Mko82 Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai (endret) Der kom den! I dag kom ei illsint mor bort til oss i trener-teamet til gutter 8år! Spurte hvorfor i all verden vi topper laget til gutter 8 barnefotball. Vi svarte som sant var at i 2år har vi prøvd så godt vi kan å dele opp i så like lag som mulig. Man kan jo i sene alderen dele opp de samme lagene to ganger på rad og får to helt forskjellige resultater. På cuper deles laget inn i så jevne lag som vi klarer. Det er over 20 unger, nivåforskjellen er stor. Noen har spilt fotball nesten hver dag siden barnehagen, og noen har nettop oppdaget fotball. På grun av dette differensierer vi på noen treninger, de ivrigste settes sammen, og spiller mot hverandre. De som ikke har kommet så langt spiller mot hverandre, noe som har gitt økt mestring til de dårligste, og økt mulighet for å utvikle seg blant de beste. De skal sies at vi er flere trenere som holder på sammen, hvor sønn av den ene treneren er med sammen med de som ikke har kommet så langt, mens min sønn er blant de ivrigste. Uansett, spurte moren om hun siktet til de to siste mandagstreningene hvor vi har brukt dette verktøyet. Da svarte hun nei, hun har sett det lenge. Det er for meg ett mysterium hva hun mener, da hun ikke helt klarte å sette ord på hva hun tenkte da hun var ganske oppjaget🤔 Noen barnetrenere eller foreldre som har lignende erfaringer eller historier å dele? Endret 12. mai av Mko82
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai Kanskje ungen hennes ikke synes opplegget deres ikke er noe særlig hyggelig, eller at det skinner igjennom hvem favorittene er. Kan det ha forekommet forskjellsbehandling tidligere? Jeg har selv sett gjentatte ganger i barneidretten hvordan enkelte barn får mye mer positiv oppmerksomhet av trener og/eller kan tillate seg å ikke sende pasninger etc uten å bli korrigert, mens andre barn blir oversett eller kjeftet på. Anonymkode: fdfe5...627 3
Mko82 Skrevet 12. mai Forfatter #3 Skrevet 12. mai Det er mulig, man prøver jo å ikke ha favoritter. Men noen ganger må vi være tydelig når halvpartene av ungene ikke orker/klarer å være en del av gruppen og ødeleggelsen for de som ønsker å spille fotball. Forskjellsbehandling kan forkomme, ikke bevisst, men skal være obs på det. Vi prøver å rose innsats og forsøk, noen har kommet langt. Noen sentrer aldri, iallfall ikke til alle. De er i den alderen der vi ikke skal tvinge de til å sentre, men heller bygge opp spill og øvelser for å hjelpe de å løfte blikket. Men du har nok ett poeng, vi prøver å gi alle en form for ros i løpet av treningen. Tipper det glipper oftere enn jeg er klar over, skal notere meg om noen blir oversett får mindre ros osv av oss trenerene fremover. Takk for innspill🙂
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Mko82 skrev (32 minutter siden): Der kom den! I dag kom ei illsint mor bort til oss i trener-teamet til gutter 8år! Spurte hvorfor i all verden vi topper laget til gutter 8 barnefotball. Vi svarte som sant var at i 2år har vi prøvd så godt vi kan å dele opp i så like lag som mulig. Man kan jo i sene alderen dele opp de samme lagene to ganger på rad og får to helt forskjellige resultater. På cuper deles laget inn i så jevne lag som vi klarer. Det er over 20 unger, nivåforskjellen er stor. Noen har spilt fotball nesten hver dag siden barnehagen, og noen har nettop oppdaget fotball. På grun av dette differensierer vi på noen treninger, de ivrigste settes sammen, og spiller mot hverandre. De som ikke har kommet så langt spiller mot hverandre, noe som har gitt økt mestring til de dårligste, og økt mulighet for å utvikle seg blant de beste. De skal sies at vi er flere trenere som holder på sammen, hvor sønn av den ene treneren er med sammen med de som ikke har kommet så langt, mens min sønn er blant de ivrigste. Uansett, spurte moren om hun siktet til de to siste mandagstreningene hvor vi har brukt dette verktøyet. Da svarte hun nei, hun har sett det lenge. Det er for meg ett mysterium hva hun mener, da hun ikke helt klarte å sette ord på hva hun tenkte da hun var ganske oppjaget🤔 Noen barnetrenere eller foreldre som har lignende erfaringer eller historier å dele? Det er ikke lov å toppe fra 8 år , dere er ikke inkluderende Anonymkode: be9b3...624
Mko82 Skrevet 12. mai Forfatter #5 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke lov å toppe fra 8 år , dere er ikke inkluderende Anonymkode: be9b3...624 Hæ? Jeg skriver klart og tydelig at det ikke toppes. Kan være lurt å lese mer enn overskrift før man kommenterer 🤷♂️ Differansiering på noen treninger er ett verktøy NFF og klubben ønsker skal brukes så alle uansett nivå får mulighet til mestring og utfordring. 4
Mko82 Skrevet 12. mai Forfatter #7 Skrevet 12. mai Abra skrev (1 minutt siden): Hva betyr å toppes? Det betyr at man setter alle de beste på ett lag i cuper og seriekamper for å vinne, ikke for å ha det gøy og utvikle alle på laget. Dette er ikke tillatt i min klubb før de er 16år. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Kanskje ungen hennes ikke synes opplegget deres ikke er noe særlig hyggelig, eller at det skinner igjennom hvem favorittene er. Kan det ha forekommet forskjellsbehandling tidligere? Jeg har selv sett gjentatte ganger i barneidretten hvordan enkelte barn får mye mer positiv oppmerksomhet av trener og/eller kan tillate seg å ikke sende pasninger etc uten å bli korrigert, mens andre barn blir oversett eller kjeftet på. Anonymkode: fdfe5...627 Ja. Det er ikke alltid trenerne selv ser hva som foregår. Det er litt ulempen med at foreldre er trenere, for de er jo på ingen måte partiske. Jeg har selv sett at mobbere (inkludert trenerens barn) blir beskyttet, mens de krever at foreldre til barn som blir mobbet må være til stede på treningene for å trøste sine gråtende barn når de blir mobbet. 🙄 Mens mobbernes foreldre IKKE måtte være til stede for å kontrollere sine mobbende og utagerende barn, noe som vel ellers hadde vært mer naturlig! Nei vent, det var jo delvis trenernes barn… Har dere fått treneropplæring, hva sier Norges fotballforbund om differensiering i så ung alder (på trening)? Anonymkode: f5e0f...376 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai Ser nå at NFF anbefaler differensiering på trening. Da tenker jeg det kan være på sin plass med et foreldremøte. Hvis dere forklarer hva dere gjør og hvorfor, og NFFS anbefalinger, kan det nok hjelpe. Anonymkode: f5e0f...376
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai Driver selv å differensierer selv på laget jeg er en av trenerne på men da i hockey, hadde en mor som lurte på hvorfor vi ikke toppet laget da «alle» andre gjorde det. Men det var da for 2 år siden. Dagen i dag er det en god og jevn ferdighet på alle kidsa og vi spiller jevnt med de best eller slår dem, og da med begge lag! Anonymkode: 7ee39...9a3
Mko82 Skrevet 12. mai Forfatter #11 Skrevet 12. mai Huff nei, sånn skal det absolutt ikke være! Det er ikke alle som skulle vært trener i barnefotballen heller, håper ikke jeg er en av dem. Min sønn er langt fremme, og slenger han med leppa til de som ikke er på samme nivå så er det rett av banen for tilsnakk. Slik at alle ser at sønn av treneren må følge de samme reglene som alle andre. Dette gjelder alle ungene altså, men det passer å bruke min som eksempel her. Foreldremøte er nok på sin plass, vi ønsker jo at alle skal være med så lenge som mulig. Og mister vi spillere allerede på G8, så blir det tungt å spille 9’er om 4 år.
Mko82 Skrevet 12. mai Forfatter #12 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Driver selv å differensierer selv på laget jeg er en av trenerne på men da i hockey, hadde en mor som lurte på hvorfor vi ikke toppet laget da «alle» andre gjorde det. Men det var da for 2 år siden. Dagen i dag er det en god og jevn ferdighet på alle kidsa og vi spiller jevnt med de best eller slår dem, og da med begge lag! Anonymkode: 7ee39...9a3 Det er godt å høre! Jeg tenker også at det jevner seg mer og mer ut etter hvert. De tar steg i ujevne tempo iallfall frem til de er 15år. Selv om det er ganske jevne ferdigheter, er det fremdeles noen som er kommet litt lenger så differensiering som verktøy er fremdeles nyttig? Det vises jo ganske ofte hvem som legger ned mye egentrening i tillegg til fellestreningene.
AnonymBruker Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai Differensiering er lov og er positivt for alle, både de som akkurat har begynt og for de som har spilt noen år, når det gjøres på riktig måte. Uten differensiering vil man minste både de dårligste og de beste fordi treningene må legges opp etter "de fleste" og de ligger på midten. Det er logisk at de som har spilt fotball i 3 år på lag, i friminuttene og all tid etter skolen trenger andre øvelser enn de sin akkurat har begynt på laget og nesten ikke har sparket en ball før de begynte. Det bør kunne forklares for både foreldre og barn. Det er også lov å differensiere i kamper, når det er lagt til rette for det med øvet/ mindre øvet inndeling i cuper eller serie. Det viktige er at det ikke er to gate grupper, en med "de beste" og en med "de dårligste". Noen bør i all hovedsak spille i øvet og noen bør i all hovedsak spille i mindre øvet, men de fleste bør spille noe i begge gruppene. Jeg har (som forelder) sett barn spille på øvet nivå som nesten ikke har vært nær ballen, men når de har kommet i gruppen med mindre øvet, har de tatt ansvar, fått vist hva de kan og fått selvtillit, si de senere har kunnet ta det med seg tilbake til øvet å gjøre det bedre der også. Det som ikke er greit, er å toppe laget på trening eller kamp, ved å ha et bra opplegg for de besteog samtidig gi resten en ball å si "øv på å sentre " for så å ikke følge dem opp mer. Og alle skal ha like mye spilletid i kamp. Anonymkode: e3f1e...a85
AnonymBruker Skrevet 12. mai #14 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Differensiering er lov og er positivt for alle, både de som akkurat har begynt og for de som har spilt noen år, når det gjøres på riktig måte. Uten differensiering vil man minste både de dårligste og de beste fordi treningene må legges opp etter "de fleste" og de ligger på midten. Det er logisk at de som har spilt fotball i 3 år på lag, i friminuttene og all tid etter skolen trenger andre øvelser enn de sin akkurat har begynt på laget og nesten ikke har sparket en ball før de begynte. Det bør kunne forklares for både foreldre og barn. Det er også lov å differensiere i kamper, når det er lagt til rette for det med øvet/ mindre øvet inndeling i cuper eller serie. Det viktige er at det ikke er to gate grupper, en med "de beste" og en med "de dårligste". Noen bør i all hovedsak spille i øvet og noen bør i all hovedsak spille i mindre øvet, men de fleste bør spille noe i begge gruppene. Jeg har (som forelder) sett barn spille på øvet nivå som nesten ikke har vært nær ballen, men når de har kommet i gruppen med mindre øvet, har de tatt ansvar, fått vist hva de kan og fått selvtillit, si de senere har kunnet ta det med seg tilbake til øvet å gjøre det bedre der også. Det som ikke er greit, er å toppe laget på trening eller kamp, ved å ha et bra opplegg for de besteog samtidig gi resten en ball å si "øv på å sentre " for så å ikke følge dem opp mer. Og alle skal ha like mye spilletid i kamp. Anonymkode: e3f1e...a85 Må korrigere deg litt her. Her er det snakk om G8 som er 5’er fotball. Når man melder opp flere lag, må alle lagene meldes på samme nivå. Man kan ikke ha ett "øvet" og et "ikke øvet" lag, da må begge lag settes på "noe øvet". Differensiering på kamp er ikke lov i denne alderen. Reglement fra NFF, barnefotball. Differensiering på trening er likevel ett veldig nyttig verktøy, så lenge det brukes rett. Mestring og mindre frustrasjon for alle. Men kluet er jo å ikke gjøre det så synlig. Samt å finne styrkene og svakhetene til hver enkelt spiller og jobbe aktivt med det. De mer øvede spillerne kan få egne instrukser og utfordringer i samme spill. TS, har alle trenerene hos dere gått grasrot 1 og 2? Og har dere en sportslig leder dere kan diskutere utfordringer med? Aller først burde hovedtrener ta en part med denne moren, i fred og ro, når hun ikke er like oppspillet. Finne ut hvor skoen trykker, hva hun reagerer på, og om evt. det er noe barnet hennes har reagert på. Mulig det er enklere for henne å ta det over meldinger, slik at hun får tid til å tenke seg om og ordlegge seg tydeligere? Deretter ville jeg hatt et foreldremøte, gjerne hvor sportslig leder også deltar, hvor dere forklarer til alle foreldrene hvilke strategier som benyttes, hvorfor man velger det man gjør, og gjerne en liten innføring i barneidrettsbestemmelsene. Det sagt; noen foreldre er også bare fryktelig vanskelige, og sliter med å se utover sitt eget barn. Da får man gjøre så godt man kan, kommunisere så tydelig som mulig, og deretter bare heve seg litt iver det (og prise seg lykkelig for at man ikke er barneskolelærer🙈) Anonymkode: 6c56b...9f6 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai Mko82 skrev (1 time siden): Det er over 20 unger, nivåforskjellen er stor. Noen har spilt fotball nesten hver dag siden barnehagen, og noen har nettop oppdaget fotball. Ikke det du spør om. Men jeg synes mange bør bli flinkere til å forklare barna dette med at nivå-forskjellen i stor grad henger sammen med hvor mye man har trent. Dette er heller ikke noe det holder å si 1 gang. Det er forskjell på å ha hørt noe og å forstå det. I tillegg til å forklare at nivådeling også handler om å hjelpe de svakeste. Blant annet å sørge for at de svakeste får nok balltrening og at de ikke bare ender opp med å bruke all tiden å å se på de beste ha ballen. Anonymkode: 84f8f...c0f
AnonymBruker Skrevet 12. mai #16 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når man melder opp flere lag, må alle lagene meldes på samme nivå. Man kan ikke ha ett "øvet" og et "ikke øvet" lag, da må begge lag settes på "noe øvet". Da er dette endret siden mine barn var 8 år og spilte 5'er fotball. Da ble det meldt opp lag på begge nivåer og til og med et lag et år opp. (Mine har spilt i en stor klubb, så det var mange spillere og mange lag) Anonymkode: e3f1e...a85
AnonymBruker Skrevet 12. mai #17 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Det er ikke alltid trenerne selv ser hva som foregår. Det er litt ulempen med at foreldre er trenere, for de er jo på ingen måte partiske. Jeg har selv sett at mobbere (inkludert trenerens barn) blir beskyttet, mens de krever at foreldre til barn som blir mobbet må være til stede på treningene for å trøste sine gråtende barn når de blir mobbet. 🙄 Mens mobbernes foreldre IKKE måtte være til stede for å kontrollere sine mobbende og utagerende barn, noe som vel ellers hadde vært mer naturlig! Nei vent, det var jo delvis trenernes barn… Har dere fått treneropplæring, hva sier Norges fotballforbund om differensiering i så ung alder (på trening)? Anonymkode: f5e0f...376 Differensiert trening er nødvendig. Det sikrer mestringsfølelse i begge ender og fører til motivasjon. Tenk om de gode, skulle fått spilt ut de dårligste hver gang. Dette møter også ungene på skolen hver dag. Anonymkode: c92e6...12a
AnonymBruker Skrevet 12. mai #18 Skrevet 12. mai Det er virkelig en utfordring med foreldre som ikke har peiling på hva nivådifferensiering og det å spille på øvet vs uøvet nivå. Det er topping om du har meldt på 2 lav i øvet eller 2 lag i uøvet og plasserer de beste på ett lag, det er IKKE topping om de som har kommet kortest sammen får spille uøvet. Jeg har riktignok kun vært håndballtrener 1-4 trinn, men vi kjørte tydelig nivådifferendiering, de som hadde kommet kortest i utviklingen og var redd for ballen skulle slippe å bli utsatt for å kaste ball med de som ikke kunne kontrollere kaststyrken på armen sin og hadde kommet litt lenger. I EN turnering måtte vi dele laget i øvet og uøvet og det ble ramaskrik blant foreldre. Spillerne på uøvet derimot så ut de koste seg mye mer, flere som aldri hadde scoret fikk det til og ingen dominerte. Alle fikk spille litt på øvet, alle fikk så lik spilletid som mulig, men flere ba om å bli byttet eller ba om å starte på benken og om du prøvde å skyte mye mer enn andre ig ikke slapp de andre til så ble spilletiden redusert.. (vi kjørte statistikk på skudd og assist) Jeg lot egen datter spille litt med uøvet fordi jeg visste hun kunne ta instruksen om at hun kun skulle gjøre det enklere for lagvenninner å få til spillet, men ikke skyte. Var så synd det ble med ene helgen. En spiller som hadde kommet kortest sluttet etter neste turneringshelg, ble for vanskelig. Anonymkode: 64152...989
AnonymBruker Skrevet 12. mai #19 Skrevet 12. mai Mko82 skrev (2 timer siden): Det er mulig, man prøver jo å ikke ha favoritter. Men noen ganger må vi være tydelig når halvpartene av ungene ikke orker/klarer å være en del av gruppen og ødeleggelsen for de som ønsker å spille fotball. Forskjellsbehandling kan forkomme, ikke bevisst, men skal være obs på det. Vi prøver å rose innsats og forsøk, noen har kommet langt. Noen sentrer aldri, iallfall ikke til alle. De er i den alderen der vi ikke skal tvinge de til å sentre, men heller bygge opp spill og øvelser for å hjelpe de å løfte blikket. Men du har nok ett poeng, vi prøver å gi alle en form for ros i løpet av treningen. Tipper det glipper oftere enn jeg er klar over, skal notere meg om noen blir oversett får mindre ros osv av oss trenerene fremover. Takk for innspill🙂 Jeg har hørt om den "pedagogikken" der barna ikke skal læres opp til å sentre, men jeg er uenig. Jeg har sett mange eksempler på at barn i den alderen fint kan øve seg på å være mindre ego med alderen. Min pode er 6 år, og jeg minner han om å sentre. Han har blitt mye flinkere på det i løpet av dette skoleåret. Fair play og god lagånd er viktigere enn å vinne. Man risikerer at ungene bruker dette som unnskyldning til å ekskludere/la være å sentre til de som er mindre populære eller de som er "dårligst" på laget. Hva tror du det gjør med frimodigheten din dersom du ber om å få ballen, men åpenlyst velges vekk/ikke sentres til, og ingen voksne sier ifra? Til slutt slutter du å signalisere at du er ledig, og slutter kanskje fordi du ikke føler deg som en del av laget. Du blir jo ikke sett eller inkludert, og de voksne gjør ikke jobben sin. Anonymkode: 624d9...210
AnonymBruker Skrevet 12. mai #20 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har hørt om den "pedagogikken" der barna ikke skal læres opp til å sentre, men jeg er uenig. Jeg har sett mange eksempler på at barn i den alderen fint kan øve seg på å være mindre ego med alderen. Min pode er 6 år, og jeg minner han om å sentre. Han har blitt mye flinkere på det i løpet av dette skoleåret. Fair play og god lagånd er viktigere enn å vinne. Man risikerer at ungene bruker dette som unnskyldning til å ekskludere/la være å sentre til de som er mindre populære eller de som er "dårligst" på laget. Hva tror du det gjør med frimodigheten din dersom du ber om å få ballen, men åpenlyst velges vekk/ikke sentres til, og ingen voksne sier ifra? Til slutt slutter du å signalisere at du er ledig, og slutter kanskje fordi du ikke føler deg som en del av laget. Du blir jo ikke sett eller inkludert, og de voksne gjør ikke jobben sin. Anonymkode: 624d9...210 Drible er en ferdighet, blikk for andre en annen. Det tar ofte lenger tid å utvikle blikk og barn har derfor tunellsyn, men det er skadelig å begrense dribling for alle får ikke ball. Du ser dess eldre spillere at de med blikk er få, så hvorfor kreve og forvente det av de yngste? Ideelt med pasninger, men også ideelt å kunne treffe på pasningen i det hele tatt og superbonus om noen ser hvem de skal sende til. Du forventer IKKE at en 8-åring kan slippes ut i trafikken for at de har tunellsyn og manglende utviklet evner til å få med seg ting, men foreldre klager over at spillere ikke sender en ball når de har nok med seg selv og ball. Har 2 barn i ungdomsfotball og tunnelsynet er der fortsatt om du ikke skriker lungene av seg Selv 15-18 åringer HAR IKKE blikk for pasninger. De kan være fantastiske duellspillere, men å sende en 3 meters pasning til åpen lagkompis er for vanskelig. Men det skal ikke kritiseres at de ikke skal gjøre sånn og sånn, men inspirer og finn øvelser så de blir tvunget til det uten kritikk. Anonymkode: 64152...989
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå