AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Dere som var sykemeldt under graviditet, hva var dere sykmeldt for? Vi har forsøkt å bli gravid lenge, og hadde egentlig litt gitt opp. Den siste tiden har jeg kjent meg uvanlig sliten, tok noen tester og blodprøver, og det viste seg at jeg er gravid. Jeg har hatt mange kolleger som har vært sykemeldt omtrent hele graviditeten. Men jeg vet ikke helt hva som er god nok grunn å bli sykemeldt for. Hadde det vist seg at jeg var så sliten på grunn av lav D-vitamin hadde jeg fått D-vitamintilskudd og fortsatt å jobbe selv om det tok litt tid før energien var tilbake. Hva tenker dere? Anonymkode: 4b759...747 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai Jeg var sykemeldt 50% for svangerskapsplager fra uke 6-12. Slet med kvalme og oppkast. Fikk kvalmestillende som hjalp noe. Formen ble bedre etter uke 12, men jeg var uvel og sliten i hele svangerskapet. Gratulerer! ☺️ Anonymkode: 52d0c...19e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere som var sykemeldt under graviditet, hva var dere sykmeldt for? Vi har forsøkt å bli gravid lenge, og hadde egentlig litt gitt opp. Den siste tiden har jeg kjent meg uvanlig sliten, tok noen tester og blodprøver, og det viste seg at jeg er gravid. Jeg har hatt mange kolleger som har vært sykemeldt omtrent hele graviditeten. Men jeg vet ikke helt hva som er god nok grunn å bli sykemeldt for. Hadde det vist seg at jeg var så sliten på grunn av lav D-vitamin hadde jeg fått D-vitamintilskudd og fortsatt å jobbe selv om det tok litt tid før energien var tilbake. Hva tenker dere? Anonymkode: 4b759...747 Husk at det kan være dumt å bruke sykemelding hele graviditeten da man "bruker den opp". Det kan derfor være lurere å helle utforske om det er noe som kan dekkes av svangerskapspenger 😊 Selv har jeg hatt 2 uker sykemelding for lavt blodtrykk. 1 uke sykemelding pga fall. Og er pr nå 50 sykemeldt pga bekkenet. Anonymkode: 4a2b6...9ad
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai Jeg var sykmeldt til uke 8 pga seks tidligere spontanaborter. Fra uke 8 jobbet jeg 50% til uke 20, deretter 100% til jeg gikk ut i permisjon. Skulle egt begynne å jobbe 100% i uke 12, men fikk bekkenplager så klarte bare halve dager på jobb (jobbet i akuttmottak). Fra uke 20 byttet jeg jobb til kontorjobb med fleksitid som gjorde at det var lettere å jobbe 100%! Anonymkode: d6174...f99 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai Ingenting, var i permisjonen jeg ble sykmeldt 😅 Anonymkode: cfd10...66f 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai Det er jo legen som avgjør hva som blir utslagsgivende for sykemelding. I første svangerskap var jeg 100% sykemeldt fra uke 16 og ut svangerskapet pga kraftige kynnere og at jeg var veldig stresset i arbeidssituasjonen. Nå er jeg gravid i uke 31 med barn nr 2 og sykemelding har ikke vært tema, føler meg mye bedre denne gangen Anonymkode: 24651...675 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai Ekstrem kvalme, utmattelse. Var veldig sliten og trøtt (kunne sovne på do omtrent😅) Anonymkode: dd30d...7e4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ingenting, var i permisjonen jeg ble sykmeldt 😅 Anonymkode: cfd10...66f For hva? Anonymkode: 548b4...59d 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai Ekstrem kvalme, oppkast og brekninger. Anonymkode: 548b4...59d
AnonymBruker Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai Jeg ble gradert sykemeldt fra rundt 6mnd i begge mine graviditeter pga smerter i bekkenet. Jeg hadde problemer med å gå og stå i lange perioder, og var akkurat det arbeidsdagen min gikk ut på. Det hjalp veldig å jobbe kortere dager. Hadde jeg hatt en jobb hvor jeg kunne arbeidet sittende, hadde jeg nok klart 100% ut graviditeten. Å være trøtt og sliten tror jeg alle sliter med i graviditeten, men det pleier å bedre seg litt i andre trimester. Ta deg en blund på sofaen etter jobb, og prøv å legg deg litt tidligere på kvelden. La mannen ta seg av matlaging og rydding. Anonymkode: 35c47...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #11 Skrevet 13. mai Førstemann: Fysisk tungt yrke og vondt bekken. Var sengeliggende hver dag fra uke 20, så da startet det med 50% sykmelding og ble justert opp til 100% etter en del uker. Andremann: Hyperemesis omtrent helt fra start Tredjemann (nåværende svangerskap): Følte meg fin helt frem til rundt uke 30. Etter det begynte bekkenet å trøble veldig, og jeg ble 50% sykmeldt. Varte i noen uker før jeg begynte å føle meg fryktelig slapp, svimmel og trøtt konstant. Fikk påvist ulike vitaminmangler og ble 100% sykmeldt frem til permisjon som begynner snart. Får selvsagt behandling for manglene også. Anonymkode: 9f029...32f
AnonymBruker Skrevet 13. mai #12 Skrevet 13. mai Ble sykemeldt i uke 6 med førstemann. Ekstrem svangerskapskvalme og etterhvert bekkenløsning. Gjorde ikke annet enn å sove og spy.. Med andremann ble jeg sykemeldt i uke 16 pga blodtrykksfall og bekkenløsning. Klarte knapt å gå.. og når jeg prøvde, så besvimte jeg pga blodtrykksfall.... 😅 Med nr tre ble jeg sykemeldt pga belastning, kvalme og ryggen. I uke 8. Anonymkode: 464b9...cd0
AnonymBruker Skrevet 13. mai #13 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ble gradert sykemeldt fra rundt 6mnd i begge mine graviditeter pga smerter i bekkenet. Jeg hadde problemer med å gå og stå i lange perioder, og var akkurat det arbeidsdagen min gikk ut på. Det hjalp veldig å jobbe kortere dager. Hadde jeg hatt en jobb hvor jeg kunne arbeidet sittende, hadde jeg nok klart 100% ut graviditeten. Å være trøtt og sliten tror jeg alle sliter med i graviditeten, men det pleier å bedre seg litt i andre trimester. Ta deg en blund på sofaen etter jobb, og prøv å legg deg litt tidligere på kvelden. La mannen ta seg av matlaging og rydding. Anonymkode: 35c47...1e1 Nja, det trodde jeg også. Stillesittende arbeid er også veldig hardt for bekkenet i svangerskapet, og jeg har slitt nesten like mye med bekkenet i kontorjobben, som da jeg hadde en fysisk tung jobb. Anonymkode: 9f029...32f 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #14 Skrevet 13. mai Første svangerskap ble jeg sykemeldt fra uke 32 pga blødninger. Blødde helt frem til fødsel. Blødde mer jo mer jeg var i aktivitet, og jeg har en veldig aktiv jobb. Så da ble jeg sykemeldt. Andre svangerskap hadde jeg ingen plager. Var så klart mye sliten, men det er jo ikke noe grunn til sykemelding sånn generelt. Anonymkode: 98a36...bef 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #15 Skrevet 13. mai Første svangerskap sykmeldt 50 % fra uke 16 pga høyt blodtrykk. Andre svangerskap sykmeldt 50 % de siste 4 ukene grunnet generell utmattelse. Da hadde jeg vært forkjøla og hosta til jeg brakk meg i 8 uker, toppet med en runde omgangssyke. Da var batteriet flatt. Funke greit å jobbe 50 %, men ikke mer. Anonymkode: 6f5ac...d91
AnonymBruker Skrevet 13. mai #16 Skrevet 13. mai For alvorlig svangerskapsforgiftning. Anonymkode: bbe1a...387
AnonymBruker Skrevet 13. mai #17 Skrevet 13. mai Med første høyt blodtrykk og etterhvert svangerskapsforgiftning. Ikke sykemeldt i neste svangerskap. Anonymkode: e5458...d48
AnonymBruker Skrevet 13. mai #18 Skrevet 13. mai Første svangerskap var jeg ikke sykmeldt. Jeg hadde ikke særlig plager og overlevde fint de få jeg hadde uten sykmelding. Denne gangen var jeg sykmeldt 20% fra uke 8-14 pga kvalme og oppkast. Brukte sykmeldingen til å komme litt senere på jobb. Ikke vært sykmeldt siden uke 14, er i uke 28 nå og ingenting som tyder på behov for ny sykmelding ennå alle fall Du må jo ikke bli sykmeldt bare fordi du er gravid.. Mange har jo plager som krever sykmelding i svangerskapet, men veldig mange klarer seg også fint uten 👍🏼 Å være 100% sykmeldt hele svangerskapet vil jeg si er ganske unormalt, er nok fåtallet som har behov for det 🤷🏽♀️ Er ikke om å gjøre å bruke opp sykepengerettighetene heller, det kan oppstå ting etter fødsel/i permisjon som gjør at du trenger sykmelding også. Anonymkode: 1d019...a40 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #19 Skrevet 13. mai Gratulerer ❤️ Høres ut som om du leter etter en grunn til å bli sykemeldt 🙃. Håper jeg tar feil. Jeg jobbet fullt til to uker før permisjon. Da var bekkenløsning så ille at jeg ikke kom meg til og fra jobb. Dette var i 1996, og ikke så vanlig å være sykemeldt da. Hadde en haug med gravide venninner og kollegaer på den tiden. De fleste var riktignok i typiske kontoryrker. Anonymkode: 84a14...d41 8 2
Million Skrevet 13. mai #20 Skrevet 13. mai Bekkenløsning og kraftige kynnere. Begynte å halte fra rundt 4 mnd på vei, men husker ikke helt når det ble så ille at jeg måtte sykmeldes. Kynnerne var så kraftige at magen sto som et hardspent trommeskinn HELE tiden. Legen kjente forbauset på magen og lurte på om den var sånn hele tiden, og det måtte jeg jo si ja på. Mulig jeg var rundt 6 mnd på vei da jeg måtte sykemeldes, fordi det ble så problematisk å gå,og jeg reiste kommunalt til jobb med gange mellom tog og t-bane og fra t-bane til bygningen jeg jobbet i. Selv om jeg jobbet sittende foran pc, måtte jeg jo gå litt til og fra i løpet av dagen, og det var virkelig smertefullt å reise seg fra stolen og begynne å gå, f.eks for å gå på do eller gå ned til kantinen for lunsj, eller reise seg for å gå bort til en kollega som trengte hjelp til noe på sin pc. Hundre mulige grunner til å måtte gå i løpet av en dag selv i en kontorjobb. Det ble for smertefullt og vanskelig å gå til slutt, samt at kynnerne satte i gang for det minste, så da ble det sykemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå