AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Jeg har jobbet som regnskapsfører i snart 10 år, men ønsker å bytte karriere. Jeg har alltid hatt læreryrket i bakhodet og vurderer sterkt å gå over til dette. Så da lurer jeg på; hvordan er arbeidshverdagen for dere som jobber som lærer på barneskolen? Hvor mye tid brukes hjemme/helgene til skolearbeid? Mine barn som går i 2 og 4 klasse er ferdig på skolen rundt 13-14 tiden. Hva slags arbeidsoppgaver har lærerne etter dette og hvor lenge varer dette? Og til slutt, hvordan er det egentlig å jobbe som lærer for barn i 1-7 trinn? Jeg hører mye negativt om barns adferd overfor hverandre og lærerne og at mange lærere slutter i jobbene sine? Evt. andre ting jeg bør vite om? Setter stor pris på alle svar Dette er et stort valg jeg skal ta, og ønsker å virkelig sette meg inn i dette før jeg evt. gjør en karriere endring. Anonymkode: 890e8...616
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai Jeg har 33 timer og noen desimaltal bunden tid på skole og ca 10 t ubunden tid. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg jobber mine ubundne timer. Jeg synest til tider det er vanskelig å konsentrere seg i kontorlandskap, så jeg sitter endel hjemme på kvelder og i helgene. Jeg har ikke små barn lenger, så da kan jeg legge opp til hva som passer meg. Vi bruker mye tid på rapportering, møter, samhandling med ulike sektorer, telefoner med oppfølging mellom skole og hjem, pluss planlegging og etterarbeid. Ellers så har vi møtedag på onsdager, så den dagen går stort sett med på utviklingsarbeid. Jeg elsker å undervise, men det er dessverre blitt en liten del av jobben vår ila de siste årene. Dagene går mye bort til å jobbe med relasjoner, sosial kompetanse og veiledning inn mot foreldre. Jeg liker fortsatt jobben min, og løsningen min på endringen i skole og samfunnet har gjort til at jeg etterutdanner meg innen det som er relevant, der jeg får bredere kompetanse innen samhandling, det tverrfaglige og psykososial helse. Ellers er jeg ekstremt opptatt av god klasseledelse. Der tror jeg mye av grunnstenen ligger, og da må en orke å stå i det, ellers har en tapt. Jeg synest yrket mitt er veldig givende, selv om jeg til tider kan bli litt lei. Jeg blir utrolig glad i elevene mine og strekker meg veldig langt for å hjelpe dem. Så om du lurer på å bytte karriere, hvorfor ikke ? Skolen trenger dyktige lærere. ❤️ Anonymkode: a5b5a...42e 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har 33 timer og noen desimaltal bunden tid på skole og ca 10 t ubunden tid. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg jobber mine ubundne timer. Jeg synest til tider det er vanskelig å konsentrere seg i kontorlandskap, så jeg sitter endel hjemme på kvelder og i helgene. Jeg har ikke små barn lenger, så da kan jeg legge opp til hva som passer meg. Vi bruker mye tid på rapportering, møter, samhandling med ulike sektorer, telefoner med oppfølging mellom skole og hjem, pluss planlegging og etterarbeid. Ellers så har vi møtedag på onsdager, så den dagen går stort sett med på utviklingsarbeid. Jeg elsker å undervise, men det er dessverre blitt en liten del av jobben vår ila de siste årene. Dagene går mye bort til å jobbe med relasjoner, sosial kompetanse og veiledning inn mot foreldre. Jeg liker fortsatt jobben min, og løsningen min på endringen i skole og samfunnet har gjort til at jeg etterutdanner meg innen det som er relevant, der jeg får bredere kompetanse innen samhandling, det tverrfaglige og psykososial helse. Ellers er jeg ekstremt opptatt av god klasseledelse. Der tror jeg mye av grunnstenen ligger, og da må en orke å stå i det, ellers har en tapt. Jeg synest yrket mitt er veldig givende, selv om jeg til tider kan bli litt lei. Jeg blir utrolig glad i elevene mine og strekker meg veldig langt for å hjelpe dem. Så om du lurer på å bytte karriere, hvorfor ikke ? Skolen trenger dyktige lærere. ❤️ Anonymkode: a5b5a...42e Tusen takk for utfyllende svar! Dette var ganske overraskende for meg må jeg si. Jeg elsker å undervise (har en erfaring fra mine skole og studietid hvor jeg var «hjelpelærer»), og jeg trives veldig godt blandet små barn så læreryrket virker derfor veldig fristende. Men ser jo nå at det er så mye mer enn undervisning man må ta for seg. Hvis du orker, kunne du utdype litt mer rundt det du skrev om rapportering, samhandling mellom ulike sektorer, og også dette med sosial kompetanse og veiledning inn mot foreldre? Er det virkelig så mye av arbeidsdagen som går til disse tingene? Jeg har for øvrig små barn, og mye tid med familien på ettermiddag/kveld er også en prioritering for meg. Det var også en av grunnene til at jeg likte jobben min som regnskapsfører da jeg hadde en del fleksitid, og også muligheten for en god del hjemmekontor. Hjemmekontor blir selvfølgelig ikke aktuelt innen læreryrket, men jeg hadde håpet på litt rolige kvelder med lite til ingen arbeid. Anonymkode: 890e8...616
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai Beklager for en del skrivefeil 😅, gikk litt fort der. Anonymkode: 890e8...616 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai Jeg jobber som faglærer på barneskolen, så har ikke så mye å gjøre med ppt, bv, foreldre og sånn å gjøre. Men jeg bruker mte tid på å planlegge gode undervisningsopplegg. Jeg er også samlingsstyrer i et fag og har ansvar for å holde orden på spesialrom og bestille utstyr og materialer. Syns det er ganske kjekt. Når kontaktlærerne sitter i møter eller telefoner med foreldre, så rydder jeg og pakker ut varer. Ellers trives jeg greit. Jeg syns det har vært mye bråk og uro blandt elevene de siste årene. Elever som skal stikke av, avbryte og forstyrre, være frekke osv. Det er det mest slitsomme syns jeg. Men så har det vært mye surr på jobben min de siste årene med mye utskifting av kontaktlærere i flere klasser og sånn. En del elever som det er mye ekstra med. Men når jeg blir godt kjent med en klasse og får ha de over flere år, så går det seg til. Og da trives jeg. Men det er hektisk. Jeg pleier alltid å komme på jobb rundt 7- 7.30, selv om timen ikke starter før 8.30. Da får jeg brukt kopimaskina i fred og forberede meg for dagen. Finne frem utstyr osv. Så er det fullt kjør hele dagen med undervisning og tilsyn. Etter jobb gjør jeg så mye jeg rekker av planlegging osv. Så drar jeg hjem ca kl 16 og henter i barnehagen. Jeg liker best å sitte på jobb og jobbe, så jeg gjør sjeldent noe hjemme. Men innimellom så må jeg gjøre litt på kveldene eller helg, høstferie osv. Noen få dager i året er jeg på jobb til rundt kl 20 bare for å få unna mest mulig. F.eks ved nytt skoleår er det greit å sette seg ned og jobbe intensivt med å skrive halvårsplaner, finne tekster og hvilke temaer vi skal jobbe med. Lage liste over ting som må bestilles osv. Printe ut klasselister, gå over spesialrom, lese IOP-er. Da blir det mindre å gjøre resten av året. Du må kunne jobbe rutinert og systematisk. Være ryddig. Men også være tøff psykisk. Tydelig og varm. Gid relasjonskompetanse. Anonymkode: 2fbdb...24e
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg jobber som faglærer på barneskolen, så har ikke så mye å gjøre med ppt, bv, foreldre og sånn å gjøre. Men jeg bruker mte tid på å planlegge gode undervisningsopplegg. Jeg er også samlingsstyrer i et fag og har ansvar for å holde orden på spesialrom og bestille utstyr og materialer. Syns det er ganske kjekt. Når kontaktlærerne sitter i møter eller telefoner med foreldre, så rydder jeg og pakker ut varer. Ellers trives jeg greit. Jeg syns det har vært mye bråk og uro blandt elevene de siste årene. Elever som skal stikke av, avbryte og forstyrre, være frekke osv. Det er det mest slitsomme syns jeg. Men så har det vært mye surr på jobben min de siste årene med mye utskifting av kontaktlærere i flere klasser og sånn. En del elever som det er mye ekstra med. Men når jeg blir godt kjent med en klasse og får ha de over flere år, så går det seg til. Og da trives jeg. Men det er hektisk. Jeg pleier alltid å komme på jobb rundt 7- 7.30, selv om timen ikke starter før 8.30. Da får jeg brukt kopimaskina i fred og forberede meg for dagen. Finne frem utstyr osv. Så er det fullt kjør hele dagen med undervisning og tilsyn. Etter jobb gjør jeg så mye jeg rekker av planlegging osv. Så drar jeg hjem ca kl 16 og henter i barnehagen. Jeg liker best å sitte på jobb og jobbe, så jeg gjør sjeldent noe hjemme. Men innimellom så må jeg gjøre litt på kveldene eller helg, høstferie osv. Noen få dager i året er jeg på jobb til rundt kl 20 bare for å få unna mest mulig. F.eks ved nytt skoleår er det greit å sette seg ned og jobbe intensivt med å skrive halvårsplaner, finne tekster og hvilke temaer vi skal jobbe med. Lage liste over ting som må bestilles osv. Printe ut klasselister, gå over spesialrom, lese IOP-er. Da blir det mindre å gjøre resten av året. Du må kunne jobbe rutinert og systematisk. Være ryddig. Men også være tøff psykisk. Tydelig og varm. Gid relasjonskompetanse. Anonymkode: 2fbdb...24e Tusen takk for svar! Jeg hadde tydeligvis en helt annen oppfatning av hva læreryrket dreide seg om ser jeg nå. Men klapp på skulderen til dere lærere altså! Så mye annet enn undervisning og fag som dere må sette dere inn i. Jeg tror jeg har hatt en litt rosenrødt oppfatning av dette yrket. Og tror også at det blir tyngre og tyngre psykisk mtp. utviklingen i barns adferd. Anonymkode: 890e8...616
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai Er kontaktlærer på barneskole. Jeg prøver å jobbe all tiden min på skolen slik at jeg slipper så mye hjemme. Er på jobba fra 7:30 til 16:00 ca. Når vi har utviklingssamtaler blir det lengre dager eller jobbing i helg. Undervisning fra 8:30 til 13:30 eller 14:30. Her er noen av de vanligste oppgavene jeg gjør før og etter undervisning (disse oppgavene gjøres ikke hver dag, noen er bare i perioder, noen er ukentlig, noen er daglig): - Foreldrekontakt, svare på meldinger, ringe hjem (Tar mest tid) - Forberede undervisning. Vi har ikke fysiske bøker så bruker mye tid på å lage oppgaver, kopiere fra gamle bøker eller lete gjennom nettressurser. Begrenset hva skolen har tilgang til. - Skrive fagplaner (vi gjør det på starten av skoleåret, men de må noen ganger oppdateres/evalueres) -Rette lekser/oppgaver. -Samarbeid med teamet, refleksjoner rundt diverse situasjoner og elever. F.eks har vi en mobbesak gående nå som vi klør oss veldig i hodet av. Elev mener det er mobbing, kan ikke komme med et eneste konkret eksempel på hva som har skjedd eller navn på de som mobber, foreldre mener skolen må ta tak. Vi observer ingen mobbing. Denne saken tar ekstremt mye tid da vi prøver å følge med alt rundt denne eleven hele skoledagen og skrive logg. Ellers er det litt småkonflikter, elev med diagnose som må følges opp, lærevansker som må følges opp osv. - Lage ukeplan og lekser. - Skrive logg og rapporter, årsrapporter, IOP, utviklingssamtaleskjemar osv. - Mye tid på morgenen brukes på organisering av dagen. Plutselig er det frafall av voksne og den planen som ble lagt dagen før må gjøres helt om. -Samarbeidsmøter med PPT, BUP, foreldre, helsesykepleier og andre. -Utviklingstid en gang i uka, ca 2 timer. -Klargjøring av utstyr, kan ta en del tid hvis man underviser i Kunst og Håndverk eller skal ha forsøk i naturfag. -Rydding av klasserom/utstyr (kunst og håndverk kan genere en del jobb her). Anonymkode: 0adf4...301
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai Jeg tror veldig mange tenker som deg TS. At jobben handler om å gå inn i klasserommet og undervise, lage en lekseplan og skrive noen få tilbakemeldinger i løpet av uka. Den heldige barneskolelæreren som ikke har elever etter kl 13-14 og kan da gå hjem, den er man misunnelig på. Før man har prøvd det selv, så vet man ikke om alle ekstra oppgaver som dukker opp. Dette er selvfølgelig ulikt fra ulike skoler også hvordan organiseringen er. Mange skoler har ikke bøker, en bruker uendelig mange timer på å finne tilpassede opplegg. Nei, det er ikke bare å snu bunken. Finne det forbaskede papiret som er lagret i kjelleren. Vaktmesteren jobber kun på tirsdager. Skal man ha praktisk undervisning på kjøkken eller liknende, må man planlegge etter et begrenset budsjett, handle inn varene ( som gjerne gjøres på fritiden), vaske ned kjøkkenet etter bruk. Er man heldig å ha dette faget, følger gjerne nedvask av kjøkken til jul og sommer. Samt at kjøl og frys må leses av en gang i uka, tømmes to ganger i året og ises av. Oppvaskmaskin skal renses og søppel skal kildesorteres. De fleste ansatte på vår skole, har ulike ansvars oppgaver ved siden av undervisningen. Drift av skolen, rett og slett. Skrive IOP - helst før høstferien på de som trenger det. Disse skal evalueres før juni. Melde inn nye og gamle saker til PPT for videre oppfølging. Ta i mot PPT/BUP i klasserommet som skal gjøre en vurdering av en eller flere barn. Svare på de berømte skjemaene deres som nå ofte er digitalt, med alt det medfører. Takke meg til avkrysningsskjema som var tidligere. oppfølgingsmøter med ppt, bup og barnevern. Ikke hver uke, men det er noe hver måned. Bup kommer som regel ikke ut på skolene, annet enn for observasjon, så da må vi reise til bup. Plastre kneet til Per som har falt i friminuttet, følge opp blodsukkeret til Ida og sette insulin når det er nødvendig. Helsesøster er kun på skolen på fredager. Dermed har lærerne blitt pålagt å ta kurs for å kunne medisinere Ida. Mammaen til Ida er veldig opptatt av dette blodsukkeret og oppfølgingen som aldri kan bli god nok. Det er i og for seg forståelig, men det krever noen timer samtale, nesten hver uke. Det er 4 timer pålagt samarbeidstid hver uke. Dette brukes i hovedsak til utviklingsarbeid og fellesoppgaver. Det man trenger på teamet, eller i sitt eget klasserom må man planlegge utenom. Rydde opp i konflikter tar mye tid. Får man en mobbesak, følger det med mye dokumentering. Møter, handlingsplaner, tiltak, evaluering. Vi får ikke lov å bruke undervisningstid til møter, så da legges det meste utenom og da går timene fort. Jeg liker jobben min, stortrives. Jeg er aldri arbeidsledig og den "to do- lista" blir aldri tom. Anonymkode: d8d07...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai Hvis du ønsker tid på ettermiddag og kveld med barna dine anbefaler jeg ikke lærer på barneskole. Ikke bare tiden som ikke strekker til, null sjanse for overtidsbetalt for timene dine, alt bakes inn i "periodisering" og "ubunden tid" så i praksis vil du aldri jobbe mindre enn 44 timer i uka, beregn mer når du er ny og skal gjøre alt for første gang. Ta også med i betraktning at du kommer til å oppleve reell omsorgstretthet så du får mindre tålmodighet og forståelse for de hjemme da du er omsorgsmessig utslitt etter 1400 spørsmål, 4 skrubbsår, 1 voldelig utagering du fysisk må stoppe for å unngå alvorlig skade og så løpe ut av klasserommet der klassen din sitter alene for å megle, regulere og deeskalere, 3 baksnakkingskonflikter, 1 sårt mobbeoffer, 1 sint forelder på tråden som kun lytter til eget barns forklaring som du må forholde deg vennlig og profesjonelt til og tilby undersøkelser og tiltak, samt alle du må se i løpet av en dag så du går hjem vel vitende om at alle iallefall har fått et smil og en tommel opp fra én voksen i livet sitt. Undervisning er det jeg gjør når jeg ikke jobber, føles det som. Hvis undervisning er det du brenner for, ikke bli lærer. Vi sitter i faste møter fra 14-16 tre dager i uken. De to andre dagene er åpne, men blir fort booket opp av elevsamtsler, utviklingssamtaler, samarbeidsmøter, tverretatlige møter, faglig utvikling, dokumentasjonskrav og veiledning. Kanskje planlegger du sammen med en kollega du deler fag med, da må dere to i tillegg finne en tid utover den opptatte tiden til å planlegge. Blir fort mandag kl 16 for min del i år. Og messengerchat etter arbeidstid med kolleger som lurer på om Jørgen hadde matpakke med i dag, om du kan ta en prøve med Kamilla i morgen istedenfor det du egentlig skulle, om du kan være vikar i fritimen din, om du kan megle i en konflikt eller om du husket å skrive skademelding og varsle nav om det fallet på fotballbanen fordi det må dokumenteres skade i tilfelle skult tannskade om 10 år. Kanskje har du foreldre som mailer i tide og utide, finner nr ditt og ringer/melder selv om du naturligvis har sagt at du ikke ønsker å bli kontaktet etter kl 16, men det er jo bare et kjapt spørsmål, er det utegym i morgen? svar før kl 19 for da drar imran til pappaen sin og gymsko er hos mor. etc etc etc. Anonymkode: dfad4...eac
SPOCA Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai Jeg jobber som kontaktlærer på småskoletrinnet. Jeg har over 14 år bak meg i det private næringsliv (IT og finans), hvor jeg har jobbet innen ordre, analyse, brukerstøtte m.m. Jeg skiftet fra finansbransjen til å bli lærer for fire år siden. Jeg jobbet i et stort amerikansk konsern og var vant til å jobbe 60 timer overtid hver måned. Jeg elsker å være lærer, men tidligere jobb i det private næringsliv var peanøtter sammenlignet med lærerjobben. Man har virkelig ingen anelse hva man står i før man faktisk står i det selv. Det er arbeidskrevende fordi undervisning egentlig bare er en veldig liten del av arbeidshverdagen. Når undervisningen er ferdig, er det mye annet som skal gjøres. Det er for det første møtetid tre ganger per uke, i tillegg kommer foreldrekontakt, rapporter, planlegging av undervisning, kartlegging, tilrettelegging, diverse for- og etterarbeid osv. For meg er det viktig å kunne sove lenger om morgen grunnet sykdom, så jeg er på jobb rundt 08:15. Jeg veksler på å jobbe hjemme på hjemmekontor etter møtetid og på kontoret. Med barn med spesielle behov er det enklere å jobbe når barnet er lagt, og jeg kan avlaste mannen etter jobb. Jeg jobber mellom 50-60 timer per uke, alt ettersom hvor mye det er å gjøre. Akkurat nå er det veldig mye fordi jeg må gjøre ferdig ped-rapporter/IOP, i tillegg til at jeg må lage gode opplegg som favner både elevene med spesielle behov og barna ellers i klassen som "kun" trenger tilpasset opplæring. Det kan være alt fra lesekurs for de svakeste leserne i klassen til matteutfordringer til de sterkeste i matte. Et stort problem er at det er mangel på lærebøker (selv om jeg er heldig, for vi har faktisk har noen lærebøker), og at mange spes.pedoppgaver faller på meg. Jeg er ikke spes.ped, men blir i realiteten det. Selv om vi har mange ressurser, blir det gjerne jeg som må tilpasse for barn med spesielle behov fordi jeg kjenner det aller best. Og selv om jeg ikke er spes.ped har jeg faktisk mer kunnskap om enkelte redskaper enn spes.ped, fordi jeg har vært nødt å lære det. Jeg elsker jobben min, men det er et jag etter å komme gjennom alt, tilpasse og fange opp alle elever.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er kontaktlærer på barneskole. Jeg prøver å jobbe all tiden min på skolen slik at jeg slipper så mye hjemme. Er på jobba fra 7:30 til 16:00 ca. Når vi har utviklingssamtaler blir det lengre dager eller jobbing i helg. Undervisning fra 8:30 til 13:30 eller 14:30. Her er noen av de vanligste oppgavene jeg gjør før og etter undervisning (disse oppgavene gjøres ikke hver dag, noen er bare i perioder, noen er ukentlig, noen er daglig): - Foreldrekontakt, svare på meldinger, ringe hjem (Tar mest tid) - Forberede undervisning. Vi har ikke fysiske bøker så bruker mye tid på å lage oppgaver, kopiere fra gamle bøker eller lete gjennom nettressurser. Begrenset hva skolen har tilgang til. - Skrive fagplaner (vi gjør det på starten av skoleåret, men de må noen ganger oppdateres/evalueres) -Rette lekser/oppgaver. -Samarbeid med teamet, refleksjoner rundt diverse situasjoner og elever. F.eks har vi en mobbesak gående nå som vi klør oss veldig i hodet av. Elev mener det er mobbing, kan ikke komme med et eneste konkret eksempel på hva som har skjedd eller navn på de som mobber, foreldre mener skolen må ta tak. Vi observer ingen mobbing. Denne saken tar ekstremt mye tid da vi prøver å følge med alt rundt denne eleven hele skoledagen og skrive logg. Ellers er det litt småkonflikter, elev med diagnose som må følges opp, lærevansker som må følges opp osv. - Lage ukeplan og lekser. - Skrive logg og rapporter, årsrapporter, IOP, utviklingssamtaleskjemar osv. - Mye tid på morgenen brukes på organisering av dagen. Plutselig er det frafall av voksne og den planen som ble lagt dagen før må gjøres helt om. -Samarbeidsmøter med PPT, BUP, foreldre, helsesykepleier og andre. -Utviklingstid en gang i uka, ca 2 timer. -Klargjøring av utstyr, kan ta en del tid hvis man underviser i Kunst og Håndverk eller skal ha forsøk i naturfag. -Rydding av klasserom/utstyr (kunst og håndverk kan genere en del jobb her). Anonymkode: 0adf4...301 Takk for detaljert svar. Så da er du på jobb i mer enn 7.5 timer? Gjelder dette flere dager i uken? En sånn hverdag hadde vært utrolig vanskelig for meg mtp. levering av småbarn på skole osv. Anonymkode: 890e8...616
