Gå til innhold

Dette med at lærere skal få gripe inn fysisk på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva dette med lærere skal gripe fysisk inn egentlig innebærer? Jeg har ikke satt meg inn i dette. Men har de ikke gjort det til nå? Husker at lærere tok fysisk tak i barn som sloss for å skille dem ifra hverandre. Husker også at lærere måtte inn å holde igjen en elev som kasta bord og stoler vilt rundt seg. Dette er det jeg husker fra min skolegang på 2000-tallet. 

Hva er det nye nå? Kan noen forklare meg? 

Anonymkode: 173e3...888

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De siste årene har enkelteleven fått større rettsvern. På mange måter er det bra, men man ser nå at det har gått på bekostning av lærere og medelever; at en enkeltelevs subjektive opplevelse av "overtramp" kan være nok til reise sak mot lærer/skole. 

Noen har tolket loven så strengt at man ikke fysisk kan berøre en elev, f.eks. at en 1.klassing dytter sin medelev ned husken og stjeler denne. Du som voksen kan prøve å overbevise førstnevnte om at hen må gi husken tilbake, men har ikke lov til å fysisk løfte eleven ned fra husken. I praksis har jeg ofte endt opp med å holde fast husken, og vente på at eleven selv gir seg og går av husken. Men dette tar unødvendig med tid og ressurser, og gjør at mine ord ikke veier særlig tungt. Noen ganger er elevene så stae, at friminuttet er over før de gir seg. 

Enda verre er det i timene, dersom en elev saboterer undervisningen/plager medelever. Man kan be de bli med ut for en prat på gangen, men dersom de motsetter seg, har det mange stedet vært "ulovlig" å fysisk løfte/følge eleven ut. De yngste er lettere å få med seg ut, mens i enkelte ungdomsskoleklasser har jeg sett meg nødt til å ta med meg hele klassen til et nytt klasserom og la bråkmakeren som nekter å forlate undervisning stå igjen alene. Veldig frustrerende og unødvendig. 

Så jeg mener det er på høy tid å gi læreren autoriteten tilbake, slik at elever som mobber eller saboterer undervisning kan få valget om å gå selv eller bli ført ut. Er så lei av unger med grenseløs adferd (tidligere hadde vi max 1-2 per klasse, mens nå snakker vi om minst 1/3 med store utfordringer, og 1/3 som kan henge seg på en dårlig dag. Bare 1/3 høflige elever som er motivert for å lære), som utagerer fysisk og verbalt, og roper; "du kan ikke røre meg!" når vi forsøker å få de ut av situasjonen/skjerme medelever.

Anonymkode: 3a308...212

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 27
AnonymBruker
Skrevet

Så problemet er at lærerne står med hendene bundet/gis liten autoritet, samtidig som at ungene har mindre og mindre respekt for voksne (dermed fungerer ikke verbal veiledning alene slik det kanskje ville gjort for 25 år siden), og mangler grunnleggende emosjons- og oppførsels regulering. Av ungene som vokser opp i dag trenger SVÆRT mange tett oppfølging, der de også noen ganger på fysisk redirigeres. Det handler ikke om vold, det handler om å sette grenser. Fysisk forflytte eller fysisk holde igjen barn som ikke følger beskjeder eller trakasserer medelever.

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Underviser i vgs.

Elevene er veldig opptatt av sine rettigheter hele tiden, det er en trend i tiden desverre

Anonymkode: 0e869...02b

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hva skjer om du som lærer griper inn fysisk? Det å tro at man kan veilede barn kun verbalt virker svært kunnskapsløst. Noen ganger må man faktisk fysisk veilede. 
Men jeg lurer på hvor alle «drittungene» kommer fra. Hvorfor blir det sånn? 

Anonymkode: 45318...3c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hva skjer om du som lærer griper inn fysisk? Det å tro at man kan veilede barn kun verbalt virker svært kunnskapsløst. Noen ganger må man faktisk fysisk veilede. 

Jeg også! Hva skjedde med oppdragelsen liksom? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

De siste årene har enkelteleven fått større rettsvern. På mange måter er det bra, men man ser nå at det har gått på bekostning av lærere og medelever; at en enkeltelevs subjektive opplevelse av "overtramp" kan være nok til reise sak mot lærer/skole. 

Noen har tolket loven så strengt at man ikke fysisk kan berøre en elev, f.eks. at en 1.klassing dytter sin medelev ned husken og stjeler denne. Du som voksen kan prøve å overbevise førstnevnte om at hen må gi husken tilbake, men har ikke lov til å fysisk løfte eleven ned fra husken. I praksis har jeg ofte endt opp med å holde fast husken, og vente på at eleven selv gir seg og går av husken. Men dette tar unødvendig med tid og ressurser, og gjør at mine ord ikke veier særlig tungt. Noen ganger er elevene så stae, at friminuttet er over før de gir seg. 

Enda verre er det i timene, dersom en elev saboterer undervisningen/plager medelever. Man kan be de bli med ut for en prat på gangen, men dersom de motsetter seg, har det mange stedet vært "ulovlig" å fysisk løfte/følge eleven ut. De yngste er lettere å få med seg ut, mens i enkelte ungdomsskoleklasser har jeg sett meg nødt til å ta med meg hele klassen til et nytt klasserom og la bråkmakeren som nekter å forlate undervisning stå igjen alene. Veldig frustrerende og unødvendig. 

Så jeg mener det er på høy tid å gi læreren autoriteten tilbake, slik at elever som mobber eller saboterer undervisning kan få valget om å gå selv eller bli ført ut. Er så lei av unger med grenseløs adferd (tidligere hadde vi max 1-2 per klasse, mens nå snakker vi om minst 1/3 med store utfordringer, og 1/3 som kan henge seg på en dårlig dag. Bare 1/3 høflige elever som er motivert for å lære), som utagerer fysisk og verbalt, og roper; "du kan ikke røre meg!" når vi forsøker å få de ut av situasjonen/skjerme medelever.

Jeg er helt enig i at lærerne bør gripe inn i alle de situasjonene du beskriver! Det skulle bare mangle. Men hvordan skal de gjøre det? Skal lærerne kurses i dette? Det jeg tenker på her er de større barna, på 11-16 år som kan være ganske store og sterke? En som meg, 161 cm høy og veier 52 kg, har ikke sjans til å fysisk tvinge en stor 14 åring ut av klasserommet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man har ikke lov å legge hånd på barn i skolen. Men det MÅ til i en del tilfeller, og nå skal det inn at de kan. Denne loven som skal komme handler ikke om at avstraffelse skal være lov, men feks å flytte en elev (med holdegrep som de som skal utføre må kurses i) for å skjerme eleven og de rundt. Alt må dokumenteres, som i helse- og omsorgstjenesten. Så om barnet ditt blir holdt eller lignende får foresatte en telefon, en rapport over hendelsen og hvorfor det var nødvendig mm, og dette sendes også til kommunalsjef og til fylket. Alt for å ivareta barna. 

Anonymkode: 80bad...c30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig i at lærerne bør gripe inn i alle de situasjonene du beskriver! Det skulle bare mangle. Men hvordan skal de gjøre det? Skal lærerne kurses i dette? Det jeg tenker på her er de større barna, på 11-16 år som kan være ganske store og sterke? En som meg, 161 cm høy og veier 52 kg, har ikke sjans til å fysisk tvinge en stor 14 åring ut av klasserommet.

Da må man være to personer. Finnes grep man kan bruke som én også, men det er ikke lett. Det vil nok være nødvendig å ha tilkalling på andre lærere i andre klasserom så du får hjelp når situasjonen oppstår. Som regel er det NOEN få som utagerer slik, og man det og kan forberede seg. 

Anonymkode: 80bad...c30

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det som skjer er at eleven klager og læreren må forsvare deg selv. Det vil være lettere for læreren å forsvare seg selv om de beskyttet en annen elev mot vold enn hvis det bare handlet om dårlig oppførsel.

Problemet er at hvis man ikke korrigerer elever, så vil de lære at de kan gjøre nesten hva de vil uten konsekvenser og andre elever vil miste tilitt til systemet siden dårlig oppførsel får ingen konsekvenser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så problemet er at lærerne står med hendene bundet/gis liten autoritet, samtidig som at ungene har mindre og mindre respekt for voksne (dermed fungerer ikke verbal veiledning alene slik det kanskje ville gjort for 25 år siden), og mangler grunnleggende emosjons- og oppførsels regulering. Av ungene som vokser opp i dag trenger SVÆRT mange tett oppfølging, der de også noen ganger på fysisk redirigeres. Det handler ikke om vold, det handler om å sette grenser. Fysisk forflytte eller fysisk holde igjen barn som ikke følger beskjeder eller trakasserer medelever.

Opplever det samme selv. Jeg jobber i dagligvarebutikk og ser at unger i alderen 11-15 år er her daglig for å lage kvalm. De kommer bevisst etter kl.1800 på kvelden fordi da vet de at det ikke er vektere på senteret. Disse ungene kommer inn på butikken og ødelegger, spiser av skolebrødene, stjeler, rett og slett lager kvalm. De kan rive opp chips poser og spise av dem midt i butikken, bevisst «miste» ting på gulvet. Rope og hoie, skremme vekk andre kunder etc. og så er de sykt opptatt av rettighetene sine. Vi får ikke stoppe dem, da truer de med å politianmelde oss. Dette er et stort problem hos oss, flere av oss ansatte føler oss truet. Jeg med flere har sagt at jeg ikke gidder å ta kveldsvakter pga den gjengen her.

Jeg tenker med gru på hvordan disse er i klasserommet og på skolen. Alle disse er ganske store, og jeg hadde ikke hatt en sjanse mot dem i klasserommet.

• Liker 5
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Problemet er at hvis man ikke korrigerer elever, så vil de lære at de kan gjøre nesten hva de vil uten konsekvenser og andre elever vil miste tilitt til systemet siden dårlig oppførsel får ingen konsekvenser.

Jeg tror dette er i ferd med å skje/har skjedd i en del tilfeller. Jobber i dagligvarebutikk og har møtt en del ungdommer i alderen 11-15 år som gir blanke i det voksne sier, uavhengig om de er butikkansatte og voktere. Foreldrene er ingensteds å se. Skjønner ikke at folk lar ungdommer drive å henge ute sent på kvelden. Henge på kjøpesenteret uten mål og mening…

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Underviser i vgs.

Elevene er veldig opptatt av sine rettigheter hele tiden, det er en trend i tiden desverre

På en måte så er det jo bra at elever er kjent med hvilke rettigheter de har. Det kan gjøre at de har mindre risiko for å bli utnytta i livet. Problemet er jo at noen bruker rettighetene nærmeste som et skjold for å være frekke og ufine og de vet at læreren omtrent har null handlingsfrihet. Så selv om jeg i utgangspunktet er for å vite rettigheter så skjønner jeg at det kan gjøre ting værre for lærere og medelever. Og det er ikke bra!

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Opplever det samme selv. Jeg jobber i dagligvarebutikk og ser at unger i alderen 11-15 år er her daglig for å lage kvalm. De kommer bevisst etter kl.1800 på kvelden fordi da vet de at det ikke er vektere på senteret. Disse ungene kommer inn på butikken og ødelegger, spiser av skolebrødene, stjeler, rett og slett lager kvalm. De kan rive opp chips poser og spise av dem midt i butikken, bevisst «miste» ting på gulvet. Rope og hoie, skremme vekk andre kunder etc. og så er de sykt opptatt av rettighetene sine. Vi får ikke stoppe dem, da truer de med å politianmelde oss. Dette er et stort problem hos oss, flere av oss ansatte føler oss truet. Jeg med flere har sagt at jeg ikke gidder å ta kveldsvakter pga den gjengen her.

Jeg tenker med gru på hvordan disse er i klasserommet og på skolen. Alle disse er ganske store, og jeg hadde ikke hatt en sjanse mot dem i klasserommet.

Det der er helt forferdelig! Høres ikke noe trivelig ut! At det går an å oppføre seg sånn! Og dere må jo føle dere helt motløse når dere faktisk ikke har lov å kaste dem ut! Det finnes ikke noe mulighet for å få vektere også etter kl 18? Det er jo overhodet ikke greit at dere skal ha det sånn på jobb! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er litt OT, men hva sier foreldrene til disse 1/3 som oppfører seg dårlig? Du som lærer har nok pratet med foreldrene, hva sier de om sine ungers oppførsel? 

AnonymBruker
Skrevet

Da bør kanskje vekterne jobbe på kvelden også? 

Anonymkode: 488f2...aab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Underviser i vgs.

Det er da virkelig ikke negativt at man vet og er opptatt av rettighetene sine?

Anonymkode: 9c41f...225

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hva dette med lærere skal gripe fysisk inn egentlig innebærer? Jeg har ikke satt meg inn i dette. Men har de ikke gjort det til nå? Husker at lærere tok fysisk tak i barn som sloss for å skille dem ifra hverandre. Husker også at lærere måtte inn å holde igjen en elev som kasta bord og stoler vilt rundt seg. Dette er det jeg husker fra min skolegang på 2000-tallet. 

Hva er det nye nå? Kan noen forklare meg? 

De siste 20 årene vil jeg si så har lærere og generelt det som før ble sett på som autoritets personer mindre "makt" og hva de kan og ikke kan gjøre.

Synes det er bra at lærer nå har lov til å fysisk flytte en umulig elev ut av klasserommet 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er da virkelig ikke negativt at man vet og er opptatt av rettighetene sine?

Det er flere som har rettigheter enn de som skaper trøbbel. Butikkansatte og lærene har rett til et trygt arbeidsmiljø, og andre elevene har rett til å ikke bli plaget og få god undervisning.

Når man stopper dem fysisk, så er det for å ivareta andres rettigheter. De har ikke en rett til å ikke bli stoppet fysisk, så når de klager på at rettighetene deres har blitt krenket, så er ikke det fordi de er opptatt av rettighetene sine, men fordi de vil misbruke Norges tillitsamfunn til å kunne krenke andres rettigheter.

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da bør kanskje vekterne jobbe på kvelden også? 

Anonymkode: 488f2...aab

Ja, absolutt, vi har foreslått det flere ganger. Men vektere koster penger og dette er en av de tingene senteret og butikksjefen ikke vil bruke penger på. 

Det enkleste her hadde vært om folk kunne ta vare på ungene sine, ikke slipp de ut hver kveld for å lage kvalm på kjøpesenteret. Men det er kanskje for mye forlangt…

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...