Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Har problemer med overvekt + smerter i ledd/generelt, veldig lavt energinivå. Er medlem i noen carnivore-grupper på facebook, og det er jo rene hallelujastemningen der angående carnivore-dietten. SPesielt når det gjelder energinivå 

Er det noen her som kjører ren carnivore? Fins det noen med dårlige erfaringer? (Virker ikke sånn på facebook, i hvert fall) 

Lurte også på om det var noen som hadde erfaring med at man unngikk masse løshud hvis en klarer å holde seg strengt til carnivore, og kanskje intermittent fasting ved siden av. 

Er 50 

Anonymkode: 1b803...7d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med ren carnivore, men mer keto-lignende. Må være påpasselig med å drikke elektrolytter, spise nok salt, og drikke nok vann. Kan ikke si noe om overvekt siden jeg allerede var slank da jeg begynte, men jeg syns uten tvil at dette er det mest fornuftige kostholdet. Altså protein og fett fra animalsk, og noe grønt og bær. Best ernæring, mer energi.

Man må gjennom en tilvenningsperiode, og det finnes youtube videoer hvor folk kan fortelle om utfordringer i prosessen. Men da er det ren carnivore og ikke keto. Jeg personlig er skeptisk til carnivore på sikt, men som alt annet er det vel sikkert individuelt. 

Jeg hadde vel selv ikke hoppet rett fra pasta og mye karbohydrater til carnivore, men heller tilvendt kroppen litt og litt. Vær obs på at du kan få økte smerter i perioder i en overgangsfase, utslett, forstoppelse (drikk elektrolytter, viktig!), m.m. 

Anonymkode: 03b1c...fbd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte vel 5 uker med ren carnivore. Fikk utslett som klødde veldig, løs mage 3-4 ganger om dagen i lang tid, noe hodepine og svimmelhet. Tok elektrolytter men i pilleform, det er nok bedre å bruke pulver. Kunne ønske jeg holdt ut 3 mnd den gangen. Jeg vil prøve igjen nå de nærmeste dagene. Skal spise egg, bacon, og kjøttdeig. 

Anonymkode: a892e...bf9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarte vel 5 uker med ren carnivore. Fikk utslett som klødde veldig, løs mage 3-4 ganger om dagen i lang tid, noe hodepine og svimmelhet. Tok elektrolytter men i pilleform, det er nok bedre å bruke pulver. Kunne ønske jeg holdt ut 3 mnd den gangen. Jeg vil prøve igjen nå de nærmeste dagene. Skal spise egg, bacon, og kjøttdeig. 

Jo også et forferdelig søtsug og ble deppa. Men jeg må prøve igjen for jeg har virkelig troa på det så lenge man kommer seg over den verste kneika. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

MYE bedre å bruke pulver, kapsler hadde null effekt på meg. 

AnonymBruker
Skrevet

MYE bedre å bruke pulver, kapsler hadde null effekt på meg. 

Jepp! Har kjøpt fra merket SALTE nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Har kjøpt fra merket SALTE nå.

Det er det jeg bruker, merker STOR forskjell på det og kapslene. Noen ganger tar jeg to porsjoner på en dag, må kjenne etter behovet. I hvert fall når jeg trener og blir svett. Nå er jeg ikke carnivore da, men bare med keto/lavkarbo fikk jeg store problemer i forhold til at kroppen mistet elektrolytter (hadde trolig lite i utgangspunktet), og SALTE har fungert utmerket. Og mye vann også viktig.

Generelt sett så hører jeg folk si at de får diverse utfordringer som følge av oksalat-dumping, men at det er forbigående. Masse videoer på youtube. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Propaganda? Noen må si ifra til de som velger et så egoistisk kosthold. Tenk om alle skulle levd sånn?.

Anonymkode: bfb51...e1a

Da hadde vi i hvert fall sluppet folk med mye dårlig kognitiv funksjon pga feileræring. 

(Tog du án)

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men det må da være ekstremt negativt  sosialt? Jobber dere ikke, og spiser måltider med andre, frokost, formiddagsmat, middag… Hva med selskap, ferier, mellommåltider når man er ute av huset, niste på tur? Hva spiser dere på kafé? Man må jo leve som en huleboereremitt? 

Anonymkode: eaa5a...83b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Propaganda? Noen må si ifra til de som velger et så egoistisk kosthold. Tenk om alle skulle levd sånn?.

Anonymkode: bfb51...e1a

Jeg foretrekker selv ett kosthold som i hovedtrekk består av hvitt kjøtt, og grønnsaker. Jeg er ikke tilhenger av verken carnivore, vegansk eller vegetarisk kosthold. Men det eneste man oppnår ved å tråkke på andres kosthold, er å fremstille seg selv enda lavere.

Anonymkode: f8761...03e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det må da være ekstremt negativt  sosialt? Jobber dere ikke, og spiser måltider med andre, frokost, formiddagsmat, middag… Hva med selskap, ferier, mellommåltider når man er ute av huset, niste på tur? Hva spiser dere på kafé? Man må jo leve som en huleboereremitt? 

Anonymkode: eaa5a...83b

Jeg er ikke carnivore, men vet at mange spiser 1 maks 2 måltider per dag på carnivore. Måltidene er veldig mettende, og ikke behov for snacking. Hadde jeg vært carnivore ville jeg ikke sett det som noe problem å spise mat i selskap eller ferie, eller på restauranter. De fleste serverer jo kjøtt her. Man bestiller en biff, ikke så vanskelig.

Må man spise på cafe? Jeg gjør sjeldent det (uavhengig av kost), drikker te. Man sitter jo gjerne på cafe for å slarve med venner, tror du ikke folk som spiser carnivore klarer det? 

Omelett, røkelaks med smøreost, yoghurt, kjøtt, alt fungerer fint til niste hvis man trenger det. 

Tror neppe carnivore-livsstilen fører til at man må leve som "huleboereremitt" ;) 

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

De som har dårlige erfaringer slutter, og poster nok ikke i carnnivoregrupper etterpå. Hvis du ikke har lagt merke til det i denne tråden (og utallige tidligere tråder) er de som fortsetter med carnivore ganske aggressive kranglefanter.

Anonymkode: 8412b...353

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Carnivore her. Bare gode erfaringer bortsett fra omstillingsperioden. Jeg var allerede fettilpasset siden jeg kom fra langvarig keto, så for min del var det større omstilling fra "vanlig" norsk kosthold til keto. Jeg fikk litt oksalatdumping da, og det ser jeg at en AB over også fikk. Jeg hadde diaré i ca en måned, men etterpå fikk jeg perfekt avføring hver eneste gang. Det jeg har blitt fortalt er kroniske smerter i ryggen som jeg bare må leve med forsvant etter en uke med carnivore.

Jeg har ikke erfaring med vektnedgang, men jeg ser jo på bildene til folk som har gått ned på carnivore at de har betraktelig mindre løshud enn mennesker som har slanket seg på andre måter. Noen har ikke løs hud i det hele tatt selv om de kanskje har gått ned 50 kg på ett år på carnivore. Men det er jo ikke utenkelig at carnivore er bedre for hudelastisiteten. Hud som henger har mindre kollagen, og kollagen er et protein. Mennesker på carnivore spiser jo mer protein, og også mer kollagen enn andre folk. Selv om ikke kollagenet kan brukes direkte, så blir det brutt ned til aminosyrer og så kan det bygges til kollagen i kroppen igjen.

Anonymkode: b2e0e...8ee

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det du opplevde var oksalatdumping. Synd at du sluttet ca da du var ferdig med oksalatdumpingen. Prøv lengre tid neste gang, eventuelt trapp ned på oksalater gradvis neste gang.

Anonymkode: b2e0e...8ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De som har dårlige erfaringer slutter, og poster nok ikke i carnnivoregrupper etterpå. Hvis du ikke har lagt merke til det i denne tråden (og utallige tidligere tråder) er de som fortsetter med carnivore ganske aggressive kranglefanter.

Anonymkode: 8412b...353

Å, du mener som veganere? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man STINKER. 
Ville heller spist mye grønt.

Anonymkode: aa931...d56

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ekstreme dietter er aldri løsningen. Hverken veganisme eller carnivore. Vi mennesker er omnivore- vi spiser og trenger både planter og dyr. Spis heller «rent» - råvarebasert. Masse grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, frukt, bær, potet, havregryn, meieriprodukter osv. 

Anonymkode: 3c9e4...b8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bare god erfaring med det, spiste slik en periode, men av sosiale grunner spiser jeg litt potet og ris og sånt også nå, når det serveres, og litt frukt. Ligger fortsatt unna brød og sukker.

Carnivore er en type ketogen diett, og en del blir jo plaget av dårlig ånde av det, men det går ofte over etter en stund. Bortsett fra det har jeg aldri hatt det så bra som da jeg spiste bare kjøtt, fisk og egg. Det skal sies at jeg allerede var tilvendt lavkarbo og keto før jeg begynte, så jeg slapp ubehaget man ofte får når man brått kutter alle karbohydrater.

Når det gjelder folks holdninger, må jeg si jeg er litt skuffet. Da carnivore-dietten først begynte å bli popluær var det mye begeistring siden så mange fikk det bedre, men spesielt på Facebookgruppene synes jeg at jeg ser mer og mer tribalistisk tenkning og drittkasting. Det er liksom ikke måte på hvor tilbakestående folk flest er, for ikke å snakke om offentlige myndigheter og enhver forsker som ikke støtter opp om 100% kjøttbasert kost. Og det kommer gjerne fra folk som selv trodde på og praktiserte vanlige kostråd inntil ganske nylig. Og så ser det ut til å ha blitt sammensauset med alle slags konspirasjonsteorier. Så det gidder jeg ikke. Men jeg fortsetter å spise hovedsaklig animalsk, for det merker jeg hver eneste dag er godt for helsa.

Anonymkode: 76f98...989

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man STINKER. 
Ville heller spist mye grønt.

Anonymkode: aa931...d56

Man stinker fordi man går gjennom en dehydreringsfase og dumping av oksalater. Derfor viktig å drikke elektroytter, og resten er forbigående. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ekstreme dietter er aldri løsningen. Hverken veganisme eller carnivore. Vi mennesker er omnivore- vi spiser og trenger både planter og dyr. Spis heller «rent» - råvarebasert. Masse grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, frukt, bær, potet, havregryn, meieriprodukter osv. 

Anonymkode: 3c9e4...b8d

Løsningen er det som fungerer. For meg ville aldri carnivore fungert, men det du skisser her ville heller ikke fungert. Jeg fungerer helt klart aller best på lite grønnsaker, mye kjøtt og fisk, bær, og noe nøtter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...