Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke innlagt men for samtaleterapi/gruppeterapi (har diagnose). Vil de søke meg opp i systemet og se at jeg har fått behandling / evt. hvilke diagnoser jeg har? Er litt redd for at dette skal påvirke muligheten min for jobb. Det er noen år siden jeg har der og jeg er mye friskere nå

Anonymkode: 80e19...486

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som jobber innen psykisk helse har selv slitt med psykisk helse. Det er mulig de søker deg opp, men det er helt vanlig å ha vært pasient tidligere. Det er faktisk det motsatte som ville vekket oppsikt.

Anonymkode: 096c1...23a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste som jobber innen psykisk helse har selv slitt med psykisk helse. Det er mulig de søker deg opp, men det er helt vanlig å ha vært pasient tidligere. Det er faktisk det motsatte som ville vekket oppsikt.

Interessant. Men, hvorfor ville det motsatte vekke oppsikt? Bare nysgjerrig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eh... har du en kilde på dette? 

Anonymkode: d7ae2...67c

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helsepersonelloven paragraf 21a- snoking- å søke deg opp i forbindelse med jobbsøknad er straffbart - og du vil se det på Helsenorge - 

Anonymkode: b387b...b21

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært innlagt på DPS i flere mnd for mange år siden. Jeg fikk beskjed om at å få jobb på denne dps var ikke mulig nettopp fordi jeg har vært pasient der. De ønsket ikke å blande tidligere pasienter og ansatte, de beklaget det. Det ville bli for tett forhold mellom meg og de som hadde ansvaret for meg den tiden.
Jeg har forståelse for det, så søker aldri jobber der.

Anonymkode: aabb5...cab

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ikke innlagt men for samtaleterapi/gruppeterapi (har diagnose). Vil de søke meg opp i systemet og se at jeg har fått behandling / evt. hvilke diagnoser jeg har? Er litt redd for at dette skal påvirke muligheten min for jobb. Det er noen år siden jeg har der og jeg er mye friskere nå

Jeg vil tro at erfaring med psykisk helse er en styrke når du skal jobbe med det.

Anonymkode: dc18d...043

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lovpålagt søke opp venner, kollegaer eller folk du bare vil i systemet. Man må ha behov for det for å gjøre jobben sin. Man skal ha rutiner for dette. 

Tenker du heller må tenke over om du vil jobbe der. Du vil jo mulig møte tidligere behandlere.

Anonymkode: 1721c...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har du søkt jobb på poliklinikken eller på sengepost? Har du vært pasient på poliklinikken så gjør vel ikke det noe? 

Anonymkode: 99778...368

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For noe regelrett sludder.

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Bare søk! Ikke la slikt hemme deg dersom du har lyst på jobben. Vi har alle et liv før vi fikk akkurat den jobben vi har nå, blås i at du har gått der før.

Hilsen en i systemet :) 

Anonymkode: f2cc7...ecf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med ansettelser ved en tilsvarende virksomhet, og ville ikke ansatt noen som har vært pasient her selv. Det handler om at traumer og andre utfordringer som man har jobbet med, gjerne kan blusse opp igjen når man skal jobbe med det her, og at det kan bli vanskelig å skille mellom rollene. 

Når det er sagt skader det ikke å søke; det kan jo hende de ser annerledes på saken, særlig hvis det er lenge siden. 

Anonymkode: f9e75...244

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke lovpålagt søke opp venner, kollegaer eller folk du bare vil i systemet. Man må ha behov for det for å gjøre jobben sin. Man skal ha rutiner for dette. 

Ikke bare er det ikke lovpålagt (merkelig formulering), men det er faktisk forbudt - som du jo er inne på.

Anonymkode: d0983...4d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke bare er det ikke lovpålagt (merkelig formulering), men det er faktisk forbudt - som du jo er inne på.

Anonymkode: d0983...4d7

Vedkommende mente åpenbart "ikke lov å"..  

Ts, er du sikker på at du selv vil være komfortabel med å jobbe der? Bli kollega med din tidigere behandler? 

Jeg hadde ikke ønsket det selv. 

.

Anonymkode: 81219...ab1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vedkommende mente åpenbart "ikke lov å"..  

Ts, er du sikker på at du selv vil være komfortabel med å jobbe der? Bli kollega med din tidigere behandler? 

Jeg hadde ikke ønsket det selv. 

.

Det er flere bygninger og jeg fikk behandling poliklinisk. Jeg vet ikke om mine behandlere også jobber på sengeposten (hvor jeg har søkt) men regner kanskje med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er flere bygninger og jeg fikk behandling poliklinisk. Jeg vet ikke om mine behandlere også jobber på sengeposten (hvor jeg har søkt) men regner kanskje med det.

Da tenker jeg det burde gå greit. 

Men jeg håper vel at du ikke bare er "mye friskere", men ved god psykisk helse. Blir en tung jobb ellers

Din tidligere behandler er bundet av taushetsplikt, så hun kan ikke snakke med deg om behandlingen. Men jeg tenker det hadde vært ryddig at du fortalte at det går bra med deg. Ellers blir det fort litt kleint for dere

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ansatte har ikke lov å søke deg opp i denne sammenhengen. Det er straffbart og vedkommende kan miste jobben for å søke opp tidligere pasienter (eller nåværende pasienter for den saks skyld) og snoke i journaler. Dette handler om at ikke hvem som helst kan sjekke ut andre, men personvern, så om de ikke kjenner deg igjen, så vil de ikke vite om det. Så fremt du ikke sier noe.

Men jeg vil anbefale deg sterkt å tenke over om du virkelig vil jobbe på et sted du har vært pasient? Du kan treffe tidligere behandler, noe jeg hadde syntes var fælt iallefall. Og greie å forholde seg som kollegaer. Men dette må du kjenne på selv. Også aøk om du føler det er riktig for deg

Anonymkode: 43817...3fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det stemmer ikke med min erfaring (jobber innen psykisk helse). Kan du dokumentere dette?

Anonymkode: a855c...c98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er erfaringskonsulent og har jobbet tidligere hos de samme jeg fikk hjelp ifra, det var helt uproblematisk. Det er selvsagt en annen yrkesrolle der jeg er ansatt nettopp fordi jeg har egen erfaring men  det er mange av mine kolleger som har hatt lignende erfaringer som mine uten at de benytter det åpent aktivt i jobben sin. 

Anonymkode: e1dc1...9a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så flott at du er bedre nå! Helt fint å jobbe innen psykisk helse selv om du har egne erfaringer. Det kan være en stor styrke, hvis erfaringene er gjennomarbeidet og du er stabil nå. Men jeg ville ikke valgt å jobbe et sted du selv har fått behandling, det kan bli for komplisert for både deg og de andre ansatte. Vil du virkelig ha kollegaer som vet så mye om deg? Selv om din behandler ikke jobber der lenger, kan du ha blitt diskutert i behandlingsmøter og lignende, og hvis du begynner å jobbe der kan det fort oppstå krevende situasjoner. Jeg ville valgt å søke jobb et annet sted. 

Anonymkode: a855c...c98

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De vil ikke ha tidligere psyke der. 

Anonymkode: db8fa...7ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...