AnonymBruker Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tror veldig mange tenker som deg TS. At jobben handler om å gå inn i klasserommet og undervise, lage en lekseplan og skrive noen få tilbakemeldinger i løpet av uka. Den heldige barneskolelæreren som ikke har elever etter kl 13-14 og kan da gå hjem, den er man misunnelig på. Før man har prøvd det selv, så vet man ikke om alle ekstra oppgaver som dukker opp. Dette er selvfølgelig ulikt fra ulike skoler også hvordan organiseringen er. Mange skoler har ikke bøker, en bruker uendelig mange timer på å finne tilpassede opplegg. Nei, det er ikke bare å snu bunken. Finne det forbaskede papiret som er lagret i kjelleren. Vaktmesteren jobber kun på tirsdager. Skal man ha praktisk undervisning på kjøkken eller liknende, må man planlegge etter et begrenset budsjett, handle inn varene ( som gjerne gjøres på fritiden), vaske ned kjøkkenet etter bruk. Er man heldig å ha dette faget, følger gjerne nedvask av kjøkken til jul og sommer. Samt at kjøl og frys må leses av en gang i uka, tømmes to ganger i året og ises av. Oppvaskmaskin skal renses og søppel skal kildesorteres. De fleste ansatte på vår skole, har ulike ansvars oppgaver ved siden av undervisningen. Drift av skolen, rett og slett. Skrive IOP - helst før høstferien på de som trenger det. Disse skal evalueres før juni. Melde inn nye og gamle saker til PPT for videre oppfølging. Ta i mot PPT/BUP i klasserommet som skal gjøre en vurdering av en eller flere barn. Svare på de berømte skjemaene deres som nå ofte er digitalt, med alt det medfører. Takke meg til avkrysningsskjema som var tidligere. oppfølgingsmøter med ppt, bup og barnevern. Ikke hver uke, men det er noe hver måned. Bup kommer som regel ikke ut på skolene, annet enn for observasjon, så da må vi reise til bup. Plastre kneet til Per som har falt i friminuttet, følge opp blodsukkeret til Ida og sette insulin når det er nødvendig. Helsesøster er kun på skolen på fredager. Dermed har lærerne blitt pålagt å ta kurs for å kunne medisinere Ida. Mammaen til Ida er veldig opptatt av dette blodsukkeret og oppfølgingen som aldri kan bli god nok. Det er i og for seg forståelig, men det krever noen timer samtale, nesten hver uke. Det er 4 timer pålagt samarbeidstid hver uke. Dette brukes i hovedsak til utviklingsarbeid og fellesoppgaver. Det man trenger på teamet, eller i sitt eget klasserom må man planlegge utenom. Rydde opp i konflikter tar mye tid. Får man en mobbesak, følger det med mye dokumentering. Møter, handlingsplaner, tiltak, evaluering. Vi får ikke lov å bruke undervisningstid til møter, så da legges det meste utenom og da går timene fort. Jeg liker jobben min, stortrives. Jeg er aldri arbeidsledig og den "to do- lista" blir aldri tom. Anonymkode: d8d07...bdc Jeg er litt sånn målløs her 😅. Har alltid tenkt lærere er hverdagshelter som er med på å forme neste generasjon, men dere er jo superhelter! Men jeg synes jo det er synd at dere må sette dere inn i så innmari mye i tillegg til undervisningen. Noe er jo greit, fordi det er dere som står elevene nær, så mtp PPT o.l. forstår jeg at dere kan være til god hjelp. Men alt det andre, er det virkelig ikke andre i personalet som kan fokusere mer på de arbeidsoppgavene? Anonymkode: 890e8...616
AnonymBruker Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Beklager for en del skrivefeil 😅, gikk litt fort der. Anonymkode: 890e8...616 Bra du så det, det skulle tatt seg ut om du skrev søknad til jobb som "barneskole lærer" fordi du ønsker en "karriere endring" 😅 Anonymkode: 33f80...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #14 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis du ønsker tid på ettermiddag og kveld med barna dine anbefaler jeg ikke lærer på barneskole. Ikke bare tiden som ikke strekker til, null sjanse for overtidsbetalt for timene dine, alt bakes inn i "periodisering" og "ubunden tid" så i praksis vil du aldri jobbe mindre enn 44 timer i uka, beregn mer når du er ny og skal gjøre alt for første gang. Ta også med i betraktning at du kommer til å oppleve reell omsorgstretthet så du får mindre tålmodighet og forståelse for de hjemme da du er omsorgsmessig utslitt etter 1400 spørsmål, 4 skrubbsår, 1 voldelig utagering du fysisk må stoppe for å unngå alvorlig skade og så løpe ut av klasserommet der klassen din sitter alene for å megle, regulere og deeskalere, 3 baksnakkingskonflikter, 1 sårt mobbeoffer, 1 sint forelder på tråden som kun lytter til eget barns forklaring som du må forholde deg vennlig og profesjonelt til og tilby undersøkelser og tiltak, samt alle du må se i løpet av en dag så du går hjem vel vitende om at alle iallefall har fått et smil og en tommel opp fra én voksen i livet sitt. Undervisning er det jeg gjør når jeg ikke jobber, føles det som. Hvis undervisning er det du brenner for, ikke bli lærer. Vi sitter i faste møter fra 14-16 tre dager i uken. De to andre dagene er åpne, men blir fort booket opp av elevsamtsler, utviklingssamtaler, samarbeidsmøter, tverretatlige møter, faglig utvikling, dokumentasjonskrav og veiledning. Kanskje planlegger du sammen med en kollega du deler fag med, da må dere to i tillegg finne en tid utover den opptatte tiden til å planlegge. Blir fort mandag kl 16 for min del i år. Og messengerchat etter arbeidstid med kolleger som lurer på om Jørgen hadde matpakke med i dag, om du kan ta en prøve med Kamilla i morgen istedenfor det du egentlig skulle, om du kan være vikar i fritimen din, om du kan megle i en konflikt eller om du husket å skrive skademelding og varsle nav om det fallet på fotballbanen fordi det må dokumenteres skade i tilfelle skult tannskade om 10 år. Kanskje har du foreldre som mailer i tide og utide, finner nr ditt og ringer/melder selv om du naturligvis har sagt at du ikke ønsker å bli kontaktet etter kl 16, men det er jo bare et kjapt spørsmål, er det utegym i morgen? svar før kl 19 for da drar imran til pappaen sin og gymsko er hos mor. etc etc etc. Anonymkode: dfad4...eac Jeg er enig med deg om at jeg kanskje må tenke meg om ang. karriere bytte. Det er synd, da jeg virkelig hadde et ønske om å undervise. Litt ironisk det du skrev om at jeg ikke burde bli lærer om jeg elsker å undervise. Burde jo ikke vært sånn. Men er jo enig ut ifra beskrivelsene alle har gitt her. Anonymkode: 890e8...616
AnonymBruker Skrevet 14. mai #15 Skrevet 14. mai SPOCA skrev (9 timer siden): Jeg jobber som kontaktlærer på småskoletrinnet. Jeg har over 14 år bak meg i det private næringsliv (IT og finans), hvor jeg har jobbet innen ordre, analyse, brukerstøtte m.m. Jeg skiftet fra finansbransjen til å bli lærer for fire år siden. Jeg jobbet i et stort amerikansk konsern og var vant til å jobbe 60 timer overtid hver måned. Jeg elsker å være lærer, men tidligere jobb i det private næringsliv var peanøtter sammenlignet med lærerjobben. Man har virkelig ingen anelse hva man står i før man faktisk står i det selv. Det er arbeidskrevende fordi undervisning egentlig bare er en veldig liten del av arbeidshverdagen. Når undervisningen er ferdig, er det mye annet som skal gjøres. Det er for det første møtetid tre ganger per uke, i tillegg kommer foreldrekontakt, rapporter, planlegging av undervisning, kartlegging, tilrettelegging, diverse for- og etterarbeid osv. For meg er det viktig å kunne sove lenger om morgen grunnet sykdom, så jeg er på jobb rundt 08:15. Jeg veksler på å jobbe hjemme på hjemmekontor etter møtetid og på kontoret. Med barn med spesielle behov er det enklere å jobbe når barnet er lagt, og jeg kan avlaste mannen etter jobb. Jeg jobber mellom 50-60 timer per uke, alt ettersom hvor mye det er å gjøre. Akkurat nå er det veldig mye fordi jeg må gjøre ferdig ped-rapporter/IOP, i tillegg til at jeg må lage gode opplegg som favner både elevene med spesielle behov og barna ellers i klassen som "kun" trenger tilpasset opplæring. Det kan være alt fra lesekurs for de svakeste leserne i klassen til matteutfordringer til de sterkeste i matte. Et stort problem er at det er mangel på lærebøker (selv om jeg er heldig, for vi har faktisk har noen lærebøker), og at mange spes.pedoppgaver faller på meg. Jeg er ikke spes.ped, men blir i realiteten det. Selv om vi har mange ressurser, blir det gjerne jeg som må tilpasse for barn med spesielle behov fordi jeg kjenner det aller best. Og selv om jeg ikke er spes.ped har jeg faktisk mer kunnskap om enkelte redskaper enn spes.ped, fordi jeg har vært nødt å lære det. Jeg elsker jobben min, men det er et jag etter å komme gjennom alt, tilpasse og fange opp alle elever. Takker for svar. Dere gjør en kjempeviktig jobb. Men jeg ser at dette blir feil jobb for meg. Anonymkode: 890e8...616
AnonymBruker Skrevet 14. mai #16 Skrevet 14. mai Tusen takk for alle utfyllende og gode svar. Dette var veldig overraskende for meg å lese, men også tankevekkende. Har en helt ny respekt for læreryrket! Anonymkode: 890e8...616
AnonymBruker Skrevet 14. mai #17 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Bra du så det, det skulle tatt seg ut om du skrev søknad til jobb som "barneskole lærer" fordi du ønsker en "karriere endring" 😅 Anonymkode: 33f80...b6d Tror dessverre ikke at det var særskrivingsfeil TS siktet til. Hun skrev også «karriere bytte» etterpå. Anonymkode: c8eb7...583
AnonymBruker Skrevet 14. mai #18 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bra du så det, det skulle tatt seg ut om du skrev søknad til jobb som "barneskole lærer" fordi du ønsker en "karriere endring" 😅 Anonymkode: 33f80...b6d Jeg skriver ikke det i søknaden selvfølgelig. Men skjønner ikke helt kommentaren din? Så folk har ikke lov til å endre karriere retning? Anonymkode: 890e8...616
hth Skrevet 14. mai #19 Skrevet 14. mai Først litt bakgrunn. Jeg har jobbet som lærer i langt over 20 år. Jeg regnes som streng, men er godt likt av elevene mine, og har ofte de roligste klassene. Elevene mine er helt bananas med andre lærere. Jeg jobber knallhardt med å skape et godt klassemiljø, og jeg er tydelig på at det er jeg som er sjefen. Det er skikkelig slitsomt å alltid måtte være så påslått for å klare å holde de gode rammene. 08.00: kommer på jobb, sjekker e-post, ser over dagen, prater litt med kollega, rekker kanskje en kaffe. MÅ huske å tisse. ca. 08.30-14.00, varierer noe: undervisning. I tillegg: 4-5 krangler hver dag 2-3 slåttkamper hver uke "jævla fitte", "Homohore", "Rassisttryne" slenges hver dag, som oftes mellom elever, men ca. 1 gang i uken til meg 1 gang for dagen; en variant av "Ok, alle må ut igjen og stille opp, før vi går inn i klasserommet helt stille" Jeg jobber mye med ro og orden i klasserommet, visst ikke ryker alt. 1-4 ganger i uken: elev som stikker av midt i undervisningen 1-4 ganger i uken; elev(er) som ikke kommer inn fra friminutt 3 ganger i uken; vakt i friminutt hver dag: krangling om ball/hoppetau/disser ol hver dag; ca 20% av elevene mangler chormebook/lader/hodetlf/annet som gjør undervisningen skikkelig vanskelig, da vi ikke har bøker på min skole Ca. 1-2 ganger i uken; programmer jeg skal bruke streiker, ledelsen sier "sånn er det bare". Da må jeg finne på noe på sparket Ca. 20 minutter hver dag opplever jeg det jeg kaller for arbeidsro og det er helt magisk. Hver dag får jeg ca. 7-9 minutter til å spise litt og kanskje rekker en tur på do. 1-5 ganger i uken har vi klassemøte, elevens stemme skal høre og alt det der.. Hver undervisningtime er 60 minutter. Jeg tipper jeg driver med effektiv undervisning ca. 20 min hver time. friminutt hvor jeg ikke har vakt brukes stort sett på å rydde opp i konflikter. Noen ganger rekker jeg å hente ting til neste time som jeg har glemt. Noen ganger rekker jeg å drikke litt vann eller ta meg en gulerot, kanskje en tur på do. 14.00-16.30: 2 x uken; utviklingstid fra 14.00-15.30 teamtid med andre lærere på samme trinn planlegging og etterarbeid på undervisning. Vi har ikke bøker, og de digitale ressursene stemmer ikke overens med kompetansemålene, så jeg bruker enormt mye tid på å lete frem gode opplegg. I tillegg må jeg lærer meg alt av nye programmer på egenhånd. skriving av IOP-er (har i snitt 8 ). Dette er mest i begynnelsen av året, samt "rapport for gitt spesialpedagogisk undervisning" på slutten av året. Tipper jeg bruker ca. 1 time pr. rapport. Man må sjekke mål opp mot LK20, sakkynding vurdering og enkeltvedtak. Noen elever ligger på mange trinn under sine medelever, og krever ett helt annet opplegg, f.eks. er det ganske vanlig at elev på 7.trinn følger kompetansemål for 4.trinn på "algebra, brøk og likninger", men resten som 7.trinn. I tillegg skal IOP skrives ut fra bl.a. enkeltvedtak, noe som avdelingsleder er ansvarlig for. Det er skjelden at dette er klart innen gitt dato, så mye purring følger. Oppfølging av foreldre. Tidvis bruker jeg 2-5 timer i uken på dette. møter med ekstrene instanser som BUP, HABU, PPT. Referat, skrive inn i elvens digitale mappe, oppfølging av elever og forledre følger. ved elever med andre behov som diabetes, skolevegring, cøliki, CP, autisme o.l. følger det ofte 2-4 samarbeidsmøter i året hvor foreldre, skole, fysio, ergo, barnelege osv møtes. Referat, skrive inn i elvens digitale mappe, oppfølging av elever og forledre følger. Har i snitt 3 elever i denne kateorien hvert år jeg er sertifisert til å teste for dysleksi, så dette gjøres innimellom. Å teste, skrive rapport, legge inn i elevens digitale mappe og ha møte med foreldre tar ca. 10-15 arbeidstimer. Nåværende liste over elever jeg skal test er på 14 elever. Dette må gjøres innimellom alt det andre. 2 x elevsamtaler på 20 min pr. elev pr år 2 x foreldresamtaler på 20 min pr. elev pr år. kopiering, klipping, lister, bestilling av buss for skøytedag, skriving og posting av ukeplaner og ukebrev, bursdagsfeiring, osv osv osv julefrokost, påskefrokost, alt dette skal organiseres turdag, skidag, skøytedag, fadderdag, idrettsdag, MOT-dag, mellomtrinnsdag, mesternes mester-dag.. Besøk av utekontakten, besøk av politiet, besøk av forfatter, besøk av kodeopplegg, bibliotekbesøk, Ca. 1-2 "spesialdager" i uken. I tillegg kommer 2 x foreldremøter, samt 1-2 skoleavslutninger pr. år. Dette gjøres på ettermiddag/kveld. Det er sikkert mer. Om jeg skulle anslå, bruker jeg 20% av tiden min på effektiv undervisning. Jeg jobber fra 0800-1630 hver dag, dette blir knappe 43 timer uken. Har ingen lunsj. I tillegg bruker jeg ca. 20 timer/året på foreldremøter og skoleavslutninger. Jobber sjelden hjemmefra eller om helgene. Det er ingen grense for hvor mye jeg kan jobbe som lærer, jeg kommer aldri i mål, så jeg har lært meg å leve med det. Nyter min avspaseing med høyt hevet hode, og gleder meg til snart å ha lang sommerferie. Så TS, om du vil ha en "enkel og koselig" jobb, styr unna læreryrket. Det er knallhardt.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #20 Skrevet 14. mai hth skrev (5 timer siden): Først litt bakgrunn. Jeg har jobbet som lærer i langt over 20 år. Jeg regnes som streng, men er godt likt av elevene mine, og har ofte de roligste klassene. Elevene mine er helt bananas med andre lærere. Jeg jobber knallhardt med å skape et godt klassemiljø, og jeg er tydelig på at det er jeg som er sjefen. Det er skikkelig slitsomt å alltid måtte være så påslått for å klare å holde de gode rammene. 08.00: kommer på jobb, sjekker e-post, ser over dagen, prater litt med kollega, rekker kanskje en kaffe. MÅ huske å tisse. ca. 08.30-14.00, varierer noe: undervisning. I tillegg: 4-5 krangler hver dag 2-3 slåttkamper hver uke "jævla fitte", "Homohore", "Rassisttryne" slenges hver dag, som oftes mellom elever, men ca. 1 gang i uken til meg 1 gang for dagen; en variant av "Ok, alle må ut igjen og stille opp, før vi går inn i klasserommet helt stille" Jeg jobber mye med ro og orden i klasserommet, visst ikke ryker alt. 1-4 ganger i uken: elev som stikker av midt i undervisningen 1-4 ganger i uken; elev(er) som ikke kommer inn fra friminutt 3 ganger i uken; vakt i friminutt hver dag: krangling om ball/hoppetau/disser ol hver dag; ca 20% av elevene mangler chormebook/lader/hodetlf/annet som gjør undervisningen skikkelig vanskelig, da vi ikke har bøker på min skole Ca. 1-2 ganger i uken; programmer jeg skal bruke streiker, ledelsen sier "sånn er det bare". Da må jeg finne på noe på sparket Ca. 20 minutter hver dag opplever jeg det jeg kaller for arbeidsro og det er helt magisk. Hver dag får jeg ca. 7-9 minutter til å spise litt og kanskje rekker en tur på do. 1-5 ganger i uken har vi klassemøte, elevens stemme skal høre og alt det der.. Hver undervisningtime er 60 minutter. Jeg tipper jeg driver med effektiv undervisning ca. 20 min hver time. friminutt hvor jeg ikke har vakt brukes stort sett på å rydde opp i konflikter. Noen ganger rekker jeg å hente ting til neste time som jeg har glemt. Noen ganger rekker jeg å drikke litt vann eller ta meg en gulerot, kanskje en tur på do. 14.00-16.30: 2 x uken; utviklingstid fra 14.00-15.30 teamtid med andre lærere på samme trinn planlegging og etterarbeid på undervisning. Vi har ikke bøker, og de digitale ressursene stemmer ikke overens med kompetansemålene, så jeg bruker enormt mye tid på å lete frem gode opplegg. I tillegg må jeg lærer meg alt av nye programmer på egenhånd. skriving av IOP-er (har i snitt 8 ). Dette er mest i begynnelsen av året, samt "rapport for gitt spesialpedagogisk undervisning" på slutten av året. Tipper jeg bruker ca. 1 time pr. rapport. Man må sjekke mål opp mot LK20, sakkynding vurdering og enkeltvedtak. Noen elever ligger på mange trinn under sine medelever, og krever ett helt annet opplegg, f.eks. er det ganske vanlig at elev på 7.trinn følger kompetansemål for 4.trinn på "algebra, brøk og likninger", men resten som 7.trinn. I tillegg skal IOP skrives ut fra bl.a. enkeltvedtak, noe som avdelingsleder er ansvarlig for. Det er skjelden at dette er klart innen gitt dato, så mye purring følger. Oppfølging av foreldre. Tidvis bruker jeg 2-5 timer i uken på dette. møter med ekstrene instanser som BUP, HABU, PPT. Referat, skrive inn i elvens digitale mappe, oppfølging av elever og forledre følger. ved elever med andre behov som diabetes, skolevegring, cøliki, CP, autisme o.l. følger det ofte 2-4 samarbeidsmøter i året hvor foreldre, skole, fysio, ergo, barnelege osv møtes. Referat, skrive inn i elvens digitale mappe, oppfølging av elever og forledre følger. Har i snitt 3 elever i denne kateorien hvert år jeg er sertifisert til å teste for dysleksi, så dette gjøres innimellom. Å teste, skrive rapport, legge inn i elevens digitale mappe og ha møte med foreldre tar ca. 10-15 arbeidstimer. Nåværende liste over elever jeg skal test er på 14 elever. Dette må gjøres innimellom alt det andre. 2 x elevsamtaler på 20 min pr. elev pr år 2 x foreldresamtaler på 20 min pr. elev pr år. kopiering, klipping, lister, bestilling av buss for skøytedag, skriving og posting av ukeplaner og ukebrev, bursdagsfeiring, osv osv osv julefrokost, påskefrokost, alt dette skal organiseres turdag, skidag, skøytedag, fadderdag, idrettsdag, MOT-dag, mellomtrinnsdag, mesternes mester-dag.. Besøk av utekontakten, besøk av politiet, besøk av forfatter, besøk av kodeopplegg, bibliotekbesøk, Ca. 1-2 "spesialdager" i uken. I tillegg kommer 2 x foreldremøter, samt 1-2 skoleavslutninger pr. år. Dette gjøres på ettermiddag/kveld. Det er sikkert mer. Om jeg skulle anslå, bruker jeg 20% av tiden min på effektiv undervisning. Jeg jobber fra 0800-1630 hver dag, dette blir knappe 43 timer uken. Har ingen lunsj. I tillegg bruker jeg ca. 20 timer/året på foreldremøter og skoleavslutninger. Jobber sjelden hjemmefra eller om helgene. Det er ingen grense for hvor mye jeg kan jobbe som lærer, jeg kommer aldri i mål, så jeg har lært meg å leve med det. Nyter min avspaseing med høyt hevet hode, og gleder meg til snart å ha lang sommerferie. Så TS, om du vil ha en "enkel og koselig" jobb, styr unna læreryrket. Det er knallhardt. Setter utrolig stor pris på alle som har brukt tid til å gi meg så utfyllende svar, og ditt svar er ingen unntak! Tusen takk! Nesten litt skummelt å lese alt det dere opplever som lærere mtp. elevenes oppførsel og arbeidsmengde. Nei, jeg må nok tenke meg om. Dette var absolutt ikke det jeg så for meg. Anonymkode: 890e8...616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå