AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Jeg har fått innvilget operasjon, og i dag fikk jeg datoen. Jeg har fedme kategori 3, og har prøvd alt tidligere, men klarer ikke å holde vekta nede etter vektnedgang. Nå har jeg kjempet i over 25 år, og nå "gir jeg opp". Jeg bruker mat som følelsesregulering, spiser mat som stresshåndtering, som belønning, som trøst osv. Er det noen som vil fortelle om sin gastric sleeve, jeg er livredd operasjoner generelt. Anonymkode: e299c...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai Skjønner at dette er et sårt tema og du er sikkert veldig nedstemt men det er jo ingen vits å gjennomføre en gastric sleeve operasjon dersom du skal fortsette å spise, du vet sikkert selv at det ikke er en magisk kur for å bli slank og det er veldig lett å gå opp igjen dersom man ikke har viljestyrke til å la være å overspise. Anonymkode: 5e897...758 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Har du vært hos psykolog for overspisinga? Har du prøvd wegovy eller munjaro? Fortsetter du å overspise så vil jo magesekken utvide seg igjen. Anonymkode: 1af37...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg bruker mat som følelsesregulering, spiser mat som stresshåndtering, som belønning, som trøst osv. Tror du bør utsette operasjonen til du har en viss kontroll på dette. For hvis du fortsetter som du alltid har gjort vil operasjonen være bortkastet om kort tid. Operasjonen er bare et hjelpemiddel, ikke løsningen alene. Anonymkode: 57236...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai TS her. Burde sikkert utdypet mer. Jeg har gått til psykolog, og min følelses-spising faller innenfor normalområdet, og jeg er dermed ikke diagnostisert med det. Etter operasjon må jeg finne noe annet å bruke; gå tur, trene, strikke, se TV. I følge psykolog og lege vil nok dette gå bedre når jeg ikke kjenner på sult (som jeg nå gjør 24/7). Så jeg har selvfølgelig ikke tenkt å fortsette å spise som før! Jeg har vært flere runder på fedmeklinikk, og livsstilsendringskurs (m. lege, psykolog, ernæringsfysiolog, fysioterapeut), jeg har prøvd mysimba, saxenda og wegovy. Oppnår gode resultater hver gang, men kiloene sniker seg på. Jeg mangler rett og slett metthetsfølelse. Så jeg hører gjerne fra andre som har tatt gastric sleeve, for å høre deres erfaringer. Anonymkode: e299c...3c2
gulsol Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Er ikke det like greit å starte i dag med å regulere deg på andre måter enn å spise?
gulsol Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai Man dør jo ikke av å kjenne litt sult mens man går en tur….? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai Funka dårlig for meg. Det eneste magen min tålte de første årene var karbo. Til og med fiskeboller fikk jeg vondt i magen av. Gikk bare ned 10 kilo, og har helt ødelagt forbrenningen. Så må regelrett sulte for å ned i vekt. Veier omtrent det samme nå som før operasjon. Anonymkode: 167f0...316 2
Rotemor Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai Jeg ville bare si lykke til! Jeg kjenner flere som har lykkes med å endre livet sitt, men også noen som gradvis får kiloene på igjen. Jeg håpet du mestrer endringen godt da det et en kjempegod drahjelp! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai Et par ting til. Du blir egentlig ikke mett heller.. men vond og full mage (eller du har liksom ikke magesekk lenger..) Pga såpass lite mat blir man ekstremt utmattet.. noe som fører til mindre aktivitet enn vanlig også. Også lager du og magen mye mer bråk og irriterende lyder.. Jeg skulle gitt mye for å gå tilbake til normalen og slanke meg på vanlig vis. Heldigvis har det blitt bedre med årene da, så en lærer jo å leve med det. Anonymkode: 167f0...316 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai Effekten av en operasjon varer jo ikke evig, hva har du tenkt til å gjøre når den avtar? Anonymkode: ebd9e...d13
AnonymBruker Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai Jeg tok operasjonen for over ti år siden, og har ikke angret. Imidlertid ville jeg ikke vurdert det i dag uten først å prøve Wegovy. Har en del bivirkninger, men er likevel godt fornøyd med vektnedgangen. Anonymkode: 96d88...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai gulsol skrev (1 time siden): Er ikke det like greit å starte i dag med å regulere deg på andre måter enn å spise? Jo, helt enig, og jeg prøver. Men tyr fort til maten. Anonymkode: e299c...3c2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #14 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Et par ting til. Du blir egentlig ikke mett heller.. men vond og full mage (eller du har liksom ikke magesekk lenger..) Pga såpass lite mat blir man ekstremt utmattet.. noe som fører til mindre aktivitet enn vanlig også. Også lager du og magen mye mer bråk og irriterende lyder.. Jeg skulle gitt mye for å gå tilbake til normalen og slanke meg på vanlig vis. Heldigvis har det blitt bedre med årene da, så en lærer jo å leve med det. Anonymkode: 167f0...316 Takk for deling av erfaringer, trist å høre at det ble så negativt for deg. Tror det er litt forskjellig ang. metthet, noen beskriver det sånn som du gjør, andre sier at de blir mette. Anonymkode: e299c...3c2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Effekten av en operasjon varer jo ikke evig, hva har du tenkt til å gjøre når den avtar? Anonymkode: ebd9e...d13 Avtar, som at magesekken utvides igjen? Det kan jo skje, men forhåpentligvis klarer jeg å unngå det. Den delen av magesekken som fjernes er der mye av sult"hormonene" sitter, så jeg håper å klare meg med lite mat resten av livet. Anonymkode: e299c...3c2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #16 Skrevet 12. mai gulsol skrev (2 timer siden): Man dør jo ikke av å kjenne litt sult mens man går en tur….? Litt sult er et ukjent begrep for meg, her snakker vi ulvehunder i nesten all min våkne tid. Anonymkode: e299c...3c2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #17 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Avtar, som at magesekken utvides igjen? Det kan jo skje, men forhåpentligvis klarer jeg å unngå det. Den delen av magesekken som fjernes er der mye av sult"hormonene" sitter, så jeg håper å klare meg med lite mat resten av livet. Anonymkode: e299c...3c2 Ja, så hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke tatt operasjon før du har fått ordentlig kontroll på overspisingen. Hvorfor kan du ikke fortsette på wegovy hvis du har hatt effekt av det? Anonymkode: ebd9e...d13 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #18 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, så hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke tatt operasjon før du har fått ordentlig kontroll på overspisingen. Hvorfor kan du ikke fortsette på wegovy hvis du har hatt effekt av det? Anonymkode: ebd9e...d13 Har du gått til psykolog spesifikt pga overspisingen, og over lengre tid? Anonymkode: ebd9e...d13
AnonymBruker Skrevet 12. mai #19 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, så hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke tatt operasjon før du har fått ordentlig kontroll på overspisingen. Hvorfor kan du ikke fortsette på wegovy hvis du har hatt effekt av det? Anonymkode: ebd9e...d13 Fordi langvarig bruk av Wegovy ga galleblærebetennelse, måtte dessverre slutte. Anonymkode: e299c...3c2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #20 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har du gått til psykolog spesifikt pga overspisingen, og over lengre tid? Anonymkode: ebd9e...d13 Ja, det har jeg. Men kun gjennom livsstilsbehandlings-opplegg. Jeg har ikke rett til henvisning for overspising, så lenge den ligger innenfor normalområdet. Anonymkode: e299c...3c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå