Gå til innhold

Hvorfor skriver DU ord med trykk på med store bokstaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriker DU når du snakker med folk til vanlig? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det jo nettopp for å vise at det er trykk på dem - noe jeg helt fint kan framheve muntlig uten å endre volum eller stemmeleie. Pleier du å skrike når du skal legge trykk på enkeltord?

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (49 minutter siden):

Jeg gjør det jo nettopp for å vise at det er trykk på dem - noe jeg helt fint kan framheve muntlig uten å endre volum eller stemmeleie. Pleier du å skrike når du skal legge trykk på enkeltord?

Tror du folk er så dumme at de ikke skjønner det ellers? 

Anonymkode: 8ff18...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Haha jeg gjorde det nettopp, og tenkte over det selv 🤣 skrev «krever ikke SÅ mye», det er jo for å få trykket på rett plass.

Vanligvis ville jeg valgt kursiv, men det er klønete på mobil. Mens jeg skriver dette ser jeg kursivknappen over her, men DEN har jeg aldri lagt merke til før test test

Anonymkode: 1f8bb...b89

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bruken kursiv? Det ser veldig udannet ut å fremheve ord ved å bruke store bokstaver. 

Anonymkode: 9883a...2e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi JEG vet best! 

Anonymkode: 8f4c4...1db

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi JEG vet best! 

Anonymkode: 8f4c4...1db

Men jeg vet BEST! Det er noe annet enn å si at jeg VET best.

Det er jo åpenbart hva man ønsker, at et skriftlig utsagn skal leses på en bestemt måte som har noe å si for innholdet. At det blir "roping" med store bokstaver er vel en enkel måte å gjøre det på når man skriver på mobil?

Selv bruker jeg ofte _denne_ måten å fremheve trykk på. Like lite riktig, det, men da får jeg fram poenget.

Anonymkode: 0f028...59c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her på kg så  skriver jeg skriver vanligvis med feit skrift eller kursiv i innlegg om jeg ønsker å legge trykk på enkelte ord. Men i overskrifter er ikke dette så enkelt så da skriver jeg med store bokstaver, 

Nei, jeg snakker ikke verken i kursiv, med feit skrift eller med store bokstaver i en muntlig samtale, men jeg kan fint legge trykk på enkelte ord og det gjøres uten å heve stemmen. Har du ts for vane å rope til folk når du legger trykk på noen ord, eller poengtere at hver setning begynner med en stor bokstav når du snakker til folk? Vi har et skriftspråk og et muntlig. Det å legge trykk på noe skriftlig er ikke det samme som å rope muntlig.

Anonymkode: d8157...b7a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør jeg faktisk! For jeg er tunghørt. Blir jeg hissig eller ivrig så er jeg en som brøler og roper, fordi jeg hører ikke meg selv og glemmer å dempe volumet på stemmen. For det er noe jeg er bevist på 24/7. 

Men jeg bruker ikke trykk på ett ord, men på alle ord. Så jeg prater i caps lock kan man si. 

Skriftlig så bruker man å fremheve det man ønsker å legge trykk på, fordi det er vanskelig å formidle tonefall skriftlig. Personlig bruker jeg kursiv fremfor store bokstaver fordi det ser penere ut. 

Anonymkode: 84124...d66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg kommer fra et møblert hjem 

Anonymkode: 8824b...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Trenger jo ikke skrike for å legge trykk på et ord. Skriftlig må man bruke virkemidler for å fremheve den rytmen og da blir det fort store bokstaver som brukes. Det er vanskeligere å fremstille seg riktig gjennom tekst. 

Ser noen foreslå kursiv, å jeg tenkte på det først, men det har ikke samme effekt. Noen av oss er ikke dannede mennesker, men jordnære. 

Anonymkode: c33dc...e2a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 21.06):

Tror du folk er så dumme at de ikke skjønner det ellers? 

Anonymkode: 8ff18...cbe

Leste du trådstarters spørsmål? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trenger jo ikke skrike for å legge trykk på et ord. Skriftlig må man bruke virkemidler for å fremheve den rytmen og da blir det fort store bokstaver som brukes. Det er vanskeligere å fremstille seg riktig gjennom tekst. 

Ser noen foreslå kursiv, å jeg tenkte på det først, men det har ikke samme effekt. Noen av oss er ikke dannede mennesker, men jordnære. 

Jordnære mennesker roper ikke når de snakker, verken skriftlig eller muntlig. Caps lock er roping i skriftlig form. Rop så mye du vil, men det gjør at du blir tatt mindre seriøst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jordnære mennesker roper ikke når de snakker, verken skriftlig eller muntlig. Caps lock er roping i skriftlig form. Rop så mye du vil, men det gjør at du blir tatt mindre seriøst. 

HVA er det som blir tatt seriøst her på KG egentlig? Hvis man skriver nynorsk, skriver med STORE bokstaver blir man visst ikke tatt seriøst. Mens hvis man har fullt med skrivefeil og særskrivingsfeil så blir man sulla med for da har man DYSLEKSI! 

Så JEG fortsetter å fremheve med store bokstaver. Finns det kursiv på mobil da? 

Anonymkode: fb80b...111

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...