Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svangerskapsforgiftning

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykemeldt fra uke 8-16. Spydde 10-20 ganger om dagen. Lå stort sett bare i senga. Når kvalmen ga seg jobbet jeg 50% et par uker, så økte jeg til 100% igjen. 

Anonymkode: 65d90...715

AnonymBruker
Skrevet

Andre svangerskap: sykmeldt fra uke 11 og ut. Grunnen var risikosvangerskap med polyhydramnion (for mye fostervann), forliggende morkake (placenta previa totalis) og dermed økt blødningsfare + tidligere prematur fødsel. 😅 

Anonymkode: 31cc0...003

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare et lite off topic kanskje. Det med sykemelding som gravid kan ofte være personavhengig. Etter flere titalls år i jobb ser man litt av kolleger. De som aldri er borte fra jobb går også alle svangerskapene uten fravær. De som ofte er sykmeldte til vanlig for alt mulig småtteri, blir gjerne sykmeldt fra de blir gravid og hele svangerskapet. Hver gang.

Anonymkode: 82a66...a80

Og hva med alle oss som aldri er sykmeldt ellers, bortsett fra i svangerskapene? 🙄

Anonymkode: 9f029...32f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvalme, slitenhet osv. Har tilleggsplager som lavt stoffskifte og allergi som gjorde det tidvis veldig tungt. Har også en jobb hvor man står mye, hadde jeg jobbet på f.eks. et kontor kan det hende jeg ikke hadde trengt sykmelding på samme måte.

Anonymkode: 4d43d...e4d

AnonymBruker
Skrevet

1. svangerskap: Jobbet fullt frem til 2 uker før jeg skulle ut i permisjon. Hadde slitt med søvn lenge og dro til legen for å få gradert sykemelding. Hun anbefalte 100% og slik ble det.

2. svangerskap: Gradert sykemeldt fra uke 12 ish, slet sånn med kvalme som ikke ble bedre. Var gradert sykemeldt frem til 2 mnd før termin. Da ble jeg fullt sykemeldt pga. blodtrykksfall, søvnvasker, bekkenproblemer. 

Anonymkode: 4751e...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Bekkenløsning med gangvansker, ble betennelse. Trengte rullator og hjelp med stell/toalett etc. 

Anonymkode: 8d787...19b

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet 80% i 2 og 3 måned, kastet ofte opp og var kvalm 24/7. Har ellers jobbet 100%, og hatt det ok men veldig sliten og mye vondt nå etter 7 måneder. Mange ville kanskje snakket med legen om sykemelding nå vil jeg tro, så du må nesten se det litt an selv hvor mye du vil pushe deg selv. 

Anonymkode: 94c45...f30

AnonymBruker
Skrevet

Var sykemeldt pga bekkenplager, lavt blodtrykk, kvalme, anemi, brokk..tror det var alt 😆jammen bra at jeg ikke skal gjennom dét igjen!

Anonymkode: c2bea...93a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bekkenløsning med gangvansker, ble betennelse. Trengte rullator og hjelp med stell/toalett etc. 

Anonymkode: 8d787...19b

Akkurat det samme her Men jobber fullt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I siste trimester ble jeg gradvis mer sykemeldt helt til siste mnd når jeg var 100% sykemeldt. Slet med fæl bekkenløsning og utmattelse, ikke bare trøtt pg sliten, men av typen farlig å kjøre bil utmattelse, jeg satt på jobb og hadde nesten dobbeltsyn. Jeg jobber på kontor, hadde mye tilrettelegging, men det sa stopp til slutt. Legen lot meg til slutt ikke jobbe mer når jeg satt der siste gangen og knakk sammen. Kommer aldri til å gå gravid igjen. 

Anonymkode: 525fd...c21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare et lite off topic kanskje. Det med sykemelding som gravid kan ofte være personavhengig. Etter flere titalls år i jobb ser man litt av kolleger. De som aldri er borte fra jobb går også alle svangerskapene uten fravær. De som ofte er sykmeldte til vanlig for alt mulig småtteri, blir gjerne sykmeldt fra de blir gravid og hele svangerskapet. Hver gang.

De som ofte er sykemeldte til vanlig, har kanskje plager som også forverrer seg under graviditeten?😅 synes det høres ganske naturlig ut at de som ikke er fullstendig friske til vanlig, heller ikke er det under et svangerskap. 

Anonymkode: e353d...e08

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble sykmeldt relativt tidlig for bekkensmerter i begge svangerskap. I andre svangerskap gikk jeg for lenge med smerter og ble «tvangssykmeldt». Angrer på at jeg ikke ga meg tidligere, ble ikke kvitt bekkensmertene før ungen var fire år. Jobber som lærer, hadde jeg hatt en kontorjobb tror jeg at jeg med tilrettelegging kunne stått i jobb lenger.

Anonymkode: e9770...a7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 11.26):

Fordi du ikke var syk vel. 

Mann kan spørre om et sete.

Evt reise utenom rushen. 

100% sykemldt kun for det høres jo helt sykt ut. 

Anonymkode: 548b4...59d

Det kan være fysisk umulig å komme seg frem til et sete på grunn av trengsel og nødvendig å vente på neste buss opp til flere avganger på rad. Det er ofte svært tett luft. Som veldig gravid slet jeg i møterom med litt tett luft. Stappfulle busser og tog er mye verre. Det kan være vanskelig å komme seg til toget eller busstoppet hvis man nesten ikke klarer å gå, for eksempel og det gjelder uavhengig av tidspunkt på dagen. Ved mange knutepunkter har de fjernet alt av parkeringsplasser fordi alle nå skal gå, sykle eller reise kollektivt. Så ja, skjønner henne godt. 

Anonymkode: 3a79b...c1b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg må si jeg tenker det samme som deg. Så klart det finnes gode grunner for å bli sykemeldt i svangerskap, spesielt om jobben er fysisk krevende. Men det er helt klart forskjell på hvor mye folk tåler, og hvor høy arbeidsmoral de har.

Selv har jeg ikke blitt sykemeldt i svangerskap, jobbet fullt hele veien.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Akkurat det samme her Men jobber fullt. 

Ok, det bør du ikke gjøre. Ta ansvar for deg selv, kjære vene.

Anonymkode: 9f029...32f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Første svangerskap var jeg sykemeldt pga kvalme. Var konstant kvalm i seks måneder, klarte så vidt å stå på beina og jeg fikk nesten ikke sove om nettene. Klarte å jobbe litt fra hjemmekontor i perioder. Etter seks måneder, jobbet jeg 100 % frem til permisjonen. 

Andre svangerskap (nåværende), var jeg i relativt god form de første månedene. Sinnsykt sliten og mye kvalm, men løste det med å legge meg kl syv-åtte hver kveld.  Men etter ca fem måneder har alt begynt å rakne. Jeg har bekkenløsning, sure oppstøt, vann i beina, blir svimmel, og har kjempestore søvnproblemer. Dette har resultert i at jeg får veldig lavt immunforsvar og blir trippelt syk av alt ungen min drar med hjem fra barnehagen. Er 50 % sykemeldt nå, kan omtrent ikke gå, har konstant feber og skal passe et lite barn helt alene tre timer hver eneste dag. Det føles på grensen til uforsvarlig. 

Jeg skjønner at det er stor forskjell på folk og at de som ikke opplever plager i svangerskapet ikke forstår hvordan andre kan bli sykemeldt. Graviditet er ikke i seg selv en sykdom, men det kan komme med en del tilleggsbelastninger som gjør at man får alvorlige funksjonsnedsettelser og helseproblemer. 

Anonymkode: 78fd1...f62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 8.53):

Dere som var sykemeldt under graviditet, hva var dere sykmeldt for?

Vi har forsøkt å bli gravid lenge, og hadde egentlig litt gitt opp. Den siste tiden har jeg kjent meg uvanlig sliten, tok noen tester og blodprøver, og det viste seg at jeg er gravid.

Jeg har hatt mange kolleger som har vært sykemeldt omtrent hele graviditeten. Men jeg vet ikke helt hva som er god nok grunn å bli sykemeldt for. Hadde det vist seg at jeg var så sliten på grunn av lav D-vitamin hadde jeg fått D-vitamintilskudd og fortsatt å jobbe selv om det tok litt tid før energien var tilbake. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 4b759...747

Dro på jobb som vanlig ca 26 uker gravid, hadde noen diffuse smerter jeg tolket som kynnere. Jeg har født flere ganger så jeg gadd egentlig ikke å kjenne så godt etter på disse smertene. Ikke før det tok seg opp utover dagen, jeg har fysisk tungt arbeid og måtte stoppe og puste flere ganger.

Tilslutt tok jeg meg tid til å ringe føden, fikk beskjed om å kaste fra meg alt jeg hadde i hendene, så reiste jeg dit. Ble lagt inn for truende prematur. Var selvfølgelig sykemeldt frem til jeg fødte. 

Første graviditet var jeg 50% sykemeldt halve tiden pga ekstremt kvalme. 

Andre gangen ble jeg sykemeldt pga bekkenløsning, symfyseløsning og låsning. 

Har stort sett vært sengeliggende i mine svangerskap, utrolig kjedelig, men den siste var skikkelig heftig. 

Anonymkode: dcc68...986

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 21.31):

Absolutt personavhengig, er enig i den. Men jeg vil legge til at det kan være andre grunner også som du ikke ser. Hos oss ble jeg først gravid med medium plager (hadde 20% sykemelding) så ble mannen alvorlig syk og 100% sykemeldt, jeg måtte ta meg av storesøsken og alt av hus/barn. Ikke like gøy å si på jobb 'Jeg er blitt 60% sykemeldt nå fordi jeg ikke får noe avlastning hjemme'.

Anonymkode: 1c428...a32

AnonymBruker
Skrevet

Sammensatt. Ble sykemeldt siste 2 ukene før perm. Mest fordi jeg ikke fikk sove og jeg må være 100% fokuset på jobb. 

Anonymkode: 32f23...e0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...