Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spesielt på dem som mestrer komboen å være egoistisk samtidig som de blir likt og respektert.

Antagelig er det fordi det er så langt fra min egen virkelighet. Jeg er oppdratt som en people pleaser som sjelden hevder meg, og de små forsøkene jeg har gjort blir fiasko. 

Jeg har et par kollegaer som er er sjokkerende egoistiske, og de lykkes. Selv om alle har lik ansiennitet så får de de beste vilkårene, de beste kontorene, de beste jobbene, det største kakestykket og ferien på det beste tidspunktet. Listen tar ikke slutt. Dette har ingenting med at de er flinkere eller mer produktive. Tvert i mot. De bare krever sin plass og får det de vil ha, om og om igjen. Ikke er det noe spesielt å utsette på ledelsen. Det bare blir sånn.

Jeg må gå i meg selv og virkelig ta meg sammen. Ikke fordi jeg avskyr dem. Heller en irritasjon og sorg over hvor urettferdig alt blir, basert på personlighet og oppdragelse.

Utblåsning! 

Anonymkode: 37462...27d

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte, TS, men jeg blir forbanna på de som sniker i køen, ikke setter på plass handlevogna, og ikke tilbyr gamle og gravide plassen sin på offentlig transport også... det er slitsomt å bli så forbanna, og så tør jeg ikke å si fra en gang. Ønsker bare ikke å ha et kaldt samfunn der alle kun tenker på seg og sitt. 

Anonymkode: 27432...f23

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har det på samme måte, TS, men jeg blir forbanna på de som sniker i køen, ikke setter på plass handlevogna, og ikke tilbyr gamle og gravide plassen sin på offentlig transport også... det er slitsomt å bli så forbanna, og så tør jeg ikke å si fra en gang. Ønsker bare ikke å ha et kaldt samfunn der alle kun tenker på seg og sitt. 

Men hvordan kan du vite om noen ikke trenger plassen mer enn eldre og gravide? Du ser ikke på meg at jeg er ung ufør og kronisk syk. Må jeg da virkelig honnørkortet mitt for bevis for fremmede på bussen?

Anonymkode: c23e1...dcf

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spesielt på dem som mestrer komboen å være egoistisk samtidig som de blir likt og respektert.

Antagelig er det fordi det er så langt fra min egen virkelighet. Jeg er oppdratt som en people pleaser som sjelden hevder meg, og de små forsøkene jeg har gjort blir fiasko. 

Jeg har et par kollegaer som er er sjokkerende egoistiske, og de lykkes. Selv om alle har lik ansiennitet så får de de beste vilkårene, de beste kontorene, de beste jobbene, det største kakestykket og ferien på det beste tidspunktet. Listen tar ikke slutt. Dette har ingenting med at de er flinkere eller mer produktive. Tvert i mot. De bare krever sin plass og får det de vil ha, om og om igjen. Ikke er det noe spesielt å utsette på ledelsen. Det bare blir sånn.

Jeg må gå i meg selv og virkelig ta meg sammen. Ikke fordi jeg avskyr dem. Heller en irritasjon og sorg over hvor urettferdig alt blir, basert på personlighet og oppdragelse.

Utblåsning! 

Sånn er det dessverre. De med de spisseste albuene er de som får alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Værste er når en saboterer , gjør hærverk, lyger, manipulerer i gruppearbeid og dermed fremstår mer psykopatisk enn andre Behring breivik noen ganger har vært - hvis en aksepterer at Breivik var syk  en periode pga personlighetsforstyrrelse pga fooretningsvirksomhet

Viktig å ha evne til gjensidighet, og ha evne til å fungere - i hvert fall til en minimum - i nærheten av andre mennesker🙂  

Egoister blir ikke likt, når en blir avslørt.

Anonymkode: ebc2b...5e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men hvordan kan du vite om noen ikke trenger plassen mer enn eldre og gravide? Du ser ikke på meg at jeg er ung ufør og kronisk syk. Må jeg da virkelig honnørkortet mitt for bevis for fremmede på bussen?

Anonymkode: c23e1...dcf

Det var jo bare eksempler da slik jeg tolker det. Kunne føyd til ung ufør med kronisk sykdom, blinde, folk i rullestol, folk  med  diabetes, ME etc...Men man kan ikke inkludere alle utsatte grupper i en setning og om tilstanden din er usynlig, er det heller ikke noen som kan lese tanker på at du trenger plassen, selv om det sikkert er reelt som bare det

Anonymkode: d00c1...f56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Utblåsning! 

Kan du komme med eksempler på hva de gjør som du definerer som egoistisk?

Anonymkode: 956e7...10c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye av det å lykkes i dagens samfunn er hvor god du er til å rævslikke de rette folkene. Eller hvor god skuespiller du er blant folk. Sant og brutalt, desverre. Du kan være en fantastisk arbeider med om du er ei grå og kjedelig mus så kommer du ikke like langt. Jeg har sett endeløse eksempler på dette og lever nå etter blant annet "si det folk vil høre så får du akkurat det du vil av de tilbake". Spill spillet selv eller fall ut.

Anonymkode: 94ae6...08d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser det du skriver og jeg forstår deg, samtidig tror jeg at du har fokus i feil ende. Jeg tror det meste av sinnet kommer av at du ikke tør å ta plass selv? 

Og akkurat dét kan du jo absolutt gjøre noe med, det er innenfor din kontroll, i motsetning til hvordan verden fungerer sånn ellers. Det er jo vanskelig å endre på, selv om vi ideelt sett skulle ønske det fungerte annerledes. 

Vi kan sammenligne det med en annen tråd for en tid tilbake, hvor ei med svært lav selvfølelse ikke likte å gå ut eller dra stedet hvor hun så unge, vakre jenter og kvinner, fordi det trigget hennes dårlige selvtillit og selvfølelse. Hun følte at disse jentene fikk så mye gratis og fikk mye oppmerksomhet kun fordi de var så flotte og selvsikre, og at hun selv bare var stygg og fæl og usikker, så hun bar på et vondt sinne mot dem alle og mot verden. 

Hun fikk hjelp profesjonelt hvis jeg husker riktig, eller kanskje jobbet hun med det på egenhånd, men hun oppdaterte iallfall en god stund senere (6-12mnd?) og kunne informere at ved å jobbe med selvfølelsen sin, så forsvant veldig mye av de vonde følelsene, sinnet og usikkerheten. Hun følte ikke lenger at hun automatisk sammenlignet seg med alle hun så, og hun la ikke lenger merke til like mye urettferdighet. 

Jeg ser dette du skriver TS, på samme måte. At du kanskje føler på disse vonde følelsene fordi du ikke er fornøyd med denne delen av deg selv, kan det stemme? For isåfall kan det endres og det kan øke din livskvalitet! 

Anonymkode: a60f5...eec

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Disse tilfellene eksemplifiserer en negativ kulturell utvikling blant nordmenn. Jeg tror problemet er mer på gruppenivå enn hos den enkelte som ikke setter på plass handlevognen.

Anonymkode: 5c524...dc1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Utblåsning! 

Forstår at dette er en frustrerende observasjon for deg.. samtidig så må jeg si at dette er jo noe de fleste observerer og skjønner allerede i barnehagen.. at man ofte må kjempe seg fremover, være litt strategisk og kunne spille et spill i blant.. om du faktisk tror på den fortellingen om «alle er like og skal behandles likt», så syns jeg dessverre du er litt lettlurt og godtroende. Det er beskriver er jo bare slik det er. Om du stiller deg på sidelinjen og bare er «flink pike» eller «flink gutt» til enhver tid så vil jo folk overkjøre deg og sikre seg selv de beste godene. Du skriver som om du er overrasket over denne oppførselen til folk? Det er jo helt naturlig menneskelig oppførsel. 

Anonymkode: 54574...a2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som provoserer mest ved andre mennesker handler vel ofte om noe vi misliker hos oss selv. 

Du er altfor lite selvhevdende og provoseres av folk som er for selvhevdende. 

Det her kan du jobbe med. People pleasing handler ofte om en frykt for å bli mislikt. Så det kan være egoistisk det også fordi det handler om ens eget behov for å fremstå snill, hjelpsom og ikke få negative tilbakemeldinger 

Anonymkode: 628eb...e27

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hvorfor legger du ansvaret for at "det bare blir sånn" på disse menneskene heller enn på ledelsen som tar og/eller godkjenner disse avgjørelsene? Å fremme sin egen sak er helt lov, det blir ikke kritikkverdig egoisme før det skjer på bekostning av andre. 

Jeg er ikke spesielt flink til å stå på egne krav - det er min "feil" og mitt ansvar. At andre er bedre til det og får resultater trenger ikke bety at de er mer egoistiske. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som provoserer mest ved andre mennesker handler vel ofte om noe vi misliker hos oss selv. 

Du er altfor lite selvhevdende og provoseres av folk som er for selvhevdende. 

Det her kan du jobbe med. People pleasing handler ofte om en frykt for å bli mislikt. Så det kan være egoistisk det også fordi det handler om ens eget behov for å fremstå snill, hjelpsom og ikke få negative tilbakemeldinger 

Anonymkode: 628eb...e27

👏👏👏👏👏

Dette! Svært godt forklart. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Men hvorfor legger du ansvaret for at "det bare blir sånn" på disse menneskene heller enn på ledelsen som tar og/eller godkjenner disse avgjørelsene? Å fremme sin egen sak er helt lov, det blir ikke kritikkverdig egoisme før det skjer på bekostning av andre. 

Jeg er ikke spesielt flink til å stå på egne krav - det er min "feil" og mitt ansvar. At andre er bedre til det og får resultater trenger ikke bety at de er mer egoistiske. 

Også veldig godt skrevet! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En KG klassiker. Skyld på TS for det hun reagerer på. Egoisme eksisterer egentlig ikke, hun må bare bli mer egoistisk selv.

What a beautiful world, som sangen sier 😔

Anonymkode: ac143...5c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En KG klassiker. Skyld på TS for det hun reagerer på. Egoisme eksisterer egentlig ikke, hun må bare bli mer egoistisk selv.

What a beautiful world, som sangen sier 😔

Anonymkode: ac143...5c7

Jeg tror ikke vi alle er enig i hva som er egoistisk og ikke. 

Er det egoistisk av mennesker å ta muligheter når de dukker opp, så lenge det ikke gjelder å stjele mulighetene fra oppunder nesa på andre? Burde de donere mulighetene til de stille i hjørnet som ikke tør å ta plass for å si "hei, jeg er interessert i denne muligheten jeg også!". 

Jeg har vokst opp som en people pleaser av en annen verden, men som andre nevner, så er det faktisk et egoistisk aspekt ved dét også. Man forsøker å tilpasse seg alle situasjoner og man manipulerer (ubevisst!) for å bli bedre likt, for å bli akseptert, for å bli sett. Andre tilpasser seg omgivelsene for å oppnå sine mål. Hvorfor skal vi tolke den ene intensjonen som egoistisk , og den andre ikke?  

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 6.15):

Værste er når en saboterer , gjør hærverk, lyger, manipulerer i gruppearbeid og dermed fremstår mer psykopatisk enn andre Behring breivik noen ganger har vært - hvis en aksepterer at Breivik var syk  en periode pga personlighetsforstyrrelse pga fooretningsvirksomhet

Viktig å ha evne til gjensidighet, og ha evne til å fungere - i hvert fall til en minimum - i nærheten av andre mennesker🙂  

Egoister blir ikke likt, når en blir avslørt.

Anonymkode: ebc2b...5e4

En forstyrret person i oppdrag, mener du? Sorry men nei jeg kommer aldri til å forskjønne det han holdt på med. Jeg kommer heller ikke til å se på Breivik som noe annet enn en jævel som jeg ønsker alt vondt og som forsatt sitter der og ser på seg som Europas største folkehelt. Kan hende jeg ikke er objektiv, siden han forsøkte å drepe et nært familiemedlem av meg. Men jeg tror jeg hadde vært av samme oppfatning uansett.

Anonymkode: d00c1...f56

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest warther
Skrevet
On 5/12/2025 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Utblåsning! 

Misunnelse er en dødssynd. 

En svært lite attraktiv egenskap.

AnonymBruker
Skrevet

Halve Norge er jo slik. Alle som stemmer på høyrepolitiske partier, stemmer i bunn og grunn på egoismestyrt politikk. Så det er mange av de, dessverre.

Anonymkode: 57815...2c3

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...