Gå til innhold

Når er det innafor at det er økonomisk forskjellsbehandling mellom søskenbarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en oldefar vil gi et bidrag til en bunad til sitt oldebarn, moren til barnet har ikke lengre sin mor, bio far og hans familie har aldri vært i bildet.

De andre søskenbarna har to foreldre og besteforeldre, betydelig mer ressurser gjennom hele oppveksten.

Er det feil å ta i mot?

Anonymkode: d4e52...68e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En oldefar skal få bestemme sånt selv synes jeg.

Anonymkode: 7e582...d5d

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det står oldefar helt fritt til og synes det er en god ting å gjøre. Hvis de ressurssterke skulle reagere på dette, så er de ganske smålige. Håper det går bra❤️

Anonymkode: 6d1f8...e2b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt og holdent hans valg

Anonymkode: 58b3e...c95

AnonymBruker
Skrevet

Ta i mot 

Anonymkode: 3e72a...fe3

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, ikke en lett situasjon men får håpe de andre forstår og skjønner hvor heldige de er.

Skrevet

Helt greit. Ser man at barn/barnebarn/oldebarn lever under vesentlig forskjellige vilkår, bør man hjelpe den/de som har det dårligst.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den synes jeg er helt innenfor.

Anonymkode: 5d3b7...1a7

AnonymBruker
Skrevet

Han kan bruke pengene på det han ønsker selv.

Men å gi til en å ikke de andre i familien, er forskjellsbehandling uansett. Om noen har klart seg bedre økonomisk enn andre, har ikke noe å si. Slikt kan splitte opp en familie.

Anonymkode: 44f88...e3e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han kan bruke pengene på det han ønsker selv.

Men å gi til en å ikke de andre i familien, er forskjellsbehandling uansett. Om noen har klart seg bedre økonomisk enn andre, har ikke noe å si. Slikt kan splitte opp en familie.

Anonymkode: 44f88...e3e

Da vil jeg si at det er de som sitter igjen med fult sett med familie som er den som splitter opp. Ikke den som prøver å gjøre noe godt for den som uforskyldt står igjen nesten alene.

Anonymkode: 5d3b7...1a7

AnonymBruker
Skrevet

I de fleste tilfeller tenker jeg forskjellsbehandling bør unngås, men dette er et litt spesielt tilfelle med konfirmant uten mor. Så hadde ikke klandret oldefar her. Det er ikke noe konfirmanten har kunnet styre.

Annerledes er det med voksne barn der noen har gjort gode valg og andre dårlige, der synes jeg ikke man skal forskjellsbehandle. Har vært noen sånne tråder også. 

Anonymkode: ad974...d12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I de fleste tilfeller tenker jeg forskjellsbehandling bør unngås, men dette er et litt spesielt tilfelle med konfirmant uten mor. Så hadde ikke klandret oldefar her. Det er ikke noe konfirmanten har kunnet styre.

Annerledes er det med voksne barn der noen har gjort gode valg og andre dårlige, der synes jeg ikke man skal forskjellsbehandle. Har vært noen sånne tråder også. 

Anonymkode: ad974...d12

Konfirmaten har mor, men ikke mormor. Med andre ord høres det ut som konfirmanten har sin mor, sin olderfar/tanter/onkler/søskenbarn på morsiden, og ingen på farssiden. 

Anonymkode: f7133...285

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så fint gjort av oldefar ❤️ Jeg har søsken med barn, har ikke barn selv. Synes bare det er koselig når foreldrene mine ønsker å gi noe til mine søsken/barna deres. Har aldri tenkt at alt må være likt.

Anonymkode: ee1e4...948

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 20.19):

Hvis en oldefar vil gi et bidrag til en bunad til sitt oldebarn, moren til barnet har ikke lengre sin mor, bio far og hans familie har aldri vært i bildet.

De andre søskenbarna har to foreldre og besteforeldre, betydelig mer ressurser gjennom hele oppveksten.

Er det feil å ta i mot?

Når noen gir en gave så er den største feilen man kan gi, å ikke ta imot, dernest å ikke takke. 
Det er den som gir en gave sommertemperatur hva som er riktig for giver å gi til hvem. 
Men misunnelse har alltid funnet og det er ofte en styggedom. 

Anonymkode: d036e...793

Skrevet

Hva med å være ærlig med de andre? Si at du ønsker å ta imot, men er redd for å ødelegge relasjonene med dem?

Tror veldig mange vil godta det, og synes det er formildende at du viser at du/dere skjønner at det ikke er "en selvfølge". 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...