Gå til innhold

Du som har cøliaki eller hveteallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fikk du diagnosen? Hvilke symptomer hadde du? Fikk du det som barn eller voksen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk det når jeg var (er) 24. Jeg var mye plaget med diare og slapphet i flere år, var hos legen og tok en blodprøve. Han mente det var sannsynlig at jeg hadde cøliaki, og henviste meg til gastroskopi. Der fant de ut at jeg nesten ikke hadde tarmtotter igjen, og satte med på diett. ;)

Ta kontakt med legen din for en blodprøve/hanvisning hvis du har mistanke.

Du kan også lese mer her: http://www.ncf.no/

Skrevet (endret)

Min mor har mest sannsynlig kryssallergi til hvetemel fra pollen og min lillebror har cøliaki.

Jeg har fra barnsben av slitt med magen (mye vondt og hard avføring/forstoppelse). I en lengre tid har jeg følt meg sliten, trøtt og jeg har hatt mye hodepine. For en tre uker siden snudde magen på tiøringen og jeg fikk skikkelig diare (noe jeg aldri pleier å ha). Dette har slått seg av og på "at will" - men mageknipen er der og kommer noen ganger om dagen.

Jeg har i den siste tiden spist finere brød enn vanlig. Jeg tok bort dette i helgen og spiste speltbrød; avføringen ble bedre og mer normal - men mageknipen er der fortsatt.

Jeg lurer på om det kan være noe allergi og tenker da at mel er mest sannsynlig, siden jeg svært sjelden drikker ren melk (for da blir det auau). Jeg er svært kontaktallergisk og det er mye allergi i familien (lillebror er hyperallergisk).

Har kontaktet doktor, men fikk ikke time før 5. april. Sukk.

(Edit får å legge til at jeg er oppblåst osv. også)

Endret av Lealaus
Gjest Gjesta
Skrevet

Og dersom, Lealaus, det viser seg at du har cøliaki, så bør du følge dietten. for noen som har svart i denne tråden gjør ikke det, de spiser pizza og drikker øl med hvete i ;)

*Sladrer* ;)

Skrevet
Og dersom, Lealaus, det viser seg at du har cøliaki, så bør du følge dietten. for noen som har svart i denne tråden gjør ikke det, de spiser pizza og drikker øl med hvete i ;)

*Sladrer* ;)

Sladrekjerring! :frustrert:

Lealaus; IKKE begynn å kutt ut hvete/glutenholdige varer før du har vært hos legen! Da kan det nemlig hende at de ikke finner antistoffene i prøvene, og du får feil resultat.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt legen og mast meg til en time tidligere, det er ikke godt å ha sånn mage. Ev kan du jo prøve Imodium, som du får resept fritt på apoteket, det var det jeg fikk anbefalt før prøvene var ferdige.

Gjest Gjest
Skrevet

Bare sånn rent teknisk: cøliaki er ikke en allergi, det er en sykdom som gir intoleranse for gluten.

Skrevet
Bare sånn rent teknisk: cøliaki er ikke en allergi, det er en sykdom som gir intoleranse for gluten.

:flau: *skammer meg over å ikke vite det når jeg har diagnosen*

Skrevet

Jepp. Men det finnes hveteallergi også, hvor man er allergisk mot kun hvete og man får klassiske utslag som eksem, trøtthet og lignende.

Skrevet

Jeg leste det om å ikke kutte ut mel og slikt før diagnosen, så jeg får vel gå tilbake til hvetemel da. Vræl.

Legesenteret er studenthelsetjenesten på Blindern. Det var absolutt ingenting ledig før 5. april.. n:-/

Gjest Hedda (ikke innlogget)
Skrevet

Jeg fikk diagnosen min da jeg var 20 år. Hadde vært i dårlig form i mange år, men de tok aldri de rette prøvene.

Jeg hadde lav blodprosent og var veldig trøtt hele tiden!

Men jeg var ikke tynn og plaget med diare, jeg var heller overvektig og slet med forstoppelse.

Viktig råd - ikke begynn å spise glutenfritt før du testes. Da vises det ikke på prøvene, for når man spiser glutenfri kost - begynner tarmotene å "vokse" gabske fort.

Hedda :)

Skrevet

Jeg har spist litt glutenfritt bare for å teste og magen ble litt bedre, iallfall med hensyn til avføring. Men i dag kjøpte jeg meg et godt og normalt brød, og nå ser det ut som om jeg skal føde når som helst og jeg er sånn "passelig" uggen og kvalm. Men jeg synes smertene sitter mer mot ryggen når det står på det verste - men det kan jo være slik tarmene ligger eller noe?

Men det er lenge til 5. April..

• 1 år senere...
Skrevet (endret)
Jeg fikk det når jeg var (er) 24. Jeg var mye plaget med diare og slapphet i flere år, var hos legen og tok en blodprøve. Han mente det var sannsynlig at jeg hadde cøliaki, og henviste meg til gastroskopi. Der fant de ut at jeg nesten ikke hadde tarmtotter igjen, og satte med på diett.  ;)

Ta kontakt med legen din for en blodprøve/hanvisning hvis du har mistanke.

Du kan også lese mer her: http://www.ncf.no/

Måtte dra opp denne tråden!

Er det sånn at disse tarmtottene forsvinner mer og mer altså?

Når jeg var til gastroskopi så påpekte legen at "tottene" mine var veldig små, men da var jeg litt for "opptatt" med å ha en slange i magen til å tenke på å spørre hva det betydde.

Endret av Devana
Skrevet
Jeg tok bort dette i helgen og spiste speltbrød; avføringen ble bedre og mer normal - men mageknipen er der fortsatt.

Jeg har spist litt glutenfritt bare for å teste og magen ble litt bedre, iallfall med hensyn til avføring.

Spelt er ikke glutenfritt, og kan ikke spises av folk med cøliaki. Sannsynligvis derfor du ikke ble helt bra igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...