: f54eb...d08 13 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai Fordi jeg betaler 10 500 i måneden for alt, inkludert fellesgjeld, varme, og fellesutgifter. Jeg antar at de 10 000 er inkludert nedbetaling av fellesgjeld og det er ikke ille. Anonymkode: 7a534...7d8 7 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om du blir gjeldfri så sitter du igjen med like dyre utgifter som et lån. En god venn av meg betaler 10000 i felleskostnader. Du skulle tro det var inkludert strøm eller praktfull hage med garner. Men nei, en blokk utenfor byen med asfalt rundt. Anonymkode: 2cc5d...984 Her er det nok noe du ikke forstår. Hva er felleskostnader? Jo, strøm i trappeoppgangen, måking, vedlikehold utenfor egen leilighet, søppel, vann og kloakk. Og sist men ikke minst, felles lån br. Har tatt opp enten fra brl var nytt eller for å renovere hele eller deler av brl. I en selveier bolig betaler du alt dette direkte til kommunen/vann og renovasjon samt eiendomsskatt. Mens i et brl er disse utgiftene bakt inn i noe som heter felleskostnader. Mange brl har og IN ordning. Det betyr at andelseierne kan betale ned felllesgjelden på sin andel, og dermed få lavere felleskostnader. Anonymkode: 789ab...816 12 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje fordi det krever mindre lån og dermed mindre egenkapital, så det er enklere å få lån til det. Anonymkode: f54eb...d08 Nei, finansieringsbevis er inkludert fellesgjeld, så da kan ikke kjøpe noe som er dyrere enn det du har finansiering til. Anonymkode: 7a534...7d8 6 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje fordi det krever mindre lån og dermed mindre egenkapital, så det er enklere å få lån til det. Anonymkode: f54eb...d08 Dette er feil. Skal du låne til en brl leilighet så blir fellesgjelden lagt inn i beregningen sammen med innskuddet/kjøpeprisen. Og dermed kommer man likt ut med totalprisen. Det samme gjelder om du skal ta en bolig på forkjøpsrett, det er totalsummen som blir lagt til grunn for både finansieringsbehov og kjøp. Anonymkode: 789ab...816 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai Kommunale utgifter, eiendomsskatt, forsikringer på bygget, snømåking, vedlikehold, tv/internett etc. Anonymkode: d5614...994 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai Fordi da har jeg den luksusen å aldri måtte håndtere uforutsette utgifter. Jeg slipper småbryderi i hverdagen. Sameiet har et stort fond for oppgraderinger og vedlikehold. Det er vaktmester som ordner småting. Vaskefirma som tar oppgangen. Heisen er trygg å bruke. Vi har et godt alarm- og overvåkningssystem. Fjernvarme, internett osv er også med i felleskostnadene. Alle som bor her er folk som ønsker å ta vare på bygningsmassen gjennom vedlikeholdsfondet. Det er aldri krangling om småting. Tipper det er mer krangling om kroner og øre i sameier der beboerne har dårligere råd. Anonymkode: 3e059...14c 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai Man betaler jo ned på fellesgjelda i løpet av den perioden også, da. Det er jo det samme om det er din egen gjeld i banken, eller din andel av borettslagets fellesgjeld, du betaler ned. I gamle borettslag med lite gjeld er det gjerne store investeringer - med tilhørende økning i fellesgjeld - på trappene. Anonymkode: a7f18...600 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai Jeg har en ganske ny leilighet som er finansiert 60/40 med egenkapital og felles lån som er en del av felleskostnadene. Utenom dette felles lånet er følgende inkludert i felleskostnadene: Vannbåren varme (inkl. varmtvann) Kommunale avgifter Forsikring av bygget og garasjer/ boder Strøm i fellesarealene Brøyting/ strøing/ plenklipping Utvendig vedlikehold Vedlikehold av heis og ventilasjonsanlegg Kontroll av brannanlegg Tilgang til elbillading for de som trenger det Før jeg kjøpte leiligheten min, bodde jeg i et hus som sårt trengte oppussing. Hvis jeg skulle tatt opp lån for å utbedre alt som trengtes der, hadde mine månedlige kostnader oversteget det jeg betaler her. Anonymkode: 3c6c1...eaa 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #11 Skrevet 13. mai Dette er bare virkelig problematisk når folk kjøper ganske nye borettslagsleiligheter med mange års avdragsfrihet. Og så har de ikke satt seg godt nok inn i det til å skjønne at den dagen avdragene begynner å løpe, da øker felleskostnadene dramatisk. Det du egentlig har gjort da, er å kjøpe en leilighet du ikke har råd til. For du har bare råd til den fram til den dagen du må begynne å betale ned på fellesgjelda. Slike leiligheter er gjerne upopulære å kjøpe - har sett sånne her, med felleskostnader på 20-25 000 for en liten leilighet på 10-15 år i en liten by. Det er nesten umulig bli kvitt. Og så sutrer eierne i avisene fordi felleskostnadene er så høye. Men hadde dere lest prospektet da dere kjøpte, så hadde dere visst dette! Anonymkode: a7f18...600 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #12 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en ganske ny leilighet som er finansiert 60/40 med egenkapital og felles lån som er en del av felleskostnadene. Utenom dette felles lånet er følgende inkludert i felleskostnadene: Vannbåren varme (inkl. varmtvann) Kommunale avgifter Forsikring av bygget og garasjer/ boder Strøm i fellesarealene Brøyting/ strøing/ plenklipping Utvendig vedlikehold Vedlikehold av heis og ventilasjonsanlegg Kontroll av brannanlegg Tilgang til elbillading for de som trenger det Før jeg kjøpte leiligheten min, bodde jeg i et hus som sårt trengte oppussing. Hvis jeg skulle tatt opp lån for å utbedre alt som trengtes der, hadde mine månedlige kostnader oversteget det jeg betaler her. Anonymkode: 3c6c1...eaa Jeg glemte eiendomsskatt, TV og internett. Det er også inkludert. Renovasjon er inkludert i kommunale utgifter. Anonymkode: 3c6c1...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #13 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er bare virkelig problematisk når folk kjøper ganske nye borettslagsleiligheter med mange års avdragsfrihet. Og så har de ikke satt seg godt nok inn i det til å skjønne at den dagen avdragene begynner å løpe, da øker felleskostnadene dramatisk. Det du egentlig har gjort da, er å kjøpe en leilighet du ikke har råd til. For du har bare råd til den fram til den dagen du må begynne å betale ned på fellesgjelda. Slike leiligheter er gjerne upopulære å kjøpe - har sett sånne her, med felleskostnader på 20-25 000 for en liten leilighet på 10-15 år i en liten by. Det er nesten umulig bli kvitt. Og så sutrer eierne i avisene fordi felleskostnadene er så høye. Men hadde dere lest prospektet da dere kjøpte, så hadde dere visst dette! Anonymkode: a7f18...600 Vårt borettslag kommer til å refinansiere felleslånet når den tid kommer, slik at vi får 10 nye avdragsfrie år. Og så komme rvi til å gjøre det om igjen. I mellomtiden øker verdien på leilighetene, så risikoen for banken er liten. Anonymkode: 3c6c1...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #14 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er bare virkelig problematisk når folk kjøper ganske nye borettslagsleiligheter med mange års avdragsfrihet. Og så har de ikke satt seg godt nok inn i det til å skjønne at den dagen avdragene begynner å løpe, da øker felleskostnadene dramatisk. Det du egentlig har gjort da, er å kjøpe en leilighet du ikke har råd til. For du har bare råd til den fram til den dagen du må begynne å betale ned på fellesgjelda. Slike leiligheter er gjerne upopulære å kjøpe - har sett sånne her, med felleskostnader på 20-25 000 for en liten leilighet på 10-15 år i en liten by. Det er nesten umulig bli kvitt. Og så sutrer eierne i avisene fordi felleskostnadene er så høye. Men hadde dere lest prospektet da dere kjøpte, så hadde dere visst dette! Anonymkode: a7f18...600 Altså, jeg mente at disse leilighetene er veldig vanskelige å selge så fort avdragene på fellesgjelda begynner å løpe. Disse leilighetene har som nybygg ofte blitt markedsført mot pensjonister som flytter fra eneboligene sine. Disse pensjonistene har enten blitt nesten lurt fordi de ikke skjønner hvordan er funker (de har aldri bodd i leilighet før, aldri betalt felleskostnader, og synes at 9000/mnd er mye), eller de har tenkt at de kommer til å dø før fellesgjelda skal nedbetales. Men så dør de ikke likevel, og i tillegg går pensjonen ned etter ti år som pensjonister for noen av dem. Og så sitter de der da, med leiligheter de faktisk ikke har råd til, men som de heller ikke får solgt. Flere av min svigermors venner har gått i den fella. Men det er litt vanskelig å synes synd på dem, for de har rett og slett ikke satt seg inn i hva de har kjøpt. Anonymkode: a7f18...600 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai #15 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vårt borettslag kommer til å refinansiere felleslånet når den tid kommer, slik at vi får 10 nye avdragsfrie år. Og så komme rvi til å gjøre det om igjen. I mellomtiden øker verdien på leilighetene, så risikoen for banken er liten. Anonymkode: 3c6c1...eaa Jeg ser den, og dette er god butikk for banken, men det er dyrt for beboerne i lengden. Jeg vet at lånets verdi reduseres pga inflasjonen, men samtidig betaler man unødig mye i renter fordi gjelda aldri blir nedbetalt. Jeg mener det jeg skrev - har man ikke råd til å betale avdrag, har man ikke råd til å bo der. Avdragsfrihet kan være greit i noen få år, men ikke som langsiktig strategi for å redde privatøkonomien. Anonymkode: a7f18...600 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai #16 Skrevet 13. mai Borettslaget vi kjøpte i hadde nokså høy fellesgjeld, men alt var på stell og mye oppussing gjort rett før. Andre borettslag slo vi fra oss da vi så at tak osv måtte fikses (på overtid), til tross for lavere fellesutgifter. I motsetning til selveier har vi et styre som ordner gode priser på nødvendig vedlikehold, noe jeg setter enormt stor pris på å slippe selv. Anonymkode: fcad4...f66 5
Brunello Skrevet 13. mai #17 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er bare virkelig problematisk når folk kjøper ganske nye borettslagsleiligheter med mange års avdragsfrihet. Og så har de ikke satt seg godt nok inn i det til å skjønne at den dagen avdragene begynner å løpe, da øker felleskostnadene dramatisk. Det du egentlig har gjort da, er å kjøpe en leilighet du ikke har råd til. For du har bare råd til den fram til den dagen du må begynne å betale ned på fellesgjelda. Slike leiligheter er gjerne upopulære å kjøpe - har sett sånne her, med felleskostnader på 20-25 000 for en liten leilighet på 10-15 år i en liten by. Det er nesten umulig bli kvitt. Og så sutrer eierne i avisene fordi felleskostnadene er så høye. Men hadde dere lest prospektet da dere kjøpte, så hadde dere visst dette! Anonymkode: a7f18...600 Om de er vanskelige å bli kvitt, er det bare midlertidig. Husker prosjektet «Living in a box» ble sabla ned og latterliggjort. De som kjøpte der kunne le hele veien til banken senere.
Fighter83 Skrevet 13. mai #18 Skrevet 13. mai Hos de brl jeg har vært borti med såpass høye fellesutgifter så er det stort etterslep på vedlikehold og de må ta opp ekstra med lån og ønsker i tillegg å få betalt ned lånet på kortere tid noe som gjør fellesutgiftene store. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #19 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, finansieringsbevis er inkludert fellesgjeld, så da kan ikke kjøpe noe som er dyrere enn det du har finansiering til. Anonymkode: 7a534...7d8 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dette er feil. Skal du låne til en brl leilighet så blir fellesgjelden lagt inn i beregningen sammen med innskuddet/kjøpeprisen. Og dermed kommer man likt ut med totalprisen. Det samme gjelder om du skal ta en bolig på forkjøpsrett, det er totalsummen som blir lagt til grunn for både finansieringsbehov og kjøp. Anonymkode: 789ab...816 Dere svarer på en påstand som ingen har kommet med. Den dere svarer skriver ikke at man kan kjøpe dyrere bolig enn man har fått innvilget lån til. De skriver at det blir enklere å få lån fordi egenkapitalkravet er lavere, noe som forsåvidt også er feil. Man må fortsatt ha 10% EK av totalsummen. Anonymkode: d639d...8f7
EllaMa Skrevet 13. mai #20 Skrevet 13. mai Det kommer jo an på hva felleskostnadene dekker. Er det er felleslån med høy lånerente og uten In-ordning - nei takk. Dekker det et lån fra husbanken med lav rente bundet over lengre tid pluss in-ordning - absolutt! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå