Gå til innhold

Hvordan håndtere kontaktallergi?

Anna Vareberg 3

Anbefalte innlegg

Anna Vareberg 3

Hei! Jeg får vonde blemmer som ser ut som vorter på hendene mine av sauull og alpakkaull. Jeg strikker mye, og har utviklet denne allergien av å være for mye i kontakt med ull på hendene ( jeg reagerer mildere andre steder). Jeg synes det er ubehagelig å gå rundt med blemmer på hendene, da folk kan tro det er vorter som smitter. Blemmene er vonde, men jeg klarer ikke å slutte å strikke. Jeg bruker hydrokortison, men det tar gjerne 14 dager med krem og uten ull for å bli kvitt blemmene. Jeg har prøvd bomullshansker, men reagerer igjennom disse. Har noen tips på hvordan bli kvitt allergi eller de verste symptomene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna Vareberg 3 skrev (12 minutter siden):

Hei! Jeg får vonde blemmer som ser ut som vorter på hendene mine av sauull og alpakkaull. Jeg strikker mye, og har utviklet denne allergien av å være for mye i kontakt med ull på hendene ( jeg reagerer mildere andre steder). Jeg synes det er ubehagelig å gå rundt med blemmer på hendene, da folk kan tro det er vorter som smitter. Blemmene er vonde, men jeg klarer ikke å slutte å strikke. Jeg bruker hydrokortison, men det tar gjerne 14 dager med krem og uten ull for å bli kvitt blemmene. Jeg har prøvd bomullshansker, men reagerer igjennom disse. Har noen tips på hvordan bli kvitt allergi eller de verste symptomene?

Kan tynne gummihansker være bedre? Typ de de bruker i kirurgi. 

Anonymkode: 0ff78...c9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det klokeste er nok å bytte til å strikke av andre materialer. Hva med en lekker sommertopp i lin? ☺️

Evt prøv å kjøpe en boks hansker på apoteket, slike helsepersonell bruker?

Anonymkode: 57a4a...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Vareberg 3 skrev (2 timer siden):

Her er det bare en behandling som hjelper, å holde deg unna det du reagerer på. Jo mer du provoserer denne allergien, desto verre blir den. 
Å bruke kortison, og så begynne på igjen med strikkingen gjør at du ikke har fått forklart sykdommen din skikkelig eller nekter å forholde deg til tørre fakta, du skal ikke være i kontakt med ull og alpakka. 
Fortsetter du så får du i verste fall på sikt, alvorlig astma og kan ikke oppholde deg i rom der det er ull eller alpakka ull i rommet. Da blir du temmelig invalid. 
Må du strikke så finnes bomullsgarn. 

Anonymkode: 39e12...a63

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan tynne gummihansker være bedre? Typ de de bruker i kirurgi. 

Anonymkode: 0ff78...c9d

Hun skal holde seg unna ull og alpakka, det er det eneste som hjelper. 
Uansett hva hun gjør med hendene, så sitter hun og puster inn små mikropartiker av fibrene hun ikke tåler og får dem inn i luftveiene. Tilslutt går det som beskrevet over. Men om det skjer i morgen eller om ti år, er ikke noe noen kan forutsi. 

Anonymkode: 39e12...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...