AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #1 Skrevet 13. mai 2025 Jeg er i en stresset situasjon. Jeg må flytte og stresser mye. Må finne en leilighet å leie for meg og 2 barn. Og i dette skoleområdet. Pga dette har jeg hjertebank. Spiser lite og dårlig søvn. Klarer ikke å tenke på noe annet. Er så slitsomt. Finnes det noen medisiner som kan roe ned meg litt? Tenkte å spørre fastlegen, men er litt flaut Anonymkode: 589a2...1ca
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #2 Skrevet 13. mai 2025 Du går til din fastlege. Punktum. Anonymkode: 0e94d...5a7 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #3 Skrevet 13. mai 2025 Er dette en relativt raskt forbigående sak vil du neppe få medisiner. Du har helt normale reaksjoner på situasjonen du står i… forstår dog godt at det er plagsomt! når man trenger fungere ekstra godt så kortslutter kroppen 🫠 hvor lenge tror du flytteporsessen vil ta? Anonymkode: 80f93...b0d 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #4 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dette en relativt raskt forbigående sak vil du neppe få medisiner. Du har helt normale reaksjoner på situasjonen du står i… forstår dog godt at det er plagsomt! når man trenger fungere ekstra godt så kortslutter kroppen 🫠 hvor lenge tror du flytteporsessen vil ta? Anonymkode: 80f93...b0d Vi må flytte fra her innen 1 August. Anonymkode: 589a2...1ca
megda Skrevet 13. mai 2025 #5 Skrevet 13. mai 2025 medisiner maskerer bare at du er stresset på bunnen. Det er som å drikke alkohol i hverdagen for å hjelpe seg selv med å kontrollere stresset = det er ikke en god ide. Det du trenger er hjelp av et medmenneske til å få oversikt slik at du er rustet til å takle hverdagen på en bedre måte. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #6 Skrevet 13. mai 2025 megda skrev (Akkurat nå): medisiner maskerer bare at du er stresset på bunnen. Det er som å drikke alkohol i hverdagen for å hjelpe seg selv med å kontrollere stresset = det er ikke en god ide. Det du trenger er hjelp av et medmenneske til å få oversikt slik at du er rustet til å takle hverdagen på en bedre måte. Jeg sliter med å spørre om hjelp. Jeg har faktisk tenkt at kanskje det hadde vært bedre hvis jeg ikke levde. Men jeg har jo barn, og de er livet mitt Anonymkode: 589a2...1ca
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #7 Skrevet 13. mai 2025 megda skrev (Akkurat nå): medisiner maskerer bare at du er stresset på bunnen. Det er som å drikke alkohol i hverdagen for å hjelpe seg selv med å kontrollere stresset = det er ikke en god ide. Det du trenger er hjelp av et medmenneske til å få oversikt slik at du er rustet til å takle hverdagen på en bedre måte. Enig her, gode poeng. skaff deg støtte, ikke medisinsk bedøvelse! har du noen som kan hjelpe deg, ts? Både med det rent praktiske, men også det emosjonelle? Ring fastlegen din- men be om hjelp til å takle situasjonen, ikke medisiner for å bedøve den 1. august virker lenge, men det er en lang sommer inni der og før det avslutninger og røde dager osv. Hva er planene dine for de to neste ukene? Flyttemessig altså. Anonymkode: 80f93...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #8 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sliter med å spørre om hjelp. Jeg har faktisk tenkt at kanskje det hadde vært bedre hvis jeg ikke levde. Men jeg har jo barn, og de er livet mitt Anonymkode: 589a2...1ca Ja men altså dette er jo litt mer alvorlig enn først antatt da… Anonymkode: 80f93...b0d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #9 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja men altså dette er jo litt mer alvorlig enn først antatt da… Anonymkode: 80f93...b0d Er ikke det en vanlig tanke alle får innimellom da? Anonymkode: ecf15...a72 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #10 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke det en vanlig tanke alle får innimellom da? Anonymkode: ecf15...a72 Jeg trodde også at det var vanlig tanke å få når noe er vanskelig? Anonymkode: 589a2...1ca 1
megda Skrevet 13. mai 2025 #12 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sliter med å spørre om hjelp. Jeg har faktisk tenkt at kanskje det hadde vært bedre hvis jeg ikke levde. Men jeg har jo barn, og de er livet mitt Anonymkode: 589a2...1ca jeg sliter også med å spørre om hjelp, men hver gang jeg gjør deg blir jeg overrasket over hvor villige folk er og hvor forståelsesfulle de er om ting i livet er vanskelig. Vi er mange som svarer en anonym her fordi vi med så lite informasjon om deg intuitivt forstår at den situasjonen er vanskelig å bære alene. Når man er stressa kan man tenke mye rart og jeg har vært der selv, men på avstand skjønner jeg at de tankene lages fordi jeg er så enormt stressa og det nivået av stress er et klart tegn på at man har for mye på eget fat og at man trenger litt hjelp til å komme seg gjennom en periode i livet sitt. Kontakt fastlegen din og legg frem disse tankene. det er ingen skam i å være ærlig om hva man tenker og føler; det er først da man kan få den hjelpen man trenger. Alle leger har hørt det meste fra før fordi vi alle har problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #13 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg trodde også at det var vanlig tanke å få når noe er vanskelig? Anonymkode: 589a2...1ca Det er ikke vanlig å føle at det er bedre å dø fordi man stresser med å finne nytt sted å bo, nei. Ville snakket med legen din uansett. Du behøver ikke tenke på at du skal flytte hele døgnet. Du kan bruke 1-2 timer hver dag innenfor et visst klokkeslett på å lete etter leiligheter, kontakte nettverket ditt osv. Resten av tida kan du ha fri fra den problemstillingen slappe helt av. Du får ikke mer eller mindre leilighet av å ødelegge helsen med bekymring. Anonymkode: c7fc2...c6c
1365 Skrevet 13. mai 2025 #14 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er i en stresset situasjon. Jeg må flytte og stresser mye. Må finne en leilighet å leie for meg og 2 barn. Og i dette skoleområdet. Pga dette har jeg hjertebank. Spiser lite og dårlig søvn. Klarer ikke å tenke på noe annet. Er så slitsomt. Finnes det noen medisiner som kan roe ned meg litt? Tenkte å spørre fastlegen, men er litt flaut Det er vanskelig å slutte å synes noe er flaut selv om jeg sier at du ikke burde tenke sånn. Hvis du har lyst til å dele med oss: Hva er det som føles flaut? Er det fordi man forbinder sovepiller med filmklisjeen "deprimert kona i i silkepysj som ruser seg gjennom livet på sovepiller"? Det er ikke så rart, for sovepiller var før ensbetydende med sterke, vanedannende preparater. Tilsvarende å drikke seg i søvn på sprit, bare litt verre. Nå finnes heldigvis (nesten) ufarlige alternativer. PS: Jeg har hatt det som deg, og har ingen egeninteresse ut over at du skal slippe å slite. ❤️
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #15 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er ikke vanlig å føle at det er bedre å dø fordi man stresser med å finne nytt sted å bo, nei. Om man er i en stressende situasjon over tid, så jo. De aller aller aller fleste mennesker er innom tanken iløpet av livet sitt. Husk at vi har forskjellige terskler for hva som oppleves som mye motgang. Så tenk lenger enn din egen nese, vær så snill. Man skal selvsagt ikke undergrave trådstarter sine ord, men igjen, det er ganske vanlig. Anonymkode: a25b2...0ef 3
1365 Skrevet 13. mai 2025 #16 Skrevet 13. mai 2025 (endret) megda skrev (51 minutter siden): medisiner maskerer bare at du er stresset på bunnen. Det er som å drikke alkohol i hverdagen for å hjelpe seg selv med å kontrollere stresset = det er ikke en god ide. Det du trenger er hjelp av et medmenneske til å få oversikt slik at du er rustet til å takle hverdagen på en bedre måte. Dette høres flott ut, og gjelder ikke alle situasjoner eller personer. Til din første påstand: Dette er i mange tilfeller en direkte FEIL påstand. Både patologisk og farmakologisk. Det kan være slik i noen tilfeller. Nærmere forklaring kan du få på DM, men det kan ha store konsekvenser å forsøke å fraråde henne på måten du gjør. Ikke et menneske i verden ville hjulpet meg å sove. Jeg hadd et godt liv, omgitt av fantastiske, kloke mennesker, i et harmonisk forhold. Sluttet med kaffe og alkohol, mediterte, pusteøvelser, videre til psykolog... Først da jeg møtte en privat psykiater noen ganger kom forslaget. Da hadde jeg allerede vært gjennom to tilfeller av psykose som følge av søvnmangel. Endret 13. mai 2025 av 1365
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #17 Skrevet 13. mai 2025 1365 skrev (Akkurat nå): Dette høres flott ut, og gjelder ikke alle situasjoner eller personer. Ikke et menneske i verden ville hjulpet meg å sove. Jeg hadd et godt liv, omgitt av fantastiske, kloke mennesker, i et harmonisk forhold. Sluttet med kaffe og alkohol, mediterte, pusteøvelser, videre til psykolog... Først da jeg møtte en privat psykiater noen ganger kom forslaget. Da hadde jeg allerede vært gjennom to tilfeller av psykose som følge av søvnmangel. Du kan fint si hvilken medisin som har hjulpet deg, det du ikke får lov til å diskutere er dosering. Anonymkode: d1108...73c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #18 Skrevet 13. mai 2025 Det som kan hjelpe er å se film i VR, mens en ligger; spill og veldig mye annet i VR, er på en annen side mer stressende enn på PC. En får et slags stimuli i øynene, som er mer menneskelig - litt skremmende også - som kan gjøre en svimmel når en er i berg-og-dalbane, og opplevelsen av en slags nærhet når noe går forbi ut i et synsfelt som vanligvis ikke blir stimulert. Ellers kan en gå mye tur, snakke med folk, og andre ting som gjør at en bruker energi - lader ut Medisin vil jeg ikke si er helt nødvendig, med mindre en lever i veldig veldig skjerpet miljø - f.eks barn opp mot lærer på en barneskole, der klasserommet og alle blir kaotisk om barnet finner på å gjøre noe så alvorlig som å plukke i nesen en tilfeldig gang 😉 Anonymkode: 0a587...c58
Grüner Skrevet 13. mai 2025 #19 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi må flytte fra her innen 1 August. Anonymkode: 589a2...1ca Du får det til å høres ut som dere må ut innen 1.juni…
1365 Skrevet 13. mai 2025 #20 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Enig her, gode poeng. skaff deg støtte, ikke medisinsk bedøvelse! har du noen som kan hjelpe deg, ts? Både med det rent praktiske, men også det emosjonelle? Ring fastlegen din- men be om hjelp til å takle situasjonen, ikke medisiner for å bedøve den 1. august virker lenge, men det er en lang sommer inni der og før det avslutninger og røde dager osv. Hva er planene dine for de to neste ukene? Flyttemessig altså. Anonymkode: 80f93...b0d Din oppfatning av medisiner som benyttes ved søvnløshet er helt rett... hvis vi diskuterer i 1988. Se under 1365 skrev (7 minutter siden): Dette høres flott ut, og gjelder ikke alle situasjoner eller personer. Til din første påstand: Dette er i mange tilfeller en direkte FEIL påstand. Både patologisk og farmakologisk. Det kan være slik i noen tilfeller. Nærmere forklaring kan du få på DM, men det kan ha store konsekvenser å forsøke å fraråde henne på måten du gjør. Ikke et menneske i verden ville hjulpet meg å sove. Jeg hadd et godt liv, omgitt av fantastiske, kloke mennesker, i et harmonisk forhold. Sluttet med kaffe og alkohol, mediterte, pusteøvelser, videre til psykolog... Først da jeg møtte en privat psykiater noen ganger kom forslaget. Da hadde jeg allerede vært gjennom to tilfeller av psykose som følge av søvnmangel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå