Gå til innhold

Dere med barn i småskolealder: Vanlig med ny skolesekk hver høst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min førsteklassing fikk selv velge ut skolesekken og matchende pennal i fjor sommer innen hun skulle starte i første klasse. Dette var drømmesekken hennes og den er like hel og funksjonell nå som da. 

Men nå er hun og flere andre i klassen hennes begynt å snakke om hvilke sekker de skal ha når de starter i andreklasse til høsten og hun har pekt ut en bestemt sekk hun bare MÅ ha..Er dette vanlig?

I min barndom mener jeg å huske at jeg hadde samme sekk i mange år da jeg gikk på barneskolen. 

Anonymkode: 4a9f1...030

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er vanlig 

Anonymkode: 93dbe...2f3

Skrevet

Hæ, nei absolutt ikke 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Lærer her. Nei det er ikke vanlig med ny sekk hvert år

Anonymkode: ea002...f06

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke her😅 Mine har hatt sekkene sine 2-3 år, og har inntrykk av at de fleste andre her gjør det samme. 

Anonymkode: 057db...fc4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig her. Ny i 5. klasse kanskje.

Anonymkode: 9218f...7c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ny skolesekk hver høst høres helt absurd ut.

Anonymkode: 8c030...d9f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei , har den til de har vokst ut av den , 4 klasse kanskje . 

Anonymkode: b9de0...242

AnonymBruker
Skrevet

Ny i tredje eler fjerde er vanlig her. 

Anonymkode: 54115...f0b

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet har vokst i lengden og sekken ikke sitter godt på ryggen lenger, eller er blitt for "barnslig", da er det på tide og bytte, samt etter skader og slikt på den selvfølgelig. Men vi byttet ikke sekk på barneskolen. Mitt barn hadde sin hele barneskolen.

Det er lite miljøvennlig og regelrett sløsing å bytte sekk hvert år bare fordi barnet "vil ha". 

Anonymkode: 6de05...d4b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eldste fikk ny i 5. klasse (overgang fra småtrinn til mellomtrinn er spennende og nytt). Yngste trengte ny i 4. klasse, ble det endring i lekser (de fikk mye mer) + at dette barnet ELSKER biblioteket og har med seg en haug av bøker til alle døgnets tider, som tydeligvis alltid må være i sekken, så hun husker å ta dem med hjem/skolen. 

Den sekken skal vare til 7. klasse.

Her var det ikke vanlig i noens klasser med ny sekk før 4. - 5. klasse.

Anonymkode: fed12...37e

Skrevet

Ny til 4. Klasse. Ikke normalt eller bærekraftig å bytte sekk hvert år!

AnonymBruker
Skrevet

Ny sekk i tredje klasse her. Fordi "alle andre" og "barnslig". Ho må ha nyesekken ut barneskulen. 

Anonymkode: 3bd4a...f42

Skrevet

Her fikk de ny til 4 kl og så når de begynte på ungdomsskolen. Det er iktignok noen år siden.

Gjest jegerrinne
Skrevet

Nei.

Her fikk de ikke 1 klasse, 4/5 klasse og 8 klasse. Og videregående 

Er det som har vært mest vanlig start barneskolen, start mellom trinnet og start ungdomskolen,  og videregående 

Skrevet

Det er jo et sinnsykt forbruk å modellere for den oppvoksende generasjonen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke normalt.

Fikk sekk av skolen/fylket i 1. klasse, deretter vanlig sekk i 2. klasse. Ny i 4.klasse, og den har de til 8. klasse

Hadde de ikke fått skolesekk i 1. klasse så hadde den første sekken vart 1-3 klasse.

Anonymkode: c8d2c...763

AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Det er jo et sinnsykt forbruk å modellere for den oppvoksende generasjonen

Jeg (TS) synes jo også det. 
Er derfor jeg måtte høre om dette virkelig er blitt vanlig. Vi bor i et vanlig middelklasseområde i en stor by. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Ny sekk når de har vokst ut av den. Oftest rundt tredjeklasse, kanskje. 

Anonymkode: 7dd36...b23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min førsteklassing fikk selv velge ut skolesekken og matchende pennal i fjor sommer innen hun skulle starte i første klasse. Dette var drømmesekken hennes og den er like hel og funksjonell nå som da. 

Men nå er hun og flere andre i klassen hennes begynt å snakke om hvilke sekker de skal ha når de starter i andreklasse til høsten og hun har pekt ut en bestemt sekk hun bare MÅ ha..Er dette vanlig?

I min barndom mener jeg å huske at jeg hadde samme sekk i mange år da jeg gikk på barneskolen. 

Det er ikke vanlig med ny sekk for hvert skoleår. Her har de sekken frem til de trenger større, og bedre plass. 

Anonymkode: 75225...af3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...