Gå til innhold

Er det helt usannsynlig å få omgjort et båthus i rekke til annen fritidsbolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nysgjerrig, selv om jeg regner med det ikke er mulig av diverse årsaker. En nabo selger sitt båthus - det er et slikt båthus i en rekke med flere, og det er en fritidsbolig tilknyttet denne med kjøkken osv. Båthuset av bygget er selvsagt åpent foran og nedover mot sjøen, naturligvis, da det er for å parkere båten.

Vi er ikke båtmennesker og kommer aldri til å ønske oss båt. Vi ønsker oss imidlertid en liten fritidsbolig med plass til et hobbyrom med nydelig utsikt. Dette ville vært perfekt, dersom det er tillatt å legge gulv og sette store vinduer der garasjeporten nå er. 

Er det noen her som vet om dette i det hele tatt er tillatt? Ingen av oss har hatt noe å gjøre med tillatelser fra kommune eller lignende tidligere, så alle tanker settes pris på. 

Anonymkode: 5f26e...0be

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke så sannsynlig ut. Ettersom det er i strandsonen må det søkes om dispensasjon for bruksendring, og søknaden må på høring til Fylkeskommunen og Statsforvalteren. Det er strenge vilkår for å gi dispensasjon. 

Det må også sendes nabovarsel, så om naboene ikke vil ha fritidsbolig midt i rekka så kan de klage. 

Anonymkode: f1a4e...e93

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Når du sier strandsonen, er ikke alle båthus i strandsonen? Jeg trodde det uttrykket omhandlet hele kysten, ikke kun soner med strand? Det er ingen umiddelbar strand i nærheten, men det er gangsone bak bygget. Den siden ville ikke blitt påvirket av de eventuelle endringene. 

Men ja, jeg forstår jo at dette kanskje var litt for mye av en "reach". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar! 

Når du sier strandsonen, er ikke alle båthus i strandsonen? Jeg trodde det uttrykket omhandlet hele kysten, ikke kun soner med strand? Det er ingen umiddelbar strand i nærheten, men det er gangsone bak bygget. Den siden ville ikke blitt påvirket av de eventuelle endringene. 

Men ja, jeg forstår jo at dette kanskje var litt for mye av en "reach". 

Jo, det er bare enklere å skrive enn 100-metersbeltet langs sjø 😄 Og ja, det gjelder hele kysten, 100 meter fra sjøen og inn til land. Det skal i utgangspunktet ikke bygges noe som helst der, men innimellom planlegges det for bygg, eller dispenseres likevel. Men jo mer privatiserende tiltak, jo mindre sannsynlig er det å få gjennomført. 

Anonymkode: f1a4e...e93

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...