Gå til innhold

Renovering hus fra 1970

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske blank på hva en renovering egentlig koster. Vet det er å spørre litt om hvor langt et tau er, men lurer på om det er mulig å gi et slags estimat. Har ikke tenkt å gjøre noe selv.

Huset er fra 1970, 120 kvm, 1. etasje + kjeller.

Det er stort sett TG2 i tilstandsrapporten, men TG3 på bad og kjeller. 

- Bad og kjøkken må renoveres.
- Peis må sjekkes.
- Elektrisk anlegg fra 2014.
-  Stue og soverom er i brukbar stand, men det er strietapet som jeg har skjønt er et herk.
- Vinduer må byttes, har fått estimat på 100.000 her. (Jeg tenker da 130 for å ha litt å gå på).
- Det er innredet kjeller og eldre drenering. 
- Kledning må ikke byttes og taket er visst i ok stand.

Hva tenker dere dette vil koste hvis jeg ikke skal gjøre noe særlig selv? Og kan dette bli gjort på 3-4 måneder?

Anonymkode: b84d7...28e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror 3-4 måneder er veldig optimistisk, det krever i så fall at alt er på plass av det som må bestilles, og alle ulike yrkesgrupper som må inn i prosjektet må være ledige til riktig tidspunkt i prosessen (eks. rørleggere, elektrikere, snekkere, andre). Ofte blir det forsinkelser på en eller flere av disse, noe som gjerne forskyver alle de andre delene også.

Drenering er kostbart, mener noen jeg kjenner som nettopp gjorde dette betalte hvert fall 250 000 kr, standard hus fra slutten av 70-tallet. Siden dreneringen er gammel, så ville jeg prioritert drenering og etterisolasjon likevel.

De jeg kjenner brukte omtrent dobbelt så mye på å skifte alle vinduer, men forstørret 2-3 vinduer, så det blir noe dyrere.

Peisen - er det bare selve peisen, eller må hele pipen også sjekkes? Vil tro det er stor forskjell på det i pris om pipen må rehabiliteres.

Bad og kjøkken er jo dyrt, men hvor dyrt avhenger mye av materialene du bruker og produsentene du velger.

Tror ikke noen kan gi deg et realistisk beløp for totalkostnadene. Det eneste jeg tror du må legge inn, er at det kan bli langt dyrere enn du egentlig håper på.

Noen jeg kjenner brukte to millioner mer på renovering av den typen hus enn først beregnet. Et vennepar av et vennepar endte med over 3 millioner mer enn de først hadde antatt fordi materialene i bærende strukturer viste seg å være i svært dårlig stand (hadde fremstått som helt ok inntil de begynte å rive vegger innvendig). Begge parene har gjort ganske mye selv av det de har kunnet gjøre selv.

Det er mye å spare hvis du har muligheten til å gjøre deler av jobben selv.

Anonymkode: cf073...487

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ganske blank på hva en renovering egentlig koster. Vet det er å spørre litt om hvor langt et tau er, men lurer på om det er mulig å gi et slags estimat. Har ikke tenkt å gjøre noe selv.

- Peis må sjekkes.
-  Stue og soverom er i brukbar stand, men det er strietapet som jeg har skjønt er et herk.
- Vinduer må byttes, har fått estimat på 100.000 her. (Jeg tenker da 130 for å ha litt å gå på).

Hva tenker dere dette vil koste hvis jeg ikke skal gjøre noe særlig selv? Og kan dette bli gjort på 3-4 måneder?

Kan i grunnen ikke så mye om dette, men bor i en eldre bolig selv. Og min erfaring er at når man skal utbedre en ting, så kan det fort avdekke andre ting som må forbedres. 

Anonymkode: d5ea5...69b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt sånn som du nevner tok vi mens vi bodde i huset, samme størrelse som deres. Vi malte litt før vi flytta inn og så bodde vi oss litt til, det viste seg at vinduer ikke måtte byttes de var bare passert "forventet levetid", kledning helt ok, badet var helt ok men manglet sluk i gulv så det tok vi allikevel (var hevert sluk i vegg) og kjøkkenet var det eneste som var helt krise da forrige eier hadde hobbysnekra med noen skaper som ikke passet, skuffer som ikke kunne åpnes helt etc.

Anonymkode: e5703...ccd

AnonymBruker
Skrevet

Og glemte, peis og pipe får du sjekket gratis via brannvesenet. Stålpipe og ny peis kom på 70 000 og da var det en svindyr peis vi satte inn, fikk god rabatt på stålpipa pga vi valgte en såpass dyr ovn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet det er å spørre litt om hvor langt et tau er

Korrekt. Det blir vel mellom 500.000 og 5.000.000. Du får ta jobben med å be om anbud.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

- Peis må sjekkes.

