Gå til innhold

FÅR barn virkelig mobiler, sykler, elsparkesykler, o.l. nå?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jada, jeg er klar over at tolvåringen min bruker det vanligste argumentet i historien nå: "Alle andre får..". 

Med det sagt, så er inntrykket mitt at hun har rett om en del venninner. Hos oss må hun rett og slett jobbe seg opp penger til sånne goder. Hun får lønn for husarbeid og får greit nok betalt til at det er realistisk å spare seg opp til større ting hvis hun prioriterer rett: Hvis hun stadig skal på Normal og bruke penger der opplever hun at det er vanskelig å kjøpe de store tingene. 

Det kunne rett og slett ikke falt meg inn at hun bare fikk en ny iPhone eller en sparkesykkel. Er vi for strenge og kjipe? Vi har god råd og kunne betalt alt sammen for henne..

Anonymkode: 63bf8...a19

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker barn skal kjøpe egne sykler og sparkesykkel?  Du er på jordet etter mitt syn. 

Også mobil tenker jeg foreldre skal betale. 

De kan spare til luksus, men fremkomstmiddel og mobil trenger hun.

Anonymkode: 741d4...62d

• Liker 31
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Sykkel og mobil får de av oss, ja. Men nå er det ikke snakk om de dyreste telefonene eller syklene heller. Hadde min eldste ønsket seg det, kunne jeg fint bedt han spare og bidratt selv også. 

Anonymkode: f62d4...166

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tenker barn skal kjøpe egne sykler og sparkesykkel?  Du er på jordet etter mitt syn. 

Også mobil tenker jeg foreldre skal betale. 

De kan spare til luksus, men fremkomstmiddel og mobil trenger hun.

Anonymkode: 741d4...62d

Du tenker at elsparkesykkel og mobil ikke havner i luksus-kategorien? Skal nevnes at hun bare vil ha iPhone 🤷‍♂️

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sykkel og mobil får de av oss, ja. Men nå er det ikke snakk om de dyreste telefonene eller syklene heller. Hadde min eldste ønsket seg det, kunne jeg fint bedt han spare og bidratt selv også. 

Anonymkode: f62d4...166

Takk! Hehe, hun vil jo selvsagt ha en iPhone for det har alle vennene.. Vi hjalp til med å sponse på den forrige, men hun må betale en god slant selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Julegaver, bursdagsgave ja, men ellers er det fint at de forstår at penger ikke vokser på trær så de må gjøre en innsats selv også. 

Anonymkode: ee2fe...ddc

• Liker 8
Skrevet

Våre barn får sykler av oss, med mindre det er kjempe dyre sykler/spesifikke sykler de ønsker seg. Da får de være med å betale selv/spare selv. El-sparkesykler får de ikke hos oss i det heletatt, ei heller spare og kjøpe selv. Det er en ting de evt. får kjøpe når de er myndige.

Mobil må de spare til selv her i huset også. Vi synes det er viktig at de lærer verdien av penger og at vi ikke alltid vil eller kan være der for å betale for ting. Samt at vi håper det resulterer i at de tar bedre vare på mobilen. Ser vennene til barna vår ofte bare får en ny når den de har, har gått i stykker.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sykler og mobiler får de av oss. El sparkesykkel er helt uaktuelt at de skal ha. De får ikke nyeste iphone

Anonymkode: c9625...4df

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

12 åringen her i hus har fått iPhone 14 og får nå også EL- sykkel. Men slike ting får hun i bursdag/jul. Vi er en ganske stor familie så det blir som oftest spleiselag på tingene hun ønsker seg som er dyre. 

Anonymkode: 5b512...6a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig får det de.

Mobil får de da vi ser viktigheten av det. De får en greit grunnbeløp de kan velge en for, vil de ha en dyrere får de legge til litt sparepenger. Sykkel hadde de fått hadde de ville ha. Sparkesykkel har de fått i bursdagsgave.

Anonymkode: 82b53...dca

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nødvendige ting får ungen av meg ja. En mobil er nødvendig, men ikke den nyeste modellen. Her vi bor nå, er ikke sykkel noe som blir brukt. Men når vi snart flytter, er sykkel aktuelt. Da vil hun få det. Men ikke en el.sykkel. Busskort får hun pga avstand til skole. 

Dersom hun vil ha en ny mobil når hun har en som fungerer utmerket, må hun bruke egne penger. Hun får heller ikke et abonnement for å kunne være på youtube til enhver tid uten wifi. 

Alt må ses i forhold til virkeligheten. 

Anonymkode: 8675b...544

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jada, jeg er klar over at tolvåringen min bruker det vanligste argumentet i historien nå: "Alle andre får..". 

Med det sagt, så er inntrykket mitt at hun har rett om en del venninner. Hos oss må hun rett og slett jobbe seg opp penger til sånne goder. Hun får lønn for husarbeid og får greit nok betalt til at det er realistisk å spare seg opp til større ting hvis hun prioriterer rett: Hvis hun stadig skal på Normal og bruke penger der opplever hun at det er vanskelig å kjøpe de store tingene. 

Det kunne rett og slett ikke falt meg inn at hun bare fikk en ny iPhone eller en sparkesykkel. Er vi for strenge og kjipe? Vi har god råd og kunne betalt alt sammen for henne..

Barn skal ikke kjøpe sin egen sykkel/sparkesykkel. Syntes heller ikke barn skal kjøpe sin egen telefon. Dette syntes jeg foreldre må ordne selv.

Anonymkode: 5361c...61d

• Liker 5
Skrevet

De sparer selv og kjøper ting de virkelig har lyst på selv. Som eksempel gaming-pc, fancy hårføner, overpriset sminke, spesifikke dyre klær etc.

Nødvendigheter dekker vi. Mobil er helt elementær nødvendighet for en ungdom for å fungere sosialt i dag, så der er det ny når det trengs. Ofte i forbindelse med bursdag/jul selvsagt, men om det er nødvendig å ta det utenfor så gjør vi det så de alltid har fungerende mobil.

Sykkel/sparkesykkel får de også selvsagt. Det er nesten mer en gave til oss foreldre enn til barna. Barna blir mye mer mobil på egen hånd. Det er på nivå med at de har busskort som vi selvsagt også betaler for.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Ja, men ikke ny og nyere modell.

Første telefon var besteforelders brukte tilfeldig modell. Så gikk den konk, og ungen da 9-10 år mente «alle harX modell Iphone». Som jo stemte delvis. Mener det var 12 den gangen og 16 var nyeste på markedet. 

Så da kjøpte vi en brukt som var såogsi ny (uten merker osv) til 5.000 kr hvor han betalte 1500 selv av sine sparepenger. Med tydelig forklaring om at dersom denne ble kjapt ødelagt var det ikke bare å få disket opp enda en. Han fikk velge enten eldre modell sponset av oss, eller nyere med litt egne penger. 

Sykkel mener jeg er en foreldreutgift alene. Med mindre de vil ha en spesiell dyrere type. 

Men vi går jo ikke hver sesong og bare «værsågod et lass dyre greier». 

Sparkesykkel og elsykkel er uaktuelt rent sikkerhetsmessig, men vi bor nokså sentralt i Oslo med kompleks trafikkbilde og de helsikes trikkesporene man lett kiler seg oppi og da er man lett dau. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn skal ikke kjøpe sin egen sykkel/sparkesykkel. Syntes heller ikke barn skal kjøpe sin egen telefon. Dette syntes jeg foreldre må ordne selv.

Anonymkode: 5361c...61d

Hvorfor? Det er en sunn lærdom at ting koster penger og økonomi er noe som trenger å fåes inn tidlig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barna får sykkel, mobil og nødvendig klær/utstyr av oss. Vi anser det helt nødvendige ting vi må utstyre barnet med, men vi kjøper ikke den dyreste mobilen eller sykkelen på markedet. Men holder barna med greit utstyr.

Anonymkode: 9706b...057

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Julegaver, bursdagsgave ja, men ellers er det fint at de forstår at penger ikke vokser på trær så de må gjøre en innsats selv også. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

12 åringen her i hus har fått iPhone 14 og får nå også EL- sykkel. Men slike ting får hun i bursdag/jul. Vi er en ganske stor familie så det blir som oftest spleiselag på tingene hun ønsker seg som er dyre. 

Anonymkode: 5b512...6a5

Ja for ordens skyld: Barnet har ofte fått sånt (eller bidrag til) i forbindelse med bursdag/jul. Nå tenker jeg på utenom dette.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mine barn får det og annet de trenger av oss. De får også lommepenger etter behov i tillegg. Jeg lønner ikke husarbeid, men forventer at de bidrar på samme måte som oss andre - både for å hjelpe til og for å lære det de trenger før de skal ut i verden.

Jeg synes det å lønne arbeid i hjemmet er en uting for husets beboere. De er en del av fellesskapet på godt og vondt.

Anonymkode: 74aba...82a

AnonymBruker
Skrevet

Får til bursdag og jul ja. 

Anonymkode: 80bca...220

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, mine barn får det og annet de trenger av oss. De får også lommepenger etter behov i tillegg. Jeg lønner ikke husarbeid, men forventer at de bidrar på samme måte som oss andre - både for å hjelpe til og for å lære det de trenger før de skal ut i verden.

Jeg synes det å lønne arbeid i hjemmet er en uting for husets beboere. De er en del av fellesskapet på godt og vondt.

Og hvordan følger du opp at de faktisk gjør dette? Holder igjen andre goder? Eller gjør alltid barna som de får beskjed om? 

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men nå er det jo sånn at barn ikke kan få annet lønnet arbeid da så da skjer opplæring i lønnsarbeid i hjemmet. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...