Gå til innhold

Har du klart deg uten søtt idag...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fantastisk! Dette er faktisk et digert problem for veldig mange, og jeg er UTROLIG imponert hver gang noen kan snu ryggen til og si nei til seg selv. Bare noen som selv er/har vært i denne situasjonen, kan forstå hvor intenst vanskelig det er. 

Jeg var slik helt frem til jeg begynte på Wegovy. Nå er søtsuget borte, men i starten var det en så innbarka vane og se på søtsaker, for deretter å ikke klare å styre seg. Det tok ukevis før jeg håndterte at søtsuget var borte og at jeg hadde fått kontroll over den delen av livet mitt. Jeg bruker Wegovy som en del av behandling av overspising, endre tankemønster og å oppnå mestringsfølelse. 

Å klare dette på ren vilje - steike, jeg er så imponert! Gi deg en real klapp på skuldra. 

Anonymkode: d2da8...3f7

Tusen takk for god støtte og videre motivasjon:) da jobbdagen nærmet seg slutten tenkje jeg på hvilke is og sjokolade jeg kan kjøpe idag og kose meg med mens mannen skal bort noen timer ikveld. Ikke det at han ikke veit om det, men jeg "koser" meg ekstra aleine....men får jo skamfølelse og overvekt etterpå. Det er veldig slitsomt for kroppen, både fysisk og mentalt. Jeg klarte meg idag også :) jeg vurderte noen ærend på Normal, men veit at jeg blir trigget av alt snopet der, så lot være. har ikke vært open om denne overspisinga og manglende kontrollen til legen min. har du noen bivirkninger av Wegovy? Mvh ts

Anonymkode: ad03c...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 21.31):

Veldig bra 👏😊 . Jeg var veldig sulten når jeg kom hjem,  så tok meg 3 Oreo kjeks til kaffen.  Jeg går nesten aldri en dag uten noe søtt , men heldigvis for meg , i små mengder. 

Anonymkode: 65564...b87

Den evnen misunner jeg veldig, for jeg har det virkelig ikke i meg å spise tre kjeks, og så la resten av pakken ligge. Enda langt mindre når jeg er sulten. Det betyr også at jeg sjeldnere kan spise noe søtt, for hvis jeg først spiser, så spiser jeg som oftest til det er tomt.

Anonymkode: 2d656...6ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den evnen misunner jeg veldig, for jeg har det virkelig ikke i meg å spise tre kjeks, og så la resten av pakken ligge. Enda langt mindre når jeg er sulten. Det betyr også at jeg sjeldnere kan spise noe søtt, for hvis jeg først spiser, så spiser jeg som oftest til det er tomt.

Anonymkode: 2d656...6ed

Jeg er akkurat som deg.. og vekta går bare oppover og oppover. I år blir nok et år hvor bunaden ikke passer, og jeg føler jeg skuffer meg selv gang på gang… 

jeg har gitt litt opp tror jeg, for jeg føler jeg har prøvd det meste.. og jeg KAN mye om dette i teorien, men overspising på raske karbohydrater er et stort problem. 

Anonymkode: 74e80...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tusen takk for god støtte og videre motivasjon:) da jobbdagen nærmet seg slutten tenkje jeg på hvilke is og sjokolade jeg kan kjøpe idag og kose meg med mens mannen skal bort noen timer ikveld. Ikke det at han ikke veit om det, men jeg "koser" meg ekstra aleine....men får jo skamfølelse og overvekt etterpå. Det er veldig slitsomt for kroppen, både fysisk og mentalt. Jeg klarte meg idag også :) jeg vurderte noen ærend på Normal, men veit at jeg blir trigget av alt snopet der, så lot være. har ikke vært open om denne overspisinga og manglende kontrollen til legen min. har du noen bivirkninger av Wegovy? Mvh ts

Jeg spiste i enhver anledning. Hjemme alene = ekstra kos. Sliten = mat. Glad = mat. Trist = mat... Arh, for en avhengighet! Jeg begynte å snike unna ting etter hvert. Gjemte unna emballasjen, stappet den dypt ned i søpla, helst pakket inn i noe annet. Gjemte unna snop i skapene, til og med på vaskerommet... Det føltes helt forferdelig, skammen var så fæl at den nesten kunne luktes. 

Fint du droppa Normal. Du klarer dette 💪 

Veldig greit å ta dette opp med legen. Hvis du er veldig overvektig, kan du kanskje henvises til fedmeklinikk? Der har de kurs og litt sånn forskjellig. Generelt så kan legen hjelpe deg videre.

Jeg har hodepine i 3-4 dager etter jeg har tatt den, hver uke. Hodepinen er grusom, men er vant til å ha mye migrene, så det er sånn sett bare flisa i fingeren. Det er verdt det. Jeg er kvalm 1-3 dager etter jeg har tatt den, men det er ok, levbart. Den første uka slet jeg med diarè. Jeg har nå avføring 1-2 ganger i uka, uten at det føles som treg mage eller forstoppelse. 
Matlysta er nesten helt borte, og jeg må nesten sette på alarm for å spise regelmessig. jeg tenker mindre på mat nå, men det var en vane å tenke på mat i starten. Jeg har gått ned 15 kilo siden slutten av februar, men vet ikke hva som faktisk er ønsket/vanlig vektnedgang, men jeg føler selv at det er mye. Alle klær sitter løst og det er MYE lettere å bevege seg rundt. 
Prisen svir ganske greit, men verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg spiste i enhver anledning. Hjemme alene = ekstra kos. Sliten = mat. Glad = mat. Trist = mat... Arh, for en avhengighet! Jeg begynte å snike unna ting etter hvert. Gjemte unna emballasjen, stappet den dypt ned i søpla, helst pakket inn i noe annet. Gjemte unna snop i skapene, til og med på vaskerommet... Det føltes helt forferdelig, skammen var så fæl at den nesten kunne luktes. 

Fint du droppa Normal. Du klarer dette 💪 

Veldig greit å ta dette opp med legen. Hvis du er veldig overvektig, kan du kanskje henvises til fedmeklinikk? Der har de kurs og litt sånn forskjellig. Generelt så kan legen hjelpe deg videre.

Jeg har hodepine i 3-4 dager etter jeg har tatt den, hver uke. Hodepinen er grusom, men er vant til å ha mye migrene, så det er sånn sett bare flisa i fingeren. Det er verdt det. Jeg er kvalm 1-3 dager etter jeg har tatt den, men det er ok, levbart. Den første uka slet jeg med diarè. Jeg har nå avføring 1-2 ganger i uka, uten at det føles som treg mage eller forstoppelse. 
Matlysta er nesten helt borte, og jeg må nesten sette på alarm for å spise regelmessig. jeg tenker mindre på mat nå, men det var en vane å tenke på mat i starten. Jeg har gått ned 15 kilo siden slutten av februar, men vet ikke hva som faktisk er ønsket/vanlig vektnedgang, men jeg føler selv at det er mye. Alle klær sitter løst og det er MYE lettere å bevege seg rundt. 
Prisen svir ganske greit, men verdt det.

Takk for svar igjen:) Jeg har også gjemt godtepapir, har hatt en pose bakerst i boda mes masse sjokolade og potetgull, kjeks...har stappa i meg på do fordi jeg ikke var aleine hjemme...suget er så sterkt at det høres sikkert vanvittig ut for de som aldri har følt det. Jeg er ikke veldig overvektig, men alt er jo relativt. Er 170 høy og 95kg. Er redd for helsa mi, men det er ikke motivasjon nok...siden jeg sprekker gang på gang. Jeg kan syns det er kjedelig med helg eller fri når jeg ikke skal kose meg med godteri...føler meg så tom. Jeg både strikker og baker, jeg har hage...men jeg liker aller best å kose meg med tv og godteri. Må snu denne forferdelige uvanen. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er akkurat som deg.. og vekta går bare oppover og oppover. I år blir nok et år hvor bunaden ikke passer, og jeg føler jeg skuffer meg selv gang på gang… 

jeg har gitt litt opp tror jeg, for jeg føler jeg har prøvd det meste.. og jeg KAN mye om dette i teorien, men overspising på raske karbohydrater er et stort problem. 

Anonymkode: 74e80...6a2

Akkurat som meg...ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spiste gresk yoghurt med tørket frukt og nøtter, så nei. Og matcha latte. 

Anonymkode: 4a067...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag har det gått veldig fint og jeg har hatt en god matdag. Vært på butikken og kjøot bananer, eple og gulrot. Kl. 21 blir det en proteinpudding så jeg er mett når jeg legger meg. 

Anonymkode: 831fd...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. 

Jeg skammer meg så inderlig. Det er så tydelig at jeg døyver kjipe tanker og følelser med noe søtt og salt på kveldene og jeg klarer ikke å stoppe. Skjemmes så voldsomt og føler meg stygg, ekkel og tafatt.

Anonymkode: d5450...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber også med dette for tida! Jeg har ikke bikket overvektig bmi (enda), men kjente at jeg må gjøre alvor ut av tankene om å skjerpe meg, ikke bare tenke det. Har prøvd meg på en slags intermittent fasting med spisevindu fra 11.30 til 19 (fra lunsj til ungene legger seg) i et års tid, men der har sklidd ut de siste par månedene. Nå er jeg tilbake, og prøver å spise proteinrikt og variert. Jeg sparrer faktisk en del med ChatGPT, forteller hva jeg har spist og trent den dagen og spør om den kan vurdere hvor godt jeg har gjort det, jeg får forslag til måltidsplaner og snakker med roboten om forholdet mitt til mat. Det hjelper faktisk overraskende mye!

For min del kommer ofte søtsuget på kvelden når ungene har lagt seg, eller rett før eller etter middag. Det hjelper mot søtsuget å spise riktig mat som metter, og for min del føler jeg også at fasten hjelper. Jeg har enn så lenge beholdt lørdag som en dag jeg kan kose meg, og håper jeg kan fortsette med det uten at det sklir ut 🙏

Anonymkode: faa1e...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar igjen:) Jeg har også gjemt godtepapir, har hatt en pose bakerst i boda mes masse sjokolade og potetgull, kjeks...har stappa i meg på do fordi jeg ikke var aleine hjemme...suget er så sterkt at det høres sikkert vanvittig ut for de som aldri har følt det. Jeg er ikke veldig overvektig, men alt er jo relativt. Er 170 høy og 95kg. Er redd for helsa mi, men det er ikke motivasjon nok...siden jeg sprekker gang på gang. Jeg kan syns det er kjedelig med helg eller fri når jeg ikke skal kose meg med godteri...føler meg så tom. Jeg både strikker og baker, jeg har hage...men jeg liker aller best å kose meg med tv og godteri. Må snu denne forferdelige uvanen. TS

Alt er relativt, som du sier. Jeg startet på 62 kg, og er 167 høy for fire år siden. Jeg bikket 124 kg i jula.. Plutselig var bare kiloene der, på en måte. Jeg så at vekta bikket 80, så 90... Det gikk helt over styr. Slutter jeg på Wegovy, er jeg redd alt går over styr nok ei gang. Du har heldigvis ikke kommet dithen enda - du kan ta grep NÅ, så trenger du heller ikke å havne der. Med tanke på helse, så er jo 95 kg for mye, og man skal ikke bli veldig overvektig før man kan oppleve livsstilsykdommer som kunne vært holdt i sjakk ved lavere vekt og sunt kosthold. Kanskje kan Wegovy være noe for deg? Som et hjelpemiddel til å snu (u)vanen. Anbefaler å ta kontakt med lege, uavhengig av om du ønsker medisiner eller ikke, så du kan få hjelp 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i alle år slitt med sukkeravhengighet. Litt funker ikke for meg. Stress trigger overspising.

Nå er jeg 15 kg tyngre enn jeg burde. Men begge mine foreldre har fått diabetes 2. Jeg innser at vi har noen uvaner i vår familie som må stoppe. Hvis ikke ender jeg også opp med diabetes 2.

Det er tidlig, men den siste uka har jeg kuttet alt av godteri, is og kaker. En start. Men jeg merker at fordøyelsen er mye bedre. Også håper jeg vekta går ned - ikke bare opp.

Lykke til!

Anonymkode: a9047...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, og det er ikke nødvendig. Jeg begynte dagen med en banan-blåbær smoothie, og nå spiser jeg rå eplegrøt.
Men raffinert sukker har jeg nesten ikke spist på 20 år.

Anonymkode: c4988...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja. Har ikke spist søtt siden helga. Tre dager igjen til neste søtt. 

Anonymkode: f309f...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To lakrisbiter jeg fant i en skuff på jobben, ellers har det gått bra! Jordbær og ananas til kvelds🙏

Anonymkode: b2755...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg hadde det akkurat slik. Gjemte godteri snikspiste, og greide ikke unngå å kjøpe godteri i matbutikk eller Normal, Europris o.l. Sa til meg selv hver dag at imorgen slutter jeg, men så gjorde jeg ikke det osv osv. Jeg begynte på wegovy, det har reddet meg! Jeg er 168cm og var 103 kg, nå 8 måneder senere er jeg 1 kg fra å ha gått ned 30 kg. Livet er mye bedre. Bieffekter for meg er en del svimmelhet og vært veldig trøtt i de periodene dosen har økt. 

Anonymkode: ea882...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste med wegovy er at jeg kan unne meg 4 biter smågodt, og så er jeg fornøyd. Det trigger ikke den ulvehungeren etter mer og mer og mer..

Anonymkode: ea882...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...