Jeg tenker at du skal skjønne at det finnes folk der ute som nyter godt av disse TG0,1,2,3 kategoriene og at de på mange områder er særdeles overdrevet. Et elektrisk anlegg fra 2014 er ikke gammelt og det ekstreme fokuset på 3 lags vinduer viser seg å være langt fra så miljøeffektivt som du skulle tro, spesielt når du ser på kostnadene. At bad skal totalrenoveres hvert 15 år er også tull og tøys. En stor del av Norges befolkning bor i eldre hus og disse ideene om at alt må være nytt eller tilsvarende nytt er noe som er skapt av bransjen. 
Du får gjennomgang av det elektriske, får en mer objektiv part enn en takstmann til å sjekke bad, rør, tak osv. og så tar du å lager en prioriteringsliste. Er vinduene fine og tette, så kan du sikkert ha en lang tidshorisont på å få byttet ut disse. El anlegget trenger kanskje bare små endringer som du kan ta etter hvert som du renoverer osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at du skal skjønne at det finnes folk der ute som nyter godt av disse TG0,1,2,3 kategoriene og at de på mange områder er særdeles overdrevet. Et elektrisk anlegg fra 2014 er ikke gammelt og det ekstreme fokuset på 3 lags vinduer viser seg å være langt fra så miljøeffektivt som du skulle tro, spesielt når du ser på kostnadene. At bad skal totalrenoveres hvert 15 år er også tull og tøys. En stor del av Norges befolkning bor i eldre hus og disse ideene om at alt må være nytt eller tilsvarende nytt er noe som er skapt av bransjen. 
Du får gjennomgang av det elektriske, får en mer objektiv part enn en takstmann til å sjekke bad, rør, tak osv. og så tar du å lager en prioriteringsliste. Er vinduene fine og tette, så kan du sikkert ha en lang tidshorisont på å få byttet ut disse. El anlegget trenger kanskje bare små endringer som du kan ta etter hvert som du renoverer osv. 

Les dette ts.

Tg2 sier ikke så mye om huset, det sier kun noe om alder samtidig som det kan være fullt brukernes i 20 år til. Jeg vil ikke kalle det renovering dette huset, det er mere oppgradering eks kjøkken og bad. Er det ikke funnet fukt i bad så kan du ha det i mange år til. Tg3 er mere ting som bør stå overst på to do lista. Tapeter og nye gulv er ikke renovering, det er oppussing.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

- Peis må sjekkes.

Dette er arbeid for flere år og for å unngå å ta opp for mye lån så er det greit å fordele det av den grunn og. 

Anonymkode: 7551e...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Vi pusset opp ca tilsvarende, unntatt kjeller. Kom på ca 1 million. Da gjorde vi også en del selv, blant annet alt av riving og gulvlegging, maling.

Anonymkode: ed578...203

AnonymBruker
Skrevet

Takk for masse gode svar! Tenker jeg skal hente inn en med litt mer peiling, forstår det sikkert er litt overdrevent på enkelte kategorier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fukt i kjeller, må du ta dreneringa. På badet kan det være lurt med dusjkabinett hvis det fortsatt er tørt i veggene, er det fukt må det utbedres. Tg2 går ofte bare på alder.

Anonymkode: efab7...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hva du ønsker også, da. Er det viktig for deg at hele huset ser nytt og fancy nyoppusset? Eller er det helt greit om du tar de tingene som MÅ tas, og ellers er det greit å kanskje bo noen år med et halvgammelt bad og malt strie på veggene på soverommet? 
Hvis vinduene ikke er byttet siden huset ble bygget, ville jeg uansett tatt dem. Virker også som om dreneringen må byttes. Hvor gammelt er badet? Kjøkken er jo som regel et estetisk spørsmål. 
At du får tatt alt i løpet av 3-4 mnd tror jeg skal holde hardt, da må du nok finne én entreprenør som er villig til og å alt innvendig på en gang for deg, og det blir dyrt. Bare å koordinere oppussing av ett bad er ingen liten oppgave, det er mange ulike håndverkere som skal inn på ulike, men koordinerte tidspunkt. 
Husk at når du tar dreneringen, blir det behov for å reparere betydelige skader i hagen også. 
Jeg ville prioritert å ta badet før jeg flyttet inn, og evt kjøkkenet, hvis du skal ta det, da. Og dreneringen. Resten kan man ta litt etter hvert. 

Anonymkode: d06d5...3db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...