AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Noen som kan konkret forklare forskjellen? (Og: Ikke blande inn introvert nå da, og ikke blande inn autisme). Anonymkode: a5f83...634
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai En forsiktig kollega sier minst mulig og holder seg i bakgrunnen for å ikke gi mat til konflikter i et allerede dårlig arbeidsmiljø. En innadvendt kollega sier minst mulig og holder seg unna på grunn av sjenanse og frykt. Anonymkode: 39c05...451 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Er det såpass svart hvitt? Stemmer det at sjenerte kan minne om Mr. Bean, ganske klossete bare at de prater lite? Eller er det en myte? Anonymkode: a5f83...634
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Det er nok ikke så sort/hvitt men dette er min erfaring. Ja, jeg ser for meg at sjenerte kan prate mye også av nervøsitet. Anonymkode: 39c05...451 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det såpass svart hvitt? Stemmer det at sjenerte kan minne om Mr. Bean, ganske klossete bare at de prater lite? Eller er det en myte? Anonymkode: a5f83...634 Er selv innadvendt/sjenert, og kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i Mr.Bean😄 Stor fan er jeg dog! Anonymkode: 832f2...88a 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai Hva er forskjellen på en sjenert kollega og en forsiktig kollega? Betyr forsiktig at man er redd for å prate?, redd for at alt man sier skaper konflikt? Får det skal jo litt til å lage bråk og konflikter. Eller er jeg helt på jordet? Anonymkode: a5f83...634
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Noen som kan konkret forklare forskjellen? (Og: Ikke blande inn introvert nå da, og ikke blande inn autisme). Anonymkode: a5f83...634 Dette er et merkelig spørsmål, formulert på en merkelig måte. Forskjellen iht. hvem? Alle har jo sin egen oppfatting av slike begreper. Dersom du lurer på ordbokdefinisjonen på de to ordene, er dette tilgjengelig på nettet. "Forsiktig" har en nedlatende tone i mitt hode, det er gjerne noe man sier om folk men mener er litt pysete av seg. Innadvendt er det man kalte introvert, før sistnevnte ble et kjent begrep. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det såpass svart hvitt? Stemmer det at sjenerte kan minne om Mr. Bean, ganske klossete bare at de prater lite? Eller er det en myte? Anonymkode: a5f83...634 Selvsagt er det ikke svart/hvitt. Og hva i alle dager har Mr.Bean med noe som helst å gjøre? Måten du formulerer deg på får det til å høres ut som om du har hatt ekstremt lite menneskelig kontakt i virkeligheten... Anonymkode: 2a345...551 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er et merkelig spørsmål, formulert på en merkelig måte. Forskjellen iht. hvem? Alle har jo sin egen oppfatting av slike begreper. Dersom du lurer på ordbokdefinisjonen på de to ordene, er dette tilgjengelig på nettet. "Forsiktig" har en nedlatende tone i mitt hode, det er gjerne noe man sier om folk men mener er litt pysete av seg. Innadvendt er det man kalte introvert, før sistnevnte ble et kjent begrep. Selvsagt er det ikke svart/hvitt. Og hva i alle dager har Mr.Bean med noe som helst å gjøre? Måten du formulerer deg på får det til å høres ut som om du har hatt ekstremt lite menneskelig kontakt i virkeligheten... Anonymkode: 2a345...551 Ja, da har jeg vel hadde lite menneskekontakt, jeg skal ikke nekte for det 😆 Spør bare for å lære. Spørsmålene er basert på mine personlige tolkninger. Anonymkode: a5f83...634
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): En innadvendt kollega sier minst mulig og holder seg unna på grunn av sjenanse og frykt. Anonymkode: 39c05...451 På ingen som helst måte. Jeg er innadvendt, men ikke pga frykt. Dessverre er det nok denne fordommen som fører til at mange skal prøve å "få oss ut av skallet" og endre personlighet. Et stort flertall av utadvendte ser ut til å tro at innadvendte ønsker å bli utadvendte. Det finnes sikkert noen som vil det, men tror de fleste av oss ønsker å være som vi er. Anonymkode: 7f68c...ff0 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Noen som kan konkret forklare forskjellen? (Og: Ikke blande inn introvert nå da, og ikke blande inn autisme). Anonymkode: a5f83...634 En forsiktig kollega er en som uavhengig av personlighet tilnærmer seg alt og alle med forsiktighet. En som oftest ikke tør å si noe før denne er helt trygg på situasjonen og at det denne ønsker å si er riktig. En forsiktig kollega unngår å si eller gjøre ting som kan skape konflikt. Og en forsiktig kollega vil som oftest ikke si "nei" eller si imot noen. Du kan kanskje bruke begrepet "utrygg" istedenfor "forsiktig". En innadvendt kollega er en som foretrekker å jobbe alene. Som ikke har behov for, eller ønsker å snakke hvis det ikke er nødvendig. Men en innadvendt kollega er normalt sett ikke redd for å si ifra eller si noe feil. Personen synes bare det er slitsomt/krevende å måtte ha kontakt med andre personer. Du kan si at dette er en person som har sitt fokus vendt innover, mot seg selv og sine arbeidsoppgaver. Men nå er jo begge disse beskrivelsene mine ytterpunkter av hva en forsiktig person, og en innadvendt person kan være. De færreste mennesker er bare EN egenskap. Og ofte kan de fleste klare å ta på seg en midlertidig maske og være noe de ikke er også. Anonymkode: b5359...3d2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #11 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En forsiktig kollega er en som uavhengig av personlighet tilnærmer seg alt og alle med forsiktighet. En som oftest ikke tør å si noe før denne er helt trygg på situasjonen og at det denne ønsker å si er riktig. En forsiktig kollega unngår å si eller gjøre ting som kan skape konflikt. Og en forsiktig kollega vil som oftest ikke si "nei" eller si imot noen. Du kan kanskje bruke begrepet "utrygg" istedenfor "forsiktig". En innadvendt kollega er en som foretrekker å jobbe alene. Som ikke har behov for, eller ønsker å snakke hvis det ikke er nødvendig. Men en innadvendt kollega er normalt sett ikke redd for å si ifra eller si noe feil. Personen synes bare det er slitsomt/krevende å måtte ha kontakt med andre personer. Du kan si at dette er en person som har sitt fokus vendt innover, mot seg selv og sine arbeidsoppgaver. Men nå er jo begge disse beskrivelsene mine ytterpunkter av hva en forsiktig person, og en innadvendt person kan være. De færreste mennesker er bare EN egenskap. Og ofte kan de fleste klare å ta på seg en midlertidig maske og være noe de ikke er også. Anonymkode: b5359...3d2 Takk for en god og grundig forklaring! Anonymkode: a5f83...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå