Gå til innhold

Hvordan gå ned i vekt når en hater seg selv?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hater alt med meg selv, ansikt, kropp, personlighet. Trøstespiser fordi jeg er så tjukk og fæl og stygg. Det er så tåpelig men jeg klarer ikke å la være. Kan være flink noen dager også saboterer jeg for meg selv. Er som at jeg vil ødelegge for meg selv, fordi jeg ikke fortjener å ha det bra. Noen råd? Noen med erfaring som har kommet ut av denne onde spiralen? 

Anonymkode: 3f52c...6cf

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes ikke en kosthold plan i verden som løser hatet du har mot deg selv. 

Du må snakke med helsepersonell. Psykolog for å jobbe med psyken og det ekstreme hatet du har til deg selv. 

Kanskje en ernæringsfysiolog etterhvert for å skjønne hva din kropp trenger.

Anonymkode: ed678...183

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd terapi tidligere, men har ikke motivasjon til det heller. Privat er for dyrt. Har vel egentlig bare gitt opp og trengte å få ut litt gørr. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har prøvd terapi tidligere, men har ikke motivasjon til det heller. Privat er for dyrt. Har vel egentlig bare gitt opp og trengte å få ut litt gørr. 

Nei, da får du bare fortsette å spise deg mer tjukk, da. 

Hva er det som gjør deg så spesiell og unik at du er en av de få mennesker i verden som ikke fortjener å gå ned i vekt? 

Anonymkode: 7b949...a76

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo den mest effektive måten 😎

Anonymkode: 6332b...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vil sikkert himle med øynene av rådet mitt, men det fungerte for meg! 

På speilet du har på badet, teip fast fine ting å si om deg selv, og til deg selv. Spiller ingen rolle om du tror på det eller mener det, teip det fast og si det høyt til deg selv hver dag, mens du ser på deg selv i speilet. Jeg vet det høres sinnssykt kleint ut, men om du gir det god nok tid, vil det gi effekt. F.eks. «Jeg er vakker, jeg er søt, jeg er intelligent, jeg er morsom, jeg er omsorgsfull, jeg er en god venn og kollega, jeg er talentfull, jeg har mye å by på, jeg er en god lytter» osv osv, du skjønner tegninga. Si det høyt til deg selv, hver morgen og kveld, og fortsett med det! Gå til speilet og si det hver gang du tenker negative tanker om deg selv, eller når du kjenner søtsuget. Etter noen uker vil du merke en positiv effekt, jeg kan garantere det. Også anbefaler jeg deg å trene! Finn en fysisk aktivitet du trives med, fysisk aktivitet hjelper på selvfølelsen. 

Anonymkode: fcb96...4ab

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, da får du bare fortsette å spise deg mer tjukk, da. 

Hva er det som gjør deg så spesiell og unik at du er en av de få mennesker i verden som ikke fortjener å gå ned i vekt? 

Anonymkode: 7b949...a76

Jeg føler ikke at jeg fortjener å ha det bra, ta vare på meg selv. Være snill med meg selv, eller ta imot hjelp fra andre. Føler meg som en byrde ved å eksistere. Derav problem med å ta imot hjelp fra lege/psykolog også

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd behandling mot overspisingslidelse? Kan høres ut som at det er det du har. Dette handler om noe dypere enn maten i seg selv.

Anonymkode: 96259...1f4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vil sikkert himle med øynene av rådet mitt, men det fungerte for meg! 

På speilet du har på badet, teip fast fine ting å si om deg selv, og til deg selv. Spiller ingen rolle om du tror på det eller mener det, teip det fast og si det høyt til deg selv hver dag, mens du ser på deg selv i speilet. Jeg vet det høres sinnssykt kleint ut, men om du gir det god nok tid, vil det gi effekt. F.eks. «Jeg er vakker, jeg er søt, jeg er intelligent, jeg er morsom, jeg er omsorgsfull, jeg er en god venn og kollega, jeg er talentfull, jeg har mye å by på, jeg er en god lytter» osv osv, du skjønner tegninga. Si det høyt til deg selv, hver morgen og kveld, og fortsett med det! Gå til speilet og si det hver gang du tenker negative tanker om deg selv, eller når du kjenner søtsuget. Etter noen uker vil du merke en positiv effekt, jeg kan garantere det. Også anbefaler jeg deg å trene! Finn en fysisk aktivitet du trives med, fysisk aktivitet hjelper på selvfølelsen. 

Takk for svar! Vet ikke hvorfor jeg begynner å gråte av å lese dette

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd behandling mot overspisingslidelse? Kan høres ut som at det er det du har. Dette handler om noe dypere enn maten i seg selv.

Anonymkode: 96259...1f4

Burde tatt tak i det ja. Er for flau over meg selv til å be om hjelp, og klarer ikke å stå i en terapisituasjon over lenger periode.. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Vet ikke hvorfor jeg begynner å gråte av å lese dette

Jeg har troa på deg! Dette klarer du 💪🏻 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hater alt med meg selv, ansikt, kropp, personlighet. Trøstespiser fordi jeg er så tjukk og fæl og stygg. Det er så tåpelig men jeg klarer ikke å la være. Kan være flink noen dager også saboterer jeg for meg selv. Er som at jeg vil ødelegge for meg selv, fordi jeg ikke fortjener å ha det bra. Noen råd? Noen med erfaring som har kommet ut av denne onde spiralen? 

Husk å gå ned i vekt er r. Livstil... ikke for å gå ned i vekt om noen mnd.

Du er ikke styggog tykk...du er et menneske med kropp. Du må begynne å være snill mot deg selv. 

Du kan forsatt spise godteri og kake .men bare i mengder. 

Dra til legen og få hjelp, du kan lide av depresjon. Du må iallefall ikke bruke mat som følelser..og jeg vet dette er vanskelig 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke flaut å slite psykisk. Du fortjener hjelp like mye som alle andre her i verden. :klem3:

Anonymkode: cf11e...b87

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Finnes det en annen form for hjelp du er interessert i? Kurs, coach, praktisk veiledning slik som f.eks Kaiehuset gjør, besøksvenn fra Frivilligsentral, en (hobby)klubb, noe aktivt/sport f.eks gågruppe/turvenner/noe annet?

Anonymkode: 8b132...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg føler ikke at jeg fortjener å ha det bra, ta vare på meg selv. Være snill med meg selv, eller ta imot hjelp fra andre. Føler meg som en byrde ved å eksistere. Derav problem med å ta imot hjelp fra lege/psykolog også

Hva er det som gjør at du ikke fortjener å ha det bra da? Du sier du misliker din egen personlighet, hva er det som er så ille med den? 

Anonymkode: ee888...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke heng deg sånn opp i kostholdet. Start først med å finne aktiviteter og en hverdag å trives i. For meg hjelper det å gå lange turer i naturen og ha et par faste aktiviteter i uken utenom jobb der jeg omgås andre mennesker og får utfordret min sterke sosiale angst. Jeg har ingen nære venner, men tvinger meg selv ut i aktiviteter.

Jeg har vært overvektig hele livet, men først nå har jeg funnet glede i trening og friluftsliv. 

Anonymkode: 4fb40...4e7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Finnes det en annen form for hjelp du er interessert i? Kurs, coach, praktisk veiledning slik som f.eks Kaiehuset gjør, besøksvenn fra Frivilligsentral, en (hobby)klubb, noe aktivt/sport f.eks gågruppe/turvenner/noe annet?

Anonymkode: 8b132...91c

Ja, alt det høres interessant ut absolutt! Noe som ikke involverer å grave i barndom og finne ut hvorfor jeg er som jeg er.. det har allerede blitt gjort

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det som gjør at du ikke fortjener å ha det bra da? Du sier du misliker din egen personlighet, hva er det som er så ille med den? 

Anonymkode: ee888...87b

De spørsmålene der får meg til å gråte masse. Er som å være tilbake i terapi. Tror ikke jeg skal utbrodere altfor mye her. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke heng deg sånn opp i kostholdet. Start først med å finne aktiviteter og en hverdag å trives i. For meg hjelper det å gå lange turer i naturen og ha et par faste aktiviteter i uken utenom jobb der jeg omgås andre mennesker og får utfordret min sterke sosiale angst. Jeg har ingen nære venner, men tvinger meg selv ut i aktiviteter.

Jeg har vært overvektig hele livet, men først nå har jeg funnet glede i trening og friluftsliv. 

Anonymkode: 4fb40...4e7

Så bra! Heier på deg. Håper jeg kan ende opp der selv snart. Få en ok jobb jeg kan utfordre meg i. Tørre å gå ut døra, og ikke være redd andres blikk og meninger. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du bør spørre deg selv om du dømmer andre like hardt som deg selv. Er du en dårligere person fordi du (etter din mening) ikke er vakker? 

Du sier du misliker din personlighet. Hva er feil med den? 

Hvorfor fortjener du ikke å ha det bra? Er det bare konvensjonelt vakre som fortjener dette? Når fortjener man å ha det bra? 

Tips:

Når du har vært flink noen dager og så selvsaboterer, er det lett å tro at alt er ødelagt. Men i stedet kan du tenke "i dag ramla jeg utpå og overspiste. Det er menneskelig. I morgen går jeg tilbake til å spise sunt". 

Gjør gradvise endringer. Fokusermer på mat som er bra å spise, enn mat som ikke er bra. 

Ha en juksedag der du kan spise det du har lyst på.

Finn ut hva som skjer når du føler på vonde følelser ivstedet for å spise dem. Det er uunngåelig å ha negative følelser. Vi må øve på å tåle dem. Og når du trenger trøst, finn ut hva du kan gjøre i stedet for å overspise:

- gå en tur

-rydd hjemme (funker for meg)

- ring noen du er glad i

-skriv dagbok om hvordan du har det. 

Du FORTJENER å ha det bra. 

Anonymkode: 65ed6...27d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...