AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #21 Skrevet 14. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS er ikke i stand til å være i jobb, ergo relativt lavt funksjonsnivå Ikke nødvendigvis og DPS mener tydeligvis det samme. TS bør derfor være i stand til å ha en jobb. Å tro at alle i jobb er 100% funksjonsfrisk til enhver tid er ikke tilfelle så selv om man har noen lyter bør man fint kunne være i jobb. Anonymkode: a4a9c...642 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #22 Skrevet 14. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke nødvendigvis og DPS mener tydeligvis det samme. TS bør derfor være i stand til å ha en jobb. Å tro at alle i jobb er 100% funksjonsfrisk til enhver tid er ikke tilfelle så selv om man har noen lyter bør man fint kunne være i jobb. Anonymkode: a4a9c...642 Vel, jeg fikk avslag hos DPS flere ganger med samme tilbakemelding; ikke vesentlig funksjonssvikt/alvorlig. Korversjonen; jeg kom omsider inn, og det ble avdekket flere ting som er alvorlig og vesentlig. Så at DPS gir avslag er ikke dermed sag at avslaget er gjennomtenkt og riktig. Forøvrig så er det forskjell på å være 100% funksjonsfrisk og det å ikke klare å stå i jobb. Er selv 100 % ufør som kunne vært unngått hvis DPS ikke brukte flere år på å ta meg inn. Anonymkode: 612bf...745 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #23 Skrevet 14. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå søker ikke jeg om plass for DPS, men jeg er i en lignende situasjon. Jeg er arbeidsløs og AAP-en min går snart ut. Jeg får ikke til å jobbe, jeg ønsker ikke å bli uføretrygdet. Jeg hater å være fattig, jeg hater usikkerheten, jeg hater å ikke få til livet, jeg føler skam og anger. Psyken min er helt ødelagt. Anonymkode: 6e9a6...08d Edit: Selv om jeg ikke søker om plass hos DPS eller går til DPS nå så har jeg gått tidligere. Min erfaring er at DPS prioriterer de som kan falle varig utenfor arbeidslivet. Det er vel et moment som kan hjelpe trådstarter. Min erfaring er også at det kan hjelpe å klage på avslag. Det skal komme begrunnelse for avslaget. Håper du får hjelp trådstarter. Anonymkode: 6e9a6...08d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #24 Skrevet 14. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, jeg fikk avslag hos DPS flere ganger med samme tilbakemelding; ikke vesentlig funksjonssvikt/alvorlig. Korversjonen; jeg kom omsider inn, og det ble avdekket flere ting som er alvorlig og vesentlig. Så at DPS gir avslag er ikke dermed sag at avslaget er gjennomtenkt og riktig. Forøvrig så er det forskjell på å være 100% funksjonsfrisk og det å ikke klare å stå i jobb. Er selv 100 % ufør som kunne vært unngått hvis DPS ikke brukte flere år på å ta meg inn. Anonymkode: 612bf...745 Veldig trist og dessverre ikke en unik historie. Anonymkode: 6e9a6...08d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #25 Skrevet 14. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanlig psykolog er enkelt å få nå som dps har avtaler med eksterne psykologer. Utredning for adhd er veldig vanskelig å få offentlig i voksen alder, da må man ha veldig lav fungeringsevne med mindre henvisning er veldig utfyllende. Anonymkode: 711bf...1e7 Hvor har du det fra? Det offentlige har alltid hatt avtalespesialister, som du kaller eksterne psykologer. Det er like lange køer der, selvom de nå har samme henvisningsmottak. De har samme kriterier som dps, så nei. Det er ikke lett å få psykolog gjennom dps. Anonymkode: adde0...c0b 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #26 Skrevet 14. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, jeg fikk avslag hos DPS flere ganger med samme tilbakemelding; ikke vesentlig funksjonssvikt/alvorlig. Korversjonen; jeg kom omsider inn, og det ble avdekket flere ting som er alvorlig og vesentlig. Så at DPS gir avslag er ikke dermed sag at avslaget er gjennomtenkt og riktig. Forøvrig så er det forskjell på å være 100% funksjonsfrisk og det å ikke klare å stå i jobb. Er selv 100 % ufør som kunne vært unngått hvis DPS ikke brukte flere år på å ta meg inn. Anonymkode: 612bf...745 Og det at Dps gir noen feil avslag betyr ikke at alle avslag er feil. Anonymkode: 278d4...da1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #27 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og det at Dps gir noen feil avslag betyr ikke at alle avslag er feil. Anonymkode: 278d4...da1 Samtidig er det noe veldig spesielt i at noen sliter psykisk, såpass at de er utenfor arbeidslivet og virkelig føler selv at de trenger psykolog, så skal noen andre bestemme at man ikke trenger det og gi avslag. Det i seg selv er faktisk merkelig. Anonymkode: 613de...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #28 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Samtidig er det noe veldig spesielt i at noen sliter psykisk, såpass at de er utenfor arbeidslivet og virkelig føler selv at de trenger psykolog, så skal noen andre bestemme at man ikke trenger det og gi avslag. Det i seg selv er faktisk merkelig. Anonymkode: 613de...fb0 Velkommen til Norge. Anonymkode: 8534c...6a3 1 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #29 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det der stemmer da ikke. For min del er det faktisk helt motsatt, at de ønsker å gi meg behandling og ikke piller. Anonymkode: 612bf...745 Også min erfaring. Fastlegen satte av tre kvarter til meg på hver avtale, ingen tilbud m piller. Nå har jeg vært i 100% arbeid i tolv år etter «smellen» Anonymkode: 95a5e...1bd 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #30 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Velkommen til Norge. Anonymkode: 8534c...6a3 Du har vrangforestillinger. Anonymkode: 7d38f...157 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #31 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har vrangforestillinger. Anonymkode: 7d38f...157 Hva i ALLE dager 😂 baserer du dette på? Anonymkode: 8534c...6a3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #32 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vel, jeg fikk avslag hos DPS flere ganger med samme tilbakemelding; ikke vesentlig funksjonssvikt/alvorlig. Korversjonen; jeg kom omsider inn, og det ble avdekket flere ting som er alvorlig og vesentlig. Så at DPS gir avslag er ikke dermed sag at avslaget er gjennomtenkt og riktig. Forøvrig så er det forskjell på å være 100% funksjonsfrisk og det å ikke klare å stå i jobb. Er selv 100 % ufør som kunne vært unngått hvis DPS ikke brukte flere år på å ta meg inn. Anonymkode: 612bf...745 Det er nettopp dette som er utfordringen med DPS. Hadde dette vært et produkt i det private, så hadde de gått konkurs umiddelbart. Lange ventetider opp mot 6 mnd., hvor man står i sykemelding. Det har lav samfunnsnytte, graver i fortiden og sykeliggjør normale reaksjoner på traumer og belastninger, stigmatiserende diagnoser, holder deg i terapi slik at du MÅ går over til AAP og uføre. Mange som ser tilbake på disse prosessene angrer i ettertid på at de heller ikke brukte tiden på å sette seg mål og se fram, hvor er jeg om 5 år, om 10 år osv. og sørger for trygg framtid. Jeg blir helt fortvilt. Les boka https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/historie-og-dokumentar/debatt-og-samfunn/pa-innsiden-av-norsk-psykiatri Anonymkode: d59d5...082 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #33 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og det at Dps gir noen feil avslag betyr ikke at alle avslag er feil. Anonymkode: 278d4...da1 Jeg har aldri sagt at alle avslag er feil. Men det ble antydet at "DPS mener jo at det ikke er alvorlig og da er det sånn", og da ville jeg ha frem at det ikke er noe automatikk i at de gjør rett vurdering. Mange opplever det samme som meg, dessverre. Anonymkode: 612bf...745 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #34 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 9.27): Samtidig er det noe veldig spesielt i at noen sliter psykisk, såpass at de er utenfor arbeidslivet og virkelig føler selv at de trenger psykolog, så skal noen andre bestemme at man ikke trenger det og gi avslag. Det i seg selv er faktisk merkelig. Anonymkode: 613de...fb0 Det er veldig mange i samfunnet som mener at de selv trenger behandling via spesialisthelsetjenesten, men nå har ikke spesialisthelsetjenesten ressurser til å gi alle som selv mener at de måtte trenge oppfølging og da må de prioritere. Anonymkode: 278d4...da1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #35 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 10.42): Jeg har aldri sagt at alle avslag er feil. Men det ble antydet at "DPS mener jo at det ikke er alvorlig og da er det sånn", og da ville jeg ha frem at det ikke er noe automatikk i at de gjør rett vurdering. Mange opplever det samme som meg, dessverre. Anonymkode: 612bf...745 Nei det har jeg ikke sagt heller, Anonymkode: 278d4...da1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #36 Skrevet 17. mai 2025 Du tar deg sammen.. Ikke tull engang. Du trener, går tur, gjør yoga og tar tak i livet. Pust..og utfør. Anonymkode: ca339...89c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #37 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 11.00): Hva i ALLE dager 😂 baserer du dette på? Anonymkode: 8534c...6a3 Det er mange som har vrangforestillinger. Til og med de sliter med å få hjelp. Vi har en datter med psykose og har hatt problemer. Så hvor mye hjelp trenger Ts? Vet hun hva som er virkelig? I så fall; get a grip. Anonymkode: ca339...89c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #38 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 13.17): Står dessverre utenfor arbeidslivet akkurat nå, og lege henviste meg til dps. Fikk utredningstime, men ikke videre behandling da de mener jeg ikke har nok nedsatt funksjon eller lidelse. Men hva gjør man da når man ikke klarer jobbe, og tidligere tiltak fra Nav ikke førte noen plass? Før noen nevner det, så mener lege at ufør ikke er et alternativ (ikke er det et ønske heller). Jeg har hatt AAP, og nærmer meg utløpsdato. Hva skjer om man ikke får forlenget? Alle erfaringer mottas med takk da dette er en stor bekymring og frustrasjon i livet. Anonymkode: 83a5a...4f2 Da klager du! Jeg opplevde det samme men klaget. Fikk utredning til slutt og den mistenkte diagnosen var klar. Anonymkode: a650a...c04
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #39 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er mange som har vrangforestillinger. Til og med de sliter med å få hjelp. Vi har en datter med psykose og har hatt problemer. Så hvor mye hjelp trenger Ts? Vet hun hva som er virkelig? I så fall; get a grip. Anonymkode: ca339...89c Men hvorfor mener du at JEG har vrangforestiller? Bare fordi jeg sa at man i Norge ikke får hjelp, når man faktisk trenger det? Anonymkode: 8534c...6a3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #40 Skrevet 19. mai 2025 Ser enkelte nevne medisinsk vs. ikke-medisinsk behandling. Nå kan man selvsagt kombinere disse to. Men siden enkelte sier at helsevesenet kun vil bruke piller og andre sier at de har fått mye ikke-medisinsk behandling. Dette er også min erfaring fra psykiatrien, det er veldig stor forskjell på de ulike behandlerne på hva slags "filosofi" de har for god behandling. I tillegg er det stor variasjon hvor mye tid de har til pasientene. Jeg har både hatt fastlege som var villig til å sette av en halvtime(2 legetimer) i uka til å snakke med meg frem til jeg fikk psykolog og jeg har hatt fastlege som kun kunne gi et kvarter en gang i måneden. Den ene hadde muligens mer tid enn den andre, men lege nummer to tok over lege nummer 1 pasientliste. Så synes det er rart hvor stor variasjon det var i hvor mye tid legen kunne gi. Jeg har også hatt leger som "kaster" piller etter meg og leger som er veldig forsiktig med de samme pillene. Anonymkode: 6e9a6...08d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå