AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Jeg har en venn/ fwb som jeg har innsett har et ganske så stort problem med kokain. Dette har pågått lenge, før jeg ble kjent med ham og jeg er bekymret for helsen hans. Jeg har ikke selv veldig erfaring med rusavhengighet. Han er åpen om det selv, men det blir liksom bare en sånn "ja, det er mitt problem". Han viser ingen vilje til å skulle jobbe noe med det. Jeg er jo ikke kjæresten hans, så jeg føler ikke jeg kan kreve eller gjøre så mye, men likevel vil jeg jo hjelpe ham det jeg kan. Mange andre venner er også bekymret. Noen som har noen tips til hva man kan gjøre? Anonymkode: a24b4...ff4
Sugar&Spice Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai Hvis han ikke vil jobbe med det selv er det absolutt ingen verdens ting dere kan gjøre. "Nå er rusforbruket ditt så stort at det går utover meg og mine grenser. Jeg vil gjerne være med deg, men da trenger jeg at du gjør noe med rusbruken din. Jeg er her når du er klar." Pass på deg selv! 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Anonymkode: 3b81d...d8b 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Takk,selv om svaret er nedslående. Er jo det jeg har tenkt selv og, at dette må han ta fatt i selv, men samtiidig er det så frustrerende, jeg er glad i ham og ser hvor mye det ødelegger. Og man blir selvsentrert og mindre snill av slik rus. Mulig jeg bare burde droppe ham helt for å slippe å være så tett på det, men samtidig er han en fin fyr og jeg setter veldig pris på det fysiske. Anonymkode: a24b4...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk,selv om svaret er nedslående. Er jo det jeg har tenkt selv og, at dette må han ta fatt i selv, men samtiidig er det så frustrerende, jeg er glad i ham og ser hvor mye det ødelegger. Og man blir selvsentrert og mindre snill av slik rus. Mulig jeg bare burde droppe ham helt for å slippe å være så tett på det, men samtidig er han en fin fyr og jeg setter veldig pris på det fysiske. Anonymkode: a24b4...ff4 Ikke bare mulig, du burde droppe han for med den livsstilen kommer det mye dritt. Anonymkode: 3b81d...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Er det ikke ganske mange som bruker kokain om dagen? Når regnes det for å være misbruk, og til skade? Anonymkode: 274d2...fd8
Sugar&Spice Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke ganske mange som bruker kokain om dagen? Når regnes det for å være misbruk, og til skade? Anonymkode: 274d2...fd8 Vel når det går utover relasjonene så er det gjerne bikket over i misbruk. Kokain er SKADELIG, altså, og bare fordi mange bruker det blir det ikke MINDRE skadelig. Det blir bare fler som er skada. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai Kjøpe mat det trenger dem alltid dem bruker opp pengene på rus og ender opp med å ligge å sulte. aldri gi penger. Anonymkode: 79072...599
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk,selv om svaret er nedslående. Er jo det jeg har tenkt selv og, at dette må han ta fatt i selv, men samtiidig er det så frustrerende, jeg er glad i ham og ser hvor mye det ødelegger. Og man blir selvsentrert og mindre snill av slik rus. Mulig jeg bare burde droppe ham helt for å slippe å være så tett på det, men samtidig er han en fin fyr og jeg setter veldig pris på det fysiske. Anonymkode: a24b4...ff4 Hvis rusmisbruket gir ingen konsekvenser så er det enkelt å bare fortsette. Hvis venner trekker seg unna, kan det bli en grunn til å gjøre et valg om å slutte. Anonymkode: b550a...3c7 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai Har jobbet i rusomsorg i mange år. De må komme ditt selv, at nok er nok å de vil ut av det. Prøv heller å få din venn med på ting uten rus. Lurt å ikke låne bort penger, de har et stort forbruk. Vær heller en venn , å kommer vedkommende innpå det selv, at de vil ut av det. Oppmuntre og hjelp heller da. Leste nettopp at Blå kors i Oslo har hjulpet flere som vil ut av kokain . Lykke til. Anonymkode: 97fb0...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #11 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jobbet i rusomsorg i mange år. De må komme ditt selv, at nok er nok å de vil ut av det. Prøv heller å få din venn med på ting uten rus. Lurt å ikke låne bort penger, de har et stort forbruk. Vær heller en venn , å kommer vedkommende innpå det selv, at de vil ut av det. Oppmuntre og hjelp heller da. Leste nettopp at Blå kors i Oslo har hjulpet flere som vil ut av kokain . Lykke til. Anonymkode: 97fb0...1c5 Takk! Ja, jeg føler jo også at jeg kan være en positiv påvirkningskraft, da jeg ikke gjør det selv og er en god del stødigere enn mange av disse festevennene. Han begynner å nærme seg 40, og da syns jeg også det er skumlere med tanke på hjertestans og den slags. Det er frustrerende å se folk lage så mye problemer for seg selv som kunne vært unngått! Anonymkode: a24b4...ff4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #12 Skrevet 13. mai Det er ikke mulig å hjelpe disse menneskene. Hadde droppet vennskaoet til vedkommende tok seg sammen. Anonymkode: 91c3f...562
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå