AnonymBruker Skrevet 13. mai #41 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 10.58): Hei, jeg skjønner ikke hva mer som må til for at jeg skal kunne få nok i boliglån for å kunne kjøpe meg bolig. Jeg har 670k i årslønn, 750k i egenkapital, ca. 160k i fond og ca. 180k i Buffer. Har ingen gjeld. Mastergrad og fast ansatt i privatsektor. Ingen barn eller bil. Allikevel får jeg "bare" 2 millioner i lån fra banken. Jeg bor i Oslo, men vil kjøpe utenfor. På grunn av et syk familiemedlem som jeg har et viss ansvar for må jeg finne bolig i et bestemt område utenfor Oslo. Der selges leilighetene på ca. 50 kvm for rundt 3.5! Jeg får jo ikke kjøpt noe bolig. Jeg skjønner ikke hvor mye mer jeg må spare for å få tre millioner i boliglån. Har hørt med andre banker, men får ikke bedre tilbud.. Har dere noen tips? Jeg er helt fortvilet. Anonymkode: 8f171...853 Det er mye feilinformasjon i denne tråden. 1. Hva du har i egenkapital har ingenting å si med tanke på hvor mye du kan låne. Du kan ha 3 mill i egenkapital uten å få lån på 1 mill hvis ikke banken ser at du klarer å betjene lån. Verdi på bolig vs. lån er uvesentlig mtp. bæreevne. Boligen genererer ikke inntekt, som er avgjørende for bæreevne. Så her handler det ikke om å spare mer. Egenkapitalkravet er du innafor på kjøp opp til 6 mill… 2. Det har ingenting å si om du er singel eller par. Det som har noe å si er inntekt vs. utgifter. Hvis du er singel uten barn har du én inntekt og overskuddslikviditeten fra denne er det banken beregner at du kan bruke på lån + drift/vedlikehold av bolig. Er man to får man gjerne mer lån, fordi man har to inntekter som går med overskudd, ergo har man mer penger å bruke på denne posten. Altså ikke fordi man er er par, men fordi den totale inntekten er høyere. 3. Om du har søkt om finansieringsbevis er det mange forbehold å ta for banken. Dette er en forpliktelse for banken, og dermed må du ha greit slingringsmonn mtp. hvordan lånesaken blir i virkeligheten og hvordan finansieringsbeviset ser ut. De må være sikker på at du er innafor uansett hvilken bolig du kjøper. Her spiller ting som størrelse på bolig inn, da større bolig = mer utgifter, leilighet beregnes det mindre utgifter til osv. 4. Regelen om 5xinntekt handler ikke om hvor mye du kan få, det handler om hva du maks kan ha. Det hører til sjeldenheten at folk har bæreevne til å låne 5xinntekt fordi de enten har barn, flere biler, hytte uten lån, sekundærbolig uten utleie osv. Dette er ting som banken beregner løpende kostnader på, og dermed spiser av overskuddet nevnt i pkt. 2. Anonymkode: bbb74...915 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #42 Skrevet 13. mai Har du snakket med en bankrådgiver eller har du bare søkt digitalt? Min erfaring er at det digitale låneskjemaet alltid gir avslag. Anonymkode: 50ce9...eda 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #43 Skrevet 13. mai Mange her som spør om du har snakket med flere banker (hvilke banker) og om du har snakket med et menneske. Men det svarer du ikke på, så da er det vanskelig å hjelpe. Tipper problemet ditt ligger der. Har du feks hatt møter hos banken? Anonymkode: e0e59...730 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #44 Skrevet 13. mai Det er noe feil i utregningen der du har forsøkt å få lån. Sjekk "hvor mye kan jeg låne" i diverse banker og den enkle kalkulatoren de har på nett. Du skal komme på ca 3.1 mill i betjeningsevne, og så pluss det du har i EK til kjøpesum. Så det er bare for deg å finne ut hva som går feil i bankens utregning. Anonymkode: e7857...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #45 Skrevet 13. mai Kontakt en mindre bank, og snakk med en rådgiver. Anonymkode: 09fc7...5d3 1 1
Maleficenta Skrevet 13. mai #46 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 10.58): Hei, jeg skjønner ikke hva mer som må til for at jeg skal kunne få nok i boliglån for å kunne kjøpe meg bolig. Jeg har 670k i årslønn, 750k i egenkapital, ca. 160k i fond og ca. 180k i Buffer. Har ingen gjeld. Mastergrad og fast ansatt i privatsektor. Ingen barn eller bil. Allikevel får jeg "bare" 2 millioner i lån fra banken. Jeg bor i Oslo, men vil kjøpe utenfor. På grunn av et syk familiemedlem som jeg har et viss ansvar for må jeg finne bolig i et bestemt område utenfor Oslo. Der selges leilighetene på ca. 50 kvm for rundt 3.5! Jeg får jo ikke kjøpt noe bolig. Jeg skjønner ikke hvor mye mer jeg må spare for å få tre millioner i boliglån. Har hørt med andre banker, men får ikke bedre tilbud.. Har dere noen tips? Jeg er helt fortvilet. Anonymkode: 8f171...853 Har du spurt flere banker? Det var lite ja. Kan det være fordi du er alene? 1
mlifjeld Skrevet 13. mai #47 Skrevet 13. mai Det er håp. Jeg fikk finansieringsbevis på 2,88 mill med unntak. Hadde kun 80 000 i egenkapital. Årslønn er på 620k. Ingen barn eller andre lån. Hadde hatt samme bank i 15 år så hjalp vel at jeg hadde vært lojal kunde 🤷♀️uansett jeg bare søkte tilfeldig i sparebank1 og forventet 100% å få avslag. Men fikk lån og kjøpt meg leilighet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #48 Skrevet 13. mai Vi fikk også en del dårlige tilbud, særlig fra store banker. Tok kontakt med en lokal sparebank på bygda, kjøpte deretter hus i byen og fikk kjøpt hytte også. Veldig fornøyd. Anonymkode: b83b7...477 1
TomKrus Skrevet 13. mai #49 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi fikk også en del dårlige tilbud, særlig fra store banker. Tok kontakt med en lokal sparebank på bygda, kjøpte deretter hus i byen og fikk kjøpt hytte også. Veldig fornøyd. Anonymkode: b83b7...477 Helt korrekt, hente inn tilbud fra mange mange tilbydere og se hva man ender opp med. Lojal mot noen som helst bank er ikke det man skal være i dag. Det lønnet seg for 30 år siden, i dag er dette totalt misforstått. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #50 Skrevet 15. mai Samme her og, Bare at jeg har 700 000 i inntekt Virker som to mill er grensa for single Anonymkode: 8d71a...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. mai #51 Skrevet 15. mai Jeg var i samme situasjon som deg (bare med litt høyere årsinntekt) og jeg fikk lån gjennom Husbanken. Egentlig var jeg ikke kvalifisert, sa Husbanken sin kontakt i kommunen, men fordi renta var så høy (dette var for 2 år siden) så var det mange vanskeligstilte som som fikk avslag og da ble det plutselig en åpning for slike som meg. Jeg fikk 3,2 i lån Anonymkode: 78043...87d
AnonymBruker Skrevet 15. mai #52 Skrevet 15. mai Kanskje alderen spiller inn? Det er stor forskjell på å være 29år med de søknadskriteriene og å være 45år. Anonymkode: 328b9...72a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå