AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Jeg har en søster som gjennom hele oppveksten har løyet enormt mye. Hun lyver for å komme bedre ut av ting, og for oppmerksomhet. I ungdommen løy hun om alvorlig sykdom, død, ol. Alt stort og smått. Var ram på å stjele ol. Forholdet vårt er stort sett bra, men jeg begynner å se ett mønster av at jeg alltid er medgjørlig, sier som regel ja når hun spør, jeg hjelper henne enormt mye med alt mellom himmel og jord. Når vi er alene har vi det stort sett veldig gøy sammen, men hun har en lei tendens til å alltid takke nei når jeg spør om hun vil komme hit, eller om hun kan gjøre noe for meg. Det er her det blir irriterende for meg. Fordi det er så åpenbart at hun lyver om hvorfor hun sier nei. Jeg tror det er fordi hun ikke gidder å reise. Vi må alltid møtes der det passer henne og hun kan være ekstremt rigid. Hun blir liksom ikke med på noe, om det ikke fenger henne. Problemet mitt er at det ikke går an å ga en ærlig samtale. Alt blir benektet, bortforklare, det er tilfeldig osv. Hva faen gjør man? Forholdet kan bare funke om man begge gir, og jeg føler meg mer og mer som en dørmatte. Noen med lignende erfaring som har andre råd bortsett fra " drit i å vær med henne" ol? Noe konstruktivt som har funket? Om det et relevant er vi begge i 30årene. Anonymkode: 9f3a5...6ae
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai Du må bare sette grenser. Hun bruker deg fordi du lar deg bruke. Spør hun hvorfor så sier du hvorfor, også ignorerer du hennes bortforklaringer. Anonymkode: 31899...408 1
sedegselv Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai Kanskje du også skal se på dine egne holdninger. Du virker sint og bitter.
Snublefot62 Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai Du kan ikke endre andre. Du kan kun endre deg selv. Så det eneste du kan gjøre er å sette tydelige grenser for deg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai Har ei venninne som er sånn. Alt skal være på hennes premisser. Trenger vel ikke å si at jeg er ganske glad for at hun har flyttet et sted lengre unna meg. Da slipper jeg å treffe henne så ofte, for det er bare "meg, meg, meg" når vi treffes også. Veldig anstrengende å aldri komme til orde, og aldri få gehør for mine ting. Til og med da jeg fortalte at min mor hadde fått kreft, var det ingen oppfølgingsspørsmål om hvordan det gikk med henne da vi snakket etter noen uker, kun enda mer prat om seg selv. Slike mennesker er det best å ha minst mulig å gjøre med i livet sitt. Jeg har dessverre ikke noe annet konstruktivt å komme med, siden dette er det eneste mennesket jeg noen gang har møtt som oppfører seg på denne måten. Dere er begge i 30-årene. Da har jo denne væremåten "satt seg fast" i dere begge. Jeg tror det blir vanskelig å få endret på dette mønsteret. Du kan så klart prøve å prate med henne og fortelle henne hva du føler, men du sier jo at du har prøvd å ha en ærlig samtale om dette uten å komme noen vei. Anonymkode: 30caf...f09
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai Tror søsteren din må ha en personlighetsforstyrring av noe slag. Når dette har vart hele livet og nå er i 30 årene så er hun satt i hodet. Du må nok bare akseptere henne som hun er om hun ikkje skaffer seg en behagelig for det. Jeg har en svigerdatter som lyver og vrir ting så det passer hennes narrativ. Slitsomt men man tolererer det når det er barn i bildet. Anonymkode: e5ed0...df0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai TS her. Dere har rett. Jeg synes det er litt vanskelig fordi hver gang jeg setter grenser så blir jeg beskyldt for å være vrang eller så blir det krangling om at jeg alltid sier nei. Noe som overhode ikke er sant. La oss si det sånn at de siste 10 årene har jeg vært der / med henne omtrent ukentlig. Hun har vært her/med meg her kanskje 10-15 ganger. Hun vrir på alt og går enten i offer eller angrep. Jeg spurte igjen idag om hun vil komme hit, så vi får se. Fortsetter dette må jeg bare si det rett ut at jeg er lei, også får det bare stå til. Jeg er ikke konfliktsky, men kvier meg når det er så mye vridning og løgner som igjen gjør meg enda sintere og jeg vet da at mye står på spill. Vi hadde en lignene krangel for 10 år siden og da brøt jeg kontakten i 4 mnd. Anonymkode: 9f3a5...6ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå