Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så nettopp "Debatten" på NRK om uassisterte hjemmefødsler.

Det var helt sjokkerende å høre på enkelte av deltakerne.

Der kom det fram at norske fødende, som jo - helt gratis - har tilgang til omtrent verdens beste fødselsassistanse og fødselsomsorg, velger bort dette fordi me, me, me. Og noen ganger til og med, i ytterste konsekvens, på bekostning av det mennesket de føder.

Det er ikke det at jeg ikke har forståelse for noen av argumentene, eller at jeg ikke forstår at det selvfølgelig er kan være fint å ha en empatisk person ved sin side gjennom hele denne livsendrende prosessen i alle de timene de ønsker. Men det er da overhodet ikke noe helsevesenet og skattebetalerne skal finansiere, mener jeg.

Norske jordmødre er fantastiske og tar sitt oppdrag på det dypeste alvor. De har all min respekt, selv om det helt sikkert også her finnes noen som ikke gjør jobben sin på optimalt vis.

I andre land føder kvinner i jordskjelvområder, under svært uhygieniske forhold, uten tilgang på helsepersonell, og under alle mulige andre uholdbare forhold. Og så skal norske, bortskjemte kvinner komme og si at "jeg blir ikke ivaretatt, MINE behov må fylles". Jævla vås fra over-kravstore personer.

Om man ønsker noe utover det det fantastiske, men selvfølgelig ikke ufeilbarlige, norske helsevesenet kan tilby, får man for faen betale for det selv.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig.

Men om jeg skal være ærlig trenger barselomsorgen i Norge et stort løft.

Det er ikke all som får familierom hvor far/partner kan være med etterpå og man får ro og korrekt oppfølging av amming.

Å trilles inn på tremannsrom og personale som løper beina av seg og knapt kan hjelpe de som er sengeliggende etter et keisersnitt er ikke forenlig med god barselomsorg.

Medisinsk trygt men barsel er fortsatt en saneringspost virker det som.

• Liker 4
Skrevet
Lafamiglia skrev (På 12.5.2025 den 21.20):

andre land føder kvinner i jordskjelvområder, under svært uhygieniske forhold, uten tilgang på helsepersonell, og under alle mulige andre uholdbare forhold. Og så skal norske, bortskjemte kvinner komme og si at "jeg blir ikke ivaretatt, MINE behov må fylles". Jævla vås fra over-kravstore personer.

ja.. samtidig vi snakker ikke om u-land her, men om land det er naturlig å sammenligne Norge med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...