Gå til innhold

Nabo med hund kommer rett inn i hagen vår når hunden vår er ute i hagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

vi bor i et nabolag hvor flere har hunder og vi snakker jo sammen og har det hyggelig når vi møtes ute. 
vi har stor hage, så hender vi inviterer inn til hundelek i hagen og det er kjempe gøy!

problemet er at hun ene kommer inn i hagen vår selv om vi ikke har invitert inn. 
plutselig står hun i hagen med hunden sin. Som regel går det greit, men kjenner at det er litt irriterende, for er jo ikke alltid det passer å ha ‘besøk’.

slapper jeg av i hagen på solstolen, hører på lydbok med air pods kan hun plutselig bare stå der, for hun går jo bare inn. 🙈

Hvordan kan man si fra om dette uten at det blir dårlig stemning? 

Anonymkode: 8522b...97a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å presisere at noen ganger, så er det klin umulig å si ifra tydelig uten at det blir "dårlig stemning".

Det er dessverre bare sånn det blir av og til, spesielt om mottaker er nærtagen, i dårlig humor eller lignende. Om du sier noe på en så skånsom måte for å unngå dårlig stemning, så kan det hende budskapet ikke kommer frem til mottaker, og du endrer med å bare irritere deg mer og mer... Og til slutt kan det plutselig glippe ut mye hardere enn planlagt. 

Dårlig stemning går som regel over, og om det ikke gjør det, så er det ikke din feil.

Noen forslag til hva du kan si og selvfølgelig må du tilpasse det til situasjonen du står i.

"Hei, du det er veldig hyggelig at du kommer bort med hunden når vi inviterer til det, men vi har i det siste opplevd at hunden vår er usikker/redd og går da i forsvar, så for å unngå dumme situasjoner, så håper vi at hunden din ikke bare står i hagen vår uten at det er avklart på forhånd".

"Hei, du noen ganger så skjer livet litt, og det passer ikke alltid med hundelek, og da håper jeg at det er greit at dere kun kommer over når det blir avtalt på forhånd"

"Hei du, nå passer det dessverre ikke, jeg trenger litt tid alene"

Anonymkode: 57fa4...299

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bare si ifra at du vil ha greie på når det er andre hunder i din hage. Slik at du vet din hund er der uten andre hunder. Æ

Anonymkode: 8b414...cf8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 16.36):

slapper jeg av i hagen på solstolen, hører på lydbok med air pods kan hun plutselig bare stå der, for hun går jo bare inn. 🙈

Heh, da hadde jeg blitt skikkelig irritert! Men jeg er jo også konfliktsky, så tror ikke jeg hadde turt å konfrontere direkte 😅

Men i en slik situasjon kunne jeg nok bare skottet opp på henne, lukket øynene igjen og fortsatt å høre på mitt. Så får hun bare stå der og blomstre 😂

Anonymkode: 61988...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare frekt  av henne å tråkke inn i hagen din, uanmeldt. Ville satt grenser. "Kan vi avtale i forkant når hundene skal leke? Det er ikke alltid det er så kjekt med uanmeldt besøk🙂" f.eks

Anonymkode: cd0b3...052

• Liker 1
Skrevet

Hun har nok litt utfordringer med sosiale koder.

Ikke hint, men vær vennlig direkte.

Send en melding kanskje? Vær helt tydelig på at det kun er ved invitasjon at det passer med besøk i hagen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Er litt konfliktsky selv og synes det er vanskelig. 
ingen andre ‘hunde venner’ kommer inn sånn. 
selv når vi har besøk kan hun komme inn 😳

veldig merkelig og rart.. Så klart vil hundene leke og hun er glad sin egen hund får løpt rundt og brukt sin energi med vår hun. 
Selv om min hun er løs i hagen og løper til gjerde, betyr jo ikke det at de alltid er velkomne. 

opplever til og med stress når jeg har terassedøra oppe og jeg holder på inne i huset men klesvask/dusj el. For da kan jo hun plutselig stå i hagen og hundene løpe inn til oss. 
Synes det er merkelig at man ikke har antenner og skjønner man ikke går inn til ande på den måten 🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 16.52):

Ønsker å presisere at noen ganger, så er det klin umulig å si ifra tydelig uten at det blir "dårlig stemning".

Det er dessverre bare sånn det blir av og til, spesielt om mottaker er nærtagen, i dårlig humor eller lignende. Om du sier noe på en så skånsom måte for å unngå dårlig stemning, så kan det hende budskapet ikke kommer frem til mottaker, og du endrer med å bare irritere deg mer og mer... Og til slutt kan det plutselig glippe ut mye hardere enn planlagt. 

Dårlig stemning går som regel over, og om det ikke gjør det, så er det ikke din feil.

Noen forslag til hva du kan si og selvfølgelig må du tilpasse det til situasjonen du står i.

"Hei, du det er veldig hyggelig at du kommer bort med hunden når vi inviterer til det, men vi har i det siste opplevd at hunden vår er usikker/redd og går da i forsvar, så for å unngå dumme situasjoner, så håper vi at hunden din ikke bare står i hagen vår uten at det er avklart på forhånd".

"Hei, du noen ganger så skjer livet litt, og det passer ikke alltid med hundelek, og da håper jeg at det er greit at dere kun kommer over når det blir avtalt på forhånd"

"Hei du, nå passer det dessverre ikke, jeg trenger litt tid alene"

Anonymkode: 57fa4...299

TS skal da ikke måtte unnskylde seg, lyve eller spørre naboen om lov til å være alene på egen tomt. 

Anonymkode: bac97...923

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde faktisk vært litt sånn Oi hei ja. Du nå passer det ikke helt jeg er i en telefon- og begynne å snakke i vei 😅 eller jeg venter en telefon, vi må snakkes senere. 

Eller så kan du late som du skvatt skikkelig, begynne å hyle og skrike og si at du forventet ingen i hagen når du ikke hadde noen avtaler 😅

Anonymkode: 9db67...49f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 22.23):

Ts her. Er litt konfliktsky selv og synes det er vanskelig. 
ingen andre ‘hunde venner’ kommer inn sånn. 
selv når vi har besøk kan hun komme inn 😳

veldig merkelig og rart.. Så klart vil hundene leke og hun er glad sin egen hund får løpt rundt og brukt sin energi med vår hun. 
Selv om min hun er løs i hagen og løper til gjerde, betyr jo ikke det at de alltid er velkomne. 

opplever til og med stress når jeg har terassedøra oppe og jeg holder på inne i huset men klesvask/dusj el. For da kan jo hun plutselig stå i hagen og hundene løpe inn til oss. 
Synes det er merkelig at man ikke har antenner og skjønner man ikke går inn til ande på den måten 🙈

Jeg tror det beste her er at du får sagt ifra tydelig. 

Ta kontakt og si ifra. Enten når hun står der, neste gang dere møtes, eller via en kanal dere vanligvis kommuniserer. 

Forsøk å få formidlet klart at du ikke ønsker at noen går inn i deres hage uten å være invitert inn. Og at dersom hun ønsker at hundene skal leke, så må hun spørre om det passer først, og vente på svar, før hun evt. kommer. 

Beskriv at det er forstyrrende og oppleves som litt invaderende. 

Eller så kan du ta den litt konfliksky varianten, med å nevne hver gang dette skjer at det bør spørres før man kommer. 
Eksempler
1. Det passer ikke i dag, men om du tar kontakt først neste gang, så slipper du å komme hit for å få beskjed om det. 
2. Det var hyggelig at dere kom, men det hadde vært fint om du spurte først, for det kunne jo vært det ikke passet. 
3. Vi må straks reise, men om du spør før du kommer neste gang, så kan vi heller finne en tid det faktisk passer. 

Anonymkode: e0df5...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Si at hun må ta kontakt på melding først før hun kommer, det er ikke alltid det passer med uanmeldt besøk. Ja, det kan være ubehagelig, men jo lenger du venter jo mer tror hun jo at dette er greit.

Jeg måtte si det samme til min mor som stadig sto på døra hos meg uten avtale. Hun ble snurt da jeg avviste i døra og hun ble snurt da jeg sa ifra, men hun innrettet seg og det fungerer veldig bra nå. En gang kom hun på døra da jeg og samboer hadde kost oss i stua og det var ikke særlig gøy. 

Anonymkode: b74c0...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...