Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 100% normalvektig, men foretrekker store posete klær fremfor lette klær og sko når hun er i sola. Hun er bare 8 år.... Ender med at hun kommer inn sterkt overopphetet etter lek midt i solsteiken. Vet ikke hva jeg skal si for å overbevise henne. Vet ikke om det er relevant at jeg sjøl sjeldent er lettkledd, og har anstrengt forhold til egen kropp. 

Anonymkode: 3e7d0...2e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun kjøper vel ikke klærne selv når hun er åtte? Du kjøper inn klær som er i passe størrelse og litt lysere farger. Problem løst. 

Anonymkode: 498de...4c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp store løse klær i lys farge og tynt stoff. Jeg ser ikke helt problemet?

Anonymkode: 32a7b...610

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er 100% normalvektig, men foretrekker store posete klær fremfor lette klær og sko når hun er i sola. Hun er bare 8 år.... Ender med at hun kommer inn sterkt overopphetet etter lek midt i solsteiken. Vet ikke hva jeg skal si for å overbevise henne. Vet ikke om det er relevant at jeg sjøl sjeldent er lettkledd, og har anstrengt forhold til egen kropp. 

Dette er ansolutt relevant.
Snakker du ubevisst mye om kropp? Ser du på video/bilder/tv som fremmer mye fokus på kropp?

Hun ser nok at du dekker deg til, og hva slags forhold du har til din kropp og det påvirker hennes.

Jeg mener du bør pakke bort de store klærne nå som det går mot sommer, slik man pakker bort vinterklær. 

Har du snakket med henne om dette? Bare spør henne direkte? Hvorfor vil du ikke gå med sommerklær? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er på moten. 

Anonymkode: 1467c...a74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far kommenterte ofte på kroppen/fasongen min når jeg var yngre. Typ "Har du lagt på deg nå?", "Du bør trene mer", "pass på kostholdet ditt" osv.  På den tiden var jeg normalvektig så jeg skjønner ikke hva problemet hans var. Dette gjorde han kun med meg, og ikke mine søsken. Det gjorde at jeg begynte å dekke til kroppen min tidlig. Tanken ble sånn at når selv din nærmeste familie ikke syntes du er fin, så syntes ingen andre det heller..

Jeg lurer på det samme som en over her, om enten du eller noen i hennes nære krets, enten bevisst eller ubevisst har kommet med noen utsagn om kroppen hennes eller andres kropp, som gjør at hun dekker seg til. Høres ut som du bør ta en ordentlig prat med henne om det før det går for langt. Og da må du være åpen for hva hun sier uten å selv gå i forsvar.

Anonymkode: 146b1...0de

AnonymBruker
Skrevet

La hun gå kledd som hun hil. Snart er du nok oppgitt over for lite klær. Stakkar unge. 

Anonymkode: c43ee...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La ho velge. Har jente selv som var slik i en periode.  Nå 18 og bruker litt opp og ned. Men foretrekker helst litt baggy som de kaller det

Anonymkode: 5b2fc...7ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme som liten, men ble seksuelt misbrukt og vile "gjemme" meg for alle.

Anonymkode: bd49d...4b2

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 15 år nå, men var likedan i 8-9 års alderen. Nå er det en del andre greier med henne, er under utredning for autisme blant annet. 

Men nå som 15 åring gå hun gjerne i korte shortser og t-skjorte hjemme, men ikke ute. Nå greier hun å si hvorfor, og til henne er det at hun er livredd insekt og vil ikke ha insekt på huden, og føler at det er insekt alle steder hvis hun går ute i shorts/t-skjorte. 

Vi trodde jo at hun ville dekke seg til pga tidlige former etc, men det var rett og slett noe så "enkelt" som fluer og mygg.. 

Anonymkode: f4f0d...a85

AnonymBruker
Skrevet

Er også sånn, men det er fordi jeg synes faren min er ekkel og at han stirrer

Anonymkode: 23bcc...8ee

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Dette er ansolutt relevant.
Snakker du ubevisst mye om kropp? Ser du på video/bilder/tv som fremmer mye fokus på kropp?

Hun ser nok at du dekker deg til, og hva slags forhold du har til din kropp og det påvirker hennes.

Jeg mener du bør pakke bort de store klærne nå som det går mot sommer, slik man pakker bort vinterklær. 

Har du snakket med henne om dette? Bare spør henne direkte? Hvorfor vil du ikke gå med sommerklær? 

Dette. Jeg har en venninne som i mange år var ekstremt opptatt av å være slank, snakket nedsettende til meg om kraftigere/overvektige mennesker osv.

Da datteren plutselig ble veldig kroppsfokusert og ga uttrykk for at hun MÅTTE holde seg tynn, skjønte ikke venninnen min det, for hun hadde jo aldri gjort noe for å påvirke henne i den retningen .... 

Så selv om man altså ikke sier noe direkte til ungene, får de det med seg. Garantert

Anonymkode: 4a566...fec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også sånn, og det var aldri fordi noen så på meg eller kommenterte kroppen min. 

Jeg bare kledde på meg for å stenge ute solstrålene, likte ikke følelsen av sol på kroppen.

Anonymkode: a7d46...dac

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å finne den egentlige årsaken, som en over her skrev. Kanskje er det redsel for insekter, eller noe helt annet. Og så kan man jo kjøpe lette sommerklær som også er tildekkende. Jeg ville ikke presset henne til å bruke noe som hun synes er ubehagelig.

Jeg var en «skranglete» jente (veldig tynn) som ikke var syk av noe slag. Likevel likte jeg ikke å gå med shortser og t-skjorter i perioder. Spesielt shortser, faktisk. Men som voksen har det endret seg, jeg har skjønt at det er lurt når det er kjempevarmt 😃

Anonymkode: a0fce...4b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke om det er relevant at jeg sjøl sjeldent er lettkledd, og har anstrengt forhold til egen kropp. 

Selvfølgelig har det det. Alle jeg kjenner som har anstrengt forhold til kropp, har mødre som har anstrengt forhold til kropp, og motsatt, de med mødre som har et uanstrengt forhold til kropp, har selv et uanstrengt forhold til kropp. Man arver sin mors holdning 100% er min erfaring. 

Anonymkode: 56623...f62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kledde meg også i mye i baggy klær som 8 åring. Jeg var veldig bevist på klær og vekt, siden min mor var overvektig. Det gjorde at jeg sammenlignet meg med de andre jentene i klassen. Jeg skammet meg derfor og skjulte meg under klærne. Følte at jeg var noen som måtte gjemmes.

Anonymkode: 4c42e...03e

AnonymBruker
Skrevet

La henne gå kledt som hun vil så lenge det er den veien, ingen skal måtte gå mer avkledt enn de ønsker. 

Anonymkode: e57e1...295

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men posete klær kan jo også være lette og luftige? Kjøp litt store t-skjorter og shortser i lyse farger, og se hvordan det fungerer. Dersom hun fremdeles kvier seg for å gå med klærne, så spør henne hvorfor. Barn har mange rare greier for seg, så det kan handle om helt andre ting enn kropp og usikkerhet.

Anonymkode: 69ffb...4ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har og en datter som likte baggy klær. Men på sommeren gikk hun i shorts og en diger t-shirt. 

Men det finnes jo luftige lin bukser, som er litt baggy, og store baggy t-shirts. 

Anonymkode: 82b72...703

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn har mange rare greier for seg, så det kan handle om helt andre ting enn kropp og usikkerhet.

Anonymkode: 69ffb...4ad

Det er bare tull.

Jeg selv var en slank jente uten spiseforstyrrelser som gikk i baggy klær og som aldri solte meg i bikini. Men har aldri hatt anstrengt forhold til kropp, bare likte ikke vise meg frem.

Men her er det snakk om en mor som har anstrengt forhold til kropp, og da har datteren det også, banna bein 💯 sånn er det bare. 

Anonymkode: 56623...f62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...