Gå til innhold

Ille behandlet av jobb i forbindelse med referanse

Lealaus

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå i en situasjon jeg overhodet ikke trives i og jeg gleder meg ikke til å gå tilbake på jobb.

Jeg har i en periode søkt ny jobb, og etter en intervjurunde som så veldig lovende ut, så sa de at nå ville de bare ha en uttalelse fra referanse, så var alt i boks. Greit nok. Jeg oppga assisterende sjef som referanse da sjefen er relativt ny i jobben og omtrent ikke har jobbet sammen med meg. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet når de hadde snakket med referanse. Men det skjedde aldri.

I går, to uker etterpå, ringte hun og fortalte meg at jeg ikke hadde fått jobben (det hadde jeg skjønt) og jeg spurte hvorfor.. Da svarte hun at hun ikke hadde fått tak i assisterende sjef så hun hadde ringt rett til arbeiddstedet mitt og fått referanse derfra, og denne referansen kunne fortelle henne at jeg alltid var syk og aldri møtte opp på jobb! Jeg fikk hakeslepp og det som verre var.. Damen i telefonen lot meg ikke forsvare meg.

Dette er ren og skjær løgn. Jeg har hatt en sykdomsperiode i fjor hvor jeg faktisk talt var sykmeldt - og det med støtte av sjefen fordi jeg var svært smittsom (arbeider med mat)! Jeg har aldri ikke møtt opp på jobb heller.

Så.. jeg ringte sjefen min og fortalte ståa og det var ikke hun som hadde sagt noe slikt, og hun skulle ta det vidre og "etterforske" det - fordi det mest sannsynlig dreier seg om en person som er skiftleder eller lignende som har gitt referanse og det har ikke de lov til - og i tillegg så kunne ikke sjefen støtte opp om noe av det uttalte!

Jeg tenkte at jeg kunne ringe tilbake til damen fra den andre jobben og spørre etter referanse, men der møter jeg en "kjære lille deg som lyver så det renner av deg"-holdning. Jeg fikk knølt ut av henne opplysninger som eliminerer alle uten om to - hvorav den ene er en jente som har noe voldsomt i mot meg (hun snakker ikke med meg, det hun måtte finne på å si er ikke veldig pent).

Jeg blir så lei meg. Nå har denne jobben gått vekk fra meg, jeg er engstelig for å skrive referanse i jobbsøknader fordi jeg ikke aner hva som kommer til å bli sagt, men vet samtidig at jeg har en fordel i å ha jobbet før.. Og i tillegg sitter denne damen med den andre jobben og tror at jeg er tidenes største løgner eller noe slikt.. Og jeg skal på jobb på mitt nåværende arbeidssted i morgen, og det har jeg ikke spesielt lyst til når jeg vet at folk der er i stand til å gjøre slikt..

Dette ble langt og usammenhengende, men jeg følte for å lufte litt. Noen som vet om det er fler steg jeg kan ta? Jeg vil veldig gjerne "frikjenne" meg i forhold til det andre stedet jeg søkte, da dette er en stor kjede.. Men damen som behandlet søknaden/referansen min vil jo ikke høre på meg.. Og hvordan skal jeg takle å gå på jobb igjen? :-(

Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Neste gang skriver du at du ønsker konfidensiell behandling av din søknad fordi du ikke har sagt opp din nåværende stilling. Hvis de da er seriøse, så ringer de ikke får de har kontaktet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når man søker nye jobber og er i en stilling fra før av kan man skrive på søknad eller CV: "referanser oppgis på forespørsel" / "referanser oppgis dersom jeg skulle være aktuell for et intervju", etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dere ser problemet.

Jeg hadde allerede vært inne på den aktuelle jobben på to intervjuer. De ville ha en referanse som siste steg i en ansettelsesprosess, og det fikk de - min assisterende sjef. De fikk ikke tak i ham, og ringte derfor rett til arbeidsstedet og tok referanse fra en person som ikke har lov til å gi referanse - og som løy.

Endret av Lealaus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Joda ser problemet, men det toget har gått. Du får nå råd for å kunne unngå sånt i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hørtes tvilsomt ut at de bare spurte hvem som helst om de kunne gi referanse, jeg, når de ikke fikk tak i personen du hadde oppgitt som referanse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda ser problemet, men det toget har gått.  Du får nå råd for å kunne unngå sånt i fremtiden.

Ok? Jeg oppga jo referanse på forespørsel. Jeg hadde ikke oppgitt noe i forkant. Det hjelper jo ikke meg om jeg som arbeidssøker oppgir referanse, mens den potensielle arbeidsgiveren velger å gi opp og ringer rett til arbeidsstedet..

Jeg har ikke oppgitt referanse i noen søknader, men denne stillingen ble veldig aktuell - og siden jeg allerede hadde vært på intervju ville de ha en referanse.. som siste steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hørtes tvilsomt ut at de bare spurte hvem som helst om de kunne gi referanse, jeg, når de ikke fikk tak i personen du hadde oppgitt som referanse for deg.

Det synes jeg også. Og jeg vet at sjefen ikke var til stede når de ringte, da hun var borte den perioden. Jeg sa også til personen som ringte (når jeg ringte tilbake i dag) at hun fikk en referanse fra en person som ikke har tillatelse til å gi det og da fikk jeg svaret "det er jo litt synd da?"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det synes jeg også. Og jeg vet at sjefen ikke var til stede når de ringte, da hun var borte den perioden. Jeg sa også til personen som ringte (når jeg ringte tilbake i dag) at hun fikk en referanse fra en person som ikke har tillatelse til å gi det og da fikk jeg svaret "det er jo litt synd da?"..

Hun legger vekt på de opplysningene hun har fått. Mulig hun tenker at det vel er en grunn til at vedkommende sa som hun gjorde.

Jeg vet ikke - det jeg vet er at toget har gått for deg når det gjelder denne jobben.

Klart det er irriterende at en interessant jobb ryker pga ei plaprekjerring som juger, men du får rett og slett ikke gjort noe med det nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ille at en person kan tro så blindt på hva som blir sagt. Jeg synes det er ille at de ikke prøver fler ganger å ringe til referansen min - eller spør om jeg kan oppgi en annen referanse. Det jeg synes er verst er likevel at jeg nå ligger negativt i systemet til en stor kjede - selv om toget for jobben har gått (det var for øvrig mange stillinger, pga. ny butikk) så vil jeg gjerne renvaskes for hva som har blitt sagt.

Påstanden om at jeg "alltid er syk" : jeg var sykmeldt i 3 1/2 uke i høst pga. kikhoste. Jeg fikk ikke lov av legen, og heller ikke sjefen, å jobbe med kikhoste (og ikke hadde jeg noe interesse av det heller). Det er det jeg har vært sykmeldt i den perioden jeg har jobbet på stedet. Jeg har tatt ut egenmelding 2 ganger, så vidt jeg vet - spredt.

Påstanden om at jeg "aldri møter opp til jobb": Det har aldri skjedd at jeg ikke har møtt opp til jobb. Dersom jeg av kollektivtrafikk-grunner har blitt forsinket, har jeg ringt og sagt i fra at jeg blir forsinket. Dette har ikke skjedd mange ganger.

Toget har gått ja. Men jeg vil renvaskes, og jeg håper det får konsekvenser for den personen som sa dette. Dette er ikke noe jeg aksepterer å bli utsatt for, og får meg bare enda mer lysten på å slutte i min nåværende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det høres jo helt vilt ut. Kanskje du kan få sjefen din til å ringe til det stedet du søkte jobb når dere får oppklart hva som har skjedd? Utover det kjenner jeg flere osm har opplevd helt ville og usaklige anklager fra folk de jobber med. Sprøtt at folk kan være sånn, og det kan faktisk være vanskelig å renvaske seg helt selv om påstandene er basert på skjær løgn. Men ønsker deg lykke til, og vær nøye med å oppgi referanser du stoler på. Skulle tro man ikke bare ringte rundt på arbeidsplassen for å høre, da, referanser skal jo bli forespurt og alt mulig. Høres uproft ut fra stedet du har søkt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Det høres jo helt vilt ut. Kanskje du kan få sjefen din til å ringe til det stedet du søkte jobb når dere får oppklart hva som har skjedd?

Det var en god ide. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det høres jo helt vilt ut. Kanskje du kan få sjefen din til å ringe til det stedet du søkte jobb når dere får oppklart hva som har skjedd?
Hvordan tror du det vil bli oppfattet da?

Muligens som om at sjefen gjerne vil bli kvitt henne, og at det den første kollegaen fortalte likevel er sant.

Vet det ikke er sånn, men tror det kan oppfattes sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvordan tror du det vil bli oppfattet da?

Muligens som om at sjefen gjerne vil bli kvitt henne, og at det den første kollegaen fortalte likevel er sant.

Vet det ikke er sånn, men tror det kan oppfattes sånn.

Sant nok, her jeg bor har rådmannen faktisk fått jobb på den måten; den forrige kommunen var så oppsatt på å bli kvitt henne at de ga henne ufortjent gode attester, visstnok.

Men jeg vil tro det går an, dersom sjefen er redelig og flink til å snakke for seg og forklare ting, å framstille ting mer som de er. Nå er det vel sikkert uaktuelt uansett å få den jobben hun søkte på, så en oppklaring vil jo bare presentere fakta, ikke gi henne ny jobb. Jeg har litt tro på fakta, jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter jobben jeg kunne ha fått. Det kommer alltid nye sjangser. Jeg er ute etter å ikke stå som en løgner av dimensjoner i deres arkiver eller hvordan de nå måtte huske meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror ikke dere ser problemet.

Jeg hadde allerede vært inne på den aktuelle jobben på to intervjuer. De ville ha en referanse som siste steg i en ansettelsesprosess, og det fikk de - min assisterende sjef. De fikk ikke tak i ham, og ringte derfor rett til arbeidsstedet og tok referanse fra en person som ikke har lov til å gi referanse - og som løy.

Det var utrolig amatøraktig av dem å gjøre!

Kanskje du skal konfrontere dem (alle parter) med det og si hva du synes om det?! Go girl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et selskap, eller intervjuer, som har spurt etter referanser har ikke lov til å ta referanse fra andre enn personen som er oppgitt som referanse. Det vil si at når du har oppgitt en person som referanse, har de ikke lov å ringe rett til arbeidsstedet og be annen person om å uttale seg om søker, når de ikke får tak i din navngitte referanse. Så din intervjuer har gjort en like stor feil, som personen som har gitt deg falsk referanse har gjort.

Det er heller ikke lov å ta kontakt med tidligere arbeidssteder og be de uttale seg om søker, med mindre det går frem av referanselisten at dette er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo

:hakeslepp:

Er det mulig å finne ut hvem som ga den referansen? Må vedkommende ha hatt spesielt ansvar akkurat den dagen, siden h*n tok telefonen mens sjefen var borte, for eksempel?

Dette er noe av det verste jeg har hørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Det var utrolig amatøraktig av dem å gjøre!

Kanskje du skal konfrontere dem (alle parter) med det og si hva du synes om det?! Go girl!

:Nikke: ja fy faen! dette var bare helt utrolig. merkelig oppførsel fra begge parter spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

Er det mulig å finne ut hvem som ga den referansen? Må vedkommende ha hatt spesielt ansvar akkurat den dagen, siden h*n tok telefonen mens sjefen var borte, for eksempel?

Dette er noe av det verste jeg har hørt.

Hun hadde ikke noe navn, men hun hadde opplysninger som gjør at det står igjen tre mulige personer. Det er primært bare skiftledere som skal ta telefonen, men disse har uansett ikke lov til å stå som referanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...