Gå til innhold

Beskyttet etternavn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om de som planlegger å gifte seg har barn, så kan du jo vurdere å melde til politiet at du er alvorlig bekymret fordi denne personen har begått vold mot både partner og dere andre i partners familie. Når det gjelder familievold vil ofte politiet selv anmelde.

(Og nei, du kan ikke nekte vedkommende å ta navnet når de gifter seg.)

Anonymkode: 411f9...82e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Litt avsporing: Vi har fra gammel tid tilbake tillatelse fra Kongen om å ta et etternavn. Plakat og greier! Pga noe kjøp av eiendom på bygda..

Anonymkode: 87d04...9f9

Ok. 🤷‍♀️

Anonymkode: c6fed...28c

Skrevet

Trenger ikke godkjennelse når man gifter seg med noen som har det. Jeg og mannen tok hverandres navn. Alle 4 etternavn er beskyttet, og ingen måtte godkjenne noe som helst.

Er nok ingenting du kan gjøre med det annet enn å råde ditt familiemedlem til å ikke gifte seg med noen som behandler dem dårlig. Det burde vel uansett være det som er fokuset ditt, ikke at vedkommende tar navnet deres?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 15.32):

Kan jeg nekte et familiemedlems kommende ektefelle å bytte etternavn ved giftemål? Etternavnet er beskyttet og det er bare vi som har dette navnet. Det er veldig spesielt og har stor betydning for meg da det ligger mye historie i navnet.

Denne kommende ektefellen er svært dårlig likt ettersom h*n har vært voldelig både mot partner og partners familie (altså oss). Så det er i utgangspunktet ikke noe gunstig situasjon, og særdeles ikke om h*n får etternavnet og de skiller seg senere. Da har vel h*n rett på å beholde navnet sitt? 

kan jeg nekte h*n å få mitt beskyttede etternavn, eller må jeg bare bite tennene sammen og godta at vi skal dele på det?

Anonymkode: 49d99...688

nei, dette kan du ikke bestemme.

Anonymkode: f8c8a...196

AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (På 12.5.2025 den 15.49):

Litt utenfor emnet, men lovgiver har glemt at det gjelder ved fødsel også?

Nei, for ved fødsel endres ikke navn. Men jeg fikk et beskyttet navn ved 12 år,  så i sitatet er feil

Anonymkode: 64bce...b56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...