AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Jeg trenger litt jord fra skogen( 4 håndfuller) til å lage gjødsel som jeg tenger til kjøkkenhagen min. jorden under trærne og bladene er fulle av mikroorganismer som man kan lage gjødsel te av. Metoden jeg tenker å bruke heter jadam liquid fertiliser er det lov å plukke litt jord akkurat som det er lov å plukke blåbær? Anonymkode: afb0c...a7f
Mezzosoprena Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg trenger litt jord fra skogen( 4 håndfuller) til å lage gjødsel som jeg tenger til kjøkkenhagen min. jorden under trærne og bladene er fulle av mikroorganismer som man kan lage gjødsel te av. Metoden jeg tenker å bruke heter jadam liquid fertiliser er det lov å plukke litt jord akkurat som det er lov å plukke blåbær? Anonymkode: afb0c...a7f Hvis jeg hadde trengt 4 håndfuller med jord, så hadde jeg nok tenkt lite på om det var lov eller ikke 😉 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Fire never jord kan du nok plukke ja. Vet ikke om det går under mineraler, men man har lov å ta med litt til eget bruk. Anonymkode: d7c2a...9ad 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Kan ikke i min villeste fantasi tro at noen henger seg opp i dette. Hilsen skogeier Anonymkode: 6f259...792 5 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai Jeg tenker at alt du klarer å bære i hendene kan du ta med deg fra skogen. Hilsen skogeier. Anonymkode: 61052...615 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Nei, det er nok egentlig ikke lov (sopp og bær kan du plukke, men ikke kvister. egentlig) . Men om du oppfører deg fint, og gjør det på en nennsom måte vil kun de aller mest kranglete henge seg opp i det. Gå en plass litt utenfor stien og ta det du trenger med minst mulig spor Anonymkode: af4b2...22e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, det er nok egentlig ikke lov (sopp og bær kan du plukke, men ikke kvister. egentlig) . Men om du oppfører deg fint, og gjør det på en nennsom måte vil kun de aller mest kranglete henge seg opp i det. Gå en plass litt utenfor stien og ta det du trenger med minst mulig spor Anonymkode: af4b2...22e Jeg vet ikke om noen eier skogen bak der jeg bor. Den blir ikke brukt engang. Er det ikke kommunen som eier skogene som ikke er privat Anonymkode: afb0c...a7f
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trenger litt jord fra skogen( 4 håndfuller) til å lage gjødsel som jeg tenger til kjøkkenhagen min. jorden under trærne og bladene er fulle av mikroorganismer som man kan lage gjødsel te av. Metoden jeg tenker å bruke heter jadam liquid fertiliser er det lov å plukke litt jord akkurat som det er lov å plukke blåbær? Anonymkode: afb0c...a7f 4 never går nok helt fint. Jeg hadde hvertfall ikke brydd meg, eller oppdaget det for den saks skyld 😊 Anonymkode: 14c6f...3ad 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai Sporløs ferdsel og liten mengde så går det vel. Dvs ingen skal se at det har blitt gravd,du må ha løv og gress oppå så det ikke er spor etter deg. Når det er sagt så vet jeg folk som har blitt bøtelagt for å ta med seg mose. Anonymkode: 4ca46...169
AnonymBruker Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai Hvem skal ta deg på det? 😅 Anonymkode: 7ab08...1b5 1
Valeriouz Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): er det lov å plukke litt jord akkurat som det er lov å plukke blåbær? Anonymkode: afb0c...a7f Nei det er forbudt- (jfr: Jordplukke-loven av 1925) Endret 12. mai av Valeriouz 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #14 Skrevet 12. mai Honey Dew skrev (4 timer siden): Spør grunneier. Har lite for seg her. Anonymkode: bcdc6...acb
Mezzosoprena Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai Valeriouz skrev (2 timer siden): Nei det er forbudt- (jfr: Jordplukke-loven av 1925) Jeg regner med at du tuller, ref. henvisningen din til en tullelov, men det er faktisk ikke lov 🤣
what_no2000 Skrevet 12. mai #16 Skrevet 12. mai (endret) Frilufsloven § 5 gir deg lov til å ta med blant annet planter men nevner ikke jord spesielt. Slik jeg tolker straffeloven § 323 er det uansett ikke straffbart så lenge det er av liten verdi. Straffeloven sier følgende: Sitat § 323. Mindre tyveri Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det. Tilegnelse av naturprodukter, herunder stein, kvister, vekster mv., av liten eller ingen økonomisk verdi under utøvelse av lovlig allemannsrett, straffes likevel ikke. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/ for hele Straffeloven. Friluftsloven sier følgende: Sitat § 5. (Almenhetens høstingsrett) Under ferdsel i utmark kan allmennheten høste ville nøtter som skal spises på stedet og plukke og ta med seg ville blomster, planter, bær og vill sopp, samt røtter av ville urter, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. For multer på multebærland i Nordland, Troms og Finnmark gjelder første ledd bare når eier eller bruker ikke har nedlagt uttrykkelig forbud mot plukking. Uavhengig av et slikt uttrykkelig forbud kan allmennheten alltid plukke multer som spises på stedet. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16 for hele Friluftsloven. Endret 13. mai av what_no2000
Brunello Skrevet 12. mai #17 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker at alt du klarer å bære i hendene kan du ta med deg fra skogen. Hilsen skogeier. Anonymkode: 61052...615 Fint om du oppgir hvor skogen din er, så reiser jeg dit i desember og bærer ut en gran i passe størrelse😀 3
Brunello Skrevet 12. mai #18 Skrevet 12. mai what_no2000 skrev (7 minutter siden): Frilufsloven § 5 gir deg lov til å ta med blant annet planter men nevner ikke jord spesielt. Slik jeg tolker straffeloven § 323 er det uansett ikke straffbart så lengde det er av liten verdi. Straffeloven sier følgende: Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/ for hele Straffeloven. Friluftsloven sier følgende: Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16 for hele Friluftsloven. Og hadde det vært straffbart, ville nok henleggelsen av forholdet tatt ganske kort tid. 1
Hensatt Skrevet 12. mai #19 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker at alt du klarer å bære i hendene kan du ta med deg fra skogen. Hilsen skogeier. Anonymkode: 61052...615 Tullprat. Løsmasser er grunneiers eiendom. Ikke oppfordre folk til å ta alt de klarer å bære!
Brunello Skrevet 12. mai #20 Skrevet 12. mai Spørsmålet høres kanskje litt dumt ut, men det er faktisk flere steder i verden man får bøter på flere titusener om man tar med sand og små steiner fra strendene. Skal riktignok være der det er sårbar natur, men gjelder flere kjente turistmål. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå