Gå til innhold

Mannen og jeg er uenige om sår stell på barn, hvordan løse dette??

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi har en unge som nylig har begynt i barnehagen og stadig vekk har fall. Ikke noe alvorlig, mer skrubbsår på knær osv. mannen min skal alltid smøre vaselin på skrubbsår/sår. Han sier det lager en beskyttende barriære. Jeg er uenig og har vist han Google søk med «vaselin på sår». Han er fortsatt uenig. Det blir en unødvendig kamp hver gang vi ser noe sår, hvor jeg skynder meg å sette på plaster, eller å ta på ungen en joggebukse. Han tar av plaster og smører på vaselin om han ser plaster. Jeg syntes det er veldig irriterende. Han smører på vaselin hver dag til det er grodd, og det har ikke blitt infeksjon enda, som er argumentet hans i at hans metode fungerer. Jeg har tatt det opp med lege, og fått bekreftet det at vaselin er unødvendig og skrubbsår heller må få lufttørke. Men han er ikke interessert i å høre på dette, eller ei bli med til lege. 

Hvordan løse dette?

Anonymkode: 65cda...fde

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig noe å lage konflikt om? Hvis vaselin ikke skader spiller det vel ingen rolle? 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skader det? Aldri hørt dette med vaselin, men hvis det ikke gjør ting verre og dette tydelig er viktig for din mann så ville jeg latt det gå. Velg dine kamper. 

Anonymkode: 2d42d...8bb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan smøre på pyriseptsalve for å hindre infeksjon i såret, men aldri hørt om vaselin. Pyrisept er jo betennelsesdempende på lik linje med Klorhexidin.

Enig at det er rart at han faktisk tar av plasteret for å ha på vaselin, men det er ikke skadelig å bruke det. Det kan jo hindre ting å gå inn i såret. 

Anonymkode: e19da...230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sår eller brannskader: Vaselin kan hindre sårheling og øke risikoen for infeksjon ved å lage en barriere som forhindrer lufttilgang til såret. Det bør ikke brukes over tid på åpne sår. Det kan holde på varmen ved brannskader og derfor gjøre disse

Dersom såret er godt renset, kan du gjerne smøre på vaselin før du tar på et rent plaster. Vaselinen vil lage en beskyttende hinne over såret, og hindre at plasteret setter seg fast.

Dersom såret er godt renset, kan du gjerne smøre på vaselin før du tar på et rent plaster. Vaselinen vil lage en beskyttende hinne over såret, og hindre at plasteret setter seg fast. Det er imidlertid sånn at vaselin også kan forhindre at sår gror, så du må passe på å skifte på det hver dag, eller oftere om det blir bløtt eller skittent. Følg godt med på det, og ta kontakt med lege om det blir verre eller ikke vil gro.

Håper dette var oppklarende!

Vennlig hilsen helsesykepleier, Ung

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rens det med rent  vann eller pyrisept, putt på plaster. 

Kanskje han har en greie fra sin barndom om at vaselin var det han fikk 🙃

Barn elsker som oftest plaster, og det lindrer sår og smerter som oftest alltid 😃

Anonymkode: 3b506...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke noe alvorlig, mer skrubbsår på knær osv.

jeg skynder meg å sette på plaster, eller å ta på ungen en joggebukse.

Jeg har tatt det opp med lege, og fått bekreftet det at vaselin er unødvendig og skrubbsår heller må få lufttørke.

Du gjør jo ikke det legen sier du heller. Et lute skrubbsår trenger hverken plaster, en joggebukse eller vaselin. Kroppen fikser det fint selv. Bare se til at det er rent, og gjør som legen sier: la det lufttørke.

Anonymkode: fd830...208

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har en unge som nylig har begynt i barnehagen og stadig vekk har fall. Ikke noe alvorlig, mer skrubbsår på knær osv. mannen min skal alltid smøre vaselin på skrubbsår/sår. Han sier det lager en beskyttende barriære. Jeg er uenig og har vist han Google søk med «vaselin på sår». Han er fortsatt uenig. Det blir en unødvendig kamp hver gang vi ser noe sår, hvor jeg skynder meg å sette på plaster, eller å ta på ungen en joggebukse. Han tar av plaster og smører på vaselin om han ser plaster. Jeg syntes det er veldig irriterende. Han smører på vaselin hver dag til det er grodd, og det har ikke blitt infeksjon enda, som er argumentet hans i at hans metode fungerer. Jeg har tatt det opp med lege, og fått bekreftet det at vaselin er unødvendig og skrubbsår heller må få lufttørke. Men han er ikke interessert i å høre på dette, eller ei bli med til lege. 

Hvordan løse dette?

Vaselin hører ikke lengre hjemme i sårstell. Det er ut. For flere tiår siden. 
Man plastret helle rikke alt, da risikerer man allergi mot limet i plasteret. 
Det siste nye er å skylle med en sprut Lactasyd såpe, da denne er både antibakteriell og sur, som gir dårlig grobunn for bakterier og sopp. 
Ved å bruke vaselin så «limer» man inn bakterier og smuss og såret får ikke puste. Hjelper det ikke å snakke til denne gammeldagse mannen din på minst 80. År, så får du sende spørsmålet til fastlegen på en edialog eller snakke med helsestasjonen. 

Anonymkode: 433f1...396

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (4 minutter siden):

Sår eller brannskader: Vaselin kan hindre sårheling og øke risikoen for infeksjon ved å lage en barriere som forhindrer lufttilgang til såret. Det bør ikke brukes over tid på åpne sår. Det kan holde på varmen ved brannskader og derfor gjøre disse

Dersom såret er godt renset, kan du gjerne smøre på vaselin før du tar på et rent plaster. Vaselinen vil lage en beskyttende hinne over såret, og hindre at plasteret setter seg fast.

