Gå til innhold

Hva sørensen gjør jeg når 3 åringenikke vil legge seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare hopper ut av sengen og begynner å leke eller hopper i senga, leker osv?

Nytter jobikke å gi streng beskjed, dølge tilbake tusen ganger eller "true" med å frata goder. 

Hva gjør man i en sånn situasjon egentlig???

Bare vente på at barnet selv blir trøtt nok?

Anonymkode: e8d9c...322

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sitter med min til hun sovner, holder i hånda eller ligger i armkroken. Da tar det vanligvis 5-15 minutter fra vi har lest bok til hun har sovnet. 3 år. Hadde aldri gått om vi ikke satt der da hadde det bare vært tull.

Anonymkode: d0e5a...f46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg nærme senga, så du kan stoppe barnet raskt når hun går ut fra senga. Si rolig og bestemt at nå er det natta, du må være i senga. Løft barnet tilbake oppi senga om hun ikke umiddelbart går tilbake selv. Ellers sitter du bare og stirrer i veggen. Ignorer fullstendig, ikke gi respons på noe av det barnet foretar seg (verken positivt eller negativt) så lenge det er oppi senga.

Anonymkode: aa04b...0f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Start tidligere med legging? Hvis legging uansett tar tre timer er det bedre å begynne en time for tidlig, så er det bare to timer på overtid istedenfor tre!

Kanskje han er overtrøtt?

Mulig jeg hadde hentet ned sprinkelsengen igjen :fnise: 

Anonymkode: ea1a1...5a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi sitter med min til hun sovner, holder i hånda eller ligger i armkroken. Da tar det vanligvis 5-15 minutter fra vi har lest bok til hun har sovnet. 3 år. Hadde aldri gått om vi ikke satt der da hadde det bare vært tull.

Det er jo nettopp dette som ikke går, barnet legger seg ikke i armkroken og blir ikke liggende selv om vi holder hånden og slikt. 

Er vanskelig å holde fast en unge som hoppe rundt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Start tidligere med legging? Hvis legging uansett tar tre timer er det bedre å begynne en time for tidlig, så er det bare to timer på overtid istedenfor tre!

Kanskje han er overtrøtt?

Mulig jeg hadde hentet ned sprinkelsengen igjen :fnise: 

Sprinkelsengen klarer en 3 åri g fi t å klatre ut av. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja altså derav :fnise: -emojien. 

Skrevet

Du må bare følge barnet tilbake, si nå er det natta, du må sove, gi minst mulig oppmerksomhet når han/hun står opp. 

Og sørg for at barnet er trøtt, men ikke overtrøtt, når du legger det.

Det går over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo nettopp dette som ikke går, barnet legger seg ikke i armkroken og blir ikke liggende selv om vi holder hånden og slikt. 

Er vanskelig å holde fast en unge som hoppe rundt. 

Hm, min og hopper og tuller før vi legger oss men så setter vi oss i senga med henne og leser 1-2 bøker (ca. 5-15 minutter) og det roer henne som regel veldig ned. Etter det så må hun ligge rolig mens vi synger. Hender hun prøver seg litt men da sier vi at nå er det natt og da må man ligge i senga si. Om hun sier hun ikke får sove så sier jeg noen ganger at det er ikke lov å sovne bare ligge stille og se på taket eller lukke øynene. Noen dager ligger hun stille med en gang noen ganger er det litt mer åling og rulling og snu seg og opp for å drikke litt vann eller snu på dyna eller spørre om noe. Har vannflaske med i senga så vi ikke må stå opp for å drikke. Stopper fysisk om hun vil hoppe eller stå opp, det er greit å gjøre når man er så tett på.

Var mer tull når hun var 2 nå går det bedre :) Må og være passe trøtt men ikke for overtrøtt. Ble mye lettere når vi kunne kutte dupp. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jo alle lært på nanny 911 tvserien som gikk for mange år siden på tv...

Du må være konsekvent, om du så må bære barnet 500 ganger tilbake i seng, SÅ GJØR DU DET.

Først og fremst tenker jeg ungen er understimulert eller overstimulert fra tidligere på dagen. Kosthold kan også ha innvirkning. Altså sukker de siste 6 timene før natta.

Anonymkode: 351c3...4ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt venner som har hatt sånn lampe som lager mønster i taket som de sier har funket bra for å få barnet til å ligge rolig og se på det. En periode når hun fremdeles måtte sove dupp men da brukte 1-1,5 t på å sovne så fikk vår ligge og høre på rolig musikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, kan du legge til rette for 15 min herjing tøysing og kaos, men så si "når klokken ringer om 15 min er vi ferdig med å tøyse og må legge oss". 

Bli med på tøysingen og turningen, la det bli en DEL av leggerutinen, men sett en klar grense for når det skal avsluttes?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De klarer, men ikke alle som gjør det likevel. Vår gutt blir 3 hvert øyeblikk og er fullt kapabel til å klatre ut om han vil, men han gjør det ikke. 

Vi sitter i tillegg på rommet litt ved legging. Da sitter han på fanget og koser mens vi forteller en historie. Videre sitter vi der helt til han sovner, men da er avtalen at han må ligge i sengen og være rolig. 

Legging tar totalt ca 45 min og sprinkelsengen blir værende et års tid til 😂

Anonymkode: cd094...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hørt venner som har hatt sånn lampe som lager mønster i taket som de sier har funket bra for å få barnet til å ligge rolig og se på det. En periode når hun fremdeles måtte sove dupp men da brukte 1-1,5 t på å sovne så fikk vår ligge og høre på rolig musikk.

Oi! Dette tror jeg hadde fungert ekstremt bra for vår treåring! Kul ide! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, kan du legge til rette for 15 min herjing tøysing og kaos, men så si "når klokken ringer om 15 min er vi ferdig med å tøyse og må legge oss". 

Bli med på tøysingen og turningen, la det bli en DEL av leggerutinen, men sett en klar grense for når det skal avsluttes?

Har prøv, ungen får aldri nok.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De klarer, men ikke alle som gjør det likevel. Vår gutt blir 3 hvert øyeblikk og er fullt kapabel til å klatre ut om han vil, men han gjør det ikke. 

Vi sitter i tillegg på rommet litt ved legging. Da sitter han på fanget og koser mens vi forteller en historie. Videre sitter vi der helt til han sovner, men da er avtalen at han må ligge i sengen og være rolig. 

Legging tar totalt ca 45 min og sprinkelsengen blir værende et års tid til 😂

Anonymkode: cd094...387

Han høres betydelig roligere ut enn min. 

Min bare klatrer ut så fort han er oppi. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes nok ikke en fasit.

Men med den ene her så hjalp det med rolig musikk og etter hvert lydbok inne på rommet. Da hun var 3 jobbet vi slik at barnet gjerne ikke trengte å stå opp før. 7.30. Da mannen byttet jobb, så barnet måtte stå opp 06.30 sammen med meg de fleste dagene så sovnet hun raskere på kveldstid også. 

Med den andre så måtte vi bare vente eller legge senere. Hun sov på dagtid i barnehagen frem til hun var 3,5, og det endret seg da hun sluttet med det. De siste månedene med dagsoving la hun seg 21, og da satt jeg inne hos henne til hun sovnet. Da lå hun i ro og sovnet senest innen en halvtime, oftest raskere.  Hun var helt tydelig ikke trøtt. 

Jeg kjenner andre som hadde det helt motsatt, og hvor enten langvarig legging av viltert barn gikk mye lettere etter at de begynte å legge tidligere eller de kunne ikke legge senere for da sovnet bare barnet tilsvarende senere. Du har kanskje en følelse på om barnet er overtrøtt eller ikke trøtt nok, som kan i hvert fall gi en pekepinn?

Anonymkode: e461d...92c

Skrevet

soves det i bhg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo ingenting om når ungen sovner, våkner, dupper, hva du har prøvd... 

Men hvis leggetida varer evig, så legger du for tidlig (eller sover for mye på dagtid). Mine 3-åringer har trengt 11-12 timer søvn totalt per døgn. Så hvis du lar ungen sove dupp i barnehagen skyter du deg selv i foten, for da blir kvelden sein og så har du det gående. Bedre å kutte dupp og ha trøtt unge i noen dager før døgnrytmen faller på plass. Vekk til vanlig tid (07?).

Eldstebarnet slutta å rømme ut av senga da hun fikk høre lydbok. Pappaen tålte mer tull, ergo tulla hun lenger hos ham. Nulltoleranse for tull hos meg (insistere på å sove på gulvet i gangen, rømming, etc). 

Yngste har ligget i sprinkelsenga til hun ble fire for å unngå rømming. Aldri klatra over selv. Sikkert for sent for dere om dere allerede har bytta, men kanskje noen andre leser og plukker opp tips. 

Anonymkode: 7f801...ad6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (43 minutter siden):

soves det i bhg?

Nei, sover ikke på dagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...