Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg reflekterer og grubler hele tiden, opp til flere timer hver eneste dag. Har vært sånn hele livet, og lurer på om det er normalt. Trenger ikke være negativt (nedstemthet/angst), kan være alt fra politiske temaer, abstrakte fenomener, betydning av ord, relasjoner, ting som har skjedd etc. (hva som helst). Gjør dette spesielt når jeg er alene, og googler mye rundt osv. 

Jeg syns dette er litt plagsomt og problematisk fordi:

1. Bruker mye energi på det. Reflekteringa er ikke alltid så viktig liksom. Kan være de samme temaene på repeat (for å spare energi kanskje?)

2. Prokrastinerer, blir distré (reflekterer mens jeg gjør kjedelige ting, som rutiner, blir glemsk, liker å reflektere over å gjøre «vanlige» ting)

3. Vanskelig å sovne og kan «zoone ut» av samtaler

4. Føler meg alene om det (nevnte det til venninnene mine så vidt, ingen av dem går rundt å grubler og googler sa de). Savner å ha noen å gruble med også, har ikke møtt på så mange som gjør det. Holder det litt lowkey, for syns det er litt snålt. Opplever at andre ser lite nyanser i forskjellige temaer, så føler meg ikke «in sync» med andre. Er derfor jeg har fått inntrykk av at det ikke er normalt å tenke så mye.

Er mye positivt med det, så klart,  men med måte. Har forsøkt mindfullness, trener og mediterer, men syns det er vanskelig å holde i sjakk. Foretrekker å reflektere over å se på film feks. (med noen få unntak av filmer da)

Lurer på om dette er mer normalt enn jeg tror? Og noen som vet har tips til å få mer kontroll? Hva kan det skyldes? Kan noe terapi hjelpe? Medisiner kanskje?? (Om det er traumerespons?)

Endret av Vildusssss
Rettskrivning
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske vanlig å drive å gruble på ting, men overtenking er ikke bra. Et tips er å holde seg selv opptatt så hjernen fokuserer på andre ting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...