AnonymBruker Skrevet 12. mai #21 Del Skrevet 12. mai Jeg er for tiden i arbeidsutprøving gjennom NAV, og fikk hjelp av en konsulent til å finne en bransje som kunne være riktig for meg. Konsulenten søkte mye rundt og fikk tak i diverse folk som jobbet i bransjen, og samtlige svarte "vi leier inn utenlandske arbeidstakere, så er ikke aktuelt med folk i arbeidsutprøving". Samtlige stusset også over hvorfor en nordmann ville ha en slik jobb. Så sånn har det blitt. Disse jobbene som "ingen vil ha" blir outsourcet til utenlandske sesongarbeidere. Anonymkode: abcd4...300 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #22 Del Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): En CV/søknad med skrivefeil eller dårlig språk havner lett i søpla. Det forteller ofte en potensiell arbeidsgiver hvor lite arbeid man har lagt ned i søknaden for å få den jobben de tilbyr. Ikke mange ønsker arbeidstakere som ikke legger ned innsats i jobben de skal få og deretter utføre. Anonymkode: 98c3c...9f4 Det viser uansett at dette ikke er jobber "ingen vil ha". Om ts var den eneste som søkte og de var desperate etter arbeidskraft ville de i det minste ha tatt kontakt og snakket med henne. Skrivefeil eller ikke. Anonymkode: 3a2b1...3a9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #23 Del Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Oss som har dysleksi bruker jo mere krefter på å skrive enn vanlige folk, så med den logikken burde vi jo hatt alle jobba. Men sånn er det ikke. Presantasjon er alfa og omega, også i jobba ingen liksom vil ha...... Anonymkode: 4e33b...b33 Arbeidsgiver vet ikke om du har dysleksi eller bare er lat/dum. Anonymkode: 13383...b86 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #24 Del Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Arbeidsgiver vet ikke om du har dysleksi eller bare er lat/dum. Anonymkode: 13383...b86 Nei men hvis "ingen" vil ha jobba dems koster det jo ikke så mye å be han ene søkeren inn på samtale og ta det derfra? Samtale er forpliktningsløst i dette landet. Anonymkode: 4e33b...b33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #25 Del Skrevet 12. mai I distriktet jeg kommer fra er det ofte ledige stillinger som BPA. Akkurat nå finner jeg bare en stillingsutlysning som tilkallingsassistent, men det er jevnlige utlysninger. Tipper man uansett kan jobbe tilnærmet fullt selv om det ikke er fast stilling. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/9a7aea05-f5d8-48af-afd1-dae81bfad4b5 Hvis du vil ha en konkret stillingsutlysning som har ligget ute lenge, så har du f.eks. denne: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a18267a4-b3d8-4368-8a31-2a594a36835c Har også sett en ledig stilling for et års vikariat på en lokalbutikk i distriktet, annonsert på facebook. Dessverre er ikke denne lagt ut på arbeidsplassen eller finn.no. Ellers er det jevnlig behov for tilkallingsvikarer innen både barnehage, skole og helse, men disse blir sjelden lyst ut. Av stillinger hvor det kreves fagbrev, har det de siste årene vært en del innen elektro, bygg og mekaniske fag. Hva behovet er andre steder, har jeg ikke oversikt over. Anonymkode: 3650e...ca3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 13. mai #26 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): I distriktet jeg kommer fra er det ofte ledige stillinger som BPA. Akkurat nå finner jeg bare en stillingsutlysning som tilkallingsassistent, men det er jevnlige utlysninger. Tipper man uansett kan jobbe tilnærmet fullt selv om det ikke er fast stilling. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/9a7aea05-f5d8-48af-afd1-dae81bfad4b5 Hvis du vil ha en konkret stillingsutlysning som har ligget ute lenge, så har du f.eks. denne: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a18267a4-b3d8-4368-8a31-2a594a36835c Har også sett en ledig stilling for et års vikariat på en lokalbutikk i distriktet, annonsert på facebook. Dessverre er ikke denne lagt ut på arbeidsplassen eller finn.no. Ellers er det jevnlig behov for tilkallingsvikarer innen både barnehage, skole og helse, men disse blir sjelden lyst ut. Av stillinger hvor det kreves fagbrev, har det de siste årene vært en del innen elektro, bygg og mekaniske fag. Hva behovet er andre steder, har jeg ikke oversikt over. Anonymkode: 3650e...ca3 Problemet er jo ikke at ingen vil ha en slik jobb, men heller beliggenheten. Det er ganske langt å flytte til Inndyr fra f.eks Oslo. Ett års vikariat i en butikk er heller ikke nok for å få folk til å flytte land ig strand rundt. Det ble hevdet i en annen tråd at markedet flyter over av jobber som nordmenn føler seg «for gode» for, og at de heller går arbeidsledige enn å søke på dem. Jeg tror ikke det er tilfelle. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #27 Del Skrevet 13. mai «Ingen» vil jobbe på sykehjem eller vaske doer, eller jobbe som dotømmer på campingplass. Anonymkode: ea629...2c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #28 Del Skrevet 13. mai Det er bare propagande. Finnes svært få jobber som ingen vil ha. Og "vaske" på campingplasser - hvor mange campingplasser eller hoteller finnes igjen på bøgda? Anonymkode: 73255...ec3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #29 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi hører snakk om det hele tiden, men når jeg ser på finn, så er det jammen ikke mange av dem. Anonymkode: 6b83e...b8b Dette. Og da snakker jeg ikke om deltidsjobber, som ingen voksne mennesker/familier kan leve på. Ikke her jeg bor. Anonymkode: b3e70...73d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #30 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fordi det ikke alltid er snakk om faste jobber. Send kommunen en epost og tilby deg å være ringevikar på sykehjem, barnehage, skole, boliger for PU og lignende, og så får du nesten garantert vikartimer tilsvarende 200% jobb om du ønsker det. Det er hvertfall min erfaring. Tjener 750 000 på ufaglærtlønn med lav ansiennitet, fordi jeg tar alt av helligdager, helg, kvelder og gjerne jobber overtid. Går du natt kan du tjene enda mer. Anonymkode: e9ee8...c7d Men som ringevikar får du ikke billån, huslån osv, for eksempel. Og plutselig kutter de i antall vakter grunnet innsparinger. Blir det nedskjæringer, så er det ringevikarene som ryker først. Fryktelig usikker jobb. Anonymkode: b3e70...73d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #31 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Måten du skriver på forteller noe om deg. Man kan få inntrykk av at en person er reflektert, smart, intellektuell eller mindre smart, uten evne til å reflektere etc. Anonymkode: 12915...2e6 Ikke over skrivefeil, da må man se om vedkommende reflekterer i tankene dem deler. Det gjør jo ts. Anonymkode: 9e77a...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #32 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): I distriktet jeg kommer fra er det ofte ledige stillinger som BPA. Akkurat nå finner jeg bare en stillingsutlysning som tilkallingsassistent, men det er jevnlige utlysninger. Tipper man uansett kan jobbe tilnærmet fullt selv om det ikke er fast stilling. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/9a7aea05-f5d8-48af-afd1-dae81bfad4b5 Hvis du vil ha en konkret stillingsutlysning som har ligget ute lenge, så har du f.eks. denne: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/a18267a4-b3d8-4368-8a31-2a594a36835c Har også sett en ledig stilling for et års vikariat på en lokalbutikk i distriktet, annonsert på facebook. Dessverre er ikke denne lagt ut på arbeidsplassen eller finn.no. Ellers er det jevnlig behov for tilkallingsvikarer innen både barnehage, skole og helse, men disse blir sjelden lyst ut. Av stillinger hvor det kreves fagbrev, har det de siste årene vært en del innen elektro, bygg og mekaniske fag. Hva behovet er andre steder, har jeg ikke oversikt over. Anonymkode: 3650e...ca3 Alle disse jobbene er jo i Nordland! (eller Finnamark), ingen vil bo dær for det er kjipe vintre, ekstremt dårlig med infrastruktur og genrelt trasig. Tromsø har i det minste kultur. Anonymkode: 3b07c...428 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #33 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Arbeidsgiver vet ikke om du har dysleksi eller bare er lat/dum. Anonymkode: 13383...b86 Men det er jobber det ikke skader å være verken dum eller lat. Så det gir ikke mening. Noen ganger er det perfekt person til jobben. Anonymkode: 9e77a...051 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #34 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Oss som har dysleksi bruker jo mere krefter på å skrive enn vanlige folk, så med den logikken burde vi jo hatt alle jobba. Men sånn er det ikke. Presantasjon er alfa og omega, også i jobba ingen liksom vil ha...... Anonymkode: 4e33b...b33 Da får man noen til å lese søknaden og rette feil før man sender den. Anonymkode: 12915...2e6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #35 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da får man noen til å lese søknaden og rette feil før man sender den. Anonymkode: 12915...2e6 Eller får ChatGPT til å ordne skrivefeil. Anonymkode: 74da0...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #36 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 16.52): Oss som har dysleksi bruker jo mere krefter på å skrive enn vanlige folk, så med den logikken burde vi jo hatt alle jobba. Men sånn er det ikke. Presantasjon er alfa og omega, også i jobba ingen liksom vil ha...... Anonymkode: 4e33b...b33 Det er kjedelig å ha skrivevansker, men vi har da veldig lett tilgjengelige verktøy som vil hjelpe ifm. en jobbsøknad. Dette tror og håper jeg mange kurs nevner. Skriv eller lim teksten inn i Word eller tilsvarende verktøy - som også finnes gratis - og se rådene og markeringene fra programmet. Presentasjon er viktig, førsteinntrykket skapes fra første sekund, som ofte da er en søknad. Anonymkode: 195ed...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #37 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): ingen vil bo dær Sist jeg sjekket bodde det en del i nord. Faktisk en del hundretusen. Jeg vil anta at en del også der har jobber som "ingen vil ha". Anonymkode: 195ed...a0c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 13. mai #38 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): «Ingen» vil jobbe på sykehjem eller vaske doer, eller jobbe som dotømmer på campingplass. Anonymkode: ea629...2c0 eeeh det er da ekstremt mange som jobber på sykehjem og vasker doer og du slipper å tømme dasser på campingplasser. De må vaskes ja, men kaggetømming gikk vel ut en gang på 1970 tallet Hadde jeg manglet jobb kunne jeg jobbet med det meste, måtte ikke likt det hele tiden. Det viktigste er å jobbe for å betale regningene sine. For å si det slik er det ekstremt mange jobber jeg kunne gjort med minimal opplæring, selvfølgelig utenom jobber med helt spesifikke krav til dette som fagbrev. Når jeg tenker meg om kunne jeg tatt disse også Og fått andre til å godkjenne det om det stod på det. Har jobbet hele livet og skal gjøre det til jeg fyller 65 år. Da trekker jeg meg tilbake og skal gjøre akkurat det jeg vil de siste årene før jeg går ut av tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #39 Del Skrevet 13. mai veeeel, på finn er et pr i dag nesten 40 000 ledige jobber ute.. og på NAV er det over 37 000.. Anonymkode: ceebb...4b4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #40 Del Skrevet 13. mai Portia Catonis skrev (4 timer siden): Problemet er jo ikke at ingen vil ha en slik jobb, men heller beliggenheten. Det er ganske langt å flytte til Inndyr fra f.eks Oslo. Ett års vikariat i en butikk er heller ikke nok for å få folk til å flytte land ig strand rundt. Det ble hevdet i en annen tråd at markedet flyter over av jobber som nordmenn føler seg «for gode» for, og at de heller går arbeidsledige enn å søke på dem. Jeg tror ikke det er tilfelle. Men da er ikke problemet at jobbene ikke finnes, da er problemet den geografiske mobiliteten til arbeidssøkerne. Ja, det er et stykke å flytte fra Oslo til Inndyr, men hvis det er det som skal for å få seg jobb, så kan det være verdt det. Hvis man er arbeidsledig kan absolutt et års vikariat i en butikk være det som hjelper deg videre (og den stillingen jeg faktisk lenket til var jo i tillegg fast). Min første "voksenjobb" etter endt utdannelse var for øvrig et kortvarig vikariat (langt mindre enn ett år) i en skikkelig avkrok (langt mer usentralt enn Inndyr). Det førte til fast jobb, som igjen gjorde at jeg på sikt fikk jobb der jeg faktisk ønsket å bo. Er man lite attraktiv på arbeidsmarkedet må man faktisk regne med at man kan være nødt til å flytte land og strand. AnonymBruker skrev (1 time siden): Men som ringevikar får du ikke billån, huslån osv, for eksempel. Og plutselig kutter de i antall vakter grunnet innsparinger. Blir det nedskjæringer, så er det ringevikarene som ryker først. Fryktelig usikker jobb. Anonymkode: b3e70...73d Ringevikar er absolutt usikkert, men det er en fin måte å starte på hvis man er nyutdannet eller har lite arbeidserfaring. Det kan fort bli fast jobb av et vikariat. Er vel bedre å være ringevikar enn å ikke ha jobb. AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle disse jobbene er jo i Nordland! (eller Finnamark), ingen vil bo dær for det er kjipe vintre, ekstremt dårlig med infrastruktur og genrelt trasig. Tromsø har i det minste kultur. Anonymkode: 3b07c...428 Alle disse jobbene er i Nordland ja. Ikke Finnmark. Det er ganske langt mellom Helgelandskysten i Nordland og Finnmark. Det er kortere avstander mellom Oslo og hjemkommunen min i Nordland enn avstanden mellom Vadsø (fylkeshovedstaden i Finnmark) og hjemkommunen min. Du kan godt få lov til å mene at det er "generelt trasig" i Nordland, men jeg kjenner meg ikke igjen at det er kjipe vintere eller ekstremt dårlig med infrastruktur i min hjemkommune. Det bor til og med ganske mye folk der. Anonymkode: 3650e...ca3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå