AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Har vært i overgangsalderen noen år, og tar tilskudd. Plutselig har det skjedd noe med vekta, og buksene som jeg brukte i høst passer ikke lengre. Jeg får ikke kneppet igjen knappen/dratt opp glidelåsen! 😰 Ikke har jeg begynt spise dårligere, og ikke har jeg begynt bevege meg mindre. Ifølge andre, så ser jeg ikke stor ut, og de legger heller ikke merke til vektøkningen. Den har liksom lagt seg som et belte rundt midjen. Har fått ordentlige love-handles og utstående mage 😥 Har ikke noe annet valg enn å kjøpe meg større bukser... Skjønner bare ikke hvorfor det plutselig har blitt sånn... Anonymkode: ab530...14a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai Det er jo ganske typisk for overgangsalderen dette. Hormonelle endringer i forbindelse med det kan være grunnen. Forbrenningen vil ofte gå litt ned og fettet kan flytte på seg. Det går an å ta en legetime. Høre hva legen har å foreslå. Kanskje sjekke stoffskiftet. Anonymkode: 81d20...11d 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vært i overgangsalderen noen år, og tar tilskudd. Plutselig har det skjedd noe med vekta, og buksene som jeg brukte i høst passer ikke lengre. Jeg får ikke kneppet igjen knappen/dratt opp glidelåsen! 😰 Ikke har jeg begynt spise dårligere, og ikke har jeg begynt bevege meg mindre. Ifølge andre, så ser jeg ikke stor ut, og de legger heller ikke merke til vektøkningen. Den har liksom lagt seg som et belte rundt midjen. Har fått ordentlige love-handles og utstående mage 😥 Har ikke noe annet valg enn å kjøpe meg større bukser... Skjønner bare ikke hvorfor det plutselig har blitt sånn... Anonymkode: ab530...14a Skjer her også. Har pågått et år. Jeg sprenges ut som ei jævla feit ku. Ti kilo på et år uten å endre kost eller livsstil. Beveger meg MER enn før og spiser mindre. Utrolig kvalmt og frustrerende…Jeg har gått på hormoner i tre måneder og håper noe kan endre seg etterhvert Anonymkode: c41d9...1c6 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Spiser dere rett mat? Proteiner, fiber, vitaminer og skikkelig fett? Og løfter dere vekter? Prøv det og vekten går ned. Mindre sukker, brus, snop og take away. Anonymkode: 19bf4...305 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai Jeg spiser proteiner, fiber, frukt og grønt. I tillegg til at jeg trener utholdenhet som sykling, løping og gåing i kombinasjon med tung styrketrening nesten hver eneste dag. Kiloene renner likevel på, og det ser ikke ut som muskler for å si det sånn… Anonymkode: 95e72...aa1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai Har ikke gått opp i vekt nå /ennå, men kiloene jeg har har flyttet på seg. Det er som om fettet har runnet ned fra puppene til å lagt seg rundt magen. 😆 Det er ellers normalt å legge på seg under overgangsalderen, uansett om en spiser og trener som før. Forbrenningen går ned og en trenger omtrent 200kcal mindre om dagen. Samtidig så taper en muskelmasse med alderen, noe som også bidrar til mindre forbrenning. Dårlig søvn f.eks. på grunn av hetetokter kan også være avgjørende, og hormonendringene gjør at fettfordelingen i kroppen blir annerledes (mer mannlig). En kan også gå opp i vekt fordi en gir litt mer F@en i ting og spiser og gjør som en vil. Men det er ikke nødvendig håpløst. En kan ta hensyn til sin nedsatte forbrenning og spise litt mindre kalorier, som vedlikehold og ikke direkte slanking. En kan trene målbevisst for å holde på og eventuelt bygge muskelmasse, eller være litt mer aktiv i hverdagen. Å få orden på søvnen kan også hjelpe, både på de fysiske og mentale endringene som skjer. Dette ble litt "belærende", men jeg er midt oppi skiten selv, og driver og leser meg opp. 🧐 (på NHI) Anonymkode: b0df6...900 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke gått opp i vekt nå /ennå, men kiloene jeg har har flyttet på seg. Det er som om fettet har runnet ned fra puppene til å lagt seg rundt magen. 😆 Det er ellers normalt å legge på seg under overgangsalderen, uansett om en spiser og trener som før. Forbrenningen går ned og en trenger omtrent 200kcal mindre om dagen. Samtidig så taper en muskelmasse med alderen, noe som også bidrar til mindre forbrenning. Dårlig søvn f.eks. på grunn av hetetokter kan også være avgjørende, og hormonendringene gjør at fettfordelingen i kroppen blir annerledes (mer mannlig). En kan også gå opp i vekt fordi en gir litt mer F@en i ting og spiser og gjør som en vil. Men det er ikke nødvendig håpløst. En kan ta hensyn til sin nedsatte forbrenning og spise litt mindre kalorier, som vedlikehold og ikke direkte slanking. En kan trene målbevisst for å holde på og eventuelt bygge muskelmasse, eller være litt mer aktiv i hverdagen. Å få orden på søvnen kan også hjelpe, både på de fysiske og mentale endringene som skjer. Dette ble litt "belærende", men jeg er midt oppi skiten selv, og driver og leser meg opp. 🧐 (på NHI) Anonymkode: b0df6...900 Der er du inne på noe. Antagelig så har muskelmassen min og forbrenningen gått veldig ned de siste tre årene, og så spiser jeg like stor mengde som for tre år siden… bahaha!! Jeg er god og bevisst på kost, men skjønner ut i fra ditt innlegg at jeg antagelig må ned i mengde!!! Anonymkode: c41d9...1c6
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Spiser dere rett mat? Proteiner, fiber, vitaminer og skikkelig fett? Og løfter dere vekter? Prøv det og vekten går ned. Mindre sukker, brus, snop og take away. Anonymkode: 19bf4...305 Spiser sunt og veldig bra med proteiner. Men antagelig for mye selv om jeg ikke overspiser. Løfter ikke vekter, har ikke orket å trene de siste tre årene på grunn av ekstrem utmattelse og mange andre symptomer på overgangsalder. Jeg er som en geleklump i kroppen. Anonymkode: c41d9...1c6
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har vært i overgangsalderen noen år, og tar tilskudd. Plutselig har det skjedd noe med vekta, og buksene som jeg brukte i høst passer ikke lengre. Jeg får ikke kneppet igjen knappen/dratt opp glidelåsen! 😰 Ikke har jeg begynt spise dårligere, og ikke har jeg begynt bevege meg mindre. Ifølge andre, så ser jeg ikke stor ut, og de legger heller ikke merke til vektøkningen. Den har liksom lagt seg som et belte rundt midjen. Har fått ordentlige love-handles og utstående mage 😥 Har ikke noe annet valg enn å kjøpe meg større bukser... Skjønner bare ikke hvorfor det plutselig har blitt sånn... Anonymkode: ab530...14a Mulig du må justere dosen på tilskudd -ting endrer seg jo under tiden. Anonymkode: 15756...1c7
AnonymBruker Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai Ja, det du beskriver er den typiske endringen ved hormonendringene rundt overgangsalder. Dere som evnt tror at ren mat overstyrer biologien her tar helt feil. Anonymkode: be71b...b65
Stor pike Skrevet 13. mai #11 Skrevet 13. mai Jeg har gått noe opp, ja. Tar ikke tilskudd eller noe, men puppene har blitt digre og pølsa rundt magen har vokst. Gruer meg litt til bunaden...puppene så ut som de ville rømme i fjor, jeg har ingen grunn til å tro at det blir bedre i år 🫤 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #12 Skrevet 13. mai Skal dette bare fortsette da? Jeg fatter ikke hva jeg kan gjøre for å stoppe det! Er færre kalorier eneste vei? Anonymkode: c41d9...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #13 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal dette bare fortsette da? Jeg fatter ikke hva jeg kan gjøre for å stoppe det! Er færre kalorier eneste vei? Anonymkode: c41d9...1c6 Hvis kroppen er som gele bør du minst trene med egen kroppsvekt. Du vil ha mye igjen for det. Anonymkode: f5e7a...81e
AnonymBruker Skrevet 13. mai #14 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis kroppen er som gele bør du minst trene med egen kroppsvekt. Du vil ha mye igjen for det. Anonymkode: f5e7a...81e Takk! Jeg har litt mer energi nå enn da jeg begynte på hormoner, så det må jeg klare. Anonymkode: c41d9...1c6
AnonymBruker Skrevet 13. mai #15 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skal dette bare fortsette da? Jeg fatter ikke hva jeg kan gjøre for å stoppe det! Er færre kalorier eneste vei? Anonymkode: c41d9...1c6 Ville jo tatt den legetimen da. Hvis det skulle være stoffskiftet så vil medisiner kunne hjelpe. Men ja, greia er vel at vi skal spise mindre og mindre jo eldre vi blir... 😅 Enda en ting å glede seg til. Anonymkode: 81d20...11d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #16 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville jo tatt den legetimen da. Hvis det skulle være stoffskiftet så vil medisiner kunne hjelpe. Men ja, greia er vel at vi skal spise mindre og mindre jo eldre vi blir... 😅 Enda en ting å glede seg til. Anonymkode: 81d20...11d Bahahaha🤣🫶 Anonymkode: c41d9...1c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå