AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Kan jeg nekte et familiemedlems kommende ektefelle å bytte etternavn ved giftemål? Etternavnet er beskyttet og det er bare vi som har dette navnet. Det er veldig spesielt og har stor betydning for meg da det ligger mye historie i navnet. Denne kommende ektefellen er svært dårlig likt ettersom h*n har vært voldelig både mot partner og partners familie (altså oss). Så det er i utgangspunktet ikke noe gunstig situasjon, og særdeles ikke om h*n får etternavnet og de skiller seg senere. Da har vel h*n rett på å beholde navnet sitt? kan jeg nekte h*n å få mitt beskyttede etternavn, eller må jeg bare bite tennene sammen og godta at vi skal dele på det? Anonymkode: 49d99...688
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg nekte et familiemedlems kommende ektefelle å bytte etternavn ved giftemål? Etternavnet er beskyttet og det er bare vi som har dette navnet. Det er veldig spesielt og har stor betydning for meg da det ligger mye historie i navnet. Denne kommende ektefellen er svært dårlig likt ettersom h*n har vært voldelig både mot partner og partners familie (altså oss). Så det er i utgangspunktet ikke noe gunstig situasjon, og særdeles ikke om h*n får etternavnet og de skiller seg senere. Da har vel h*n rett på å beholde navnet sitt? kan jeg nekte h*n å få mitt beskyttede etternavn, eller må jeg bare bite tennene sammen og godta at vi skal dele på det? Anonymkode: 49d99...688 Spørsmålet stiller du til folkeregisteret som er samlokalisert med Skatteetaten.no Jeg mener alle med unike etternavn må samtykke til at nye personer «slipper inn» i deres etternavn og får byttet til dette. Anonymkode: 3fbda...f46
Kullsyrevann Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Jeg trodde man fikk innpass så fort man ble gift, for da er man juridisk en del av familien? 8 3
Hololo Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Ved giftemål så har ny ektefelle rett på å ta etternavnet selv om det er beskyttett, 16 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai Har beskyttet etternavn. Og fikk beskjed en kunne gifte seg til det eller bli født til det. Så tror ikke du kan nekte ektefelle ta navnet Anonymkode: d4238...e2d 3 7
gulsol Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Man trenger bare tillatelse om man vil endre navnet utenom giftemål. Ved giftemål får man disponere navnet fritt fordi man gifter seg inn i familien. 3 4
Brunello Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai Hvorfor i all verden gifter noen seg med en som har vært voldelig mot seg selv og familien? 11
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai Sitat Om en person vil endre navn til et beskyttet etternavn utenfor giftemål, må hen innhente samtykke fra samtlige som har dette etternavnet. det korte svaret er nei det kan du ikke. Anonymkode: b3b44...116 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai Ektefeller har rett til å ta hverandres etternavn, så lenge etternavnet ikke ble anskaffet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19 Anonymkode: 674a8...85d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai Nei, du kan ikke nekte det. Ved ekteskap (og ved samboerskap av en viss varighet eller felles barn) kan man ta partners etternavn uavhengig av hvor mange eller få som heter det samme. Du kan se reglene her. Det er altså sånn at man ikke kan ta beskyttede etternavn uten alle med navnet sitt samtykke med mindre situasjonen oppfyller noen av vilkårene i denne bestemmelsen. Anonymkode: a74f8...193 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai Beskyttet etternavn er kun beskyttet mot at noen uten tilknytning til navnet kan ta det. Da må det søkes, og de må få tillatelse. Men man kan gifte seg med en som har navnet, og ta navnet når man er gift. Eller man kan bytte til navnet om en av foreldrene har navnet. Men om noen bare synes etternavnet er fint, og ikke har noen tilknytning, så trenger de å få tillatelse. Anonymkode: dcdc9...040 2 1
1365 Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): det korte svaret er nei det kan du ikke. Anonymkode: b3b44...116 Litt utenfor emnet, men lovgiver har glemt at det gjelder ved fødsel også?
Pakini Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai Min mann har beskyttet etternavn, jeg byttet til det før vi giftet oss, han måtte godkjenne at jeg sku få hete det. Barna førte vi opp med det etternavnet, og ble aldri noe godkjenning på de. 1
Uanonym bruker Skrevet 12. mai #14 Skrevet 12. mai Nei, det kan du ikke. Alle har rett til å ta ektefelles etternavn, uavhengig av hvor mange andre som heter det, og til å beholde navnet ved en eventuell skilsmisse. 1 1
Meowmere Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, du kan ikke nekte det. Ved ekteskap (og ved samboerskap av en viss varighet eller felles barn) kan man ta partners etternavn uavhengig av hvor mange eller få som heter det samme. Du kan se reglene her. Det er altså sånn at man ikke kan ta beskyttede etternavn uten alle med navnet sitt samtykke med mindre situasjonen oppfyller noen av vilkårene i denne bestemmelsen. Anonymkode: a74f8...193 Hadde tenkt å skrive noe av det samme angående samboerskap.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #16 Skrevet 14. mai Litt avsporing: Vi har fra gammel tid tilbake tillatelse fra Kongen om å ta et etternavn. Plakat og greier! Pga noe kjøp av eiendom på bygda.. Anonymkode: 87d04...9f9
AnonymBruker Skrevet 14. mai #17 Skrevet 14. mai Syns ikke etternavnet er problemet her, men at en voldelig person skal gifte seg med noen du er glad i. Anonymkode: 80791...ce9 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #18 Skrevet 14. mai Brunello skrev (På 12.5.2025 den 15.42): Hvorfor i all verden gifter noen seg med en som har vært voldelig mot seg selv og familien? Trolig er partner ekstremt underkuet og under den klassiske "ja men han er jo snill ellers". dette blir uansett avsporing. Anonymkode: 78384...f48
AnonymBruker Skrevet 14. mai #19 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns ikke etternavnet er problemet her, men at en voldelig person skal gifte seg med noen du er glad i. Anonymkode: 80791...ce9 Helt enig. Høres ut som om det er potensiell "tilsmussing" av etternavnet TS er mest redd for, og ikke familiemedlemmets ve og vel. Anonymkode: 153fb...87a 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #20 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 15.32): Kan jeg nekte et familiemedlems kommende ektefelle å bytte etternavn ved giftemål? Etternavnet er beskyttet og det er bare vi som har dette navnet. Det er veldig spesielt og har stor betydning for meg da det ligger mye historie i navnet. Anonymkode: 49d99...688 Så du ønsker at ingen i fremtiden skal få ta navnet? Heller ingen andre som giftes inn i slekten? Hva med dem som allerede er giftet inn i slekten og på den måten fått navnet? Må de bytte navn hvis de kommer på kant med deg? Anonymkode: b998f...4ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå