Gå til innhold

Hva kan jeg si til venninnen min som har et forhold til en gift mann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en god venninne som har et forhold til en gift mann med familie. Det er hovedsakelig emosjonelt, men de har også vært fysiske ved flere anledninger. De kjenner hverandre godt, og omgås ofte i jobbsammenheng. 

Det er åpenbart en sterk kjemi mellom dem, og det er tilsynelatende gjensidig. Men, han klarer ikke å forlate familien sin - så han kjører dobbelt og har gjort det lenge. Venninnen min vet at det er galt det de holder på med, men klarer heller ikke å kutte kontakten. De er nå begge ulykkelig forelsket i hverandre.

Jeg snakker mye med venninnen min om dette, men tar avstand til forholdet. Jeg har selv blitt bedratt, og vet hvor smertefullt det er å bli utsatt for utroskap. Unner ingen det…. Men jeg ønsker ikke å blande meg inn, kun være tilgjengelig for min venninne når hun har behov for å snakke. Hva bør jeg egentlig si til henne når jeg ønsker å støtte venninnen min, men ikke det hun holder på med i denne sammenheng? 

Anonymkode: 0ca76...507

Hmm, kan du spørre venninnen din hva er det hun får ut av å drive på med en gift mann? Hun må da ha tenkt en gang eller to at her er det ikke noe å hente siden han er gift men allikevel dratt i den retningen. Er hun da bare veldig dum eller utrolig naiv som tror at han kom til å forlate kona si over tid? 

Hva er det som spinner i hode til damene når dem frivillig går med på å ha sidesprang med gifte menn, ønsker jeg å vite. Og hvor finner jeg dem? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville fortalt henne at det beste hun kan gjøre for både seg selv og han, det er følgende:

"Fortell mannen at du elsker ham, men at du ikke lenger kan eller vil være elskerinnen hans og at du derfor nå bryter ALL kontakt med ham fra og med her og nå, og at du kommer til å fortsette å leve ditt eget liv fra nå. Hvis han en gang i fremtiden er blitt singel og fri og har bodd for seg selv en periode, så kan han heller ev. ta kontakt og høre hvor du er i verden da."

Og så hadde jeg anbefalt venninnen om å faktisk gå ut og leve sitt liv, helt uavhengig av ham.

Ville også sagt at hvis han respekterer henne og elsker henne, så vil han også respektere hennes grense og ikke ta kontakt med henne før han ev. har blitt singel og bor for seg selv. Om han fortsetter å ta kontakt med henne mens han fremdeles er gift, så viser han overtydelig at han kun er ute etter henne som elskerinne.

I en overgangsfase etter at hun hadde gjort dette hadde jeg støttet henne, men ville stadig fått henne til å fokusere på eget liv og så gradvis snakket mindre og mindre om ham.

Anonymkode: efef8...211

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Postet litt fort. Ville også sagt til venninnen at så lenge hun aksepterer å være hans elskerinne så har han ingen grunn til å gå fra kona. Så om hun vil ha ham, så er eneste smarte å gjøre å kutte kontakten med ham helt, slik at han må ta et aktivt valg basert kun på seg selv og eget ekteskap.

Anonymkode: efef8...211

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er den gifte mannen som gjør noe galt her… 

Ingen kvinne har ansvar for andres menn. Mannen er ansvarlig. 

Anonymkode: df4fc...82d

Takk! Nå slipper jeg å si det én gang til.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en god venninne som har et forhold til en gift mann med familie. Det er hovedsakelig emosjonelt, men de har også vært fysiske ved flere anledninger. De kjenner hverandre godt, og omgås ofte i jobbsammenheng. 

Det er åpenbart en sterk kjemi mellom dem, og det er tilsynelatende gjensidig. Men, han klarer ikke å forlate familien sin - så han kjører dobbelt og har gjort det lenge. Venninnen min vet at det er galt det de holder på med, men klarer heller ikke å kutte kontakten. De er nå begge ulykkelig forelsket i hverandre.

Jeg snakker mye med venninnen min om dette, men tar avstand til forholdet. Jeg har selv blitt bedratt, og vet hvor smertefullt det er å bli utsatt for utroskap. Unner ingen det…. Men jeg ønsker ikke å blande meg inn, kun være tilgjengelig for min venninne når hun har behov for å snakke. Hva bør jeg egentlig si til henne når jeg ønsker å støtte venninnen min, men ikke det hun holder på med i denne sammenheng? 

Har du så lite som skjer i livet ditt at kjærlighetslivet til venninna de opptar deg så mye at du søker hjelp på Internett... 

Ikke til å tro. 

Anonymkode: 1b4cd...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der er jeg delvis uenig.

Selvfølgelig bør han ikke involvere seg med andre kvinner når han er gift, men kvinner er jo selvstendige individer som fint kan la være å holde på med gifte menn også. Klart folk i forhold kan bli forelsket i andre, men det går helt fint å ikke gå videre med det, fra begge parters side.

Endel ganger er det jo kvinner som legger seg etter gifte menn, og da vil jeg si at kvinnen har all skyld.

Hilsen kvinne

Anonymkode: a5021...b13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Der er jeg delvis uenig.

Selvfølgelig bør han ikke involvere seg med andre kvinner når han er gift, men kvinner er jo selvstendige individer som fint kan la være å holde på med gifte menn også. Klart folk i forhold kan bli forelsket i andre, men det går helt fint å ikke gå videre med det, fra begge parters side.

Endel ganger er det jo kvinner som legger seg etter gifte menn, og da vil jeg si at kvinnen har all skyld.

Hilsen kvinne

Det er alltid den utroe part som er ansvarlig for sitt forhold. 

Uansett. Ingen tredjepart (om det er mann eller kvinne er irrelevant) er ansvarlig for at andre mennesker holder seg trofaste. Det er kun mennesket i forholdet som er ansvarlig for forholdet. Ingen formildende omstendigheter, ingen gråsoner. 

(Med mindre det er snakk om voldtekt men da er det jo ikke akkurat utroskap heller da………..) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som med vilje hopper til køys med en/ei man vet er opptatt har akkurat like lav moral som den de ligger med. Søppelmennesker begge deler, som ikke fortjener noen verdens ting her i verden. Har heldigvis aldri opplevd slikt selv.

Anonymkode: 200ff...570

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uansett. Ingen tredjepart (om det er mann eller kvinne er irrelevant) er ansvarlig for at andre mennesker holder seg trofaste. Det er kun mennesket i forholdet som er ansvarlig for forholdet. Ingen formildende omstendigheter, ingen gråsoner. 

(Med mindre det er snakk om voldtekt men da er det jo ikke akkurat utroskap heller da………..) 

Jeg vet ikke hva du mener med «ansvarlig» her, men jo - de aller fleste mener nok at det i hvert fall er moralsk tvilsomt å innlede et forhold til en gift eller samboende person. Bare det at man må snike rundt og lyve viser jo at dette ikke er helt greit. De færreste forteller åpent på jobb eller i familieselskap om at de er elskerinnen til en gift mann - hvorfor det, tro, hvis det er så uproblematisk?

Det er ikke sunt for sjelen å måtte holde en så stor del av livet hemmelig, være redd for å bli avslørt, være redd for at helvete braker løs når det blir oppdaget. Det å bidra til at en familie kanskje brytes opp og barna sin trygghet blir borte er heller ikke noe å være stolt av.

Anonymkode: 480c2...d29

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, den du nevner som tredjepart er like ansvarlig og har like lav moral. Det hadde jo ikke skjedd om den ikke hadde blitt med på det! Det kunne aldri falt meg inn og blitt sammen med en som allerede var opptatt, uansett hvor flott jeg synes han var.

Kvinner har faktisk egen vilje, dilter ikke bare etter mannen og gjør alt han sier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Latterlig at du ikke klarer å se at begge gjør noe galt her. Naturligvis mannen i mye større grad, men det gjør ikke hva kvinnen gjør noe mer moralsk.

Anonymkode: 3603a...8c1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville ikke moralisert over dette. Ville støttet venninnen min men også fokusert på at det er dessverre sjeldent menn forlater sine koner.

Ulykkelig forelsket som du sier. Det er jo ikke slik at hun har det så bra og vil ha det sånn. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orker ikke at noen skal leve et dårlig liv når de kan slippe. 

Har kuttet kontakten med henne og sladret til kona hans. De redde sengen selv, du har mulighet til å ordne opp. 

Anonymkode: d778d...29a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Latterlig at du ikke klarer å se at begge gjør noe galt her. Naturligvis mannen i mye større grad, men det gjør ikke hva kvinnen gjør noe mer moralsk.

Anonymkode: 3603a...8c1

Enig. 

Det er lett å ikke være medskyldig i noens utroskap. At hun er villig sier nok om henne som person, egoistisk b ordet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har du så lite som skjer i livet ditt at kjærlighetslivet til venninna de opptar deg så mye at du søker hjelp på Internett... 

Ikke til å tro. 

Anonymkode: 1b4cd...01b

Du er utro eller en elsker/inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men enhver kvinne har vel også ansvar for egen moral?

Man legger seg ikke etter eller ligger med andres menn - uansett hvor pågående og ansvarsløs mannen er. 
Og hvis nå ekteskapet blir ødelagt og hun har mulighet til å ende opp med denne mannen - vil hun stole på at dette ikke skjer på igjen???

Som venninne ville jeg sagt fra at det er forkastelig det hun gjør og ikke forenlig med dine verdier.

Anonymkode: dd0fe...880

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man legger seg ikke etter eller ligger med andres menn - uansett hvor pågående og ansvarsløs mannen er. 
Og hvis nå ekteskapet blir ødelagt og hun har mulighet til å ende opp med denne mannen - vil hun stole på at dette ikke skjer på igjen???

Som venninne ville jeg sagt fra at det er forkastelig det hun gjør og ikke forenlig med dine verdier.

Men da avviser du en stor del av din venninne. Noe som er viktig for henne og opptar mye av hennes tanker og følelser. Blir ikke det litt rart? Jeg hadde tatt ned kontakten hvis noen ga meg en så moraliserende tilbakemelding på noe som var en så stor del av livet mitt. Man trenger støtte (betyr ikke applaudere det som skjer).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knocks skrev (5 minutter siden):

Men da avviser du en stor del av din venninne. Noe som er viktig for henne og opptar mye av hennes tanker og følelser. Blir ikke det litt rart? Jeg hadde tatt ned kontakten hvis noen ga meg en så moraliserende tilbakemelding på noe som var en så stor del av livet mitt. Man trenger støtte (betyr ikke applaudere det som skjer).

Men i et vennskap der man er gode venninner må man tåle at man er direkte og ærlige med hverandre. Det er lov å sette grenser. 

Jeg ville ikke ha sagt ordrett slik det er skrevet, men forsøkt å få henne til å reflektere over argumentene mine.  Men jeg hadde nok ikke gått år ut og inn og hørt på klaging over hennes «sivilstatus» som elskerinne og at ingenting skjer i «forholdet». 
Men ja, jeg står fremdeles for utsagnet om at enhver kvinne har ansvar for egen moral og at man må ta inn over seg konsekvensene av det man holder på med og er en del av, spesielt hvis det er barn i bildet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

man må ta inn over seg konsekvensene av det man holder på med og er en del av, spesielt hvis det er barn i bildet.

Jo, men hva er konsekvensene? Vet du? Det er ikke sikkert at venninnen til ts kjenner ekteskapet og familien til denne mannen inngående og objektivt nok til å kunne vurdere det. 

Forholdet kan være rene idyllen, et rent helvete, eller noe imellom. Kan hende er venninnen til ts denne mannens fluktrute ut av et psykisk voldelig  forhold (hvor traumebånd og barna er det som holder ham igjen). Eller hun blir forledet til å tro at forholdet er dødt, uten at det stemmer. Og en drøss andre muligheter. 

Å få venninnen til å ta av de rosa brillene et øyeblikk og tenke kritisk og analytisk igjennom hva hun representerer i denne mannens liv (hva rømmer han fra, hva søker han), kan være en måte for ts å stille opp uten å gå på akkord med sin egen integritet. 

Å være en venn forplikter, tenker jeg, også når vennen later til å være på villspor i eget liv. 

Anonymkode: 51240...5f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal en elskerinne bry seg om konen, når ektemannen hennes driter i henne? Elskerinnen har ikke relasjon til kvinnemennesket som han har hjemme engang. 

Anonymkode: 3ceed...558

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...