Gå til innhold

Forbud mot støy lørdag ettermiddag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Bare lurer på om det er vanlig med forbud mot støy (plenklipping, kappsag etc.) lørdag ettermiddag der dere bor? 

Grunnen til at jeg spør er at en nabo her mener at dette er normal praksis i de fleste byggefelt, sameier og borettslag i landet og ønsker at det skal praktiseres her også. 

Jeg er kjent med at ingen generelle lover omtaler dette og heller ikke kommunens politivedtekter eller vedtektene i velet vi bor. Så noen regler bryter vi i hvertfall ikke ved å klippe plenen lørdag mellom kl 16 og 18.

Synes bare det er vanskelig nok fra før i en hektisk hverdag med barn, fulltidsjobb og aktiviteter å få klippet plenen når man fra før skal unngå søndag og ta hensyn til de med små barn og ikke klippe for sent på kvelden på hverdager heller. 

Anonymkode: 3bb5b...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hørt om på noen av de tre steden jeg har bodd. 

Jeg ender ofte med å måtte klippe lørdag ettermiddag da begge vi voksne jobber lørdager. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag er en helt vanlig dag så sett. Men borettslag kan ha egne regler på dette som gjelder kun for de.

Jeg bodde et sted det ikke var lov med noen form for bråk etter 17 på lørdager og 19 på hverdager. Det var et mareritt, og istedenfor at vi fikk fikset kjøkkenet  (som hadde vannskade og skadedyr og måtte fikses) raskt, tok det mange uker. 

Anonymkode: ba263...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om, og syntes det er veldig merkelig. Ikke en greie i borettslaget der jeg bor nei

Anonymkode: d5660...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggefelt har hellidagsloven å forholde seg til, som ikke noe med lørdag å gjøre bortsett fra om lørdagen er en helligdag av en eller annen grunn. Lørdag ettermiddag er etter mitt syn lagd for å klippe plen så lenge man ikke er pensjonist.

Egne regler i sameier og borettslag finnes, men det er vanligvis forankret for å verne om støy innendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig skikk og bruk tilsier at man ikke driver med støyende arbeider i hagen etter 17-18 tiden på lørdager. Men ingen generell lovbestemmelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei. 

Bare lurer på om det er vanlig med forbud mot støy (plenklipping, kappsag etc.) lørdag ettermiddag der dere bor? 

Grunnen til at jeg spør er at en nabo her mener at dette er normal praksis i de fleste byggefelt, sameier og borettslag i landet og ønsker at det skal praktiseres her også. 

Jeg er kjent med at ingen generelle lover omtaler dette og heller ikke kommunens politivedtekter eller vedtektene i velet vi bor. Så noen regler bryter vi i hvertfall ikke ved å klippe plenen lørdag mellom kl 16 og 18.

Synes bare det er vanskelig nok fra før i en hektisk hverdag med barn, fulltidsjobb og aktiviteter å få klippet plenen når man fra før skal unngå søndag og ta hensyn til de med små barn og ikke klippe for sent på kvelden på hverdager heller. 

Anonymkode: 3bb5b...a5e

Det har jeg aldri hørt om, og jeg har bodd en del steder. 

Som du skriver krever en hektisk hverdag at en del av hus og hagearbeid legges til helgene. Jeg hadde ikke gått med på et slikt forslag som naboen din skisserer. 

Anonymkode: 2e9ea...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Vanlig skikk og bruk tilsier at man ikke driver med støyende arbeider i hagen etter 17-18 tiden på lørdager. Men ingen generell lovbestemmelse.

På lørdag? Hva forstyrrer man da? Gullrekka på NRK? 

På hvilket tidspunkt skal man få gjort forefallende arbeid på et hus og i en hage om man jobber man-fre 0730-17 og spiser middag? Skal alt hagearbeid og kapping legges til søndag i tidsrommet 11-16 da? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (29 minutter siden):

På lørdag? Hva forstyrrer man da? Gullrekka på NRK? 

På hvilket tidspunkt skal man få gjort forefallende arbeid på et hus og i en hage om man jobber man-fre 0730-17 og spiser middag? Skal alt hagearbeid og kapping legges til søndag i tidsrommet 11-16 da? 

Du har stort sett hele lørdagen frem til 17-18 tiden. I tillegg hver dag på ettermiddagen og kvelden. Normalt har man ikke særlig mye støyende arbeider i hagen.