Dersom såret er godt renset, kan du gjerne smøre på vaselin før du tar på et rent plaster. Vaselinen vil lage en beskyttende hinne over såret, og hindre at plasteret setter seg fast. Det er imidlertid sånn at vaselin også kan forhindre at sår gror, så du må passe på å skifte på det hver dag, eller oftere om det blir bløtt eller skittent. Følg godt med på det, og ta kontakt med lege om det blir verre eller ikke vil gro.

Håper dette var oppklarende!

Vennlig hilsen helsesykepleier, Ung

Denne er utgått på dato. Og her gjelder det vel helle rikke barnehagebarn? 

Jeg regner med at ts sin gammelmodige mann skakker om gul vaselin? 
Hvit vaselin er vanlig og anbefalt av brannskadeavdelingen på HUS, til behandling av brannskader i rolig fase. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne menn og slik mamma gjorde da de var små, altså.... 😂 Av all idioti jeg har brukt mest tid på å krangle om i eget ekteskap. 

"Hvorfor vasker du hendene med kaldt vann!!!!!". Jeg "jeg vil ikke at de skal bli tørre". Mannen (høyere utdannet)  "men du må bli kvitt bakterier". Jeg "i så tilfelle må du holde hendene dine i 100 grader kokende vann et minutts tid" (stille... da trodde jeg at det gikk inn) "Men mamma sier at..." 

Anonymkode: 53f9a...e17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne er utgått på dato. Og her gjelder det vel helle rikke barnehagebarn? 

Jeg regner med at ts sin gammelmodige mann skakker om gul vaselin? 
Hvit vaselin er vanlig og anbefalt av brannskadeavdelingen på HUS, til behandling av brannskader i rolig fase. 

Ja men som det står.. ikke på åpen sår..men lukket sår.

Så om han tar på vaselin på sår som har grodd er det ikke farlig. Men om han smører på åpne sår av er det ikke bra

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan løse dette?

Trenger bare plaster om det blør, ellers gror det best i lufta. Har ikke de i bhg satt på plaster så trenger ikke dere heller. 

Anonymkode: 8549c...539

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på google. 

Anonymkode: 6f064...109

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Voksne menn og slik mamma gjorde da de var små, altså.... 😂 Av all idioti jeg har brukt mest tid på å krangle om i eget ekteskap. 

"Hvorfor vasker du hendene med kaldt vann!!!!!". Jeg "jeg vil ikke at de skal bli tørre". Mannen (høyere utdannet)  "men du må bli kvitt bakterier". Jeg "i så tilfelle må du holde hendene dine i 100 grader kokende vann et minutts tid" (stille... da trodde jeg at det gikk inn) "Men mamma sier at..." 

Det er såpen som fjerner bakteriene, men lunkent til varmt vann er jo behageligere enn iiiskaldt… 

men ja - er mange gamle myter som går enda. Som feks at man blir syk av å fryse ;) 

Anonymkode: ac505...705

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er såpen som fjerner bakteriene, men lunkent til varmt vann er jo behageligere enn iiiskaldt… 

men ja - er mange gamle myter som går enda. Som feks at man blir syk av å fryse ;) 

Jepp. Såpe og friksjon, og varighet. Jeg har svak lunk, det fungerer best med mine hender. Tror både varmt og iskald gjør mer skade enn nytte. 

Og JA. Ikke bare å fryse. Men å gå ut med vått hår (det er 25 grader ute!!!), eller gå barbeint.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp. Såpe og friksjon, og varighet. Jeg har svak lunk, det fungerer best med mine hender. Tror både varmt og iskald gjør mer skade enn nytte. 

Og JA. Ikke bare å fryse. Men å gå ut med vått hår (det er 25 grader ute!!!), eller gå barbeint.. 

Babyer uten sokker - min mormors store skrekk! "Mormor, det er 25 grader, vi er på stranden…." 😂😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg kan velge mine kamper, men jeg syntes det er unødvendig å ta risken. Dessuten, han renser ingen av sårene. Han har en vaselin boks han alltid har i lomma, som han stadig han fingrene i. Han tar det på sår på ungen før han selv vasker hender, så null forståelse for hvordan bakterier fungerer… jeg har prøvet forklare, men bakterier han ikke ser eksisterer ikke. Jeg syntes sår skal få være i fred, ikke drive å ta på de med skitne hender og smøre på fuktige ting, hver dag

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda jeg kan velge mine kamper, men jeg syntes det er unødvendig å ta risken. Dessuten, han renser ingen av sårene. Han har en vaselin boks han alltid har i lomma, som han stadig han fingrene i. Han tar det på sår på ungen før han selv vasker hender, så null forståelse for hvordan bakterier fungerer… jeg har prøvet forklare, men bakterier han ikke ser eksisterer ikke. Jeg syntes sår skal få være i fred, ikke drive å ta på de med skitne hender og smøre på fuktige ting, hver dag

ts

Du får hilse mannen din fra meg og si takk for koronapandemien! 

lærte han ingenting av den eller??? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skylles det med vann og null plaster.  Plaster hvis det blør.

Aldri gjort noe annet. Jeg er vokst opp med grønnsåpe, honning, saltvann, sesamolje som vidunderkurer på alt fra inngrodde negler til betente sår.

Samboeren min var altid skeptisk til han så at det fungerte 😅 

La nå mannen styre på. Men la nå sår bare være i fred.

Anonymkode: baa52...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...