Gå til innhold

Barnehagen ønsker å komme på hjemmebesøk

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Akkurat det tenker jeg ikke er frivillig i praksis. Det vil trolig bli sett på som ganske mistenkelig hvis en førstegangsfødene ikke slipper inn helsesykepleier, vil det ikke? 

Anonymkode: 81827...e0f

Jeg takket nei til hjemmebesøk før fødsel og opplevde 0 mistenksomhet i min retning. Bare et hyggelig svar med lykke til med fødsel. De kom til oss etter fødsel for å veie baby og gi brosjyrer og sånn (etter rutinen i vår kommune) og virket 0 ekstra nysgjerrige på hjemmet vårt eller noe sånt, bare rett inn i stua, satt i sofaen og pratet litt, rett ut igjen.

Sannsynligvis er det bare glad at noen takker nei når de allerede har masse å gjøre. Men de skal tilby.

Anonymkode: 082fb...78b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er dette vanlig? 

Vi skal flytte og starte i ny bhg, og har fått et standard velkomstbrev der de ønsker å komme på hjemmebesøk. Det virker som det kun er for å bli kjent med barna, men jeg er ikke vant med dette fra der jeg bor nå. 

Har dere erfaring med dette?  

Anonymkode: 5df2c...c38

Trudde de var så underbemannet og overarbeidet i bhg jeg.

Anonymkode: 74b69...b0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette vanlig? 

Vi skal flytte og starte i ny bhg, og har fått et standard velkomstbrev der de ønsker å komme på hjemmebesøk. Det virker som det kun er for å bli kjent med barna, men jeg er ikke vant med dette fra der jeg bor nå. 

Dette er nok en del av programmet "tidlig innsats", som barnehager og skoler har sammen med helsevesenet og barnevernet. Det går ut på at instanser går tidlig inn for å oppdage eventuelle problemer tidligst mulig og håndtere dem. Jeg synes dette blir for invaderende, så jeg hadde takket nei.

Anonymkode: 0b63c...822

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg takket nei til hjemmebesøk før fødsel og opplevde 0 mistenksomhet i min retning. Bare et hyggelig svar med lykke til med fødsel. De kom til oss etter fødsel for å veie baby og gi brosjyrer og sånn (etter rutinen i vår kommune) og virket 0 ekstra nysgjerrige på hjemmet vårt eller noe sånt, bare rett inn i stua, satt i sofaen og pratet litt, rett ut igjen.

Sannsynligvis er det bare glad at noen takker nei når de allerede har masse å gjøre. Men de skal tilby.

Anonymkode: 082fb...78b

Jeg takket også nei til hjemmebesøk, og sa at jeg kunne komme med babyen til helsestasjonen. Helsesøster sa at hjemmebesøk var frivillig tiltak med det mål å lette kontrollen for mor som kanskje enda ikke har kommet etter fødselen. Jeg var høyst oppegående på det tidspunktet, og kom bare til kontoret deres.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette vanlig? 

Årlig trend at denne tråden dukker opp…

Anonymkode: d2d5f...5e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. 

Men skolen har gått tur hver uke og har da gått hjem til alle elevene etter tur, fikk vi vite etter de var ferdig. De har også hatt lekser å ta bilde av huset utvendig + inne fra alle rom + soverommet sitt også som en egen lekse. 

Anonymkode: 830b8...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Aldri hørt om. 

Men skolen har gått tur hver uke og har da gått hjem til alle elevene etter tur, fikk vi vite etter de var ferdig. De har også hatt lekser å ta bilde av huset utvendig + inne fra alle rom + soverommet sitt også som en egen lekse. 

Jeg håper dere har meldt dette til Statsforvalteren og Udir?

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det forstår jeg. Men klarer en gjennomsnittlig barnehageansatt uten kursing i dette, å filtrere bort det som ikke er relevant info? 

Ser at folk i tråden skriver at barna gleder seg til å vise fram rommet sitt. Hva med de som ikke har et eget rom? Vil det telle negativt hvis barnet ikke har så mye fint å vise fram? Jeg tenker siden noen barnehageansatte går inn med en forventning om at barnet skal glede seg over å vise fram rommet og lekene sine? Hva med de mer sjenerte barna, som trenger tid på å "tø opp" før de setter pris på besøk? 

Klarer ikke du, som en privatperson uten kursing i det, å se bort fra litt rot og sånt når du er på besøk hos noen? Eller tenker du omsorgssvikt hvis barnet til venninnen din sover på foreldrenes rom, eller deler rom med søsken?

Tror de klarer det helt fint, og det er ikke unormalt å dele rom. De fleste som starter i barnehagen er gjerne 1-2 år, og løper sannsynligvis ikke for å vise rommet.

Jeg skrev om vårt møte med barnehagen hjemme da barnet var ett år, og i starten lekte hun litt unna de, eller satt på vårt fang, men mot slutten av møtet rakte hun frem en bok eller leke for å vise. Til slutt satt hun på fanget deres, og det var hele poenget, at de skulle forsøke å knytte litt kontakt. Jeg tror absolutt ikke at de forventer at barna skal være åpne med én gang, eller i det hele tatt.

Det er en del av tilvenning i barnehagen, og hvis du har barn så vet du at det er helt normalt at barn er litt skeptiske i starten, noe de ansatte ikke glemmer bare fordi de går ut døren til barnehagen.

Anonymkode: 43c19...c0d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Aldri hørt om. 

spesielt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette er nok en del av programmet "tidlig innsats", som barnehager og skoler har sammen med helsevesenet og barnevernet. Det går ut på at instanser går tidlig inn for å oppdage eventuelle problemer tidligst mulig og håndtere dem. Jeg synes dette blir for invaderende, så jeg hadde takket nei.

Du tror de sender en barnehagelærer for å vurdere hjemmet på vegne av barnevernet? Jøss, folk har fantasi. 

"På seg selv kjenner man andre" sies det, og føler denne tråden er et eksempel på det. De i tråden som er skeptiske, er det fordi de er redd for at de som kommer på besøk er skeptiske til hverdagslige, normale ting.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klarer ikke du, som en privatperson uten kursing i det, å se bort fra litt rot og sånt når du er på besøk hos noen? Eller tenker du omsorgssvikt hvis barnet til venninnen din sover på foreldrenes rom, eller deler rom med søsken?

Tror de klarer det helt fint, og det er ikke unormalt å dele rom. De fleste som starter i barnehagen er gjerne 1-2 år, og løper sannsynligvis ikke for å vise rommet.

Jeg skrev om vårt møte med barnehagen hjemme da barnet var ett år, og i starten lekte hun litt unna de, eller satt på vårt fang, men mot slutten av møtet rakte hun frem en bok eller leke for å vise. Til slutt satt hun på fanget deres, og det var hele poenget, at de skulle forsøke å knytte litt kontakt. Jeg tror absolutt ikke at de forventer at barna skal være åpne med én gang, eller i det hele tatt.

Det er en del av tilvenning i barnehagen, og hvis du har barn så vet du at det er helt normalt at barn er litt skeptiske i starten, noe de ansatte ikke glemmer bare fordi de går ut døren til barnehagen.

Siden dette er kg, og ting lett tar av, så vil jeg presisere at jeg slett ikke mente at barnehagen vil betrakte det å dele rom med foreldre som omsorgssvikt. 

Er enig i mye av det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror de sender en barnehagelærer for å vurdere hjemmet på vegne av barnevernet? Jøss, folk har fantasi. 

"På seg selv kjenner man andre" sies det, og føler denne tråden er et eksempel på det. De i tråden som er skeptiske, er det fordi de er redd for at de som kommer på besøk er skeptiske til hverdagslige, normale ting.

Det var ikke jeg som skrev det, men jeg har en kommentar. Jeg er nok farget av at jeg har opplevd at en fagperson (helsesykepleier) lot seg påvirke av hverdagslige ting, som man kan kalle det. Jeg leste rapporten, og det stod en hel del som jeg mener er ikke relevant for omsorg for baby. (Store katter, liten leilighet, eldre leilighetskompleks, ikke eget soverom). 

Så får vi håper at de fleste som jobber i barnehage ikke er så opptatt av det materielle. 

(Jeg tror ikke at barnehagene sender ut ansatte for å spionere på vegne av barnevernet eller noe sånt, best å legge til dette.) 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke jeg som skrev det, men jeg har en kommentar. Jeg er nok farget av at jeg har opplevd at en fagperson (helsesykepleier) lot seg påvirke av hverdagslige ting, som man kan kalle det. Jeg leste rapporten, og det stod en hel del som jeg mener er ikke relevant for omsorg for baby. (Store katter, liten leilighet, eldre leilighetskompleks, ikke eget soverom). 

Så får vi håper at de fleste som jobber i barnehage ikke er så opptatt av det materielle. 

(Jeg tror ikke at barnehagene sender ut ansatte for å spionere på vegne av barnevernet eller noe sånt, best å legge til dette.) 

Det er absolutt berettiget bekymring. Det er ikke uproblematisk at barnehagen skal opptre som en hybridversjon av familiemedlem/ venn og barnevernspedagog. 

Anonymkode: 1e175...071

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nettopp.

Jeg forstår godt at du er skeptisk, for du har opplevd noe, også overfører man den skepsisen til nye situasjoner. Det er jo merkelig at en helsesykepleier reagerer på at en BABY ikke har et eget rom f.eks., all den tid det er anbefalt å dele rom med baby med tanke på krybbedød. Det er altså ikke normalen at fagpersoner eller "sivile" reagerer på sånt.

Min erfaring er at de som jobber i barnehagen har sett og hørt det meste, og de aller fleste av de melder ikke over en lav sko. De vet at hus er rotete, folk har dyr uten at det er et problem, noen deler rom osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp.

Jeg forstår godt at du er skeptisk, for du har opplevd noe, også overfører man den skepsisen til nye situasjoner. Det er jo merkelig at en helsesykepleier reagerer på at en BABY ikke har et eget rom f.eks., all den tid det er anbefalt å dele rom med baby med tanke på krybbedød. Det er altså ikke normalen at fagpersoner eller "sivile" reagerer på sånt.

Min erfaring er at de som jobber i barnehagen har sett og hørt det meste, og de aller fleste av de melder ikke over en lav sko. De vet at hus er rotete, folk har dyr uten at det er et problem, noen deler rom osv.

Ja, du har vel rett. Så får jeg si at jeg er ikke redd for at man plutselig blir meldt til barnevernet pga rot, støv eller trangboddhet. Du har jo rett i at barnehagens ansatte sikkert er vant til litt forskjellig. Når de har kommet inn i denne ordningen og gjennomført en del besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Googlet litt og ser at noen barnehager gjennomfører besøkene i sovetiden. Det forklarer at de kan frigjøre ressurser til dette. Det er også forskningsbasert, basert på en dansk studie.

Jeg var noe betenkt tidligere i tråden, men ser at det kan ha positive sider. Så lenge det er reelt frivillig, og det ikke blir mistenkeliggjort hvis man takker nei, så har jeg ikke problemer med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så lenge det er reelt frivillig, og det ikke blir mistenkeliggjort hvis man takker nei, så har jeg ikke problemer med det. 

Men det er jo ikke reelt frivillig. Det sier seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er jo ikke reelt frivillig. Det sier seg selv.

Ja, det er det jeg tenker... Samtidig så sier jo barnehageansatte i tråden at det er null stress å takke nei, og at mange takker nei.. Så det kommer vel an på hva som er vanlig i den aktuelle barnehagen. Er de ikke vant med at folk takker nei, så kan det vel bli sett på som sært å si nei takk. ("De har noe å skjule"). Vil jeg tro da. Har ikke erfaring med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trudde de var så underbemannet og overarbeidet i bhg jeg.

Anonymkode: 74b69...b0f

Så derfor bør man ikke gjøre det som er bra for barna ?

Anonymkode: 6f415...79d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...