Mange liker å sitte ute i det gode været på ettermiddagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gressklipper, kantklipper, hekkesaks, motorsag, ryddesag. Løvblåser når den sesongen kommer. Eller, den er der allerede med kirsebærtrærne som mister blomstene. Mye som bråker. Men syntes det var interessant med lørdag kl.17. Hadde aldri falt meg inn å stoppe arbeidet kl 17 på lørdag fordi det kanskje forstyrrer noen med noe.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (45 minutter siden):

Du må ikke si slik,for skikk og bruk er ikke gangbart på KG! Står det ikke i en lovtekst så forstår ikke folk det. 

Anonymkode: f753f...f8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ikke si slik,for skikk og bruk er ikke gangbart på KG! Står det ikke i en lovtekst så forstår ikke folk det. 

Anonymkode: f753f...f8b

Det er forsåvidt sant. Det er en fin samling med folk med sosial angst, trygdepenger på vei, ekstreme millionlønninger, eiere av en armada med utleieenheter, millioner på bok og selvfølgelig en liten årslønn i buffer. Og det virker som om de fleste ringer advokaten sin for den minste lille ting. Som om advokat er noe alle har på speeddial på telefonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke vanlig at det skal være stille etter klokken 16 på en lørdag. Det gjelder kun på disse få lørdagene før helligdag. Klipp plena med god samvittighet du! 

Anonymkode: 8b70f...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et borettslag med slike regler som står i sameiets vedtekter, men her har ikke så mange uteareal. Ingen støy etter kl. 21 på hverdager. Ingen støy etter kl. 17 på lørdager. Ingen støy i det hele tatt på søndager.

Det blir kanskje litt annerledes i sameier der de fleste har uteområder de må ivareta. Alternativet er å la alt av utearealer gro igjen hvis man ikke får gjøre noe på kvelden (når de fleste har tid). Igjengrodde plener og ustelte hekker er vel ikke de fleste sameier særlig glad i heller.

Anonymkode: 23757...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos oss står det i vedtektene at hamring, boring osv ikke er tillatt etter klokken 18. Så tror nok at det er mer normalt enn fra klokken 16. 

Feste kan man derimot gjøre frem til klokken 23........ Da inntrer regelen om "alminnelig ro".

Litt artig at å hamre opp en hylle på en vegg ikke er lov, men å ha musikkanlegget på full guffe, det går greit.

Anonymkode: 7b98a...2a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er det ikke noe slikt. Det enkleste synes jeg er å se an været. Er det fint vær er sjansen for at folk sitter ute, kanskje har middag der med gjester osv. ikke så stort  problem om det er skyet, kjølig etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alt som skjer i ukedagene med fotball, kulturskole og alt som følger med, så kan jeg fint bruke lørdagskveld til å fikse opp hagen. 

En annen ting. Jeg har ikke tid før 17. mai å stelle plena osv, så jeg spurte naboen vår om det var ok å klippe plena på søndagen som var, og han ble glad for at jeg spurte (for da kunne han klippe han også) 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at det er normalt nei. 

Men jeg tenker at man kan ta noe hensyn når det gjelder støy på lørdags ettermiddag/kveld. 
Man trenger kanskje ikke gjøre det mest støyende arbeidet som tar mye tid da.
Da tenker jeg ikke på normal plenklipping, en runde med kanteklipperen, eller kappe noen planker, men min forrige nabo sto ute med støyende pussemaskin på verandaen fra kl 16 til kl 20 flere fredag og lørdagskvelder på rad. Hadde det vært snakk om en halvtime eller en time hadde jeg ikke reagert. 
Samme med å pigge opp ett badegulv, det burde man prøve unngå en lørdags ettermiddag. 
Eller hvis man skal kappe ned en halv skog, så kanskje man bør ta en hverdag fri fremfor å bruke lørdagsettermiddagen, men jeg ser ikke noe problem med å bruke en halvtime på å beskjære en hekk med motorsag. 

Man kan ta hensyn, selv om man ikke lister seg rundt. 

Anonymkode: ac895...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til skikk og bruk. Må jeg klippe plenen - tar ca 60 minutter, starter jeg ikke opp mens naboen griller middag på lørdag f.eks.

Anonymkode: 010f2...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...