AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Hei dere! Jeg er en kvinne på 32 som er et typisk barn av min tid. Som tenåring og ung voksen var jeg aktivt engasjert politisk. Ikke helt på venstresiden, men sosialliberalt. Husker vi kunne være rivende uenige med hverandre om politikk, men vi tolererte hverandres synspunkter og var respektfulle på tvers av partier. Det var minimalt med rasistisk og støtende ordbruk og etter en debatt gikk vi ofte leende ut på byen for en øl sammen. Nå har jeg vært på TikTok i tre år og scroller daglig der inne. Og hva har skjedd med diskusjon og debatt?? Det er skremmende polarisert der ute, også blant barn og unge voksne. Jeg tenker ikke bare på «stem FrP» kommentarene. Det er helt greit å stemme på partiet du resonnerer med. Men det som florerer der ute nå er rent hat mot hverandre. Tror det ligger en del i at folk faktisk ikke treffer hverandre å snakker face to face like ofte som før. Mindre konsekvenser rundt utsagnene sine om man gjemmer seg bak en skjerm. Absolutt mye å utsette på både høyre og vestresiden, men jeg er skremt over hvor fiendtlige folk har blitt. Kanskje jeg bare har blitt en gammel idealist… Anonymkode: 63556...f0f 4 2
Gjest warther Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai (endret) De som har vokst opp i 68'ernes fargerike fellesskap har blitt voksne. Heldigvis er vi kvitt boomerne om 10-15 år. Tidenes verste generasjon! Endret 13. mai av warther
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai Nei, du har rett. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Ironisk nok har jeg selv gått mer fra venstresiden til høyresiden de siste årene, men jeg oppfører meg selvsagt ikke frekt ovenfor andre. Men jeg har fått sterkere meninger (holder dem for meg selv). Er 96 modell. Anonymkode: 957e3...62d 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai Jeg har blitt skikkelig konservativ. Kommer faktisk til å stemme på "Konservativt". Kvinne 42 Anonymkode: 2080b...396 3 1
Enda en tulling Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai Jeg sliter litt med å se sammenhengen mellom tittelen og HI ? 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai Folk og kjønn har nok blitt mer polarisert og jeg tror at skjerm og sosiale medier har noe av skylden. Anonymkode: 80a38...6ed 10
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai Jeg er venstrelent... tror jeg og frekk. Er så mye sykt at jeg blir en hater og ja det er flere konservative, bare konservativ pluss pluss. Anonymkode: 9e5ea...1a3 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai warther skrev (10 timer siden): Tidenes verste generasjon! som har skapt din velstand Anonymkode: 7f35f...d88 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai Sosiale medier og inntak av amerikansk kultur har gjort det mye mer svart og hvitt her også. Tiktok spesielt skaper bare mer hat og splittelse Anonymkode: 4a8ad...215 2 3
Gjest warther Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai 5 hours ago, AnonymBruker said: som har skapt din velstand Anonymkode: 7f35f...d88 Jeg har skapt min velstand på egen hånd. Nei, det blir greit å bli kvitt dem. 10-15 år nå så er de endelig borte.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai Det er en høyreorientert vridning særlig blant unge menn nå. Som du sier så er jo også debatt på nett/some annerledes enn ansikt til ansikt. Folk er mye drøyere når de sitter bak en skjerm. Det ser mye styggere ut enn det kanskje er. Jeg tror nok fremdeles folk kan ha en debatt og gå ut og ta en øl sammen. Men det er en del rasisme, ja.. "Stem FrP"-trenden på sosiale medier handler nok ikke bare om å stemme på partiet man resonnerer med, som du sier.... Det har blitt en slags slang for "få ut utlendingene". Den blir ofte brukt rasistisk. Kan være kommentar under en helt vanlig dansevideo laget av noen med minoritetsbakgrunn liksom. Anonymkode: dbb68...d2a
AnonymBruker Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai Enda en tulling skrev (6 timer siden): Jeg sliter litt med å se sammenhengen mellom tittelen og HI ? Jeg også, tror TS må lese seg opp på betydningen av konservativ. Anonymkode: 2dabc...c8f 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er en høyreorientert vridning særlig blant unge menn nå. Som du sier så er jo også debatt på nett/some annerledes enn ansikt til ansikt. Folk er mye drøyere når de sitter bak en skjerm. Det ser mye styggere ut enn det kanskje er. Jeg tror nok fremdeles folk kan ha en debatt og gå ut og ta en øl sammen. Men det er en del rasisme, ja.. "Stem FrP"-trenden på sosiale medier handler nok ikke bare om å stemme på partiet man resonnerer med, som du sier.... Det har blitt en slags slang for "få ut utlendingene". Den blir ofte brukt rasistisk. Kan være kommentar under en helt vanlig dansevideo laget av noen med minoritetsbakgrunn liksom. Anonymkode: dbb68...d2a Ja, tonen på nett er ofte unødvendig hard, og det finnes dessverre reell rasisme. Men det er viktig å skille mellom hatefulle ytringer og reell frustrasjon over utfordringer knyttet til innvandring. Mange unge opplever utrygghet og føler at de ikke blir hørt. Når de stemples som rasister bare for å stille spørsmål, øker avstanden – og det forsterker bare polariseringen. Det vi burde reflektere over, er hvordan virkeligheten faktisk ser ut for mange unge i dag. Har man selv liten eller ingen personlig erfaring med innvandring, er det desto viktigere å lytte – ikke moralisere. Det finnes en hel generasjon som har vokst opp i multikulturelle bydeler preget av reelle problemer. Så lytt heller til dem. Kanskje ligger det viktig kunnskap og erfaring der du minst venter det. Anonymkode: 16d18...1ba 2 3
Gjest warther Skrevet 14. mai #14 Skrevet 14. mai 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er en høyreorientert vridning særlig blant unge menn nå. Som du sier så er jo også debatt på nett/some annerledes enn ansikt til ansikt. Folk er mye drøyere når de sitter bak en skjerm. Det ser mye styggere ut enn det kanskje er. Jeg tror nok fremdeles folk kan ha en debatt og gå ut og ta en øl sammen. Men det er en del rasisme, ja.. "Stem FrP"-trenden på sosiale medier handler nok ikke bare om å stemme på partiet man resonnerer med, som du sier.... Det har blitt en slags slang for "få ut utlendingene". Den blir ofte brukt rasistisk. Kan være kommentar under en helt vanlig dansevideo laget av noen med minoritetsbakgrunn liksom. Anonymkode: dbb68...d2a Er det rasisme når det er rasjonelt? Vi har importert folk til Norge som voldtar våre døtre og raner våre sønner. Det er ingen grunn til at vi må ha det slik. Innvandringsstopp + deportasjoner vil gjøre Norge langt bedre.
AnonymBruker Skrevet 17. mai #15 Skrevet 17. mai Mange reagerer nok på mange år med klimahysteri i mediene, de har gått på skoler med sterk rasisme mot etnisk norske, de kjenner seg ikke igjen i hatefulle og hylende horder av propal-demonstranter osv. Og nå som verden har blitt et mye mer utrygt sted, som en følge av overdreven naivisme, FNs totale kollaps og et Europa som er ganske dysfunksjonelt uten sugerør inn i USAs pengebinge så ser mange etter andre løsninger. Anonymkode: 1e8cc...ceb 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai #16 Skrevet 17. mai Ja, fordi man begynner å bli lei. Det er veldig mange år siden man begynte å hint til utfordringer med innvandring, men det har blitt gjort absolutt null tiltak av betydning. Det har til også med vært vanskelig å få SSB til å utgi statistikk og ren fakta som underbygger dette. Etter 10-15 år har man fått nok, nå MÅ det gjøres tiltak. Hadde problemet blitt anerkjent tidligere er det mulig man hadde holdt seg til sentrumspartiene. Det er også så mye diskusjoner om ytterpunktene, at det føles som arbeidslinja og middelklassen blir glemt. Jeg har hørt uendelig mange diskusjoner om formuesskatt og uføretrygd de siste årene, men veldig få om skattetrykket og lønningene til arbeiderklassen og middelklassen. De som MÅ kjøre til og fra jobb hver dag og betale bompengene staten krever inn, de som eier 1 stk. høyt belånt bolig med normal standard, som plutselig måtte betale eiendomsskatt, de som nå må vente til de er 70 år med å pensjonere seg. Man trekkes til ytterpunktene fordi man ønsker at noe skjer. Selvfølgelig blir man som vanlig arbeidstaker fristet av FRP og andre partier som ønsker å senke skatter, fjerne bompenger og gi lavere drivstoffpriser. Anonymkode: b2987...ace 3 5
herzeleid Skrevet 18. mai #17 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 14.50): Har unge blitt mer konservative? Anonymkode: 63556...f0f En forklaring er at unge ikke har endret seg så veldig men at virkelighetsoppfatningen i deler av offentligheten har endret seg og forventningen om at unge skal være radikale på venstresiden ikke står seg. Eksempelvis ville de fleste unge i din ungdom si seg enige i at det finnes to kjønn, og at disse er biologisk bestemt. I dag er dette (av enkelte) å anse som svært kontroversielt og konservativt. 5
Mari Y Skrevet 18. mai #18 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 14.50): Hei dere! Jeg er en kvinne på 32 som er et typisk barn av min tid. Som tenåring og ung voksen var jeg aktivt engasjert politisk. Ikke helt på venstresiden, men sosialliberalt. Husker vi kunne være rivende uenige med hverandre om politikk, men vi tolererte hverandres synspunkter og var respektfulle på tvers av partier. Det var minimalt med rasistisk og støtende ordbruk og etter en debatt gikk vi ofte leende ut på byen for en øl sammen. Nå har jeg vært på TikTok i tre år og scroller daglig der inne. Og hva har skjedd med diskusjon og debatt?? Det er skremmende polarisert der ute, også blant barn og unge voksne. Jeg tenker ikke bare på «stem FrP» kommentarene. Det er helt greit å stemme på partiet du resonnerer med. Men det som florerer der ute nå er rent hat mot hverandre. Tror det ligger en del i at folk faktisk ikke treffer hverandre å snakker face to face like ofte som før. Mindre konsekvenser rundt utsagnene sine om man gjemmer seg bak en skjerm. Absolutt mye å utsette på både høyre og vestresiden, men jeg er skremt over hvor fiendtlige folk har blitt. Kanskje jeg bare har blitt en gammel idealist… Anonymkode: 63556...f0f Det er vesentlig statistikk forskjell mellom gutter og jenter. Jenter befinner seg ofte mer på Venstresiden, mens gutter befinner seg mer på høyresiden.
Mari Y Skrevet 18. mai #19 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 6.26): Mange reagerer nok på mange år med klimahysteri i mediene, de har gått på skoler med sterk rasisme mot etnisk norske, de kjenner seg ikke igjen i hatefulle og hylende horder av propal-demonstranter osv. Og nå som verden har blitt et mye mer utrygt sted, som en følge av overdreven naivisme, FNs totale kollaps og et Europa som er ganske dysfunksjonelt uten sugerør inn i USAs pengebinge så ser mange etter andre løsninger. Anonymkode: 1e8cc...ceb Hvis man tror at det og å være bekymret for klimaendringene er hysteri, vet man svært lite.
AnonymBruker Skrevet 18. mai #20 Skrevet 18. mai Mari Y skrev (2 timer siden): Hvis man tror at det og å være bekymret for klimaendringene er hysteri, vet man svært lite. Men de er jo ikke så bekymret, sannsynligvis fordi det er så massivt fokus i media, men de er likevel våte og kalde når de er på skoletur i skogen fordi de høye temperaturene uteblir 😆 "I 2020 svarte 47 prosent av de unge at de støttet og var mest engasjert i spørsmål om miljøvern og klima. Dette sank til 37 prosent i 2021, 31 prosent i 2022 – og der ligger nivået fortsatt i 2023." Det har sikkert ikke blitt noe bedre de siste par årene, med økt fokus på krig og urolig verden. Anonymkode: 1e8cc...ceb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå