Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet i en vanskelig situasjon grunnet sykdom. Jeg har over tid prøvd å jobbe så mye kan jeg kan til tross for smerter, men går nå på aap mens jeg prøver ut ulike typer medisiner for å kunne klare å jobbe fullt igjen. Jeg har derfor selvsagt gått mye med i inntekt, og det er veldig vanskelig. 

Jeg har ikke forventet noe hjelp fra samboer, men nå har det gått en tid og dette tærer virkelig på meg, så kjenner jeg at jeg er litt skuffet.  Vi har boliglån sammen. 

Han har 10.000,- mer utbetalt i mnd enn meg (til vanlig). Nå har han ca. 16000,- mer enn meg utbetalt. Han har betalt en 1000- lapp mer i strøm enn meg disse månedene. Men jeg skulle ønske han kunne tatt litt mer av fellesutgiftene mens dette står på. Kanskje en 1000-lapp til. Slik at han betalte 2000,- mer enn meg. Er det helt urimelig at jeg tenker slik? Jeg vet ikke.. Han er skikkelig nøye på matutgiftene f.eks. Jeg må vippse han hvis han har kjøpt en pizza en dag, det sårer meg litt i denne situasjonen. Burde jeg ta en prat med han om det, eller er det ikke rimelig?

Anonymkode: 666a2...529

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde prate om det. Dersom alt skal være likt må man da gå ut fra budsjettet til den som har minst og sette levestandarden deretter. Han kan altså ikke velge at du må kjøpe pizza. 

Anonymkode: f0eef...97d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Han skal selvsagt ikke forsørge deg, vi lever ikke i 1950. Jeg mener alle faste utgifter skal deles 50/50, ellers er jeg enig med innlegget over. Han kan ikke bestemme at dere skal ha biff til middag og at du må betale 50%, hvis du heller vil ta deg et knekkebrød for å holde kostnadene nede.

Anonymkode: baeeb...7b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han skal selvsagt ikke forsørge deg, vi lever ikke i 1950. Jeg mener alle faste utgifter skal deles 50/50, ellers er jeg enig med innlegget over. Han kan ikke bestemme at dere skal ha biff til middag og at du må betale 50%, hvis du heller vil ta deg et knekkebrød for å holde kostnadene nede.

Jeg mener jo absolutt ikke at han skal forsørge meg, men å ta en litt større del av utgiftene når samboeren er i en vanskelig situasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har kommet i en vanskelig situasjon grunnet sykdom. Jeg har over tid prøvd å jobbe så mye kan jeg kan til tross for smerter, men går nå på aap mens jeg prøver ut ulike typer medisiner for å kunne klare å jobbe fullt igjen. Jeg har derfor selvsagt gått mye med i inntekt, og det er veldig vanskelig. 

Jeg har ikke forventet noe hjelp fra samboer, men nå har det gått en tid og dette tærer virkelig på meg, så kjenner jeg at jeg er litt skuffet.  Vi har boliglån sammen. 

Han har 10.000,- mer utbetalt i mnd enn meg (til vanlig). Nå har han ca. 16000,- mer enn meg utbetalt. Han har betalt en 1000- lapp mer i strøm enn meg disse månedene. Men jeg skulle ønske han kunne tatt litt mer av fellesutgiftene mens dette står på. Kanskje en 1000-lapp til. Slik at han betalte 2000,- mer enn meg. Er det helt urimelig at jeg tenker slik? Jeg vet ikke.. Han er skikkelig nøye på matutgiftene f.eks. Jeg må vippse han hvis han har kjøpt en pizza en dag, det sårer meg litt i denne situasjonen. Burde jeg ta en prat med han om det, eller er det ikke rimelig?

Du må snakke med han om dette, men du kan ikke forvente at han skal betale mer. Spør han om han vil gjøre det i en overgangsfase, han betaler allerede 1000 mer enn deg i strøm. Og når du er i full jobb igjen, betaler du litt mer enn han, tilby han det du.

Anonymkode: 2896a...725

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil jo gå ut i fra at samboere også er kjærester, og faktisk glade i hverandre og vil hverandre vel.

Jeg kan ikke skjønne folk som ser samboeren sliter, og ikke ønsker å hjelpe. Det trenger ikke bety at man er tilbake på 50-tallet, som en over her synes å mene.

Er en samboer som ikke virker å bry seg om deg i en vanskelig situasjon i det hele tatt en person du vil dele livet med? 

Anonymkode: f674c...9ed

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor skal man ha nulltoleranse for å forsørge hverandre? Mannen min er på vei mot AAP, og det er en selvfølge at jeg betaler mer da. Vi har jo valgt å dele livene med hverandre. 

Anonymkode: 83b9e...56a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det helt urimelig at jeg tenker slik? Jeg vet ikke..

I utgangspunktet er det urimelig å mene at han skal bidra mer enn deg. At man deler på felleskostnader er normalen, og da delt etter bruk, eller delt likt.

Utover det så må dere prate sammen og finne en løsning som dere begge kan leve med.

Anonymkode: 54570...21c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man ha nulltoleranse for å forsørge hverandre?

Jeg synes ikke man SKAL ha det, men jeg synes alle og enhver bør respektere at noen ønsker det, i 2025.

Anonymkode: 54570...21c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det mener nav. Fikk besked om "mannen din kan forsørge deg" når jeg mista retten til attføringspenger pga inkompotent saksbehandler. 

Anonymkode: f190e...8e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg mener jo absolutt ikke at han skal forsørge meg, men å ta en litt større del av utgiftene når samboeren er i en vanskelig situasjon. 

….altså forsørge deg.

Ikke noe galt i det, men du kan vise takknemlighet ved å bruke det rette navnet på hjelpen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vil jo gå ut i fra at samboere også er kjærester, og faktisk glade i hverandre og vil hverandre vel.

Jeg kan ikke skjønne folk som ser samboeren sliter, og ikke ønsker å hjelpe. Det trenger ikke bety at man er tilbake på 50-tallet, som en over her synes å mene.

Er en samboer som ikke virker å bry seg om deg i en vanskelig situasjon i det hele tatt en person du vil dele livet med? 

Anonymkode: f674c...9ed

Helt enig.

Jeg ville hjulpet samboeren min på alle mulige områder i livet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samboer? Han har ikke fridd...? Dere skal dele livet, men ikke ta ansvar for hverandre når det er vanskelige? Har dere barn? 

Jeg tenker vel at man tester samboer i vanskelige perioder, og det man opplever da avgjør om man er i et forhold med denne personen. 

Anonymkode: 959f1...61e

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i tilsvarende situasjon, hvor jeg har full jobb og min samboer nå har AAP (han hadde full jobb før han ble syk).

Vi har felles økonomi og har hatt det så lenge vi har vært sammen (20 år), så for oss er det en ikke-sak. Alle pengene går i familiepotten uansett.

Anonymkode: 2f8b5...bcf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det mener nav. Fikk besked om "mannen din kan forsørge deg" når jeg mista retten til attføringspenger pga inkompotent saksbehandler. 

Anonymkode: f190e...8e7

NAV mener også at man ikke trenger kjøkken fordi man kan grille middagen sin ute, så det som kommer fra den kanten tar jeg med en god klype salt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er i tilsvarende situasjon, hvor jeg har full jobb og min samboer nå har AAP (han hadde full jobb før han ble syk).

Vi har felles økonomi og har hatt det så lenge vi har vært sammen (20 år), så for oss er det en ikke-sak. Alle pengene går i familiepotten uansett.

Anonymkode: 2f8b5...bcf

Dette. Dette er mentaliteten man bør ha i et samboerskap. 

Fellesskapet! Når én går ned i lønn, så går FAMILIEN ned i lønn. At det bare er du som skal bære byrden er hårreisende! 
det FØRSTE samboeren min sa da jeg innså at jeg måtte over på AAP var "hvor mye mindre trenger du å betale til fellesen hver måned?" DET FØRSTE. 

Anonymkode: fc7eb...fd5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke samboeren stiller opp for hverandre i vanskelige tider hvem skal da stille opp? Fordelen med å tjene sine egne penger er at man kan pakke snippveska og klare seg helt uten samboer. Livet rammer, neste gang kan det være hans tur og det er slett ikke sikkert dere begge står i jobb til pensjonsalder. Du må snakke med han, snakk om fremtiden, livet, hvor langt hver av dere er villige til å strekke dere for den andre, hva er ett "vi to" for deg og for han.

Anonymkode: 6349b...031

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orket å fortsette et samboer- eller ekteskap med en sånn som mannen din. Når man etablerer seg som et par, så er man glade i hverandre og hjelper hverandre. Kanskje du f.eks gjør mer enn ham av oppgaver i hjemmet nå som du er hjemme. Om du gjør det, så slutt med det, når han er så gjerrig.

Jeg har alltid tjent mindre enn min mann, men har gjort 90% av alt hjemme. Tjente enda mindre da jeg ble ufør som godt voksen. Vi eier huset sammen, og han betalte mer enn meg. Nå har jeg mange millioner i banken pga arv. Jeg deler gladelig med ham når det trengs. Vi er en familie, og er rause med hverandre, i hode og onde dager.

Anonymkode: 76a87...50e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette: han forventer du skal gjøre (enda) mer i huset siden ‘allikavel bare er hjemme’ dagen lang uansett? 

Jeg ser i spåkule min et samlivsbrudd. Han ser ikke på dere som enhet, men som et finansiell mulighet for han. 

Anonymkode: 24234...8c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem spiser mest av dere ?

SIFO beregner at menn generelt spiser for 700-800 kroner mer i måneden enn hva kvinner gjør.

Hvis du opplever at han som regel spiser 2/3 av pizzaen og du spiser 1/3, så er det et godt utgangspunkt for samtalen rundt hvorfor det er urimelig at du skal betale for halve pizzaen.

Anonymkode: 3d04b...537

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...