AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Kjæresten min er snart 50 år. Var alkoholiker store deler av livet, før han oppdaget andre rusmidler. Har vært velfungerende i jobb og idrett. Han har på de årene jeg har kjent han vært i godt humør trossalt, hele tiden. Men han har hatt to alvorlige hodeskader i løpet av de to siste årene, i tillegg til å ha innrømt mye rusbruk, hovedsakelig weed. Det siste halve året har han vært plaget med både depresjoner og svimmelhet, er akkurat nå rusfri på andre måneden da han selv også innrømte at han trodde det var hovedproblemet. MEN nå har han begynt å svinge veldig i humøret. Vil jo kanskje si han har hatt tendensen til å være manisk tidligere også. Men jeg har aldri opplevd han så ustabil, og tilåmed sint. Jeg har vært lei meg å stilt krav for å redde meg selv i denne prosessen, nå han har tilåmed begynt å gå tilbake på slike episoder å kan innimellom skylde på meg alene også. Neste dag er alt greit. Veldig mye husker han ikke, det gjelder også de ukene han nå har vært rusfri. Er det noen som har vært med på lignende prosesser, og hvor lang tid kan det ta? Hvordan vil langvarig rusbruk påvirke hjernen på kort og lang sikt? Kan dette være en slags psykose? Anonymkode: cf1b2...22f
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai Du skal ikke se bort fra at en personlighetsforstyrrelse, bipolar lidelse, ADHD, erc etc erc har ligget under rusmisbruket hele veien, og nå som han er nykter kommer den opp til overflaten igjen. Det kan også være at han lyver om at han er rusfri. Pass på deg selv! Han må i behandling. Anonymkode: 25f73...be5
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du skal ikke se bort fra at en personlighetsforstyrrelse, bipolar lidelse, ADHD, erc etc erc har ligget under rusmisbruket hele veien, og nå som han er nykter kommer den opp til overflaten igjen. Det kan også være at han lyver om at han er rusfri. Pass på deg selv! Han må i behandling. Anonymkode: 25f73...be5 Jeg tenkte akkurat det samme. At han er rusfri akkurat nå, stemmer nok. Han har vært veldig redd for helsa, men jeg tror jo han kommer til å starte på igjen når alt er erklært greit. Lurer veldig på hvor mye skade sånt kan gjøre i lengden, og om det er mulig å bli helt ok. Ts Anonymkode: cf1b2...22f
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai Disse symptomene er ikke et resultat av de alvorlige hodeskadene? Uansett, hvorfor ønsker du å være sammen med en humørsyk rusavhengig? Jeg har ruslidelser selv, derfor vet jeg også at du kaster vekk livet ditt på den fyren der. Han har en ekstremt lang vei å gå, som han ikke virker genuint interessert i å gjøre, samt symptomene hodeskader vil gi resten av livet og det underliggende som driver rusbehovet. Du kan google hvordan stort alkoholinntak over mange år påvirker hjernen, det er ikke pent. Spiser han piller og mtp manglende hukommelse? Cannabis og benzo kombinasjonen gjør at du ikke husker en dritt. Anonymkode: 3dada...864 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Disse symptomene er ikke et resultat av de alvorlige hodeskadene? Uansett, hvorfor ønsker du å være sammen med en humørsyk rusavhengig? Jeg har ruslidelser selv, derfor vet jeg også at du kaster vekk livet ditt på den fyren der. Han har en ekstremt lang vei å gå, som han ikke virker genuint interessert i å gjøre, samt symptomene hodeskader vil gi resten av livet og det underliggende som driver rusbehovet. Du kan google hvordan stort alkoholinntak over mange år påvirker hjernen, det er ikke pent. Spiser han piller og mtp manglende hukommelse? Cannabis og benzo kombinasjonen gjør at du ikke husker en dritt. Anonymkode: 3dada...864 Jo, jeg tror nok alt henger sammen. Og at jeg ønsker å høre andre erfaringer fordi jeg ønsker han alt godt, og uansett vil være en god venn. Vi har mange felles bekjente, og har kjent hverandre en liten evighet selv om vi ikke har vært kjærester så lenge. Jeg forstår også at et forhold sannsynligvis ikke tåler denne prosessen, og jeg selv har ikke psyke/forutsetninger for å takle det. Men la oss si han holder seg rusfri, vil bivirkningene han har hatt fra all rusen kunne ha ført til varige men? Jeg har for lite kunnskap om det, men av det jeg har lest meg opp på så skjønner jeg at mye kan bli kronisk. Ts Anonymkode: cf1b2...22f
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jo, jeg tror nok alt henger sammen. Og at jeg ønsker å høre andre erfaringer fordi jeg ønsker han alt godt, og uansett vil være en god venn. Vi har mange felles bekjente, og har kjent hverandre en liten evighet selv om vi ikke har vært kjærester så lenge. Jeg forstår også at et forhold sannsynligvis ikke tåler denne prosessen, og jeg selv har ikke psyke/forutsetninger for å takle det. Men la oss si han holder seg rusfri, vil bivirkningene han har hatt fra all rusen kunne ha ført til varige men? Jeg har for lite kunnskap om det, men av det jeg har lest meg opp på så skjønner jeg at mye kan bli kronisk. Ts Anonymkode: cf1b2...22f Det er da snilt av deg, bare ta vare på deg selv i prosessen. Jeg tør ikke svare på det når det er hodeskade i bildet, da hadde jeg snakket med helsepersonell. Anonymkode: 3dada...864
AnonymBruker Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai Nær familie har vært i lignende situasjon. "tullet" i 20 år, med økende bruk de siste 10, nå helt rusfri. Hen forteller selv at hukommelsen var dårlig av all cannabisen. Det var fast bruk unntatt på jobb, også ble det mye alkohol og også piller i alle varianter på friperioder (jobb offshore). Det kom også en depresjon, fordi alt føltes litt "flatt" og meningsløst. Bare så enkelt som å gå på kino var ikke morsomt mer, fordi hen følte alt opplevdes mer i hasjrusen. Farger, lyder, følelser. Samme med skogtur. Var glad i å gå, men hadde alltid en røyk på innerlomma og fikk et litt annet syn på ting enn senere som edru. Det tok tid (et par år) å komme helt over det. Venne seg til å se og oppleve alt edru igjen. Hen fikk antidepressiva en periode, ca 6 mnd. Hadde god effekt av det, det ble liksom det som skulle til for en mer glidende overgang til et edru liv. Lever nå et godt liv med partner og barn, god jobb (beholdt alltid gode jobber mens det sto på også), et klart hode og er den barna kommer til for alt. Men hen ville virkelig snu om også, var ikke skremt til det. Er han virkelig motivert, finnes det hjelp å få og det kan bli bra videre, men ikke om holdningen er bare akkurat nå pga at han er redd sykdom. Anonymkode: b2b97...ea0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå