Gå til innhold

Jeg får ikke tilstrekkelig boliglån- 750k i egenkapital og ingen gjeld..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skjønner ikke hva mer som må til for at jeg skal kunne få nok i boliglån for å kunne kjøpe meg bolig. 

Jeg har 670k i årslønn, 750k i egenkapital, ca. 160k i fond og ca. 180k i Buffer. Har ingen gjeld. Mastergrad og fast ansatt i privatsektor. Ingen barn eller bil. Allikevel får jeg "bare" 2 millioner i lån fra banken. Jeg bor i Oslo, men vil kjøpe utenfor. På grunn av et syk familiemedlem som jeg har et viss ansvar for må jeg finne bolig i et bestemt område utenfor Oslo. Der selges leilighetene på ca. 50 kvm for rundt 3.5! Jeg får jo ikke kjøpt noe bolig. 

Jeg skjønner ikke hvor mye mer jeg må spare for å få tre millioner i boliglån. Har hørt med andre banker, men får ikke bedre tilbud.. Har dere noen tips? Jeg er helt fortvilet.

Anonymkode: 8f171...853

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste tipset er å leie så rimelig som mulig.

Hva gir banken som grunn for avslag på mer enn 2mill? Jeg synes dette hørtes rart ut.

Anonymkode: ee8ce...c7b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

670*5=3,3 så jeg ville sjekket med andre banker rett og slett.. 

Anonymkode: 9d5e1...352

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Mastercard, selv om du ikke har brukt det.

Det trekker fortsatt ned.

Anonymkode: 8acb2...38d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente å få rundt 4,5x i lån alene i dagens marked er nok noe optimistisk. Har du mulighet til å ha en medlåntaker? Da øker man disponibel inntekt betraktelig, samt man reduserer bankens risiko for mislighold. 

Ellers er det bare å vente på å få seg en kjæreste man kan dele lånebyrden med, da dobler man fort betjeningsevnen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk Landkreditt, rammelån. Jeg er alenemor med to barn, 640 000 i årslønn, litt studielån, hadde mindre i lønn da jeg fikk godkjent lån. Fikk godkjent 3 mill., med 200 000 i fellesgjeld utenom, tok opp litt lavere. Bruk ev. bufferen som ekstra EK, så bygger du opp ny buffer når du betaler ned på lånet. Med rammelån kan du ta ut det du har betalt i avdrag om du trenger det så du trenger ikke buffer ved siden av. Gå ev. også ned til 40 kvm., men selvfølgelig lurt å kjøpe så stort du kan da det er dyrt å flytte på seg senere.

Anonymkode: 429e7...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei, jeg skjønner ikke hva mer som må til for at jeg skal kunne få nok i boliglån for å kunne kjøpe meg bolig. 

Jeg har 670k i årslønn, 750k i egenkapital, ca. 160k i fond og ca. 180k i Buffer. Har ingen gjeld. Mastergrad og fast ansatt i privatsektor. Ingen barn eller bil. Allikevel får jeg "bare" 2 millioner i lån fra banken. Jeg bor i Oslo, men vil kjøpe utenfor. På grunn av et syk familiemedlem som jeg har et viss ansvar for må jeg finne bolig i et bestemt område utenfor Oslo. Der selges leilighetene på ca. 50 kvm for rundt 3.5! Jeg får jo ikke kjøpt noe bolig. 

Jeg skjønner ikke hvor mye mer jeg må spare for å få tre millioner i boliglån. Har hørt med andre banker, men får ikke bedre tilbud.. Har dere noen tips? Jeg er helt fortvilet.

Så rart. Jeg fikk 2.5 mill på samme lønn og to barn. Har riktignok veldig mye mer ek så kan være det banken ser på som sikkerhet. 

Anonymkode: 2ad75...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du Mastercard, selv om du ikke har brukt det.

Det trekker fortsatt ned.

Anonymkode: 8acb2...38d

Har ingen kredittkort. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så rart. Jeg fikk 2.5 mill på samme lønn og to barn. Har riktignok veldig mye mer ek så kan være det banken ser på som sikkerhet. 

Anonymkode: 2ad75...831

Så rart, da barn trekker jo veldig ned.. Jeg har jo også sikkerhet i form av Buffer og fond som jeg ikke vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (22 minutter siden):

Å forvente å få rundt 4,5x i lån alene i dagens marked er nok noe optimistisk. Har du mulighet til å ha en medlåntaker? Da øker man disponibel inntekt betraktelig, samt man reduserer bankens risiko for mislighold. 

Ellers er det bare å vente på å få seg en kjæreste man kan dele lånebyrden med, da dobler man fort betjeningsevnen

Man vet aldri om man får seg kjæreste, så å vente på at det dukker opp noen høres litt rart ut..

Ja, det høres optimistisk ut, men jeg har jo ingen faste utgifter utenom bolig og forsikring. Ingen studiegjeld, ingen barn, ingen bil, trygg jobb..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg har ca 600 000 i årslønn, men rundt 270 000 i studielån og bil. Ingen barn. Mindre EK enn deg. Fikk tilbud om lån på 2,2 mill. 

Prøv flere banker, du.

Anonymkode: 29f7f...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke med andre banker, for med din EK og inntekt burde du fint kunne få lån innenfor prissjiktet du beskriver her. Jeg har 1,5 mill i EK, 450 000 i inntekt, og får kjøpe bolig til rundt 3 millioner m fellesgjeld. Har ingen barn eller annen gjeld. 

Prøv småbankene i distriktene også, ikke bare DNB o.l. Jeg har småbank i Eika.

Anonymkode: 3d118...ca6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange banker har du søkt i, og har du snakket med en kunderådgiver, eller kun elektronisk svar? Ta kontakt med flere banker og ikke gi deg. Hvis du får avslag i flere banker kan du søke startlån i kommunen. 

Anonymkode: 29193...5f5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mastergrad har du kanskje studielån hos Lånekassen?

Anonymkode: 16618...ee7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo helt sprøtt! 
Da har jo ingen av oss andre en sjanse med 500.000 kr i egenkapital, jeg tjener omtrent det samme som deg. 

Gidder ikke en gang å prøve da.

Anonymkode: 90ee7...f82

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er jo helt sprøtt! 
Da har jo ingen av oss andre en sjanse med 500.000 kr i egenkapital, jeg tjener omtrent det samme som deg. 

Gidder ikke en gang å prøve da.

Anonymkode: 90ee7...f82

Selvfølgelig må du prøve. Det er åpenbart noe galt med tilbudet ts har fått, eller så er det noe vedkommende ikke har fortalt oss som er vesentlig for hvordan tilbudet fra banken ble. Prøv mange forskjellige banker, ikke bare den du bruker til vanlig.

Anonymkode: 29f7f...563

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er årslønna fastlønn, uten overtid, bonus og slikt? Hvilke banker har du egentlig prøvd?

Jeg har 660 000 i årslønn, tre kredittkort med total grense på 60 000,-, og studiegjeld på 150 000,-, og bil. Jeg fikk boliglån på 2 500 000 rett før jul. Jobber i Oslo og kjøpt i Rælingen. Fikk tilbud om omtrent samme hos både Nordea, DnB og Romerike Sparebank

Anonymkode: 7d769...cce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du prøvd Bulder bank? De sies å skulle være rausere, men jeg vet ikke. 
Hva med å tømme fondskontoen, og å halvere bufferkontoen? 
Har du prøvd å søke Oslo kommune om lån? Er du første gangs etablerer kan dette være en mulighet. 
Oppgi i tilfellet og skaff dokumentasjon på omsorg for familiemedlemmet. 
Dersom alt annet slår feil, så be om et møte med banken. Da får du en forklaring. 

Anonymkode: b6e98...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...