AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Finne det? Jeg vurderer litt kortere dager når vi blir tonarnsforeldre, lurer på hvordan det vil se ut om jeg går ned til 80%. Hvor mange timer tilsvarer det pr dag? Tjener 650.000 pr år, men man skatter vel mindre når man går ned i lønn. Anonymkode: b9e5d...926
Pommeline Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Finne det? Jeg vurderer litt kortere dager når vi blir tonarnsforeldre, lurer på hvordan det vil se ut om jeg går ned til 80%. Hvor mange timer tilsvarer det pr dag? Tjener 650.000 pr år, men man skatter vel mindre når man går ned i lønn. Anonymkode: b9e5d...926 Det finner du ut av ved å gange årslønna di med 0,8. Så går du inn på skatteetaten.no og endrer skattekortet ditt. 80% stilling tilsvarer en fridag i uka, eventuelt to halvdager. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Først må du sjekke om arbeidsgiver er villig til å gi deg redusert stilling. Om du ganger det du får utbetalt nå med 0,8 så får du en god pekepinn om du reduserer til 80% stilling (blir ikke helt rett, men godt nok til å gi deg en bra ide.) Prøv å lev på det i noen måneder og spar det overskytende, så ser du om du får det til å gå rundt i hverdagen. Anonymkode: e99c7...17d
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Letteste er å spørre ChatGBT. Anonymkode: 7e1af...061 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Finne det? Jeg vurderer litt kortere dager når vi blir tonarnsforeldre, lurer på hvordan det vil se ut om jeg går ned til 80%. Hvor mange timer tilsvarer det pr dag? Tjener 650.000 pr år, men man skatter vel mindre når man går ned i lønn. Anonymkode: b9e5d...926 Det lureste er å finne den nye bruttolønna di (dagens lønn x 0,8) og så legge inn tallene i skattekortet ditt og se hca som skjer der. Kalkulatoren du leter etter finnes på Skatteetaten.no med andre ord. Alt annet svar blir bare synsing… Anonymkode: 19b62...343
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Først må du sjekke om arbeidsgiver er villig til å gi deg redusert stilling. Om du ganger det du får utbetalt nå med 0,8 så får du en god pekepinn om du reduserer til 80% stilling (blir ikke helt rett, men godt nok til å gi deg en bra ide.) Prøv å lev på det i noen måneder og spar det overskytende, så ser du om du får det til å gå rundt i hverdagen. Anonymkode: e99c7...17d Det har man stort sett rett til så lenge man har små barn, med mindre det fører til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Anonymkode: 32908...397
AnonymBruker Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har man stort sett rett til så lenge man har små barn, med mindre det fører til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Anonymkode: 32908...397 Grovt regnet trekker du i fra 1 femtedel av hva du får utbetalt ved full jobb, da ser du hva det blir Anonymkode: 91513...30d
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Letteste er å spørre ChatGBT. Anonymkode: 7e1af...061 Jeg fraråder sterkt å bruke den til regneoperasjoner da den da alltid svarer skråsikkert, men svært ofte feil. Dagens KI er god til mye, men ikke til regning. Anonymkode: d22e8...8d9
AnonymBruker Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai Jeg har brukt dinlønn.no, ser ut til å fungere greit. Anonymkode: 2cb62...d8f
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har man stort sett rett til så lenge man har små barn, med mindre det fører til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Anonymkode: 32908...397 Ts vurderer kortere dager. Det skal mindre til før arbeidsgiver kan si at dette fører til vesentlig ulempe, enn hvis det hadde vært snakk om å ta bort en dag i uka evt to halve dager. Hvis ts har en stilling som krever tilstedeværelse i gitt tidsrom vil det være vanskelig å finne vikar som er villig til å jobbe 1,5 time hver dag. Det er større sjanse for å få inn vikar en dag eller to halve dager i uka. Anonymkode: 0a020...c3e
AnonymBruker Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai Det er ikke noe problem med jobben, de godtar det. Anonymkode: b9e5d...926
AnonymBruker Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai Husk på å regne hva en nedgang i stilling har å si for feriepenger og tapt pensjon, og renters rente på tapt pensjon også. Anonymkode: 0e308...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai Tenk nøye igjennom hva du taper på det i forhold til feriepenger og pensjon. Pass på at du ikke går i kvinne fella. Hva hvis du blir syk/ufør eller skilt. Anonymkode: 5e7a4...a8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå