AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Hei! Når jeg søker jobber er jeg ærlig på hvorfor jeg har mange år med hull i cv (psykiske problemer) Er dette dumt, eller kan arbeidsgivere sette pris på ærlighet? Anonymkode: 4371a...846
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai Ville ikke sagt noe med mindre det blir tema på intervju. Anonymkode: 594d0...c36 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai Ikke lurt å ta opp tema som ikke er etterspurt i stillingsutlysningen. Her kan du få hjelp til å skrive førsteutkast til søknad: https://karriereveiledning.no/karrierevalg/fa-hjelp-til-skrive-jobbsoknaden?tema=29 Anonymkode: 281d9...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai I søknaden skriver du ingenting om hull i CVen nei. Dette tar du ikke opp på egenhånd, det blir nok spurt i ett eventuelt intervju, og der ville jeg frarådet deg å være helt ærlig. Pynt litt på sannheten. Ikke lyv, men dessverre er det negativt for arbeidsgiver at en person har vært flere år borte fra arbeidslivet på grunn av psykisk helse. Hilsen ei som er i jobbsøknads prosesser selv, og har vært litt for ærlig på intervju om at det har vært en tung periode fra sist jeg jobbet til nå. Dum ide. Har lært. Har ikke fått jobb Anonymkode: 0d755...78d 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai Hm! Det er dumt at det ikke lønner seg å være ærlig. Samtidig så skjønner jeg at jeg overhodet ikke er attraktiv på arbeidsmarkedet. Det er ikke så greit å prøve å klare seg selv uten hjelp fra nav. Anonymkode: 4371a...846
K.B. Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai Det er sjelden jeg synes å juge er en god ting. Men jeg tror jeg ville sagt noe sånt som "ble diagnostisert med alvorlig sykdom, som ikke lot seg kombinere med jobb" Jeg ville ikke løyet å sagt f.eks kreft, men ville nok ikke hatt noe imot om de tok det som noe kropslig og ikke psykisk. Fortsatt stigma rundt dette, men mye er jo avhengig av hvor store hullene dine er..
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai K.B. skrev (3 minutter siden): Det er sjelden jeg synes å juge er en god ting. Men jeg tror jeg ville sagt noe sånt som "ble diagnostisert med alvorlig sykdom, som ikke lot seg kombinere med jobb" Jeg ville ikke løyet å sagt f.eks kreft, men ville nok ikke hatt noe imot om de tok det som noe kropslig og ikke psykisk. Fortsatt stigma rundt dette, men mye er jo avhengig av hvor store hullene dine er.. Det er jo ikke å lyge da. Hvis man er så psykisk syk at man er ute av arbeidslivet i flere år, så er det alvorlig sykdom som ikke lot seg kombinere med jobb. Anonymkode: 594d0...c36
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai Ville dere tatt med praksisjobb på cv? Når det er snakk om 3mnd til sammen. Jeg har vgs, og rundt 105 studiepoeng fra universitetet. Gått på nav i rundt 4 år og hatt noen års opphold før det og. Anonymkode: 4371a...846
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville dere tatt med praksisjobb på cv? Når det er snakk om 3mnd til sammen. Jeg har vgs, og rundt 105 studiepoeng fra universitetet. Gått på nav i rundt 4 år og hatt noen års opphold før det og. Anonymkode: 4371a...846 Ja! Spesielt om man har en litt tynn CV eller lite arbeidserfaring Anonymkode: 0d755...78d
AnonymBruker Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ville dere tatt med praksisjobb på cv? Når det er snakk om 3mnd til sammen. Jeg har vgs, og rundt 105 studiepoeng fra universitetet. Gått på nav i rundt 4 år og hatt noen års opphold før det og. Anonymkode: 4371a...846 Ja, men ikke skriv praksisjobb. Skriv vikariat/engasjement. Anonymkode: 594d0...c36
Portia Catonis Skrevet 13. mai #11 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Når jeg søker jobber er jeg ærlig på hvorfor jeg har mange år med hull i cv (psykiske problemer) Er dette dumt, eller kan arbeidsgivere sette pris på ærlighet? Anonymkode: 4371a...846 Spør de spesifikt om hvorfor du har hull i CV’en, eller sier du det uoppfordret? Stor forskjell… De aller fleste arbeidsgivere bryr seg ikke om hull i CV’en.
K.B. Skrevet 13. mai #12 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo ikke å lyge da. Hvis man er så psykisk syk at man er ute av arbeidslivet i flere år, så er det alvorlig sykdom som ikke lot seg kombinere med jobb. Anonymkode: 594d0...c36 Kanskje jeg som ordla meg dårlig. Dessverre så er det jo sånn i dag at om du har hatt kreft og blitt frisk så har du "vunnet kampen" og du er en fighter. Er du hatt et mentalt sammenbrudd, så er du svak og arbeidsgiver er bekymret for at du skal bli syk igjen, så de velger en tryggere kandidat. jeg sier ikke at alle arbeidsgivere tenker slik, men det ser ut til å være ganske vanlig måte å se på psykisk sykdom på. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, men ikke skriv praksisjobb. Skriv vikariat/engasjement. Anonymkode: 594d0...c36 Det er ikke et vikariat eller engasjement dersom "jobben" er en del av utdanningen. (like viktig å føre opp, men viktig å være korrekt) Anonymkode: d6255...2c5
AnonymBruker Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai K.B. skrev (På 13.5.2025 den 16.31): Det er sjelden jeg synes å juge er en god ting. Men jeg tror jeg ville sagt noe sånt som "ble diagnostisert med alvorlig sykdom, som ikke lot seg kombinere med jobb" Jeg ville ikke løyet å sagt f.eks kreft, men ville nok ikke hatt noe imot om de tok det som noe kropslig og ikke psykisk. Fortsatt stigma rundt dette, men mye er jo avhengig av hvor store hullene dine er.. Dette må være lavmål. Oppfordre folk til å lyve om alvorlige sykdom? Hvilke signaler sender dette om folk faktisk ikke skal bli trodd lenger når de er alvorlig syke. Mye rart man skal lese. Anonymkode: 76e13...afc 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #15 Skrevet 15. mai I en seriøs jobb legger de merke til hull. Jeg har derfor lagt inn hullet med kort forklaring som eget punkt på min CV. Det har bare blitt tatt opp positivt på intervju. Så jeg har: Fra - Til: Hjemmeværende for å følge opp barn i småskolen. Anonymkode: f98e6...f9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå