Gå til innhold

FÅR barn virkelig mobiler, sykler, elsparkesykler, o.l. nå?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vår 14-åring fikk El-sparkesykkel til bursdag i februar. Da var han den siste i kompisgjengen som fikk det, bortsett fra en som er flyktning fra Afghanistan, og bor i en trang leilighet med foreldre og 4 søsken, og da naturligvis ikke har råd til slikt. Man blir rett og slett utenfor sosialt i dag om man ikke har El-sparkesykkel.

Lillesøster på 10 fikk ny sykkel til bursdag, men da hadde hun vokst fra sykkelen sin for 2 år siden, og måtte ha ny.

Mobil får de om den blir ødelagt, men da den billigste Samsungen til ca 1300 kr. De er altfor dårlige til å ta vare på telefonene sine til at det er aktuelt å investere i noen iPhone.

Anonymkode: 9654d...95c

Kjenner hjertet mitt blør for guttungen fra Afghanistan. 

Anonymkode: bb1c2...61d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har voksne barn.

Blir sjokkert over å se sparkesykler, el-sykler og vanlige sykler som bare blir slengt på bakken foran husene. Dere som kjøper alt sånt til barna, lærer dere virkelig ikke barna å ta vare på tingene sine?

Mine klarte seg fint med vanlige sykler. Hadde blitt månelyst om jeg hadde funnet dem slengt på gårdsplassen.

Anonymkode: 34026...1dc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykkel får alle barna når de har behov for det. Sykkel og ski er for meg en naturlig ting å ha. Noe arves, noe kjøpes nytt. Men dette skal de ha tilgang til hele tiden. El-sparkesykkel kommer aldri inn i mitt hjem. Det er alt for mange ulykker til alt for uerfarne barn. Tillater ikke at de kjøper selv heller. 

Når det gjelder mobiltelefon, så sponser vi 2500 kr annen hvert år til telefon. Resten må de spare selv. 

Jeg som mamma står trygt i valgene til mine barn og lar meg ikke påvirke av "alle andre". Jeg kjenner mine barn best og min familie og gjør kun valg ut i fra den. Vi er fint lite opptatt av hva alle andre velger. 

Anonymkode: 7e91d...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har voksne barn.

Blir sjokkert over å se sparkesykler, el-sykler og vanlige sykler som bare blir slengt på bakken foran husene. Dere som kjøper alt sånt til barna, lærer dere virkelig ikke barna å ta vare på tingene sine?

Mine klarte seg fint med vanlige sykler. Hadde blitt månelyst om jeg hadde funnet dem slengt på gårdsplassen.

Anonymkode: 34026...1dc

I mange av disse tilfellene, så må ikke ungene spare for å få det de ønsker seg. De bare får det. Og ødelegger de noe pga at de ikke tar vare på det, så er det ny. Gjerne nyere modell. Da lønner det seg jo å ikke ta vare på ting.

Anonymkode: 2dfb3...c5e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De får det de trenger. Dvs at de får sparkesykkel hvis behovet er der, men de får heller ny sykkel fremfor elsparkesykkel hvis de er i beit for fremkomstmidler. De får ikke busskort, for de har sykkelen og sjåføren (meg). Men nå er mine barn under 12 hele gjengen, og jeg regner jo med det koster mer etter hvert. 

Anonymkode: 34ae7...f0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 10.26):

Jada, jeg er klar over at tolvåringen min bruker det vanligste argumentet i historien nå: "Alle andre får..". 

Med det sagt, så er inntrykket mitt at hun har rett om en del venninner. Hos oss må hun rett og slett jobbe seg opp penger til sånne goder. Hun får lønn for husarbeid og får greit nok betalt til at det er realistisk å spare seg opp til større ting hvis hun prioriterer rett: Hvis hun stadig skal på Normal og bruke penger der opplever hun at det er vanskelig å kjøpe de store tingene. 

Det kunne rett og slett ikke falt meg inn at hun bare fikk en ny iPhone eller en sparkesykkel. Er vi for strenge og kjipe? Vi har god råd og kunne betalt alt sammen for henne..

Anonymkode: 63bf8...a19

Ja dere er for strenge og kjipe. Dere er to stykker og har god råd i tillegg. Jeg er alene med en 14 åring, han har alltid fått sykler av meg. Mobil og elsparkesykkel har besteforeldre, tanter, onkler og jeg spleiset på. Vil du la barnet ditt havne i utenforskap med de problemene det medfører, så værsågod.

Anonymkode: 8822d...017

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp på 80-tallet. Da fantes ikke mobiltelefoner slik det gjør nå, men alle vi barn fikk da sykler. Det var helt normalt. 

Anonymkode: 9079b...4cc

AnonymBruker
Skrevet

Da vår ønsket seg el-sykkel, spleiset vi med alle besteforeldre som jule- og bursdagsgave. Han måtte betale 5000 selv. Vi har stor familie og venner, så han får ca 10 000 hver bursdag, så vet ikke om det han måtte betale selv smertet så mye da😅

Anonymkode: 8c9d8...68e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vokst opp på 80-tallet. Da fantes ikke mobiltelefoner slik det gjør nå, men alle vi barn fikk da sykler. Det var helt normalt. 

Anonymkode: 9079b...4cc

Ikke sant. Sykler - med tilbehør. Skøyter, ski, akebrett, rollerblades. Alt av leker til hagen, også for vannaktiviteter. Vanlige klær - litt mer enn man trengte. Bokklubb, blader og slik når vi var på butikken. Et-par hundrelapper når vi var på shoppingsenter. Og på 90-tallet også mobiltelefon. 

Ting man "trenger" (i et i-land), som også voksne bare kjøper seg etter behov. 

Andre ting måtte vi ønske oss, eller spare opp til. Det gjaldt ting som CD spiller med rom til tre CDer og to kassetter, når vi allerede hadde en brukbar CS spiller. Buffalo sko og miss sixty bukse. Alt som var litt "ekstra". 

Synes ikke barn skal trenge å betale selv for ting det er helt normalt å ha. 

Anonymkode: 0a63f...a4f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...